De Honda Elite Spacy was/is een zeer degelijk ontwerp.
Een ideale stadsflitser.
Eigenlijk wilde ik zijn grote broer de Helix maar kwam bij
de Elite uit. Toen ik later op een Helix stapte bleek deze toch
veel nadelen te hebben in de stad.
De Elite (naam) was hoofdzakelijk bedacht voor Amerika, hier kregen we de Spacy.
Deze had de knippers achter op een andere locatie en een schijfremmetje.
Echter liep het hier op een ogenblik door elkaar en was ook de Elite
verkrijgbaar. In the USA kwam men in 1989 met een nieuw type met een motor met
liggende cilinder. Hier rijden er (oude types) Elites met 1991 op het kenteken?
De latere types ben ik hier nog niet tegen gekomen.
Misschien dat de oude voorraden hier nog even verkocht werden.
Wat betreft de 'dodemans knop
'kill switch').
Het maakt niet zoveel uit hoe je de motor uit zet.
De ontsteking is AC gestuurd vanuit het blok. Dus zonder accu start ie ook.
De boel wordt uitgezet door de CDI aan massa kort te sluiten.
Dit gebeurt via de 'kill switch' en contact op gelijke wijze.
Of het scheelt bij de DC types weet ik niet, maar de oude CH250 hadden die toch niet.
De Helix (CN250) kreeg later wel het DC systeem.
Ik ben GY6 motoren met 60 tot wel 80Dkm tegen gekomen.
Bij diegene die ik kocht en niet meer liepen zat er amper nog olie in het carter
en waren de zuiger(s)(veren) opgefikt en compressie dus foetsie.
Bij Helixen werd ook vaak het zwakke punt het rubberen inlaat spruitstukje vergeten,
dit met valse lucht tot gevolg met uiteindelijk een gat in de zuiger.
Maar onderhoud een Honda normaal en dan gaat er amper wat kapot.
Met een keer een nieuw zuigertje, (primair)ketting en geleider lopen ze met gemak meer dan een ton.
Beter is er niet, nieuwer wel.
Blokje is niet voor niets meer dan 25 jaar in productie geweest (laats nog bij CF Moto).
Ben je op zoek naar een ideaal simpel klein apparaat wat je goedkoop op de weg kan houden dan koop je voor een paar knaken een Elite/Spacy.