Honda cbr600f of vfr750f

lisadevries

Rookie
14 jun 2017
4
0
hallo allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een leuke beginners motor.
Nou ben ik heel erg aan het twijfelen tussen een cbr 600f of een vfr750f.

Zelf ben ik totaal niet thuis in de motoren.

Welke zouden jullie me aanbevelen?

hoor t graag!

Groeten
 
De enige manier om erachter te komen welke motor het beste bij je past is om te gaan testrijden.
 
CBR600F

Vier in lijn dus weinig koppel onderin veel vermogen bovenin
Niet geschikt voor lange mensen
Betrouwbaar
Minder waarde vast

VFR750F

V-4 dus koppel onderin en vermogen bovenin het toeren gebied. (best of both worlds sommigen zeggen dus nergens echt goed in)
Geschikt voor lange mensen
Iets rechter op dus geschikter voor langere afstanden
Zeer betrouwbaar hoge km stand is geen probleem
Iets hoger gewicht
Tijdloze uitstraling (sommige noemen dat saai)
Iets duurder in aanschaf
 
Ik ben zelf begonnen op de VFR750F, is prima bevallen.
CBR600 ook een keer mee gereden.
Zou zelf voor de VFR gaan, is mooiere techniek met het V4 blok en de enkelzijdige achter brug en ik vind hem ook mooier dan de CBR.
Hij is wel wat zwaarder en groter dus iets lastiger te hanteren.
Waarschijnlijk niet zo veel verschil dat het uit maakt, maar zou je moeten proberen.
 
Vrouwlief hier rijdt op een vfr uit '96 en wil niets anders meer. Ding is wel wat logger om in de schuur te zetten dan mijn Blade maar met rijden heb je daar geen last van.
 
@wolves, haha mijn budget loopt maar tot 1500. Ik denk niet dat die van jou daarbinnen valt.
 
@wolves, haha mijn budget loopt maar tot 1500. Ik denk niet dat die van jou daarbinnen valt.
Ik heb een VFR400r te koop staan, binnen budget. Maar die is misschien weer aan de lichte kant. 60PK bij c.a. 180 kilo. Misschien is het echter juist een ideale combinatie. Ik weet niet hoe zwaar en hoog jij bent.

Is wel een zeldzaam apparaat. Tandwielaangedreven nokkenassen, dus een heel kenmerkend geluid, en geen ge-emmer met een NAKS (hoewel dat de kosten niet zijn).

Te koop: VFR400r (NC24) V4 racer voor de lichte rijder - Motor-Forum
 
Laatst bewerkt:
@wolves, haha mijn budget loopt maar tot 1500. Ik denk niet dat die van jou daarbinnen valt.

Is dat je complete budget voor een fiets?

Dan moet je een hoop mazzel gaan hebben, want als er ook maar iets kapot blijkt te zijn zit je er al snel boven
 
Ik heb een CBR600F2. Vorig jaar aangeschaft voor €1100, een jaar en bijna 10k probleemloos mee gereden, echter nu wat slijtage onderhoud. Niets geks meegemaakt op de spanningsregelaar na. Ik ben iets langer dan 1.90m en zit prima op de CBR. Op langere stukken even eraan denken om je rug recht te houden, maar dat is sowieso een zwak punt van me.
Ervaring met een VFR750 heb ik niet, maar wilde wel wat argumenten tegenspreken die hier genoemd worden. Je koopt naar mijn mening al een prima CBR voor iets meer dan €1000. Hou je nog genoeg geld over voor wat (preventief) onderhoudt. Uiteraard staan er ook wat minder goede fietsen te koop in deze prijsklasse. Feit is dat de CBR een redelijk onverwoestbaar blok heeft.

Nogmaals, ik zeg niet dat je direct voor de CBR moet gaan. Het blok van de VFR heeft ook zeker z'n charme. Ikzelf heb alleen ervaring met de CBR en ben daar enthousiast over. Nu snel gaan proefrijden op beide fietsen! :)
 
Een CBR600F was mijn eerste motor. Waarin hij goed is:

* niet te duur, technisch niet te complex en zit goed in elkaar. onderhoudskosten blijven binnen de perken.
* voorspelbare vermogensopbouw. Stuk of 100pk, maar een geleidelijke opbouw van het koppel vanaf 3000 (gaap) tot 7000-11000 (knallen) toeren. Dat maakt hem geschikt voor een beginnende rijder.
* sportief, maar dan niet in het extreme zoals modernere SS600's. Een uurtje toeren zonder pijnlijke polsen, rug en billen.


