Weg oma,tijd voor wat updates:
De motor afgelopen tijd maar eens uit elkaar getrokken.
De vork niet helemaal recht meer in de kroonplaat. 1 voor 1 de vorkpoten gelost paar keer inveren en weer vast en de boel zit weer recht.
Originele schokdemper zit er nog in met een hyperpro veer.
Maar dit is bijna 30 jaar jonger, een mooie wilbers schokdemper op de kop getikt met hoogte- en reboundverstelling en natuurlijk is de veervoorspanning verstelbaar.
Een week later dit gevonden op MP.
Een heus NC23 blok
die mijn oude blok die nog in het frame zit gaat vervangen.
kilometerstand ed. zijn onbekend.
Dus eerst maar eens de compressie gemeten.
Uit twee cilinders kreeg ik 11 bar. De andere twee kreeg ik geen meting (ja 2 bar ofzo).
Maar eens een drupje olie in de cilinders gedaan en het blok een paar rondjes laten draaien.
Toen kreeg ik op alle cilinders ca. 13 bar. Misschien de zuigerveren die wat vast zaten.
Toen voor de grap de compressie van het oude blok opgemeten van rechts naar links 6, 8, 10 en 12 bar (droog). Met een drupje olie werd dit 7, 10, 12 en 13 bar. Die rechter is knap waardeloos, dat verklaard denk ik ook het slordige stationair lopen en het moeilijke starten.
Het nieuwe blok heeft één nadeel
Een heel stuk is uit het carter geslagen tpv mijn startmotor. Ik weet een bedrijf die het hopelijk kan dichtlassen. Misschien laat ik de startmotor dan achterwege, eerst maar eens vragen wat het gaat kosten en of het mogelijk is om dat dicht te krijgen.
Zo zou het er uit moeten zien.
Wie zich afvraagt hoe ik de compressie van het nieuwe blok heb kunnen meten zonder startmotor. Gewoon een boormachine met dop 14 op krukas.