Een VFR is ooit gebonnen als een technisch hoogstandje voor world SBK, maar later is het steeds meer een toer/sport geworden i.p.v. sport. Vermogen is vergelijkbaar met de 600F, maar de inhoud is 150 cc groter en je hebt dus wat meer power in het middengebied. Dat maakt de machine vriendelijker voor het toeren, maar misschien ook heftiger in de handen van een beginner.



Ik zou kijken wat je voor hetzelfde budget kunt kopen. Misschien handelen CBR's duurder of juist goedkoper dan VFR's? Dan kan er een verschil zitten in de kwaliteit die je voor dezelfde euro's koopt. Als dat het geval is, zou ik voor het beste exemplaar gaan. En verder, stap eens op een VFR en op een CBR. Misschien heb je zelf wel een hele voorkeur. :)
 
Zoals al gezegd proberen op beide eens te rijden.

Maar met jouw budget zal het makkelijker zijn om een goede 600 F te vinden, er zijn er veel van verkocht dus het gebruikte aanbod is ook groot en daardoor vallen de prijzen mee.
Verder is alles al gezegd over de 600 F, genoeg power om serieus hard mee te gaan, neutraal stuurgedrag en betrouwbaar ( iedereen zeurt wel over de nokkenaskettingspanner en spanningsregelaar ) maar dat is alleen omdat ze niets anders weten en de naks en regelaar is op veel meer japanners een zwak punt.
 
Ik kan genieten van de voorloper van de VFR, namelijk de VF750F. Leuke motor om mee te rijden, leuker dan de 4 in lijn CB sevenfifty, maar dat is dan ook geen CBR.

Het beste is en blijft om een keertje te gaan proefrijden, heb zelf ook wel eens op de VFR (met vtec geen idee uit welk jaar) van een neef van me gereden. Zeer veel bekende karaktertrekjes van de VF waargenomen. Wel een veel diepere zit dan de VF, niet handig als je een pens hebt zoals ik :)

De VFR's zijn er minder veel verkocht volgens mij dan de CBR's, die vindt je op elke hoek van de straat en onder de helft van de tegels ;) Daardoor zijn de CBR's goedkoper en zijn er meer onderdelen te vinden. Dat kan een voordeel zijn als je in een budgetklasse rijdt en het onderhoud zelf kan doen. :)

Veel plezier met testrijden :)

db
 
Zelf zou ik beide test rijden voor ik een keuze maak. Koppel onderin is iets wat ik met koekblikken maar ook met motoren wel het fijnst vindt, de lesmotor van mij heeft dit ook voldoende en dat geeft een goed gevoel. Zitpositie is iets wat ik serieus zou nemen, zelf ben ik 1.93 en voor mijn rug is een comfortabele houding wel belangrijk. Niet onderschatten dus!
 
Moet het perse een honda worden? Of iets vergelijkbaars a la een Yamaha thundercat ook wat? Was ook mijn eerste fiets. Rijdt sportief is redelijk vergevingsgezind en komt qua degelijkheid en betrouwbaarheid zeer dicht in de buurt van de Honda.

En ik heb toevallig de mijne te koop staan met een vraagprijs binnen jouw budget :-P

Te koop: Degelijke thundercat te koop! - Motor-Forum
 
Ik ben zelf begonnen op de VFR750F, is prima bevallen.
CBR600 ook een keer mee gereden.
Zou zelf voor de VFR gaan, is mooiere techniek met het V4 blok en de enkelzijdige achter brug en ik vind hem ook mooier dan de CBR.
Hij is wel wat zwaarder en groter dus iets lastiger te hanteren.
Waarschijnlijk niet zo veel verschil dat het uit maakt, maar zou je moeten proberen.

Mijn collega heeft toevallig beide gehad (alleen de VFR800F) en hij adviseert de CBR600F als beginnersfiets.

Hij is nu zelf aan zijn tweede VFR en tussen beide in heeft hij een CB600F Hornet gehad. De CBR600F is lichter (scheelt 20 of 30 kilo met VFR800 dan) en is makkelijker te bereiden. Nu rijdt de VFR ook prima en makkelijk, maar wanneer je een keertje zou willen gummen dan moet je bij die VFR wat harder werken.

De persoonlijke voorkeur speelt ook mee. De VFR heeft kuipen en de CBR is een naked.

De motoren waar ik over spreek waren van rond de jaren 2002-2004

Onderhoud aan dat V4 blok kan financieel gezien nog wel eens tegenvallen! Kleppen is stellen is bijvoorbeeld duurder dan bij een 4 in lijn blok en ook de ketting spannen is niet zo simpel met die enkelzijdige achterbrug als je het vergelijkt met een "normale" achterbrug.

Dat is wat hij mij zojuist mededeelt :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn collega heeft toevallig beide gehad (alleen de VFR800F) en hij adviseert de CBR600F als beginnersfiets.

Hij is nu zelf aan zijn tweede VFR en tussen beide in heeft hij een CB600F Hornet gehad. De CBR600F is lichter (scheelt 20 of 30 kilo met VFR800 dan) en is makkelijker te bereiden. Nu rijdt de VFR ook prima en makkelijk, maar wanneer je een keertje zou willen gummen dan moet je bij die VFR wat harder werken.

De persoonlijke voorkeur speelt ook mee. De VFR heeft kuipen en de CBR is een naked.

De motoren waar ik over spreek waren van rond de jaren 2002-2004

Onderhoud aan dat V4 blok kan financieel gezien nog wel eens tegenvallen! Kleppen is stellen is bijvoorbeeld duurder dan bij een 4 in lijn blok en ook de ketting spannen is niet zo simpel met die enkelzijdige achterbrug als je het vergelijkt met een "normale" achterbrug.

Dat is wat hij mij zojuist mededeelt :)

Kleppen stellen is bij een niet VTEC VFR marginaal duurder dan de 4 in lijn. Verschil is namelijk twee deksels open maken en ipv 1 een 4 nokkenassen lichten ipv 2 als alle kleppen gesteld moeten worden.
Ketting spannen is juiste veel makkelijker bij een enkelvoudige brug. Immers een klembout los, Stellen met haaksleutel uit de boordgereedschapset en daarna klembout weer vast.
Dubbele achterbrug. Remklauw bout los, as los, 4moeren op twee stelbouten los. Stellen. Controleren of het wiel er nog recht in zit to.v. de ketting. Boel weer vast zetten.
 
Een CB600F Hornet is een andere fiets dan een CBR600F. Technisch lijken ze op elkaar, maar de Hornet is een naked en de CBR is zoiets als een Thundercat.
 
De persoonlijke voorkeur speelt ook mee. De VFR heeft kuipen en de CBR is een naked.

Een CBR heeft een volledige kuip (zie mijn profielfoto). Je bent wellicht in de war met de CB.

Ik ben zelf begonnen op een CBR600F en die bevalt me tot nu toe meer dan prima. Zeer vergevingsgezind, makkelijk te sturen, goed in de hand te houden op lage toeren en als je 'm lekker doortrekt komt ie prima van z'n plek. De VFR ken ik verder niet, dus daar kan ik weinig over zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Lisa de HF'er? :+

Ik kan je de 600F aanraden dan :Y

Ik heb al redelijk wat motoren gehad, blijf altijd terugkomen bij de cbr600f'jes. Vooral de f2's. Kosten geen drol, superbetrouwbaar na het handmatig maken van naks en een nieuwe niet-Honda en niet-imitatie spanningsregelaar erop te gooien.
Ik gebruik hem voor woon-werk, vakanties en lekker bochtjes pakken op de dijk, een echte alleskunner die ook gewoon 1 op 20 doet als je dat wil.
 
weegt en vfr niet 30kg meer dan een 600f en ligt dat gewicht ook niet hoger in de motor?
Dat kan icm je lengte/gewicht ook meespelen..
 
Ik heb al redelijk wat motoren gehad, blijf altijd terugkomen bij de cbr600f'jes. Vooral de f2's. Kosten geen drol, superbetrouwbaar na het handmatig maken van naks en een nieuwe niet-Honda en niet-imitatie spanningsregelaar erop te gooien.
Ik gebruik hem voor woon-werk, vakanties en lekker bochtjes pakken op de dijk, een echte alleskunner die ook gewoon 1 op 20 doet als je dat wil.

Een niet Honda en een niet imitatie spanningsregelaar? Ehhm, welk dan wel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan