Honda CR 250 start moeilijk en valt uit als die warm staat

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste,

Mijn Honda CR 250 uit 1998 start alleen koud met benzine in het bougiegat te mikken. als die even gedraaid heeft start hij wel gewoon direct weer . carburateur heb ik al helemaal schoon gemaakt en alle sproeiers en kanalen ao de choke zijn vrij. er is ook geen valse lucht .als hij start draait hij gelijk mooi en loopt niet op in toeren. de motor rijd verder naar behoren. ik heb er een nieuwe Prox zuiger in. hiervoor de cilinder en oude zuiger bij de motorzaak afgegeven die deze opgemeten heeft voor mij.

ook heb ik een HPI ontsteking gekocht met zwaardere lichtspoel. in begin had ik met deze ontsteking geen vonk zo leek het .de bougie die erin zat vonkte niet dus daarna een nieuwe bougie erin gedaan en vonkte hij wel.
een paar dagen later startte hij weer niet. ik ontdekte toen dat in de bougiekabel geen draad meer zat in de eerste cm. dus stukje ingekort en hij startte weer meteen. toen kon ik nog starten zonder benzine in het bougiegat te doen. dit kwam dus weer een paar dagen later. over de reden tast ik nog in het duister. want als hij dan start met wat benzine door het bougiegat te mikken en ik zet de motor direct stil dan start hij daarna wel weer gelijk .en ook nog na 10 minuten stil laten staan..

maar nu nog een probleem erbij dat als ik even gereden heb de motor warm word dan valt hij uit alsof de power weg valt .(voelt alsof hij geen benzine meer krijgt). de zuiger loopt niet vast. en na even afkoelen .(zo'n 5 minuutjes) start hij direct weer en is de power ook weer volledig terug. daarna kan ik weer even 10 minuten rijden en valt weer terug uit..de tank zit vol met benzine .ik tank V power en mix 1 op 45 met 2 takt Cross power van Motorex . de bougie die het eerst niet meer deed probeerde ik vanavond weer en toen deed die het ineens gewoon wel? dat is dus ook vreemd? ik heb 2 dezelfde bougies van NGK. BR8EG Racing. de juiste bougie voor mijn CR..

ik heb nu trouwens een Champion bougie besteld. ik wil dat eens proberen.

maar ik zou verder even niet weten waar ik het moet zoeken.

sproeier bezetting is stationair 55 origineel en hoofdsproeier 176. origineel moet er 172 in.. (bougie is koffiebruinig van kleur)
als de motor rijd en ik gas hem dat pakt hij ook prima op in de powerband. en de motor rookt ook niet etc.

ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven .wat kan dit mogelijk zijn?
 
Nu maar hopen dat het niet door het vet komt.


_O- Het vet had ik er al afgeveegd. startte weer direct. lijkt wel of dit nu steeds beter gaat. k' ben net terug van rijden .trekt harder en gaat als een speer nu . je voelt echt meer power .dus merkbaar veel verschil dan met die Prox zuiger. en hij viel niet dood na een kwartier rijden. toen ik thuis kwam in de brandgang bleef hij heel netjes stationair draaien .hij heeft een ander geluid nu ook. veel helderder .dat een zuiger zoveel verschil kan maken? maar de oude zuiger is volgens mij nog niet op dan toch? . die man van de motorzaak zei dat hij zeker wel 20 uur gelopen had en tijd voor een nieuwe was. volgens de vorige eigenaar zat de zuiger en nog maar 4 uur in. ik kan het zelf niet zien .ze kunnen je van alles wijs maken dus ik dacht ik ga bepaalde zaken laten controleren .spijt dat ik dit dus gedaan heb .ben wel 130 euro lichter nu, maar morgen dan maar eens verhaal gaan halen bij de motorzaak want dan is het waarschijnlijk toch de zuiger geweest waarop die uitviel? ik sta nog te trillen van het ritje.
 
Zelfs dat gaat over.

Oh ja dan nog de choke test bij warme motor . bij de choke open wilde hij uitvallen choke terug dicht en pakte hem weer.

Morgen eens kijken of hij dan nog gewoon start. als hij dat doet is het hele probleem opgelost en was het de zuiger,
al denk ik nu al eigenlijk dat het stilvallen door de zuiger kwam. alleen waarom weet ik niet. misschien dan toch de verkeerde maat dat die iets klem heeft gelopen in de cilinder bij een warmere motor want telkens als die wat afgekoeld was startte hij pas weer en kon ik ook weer even rijden tot die weer uitviel. misschien daarom ook die krassen?
 
Misschien een rare vraag, maar wat was de onderbouwing om er een nieuwe zuiger in te doen als de oude het dus nog goed deed?
Bij een 250cc crosser is het normaal om preventief iedere 20 rijuren de zuiger te vervangen. Bij op de weg rijen en off road deed ik dat een keer per jaar en dan zag de zuiger er nog steeds goed uit.
 
Misschien een rare vraag, maar wat was de onderbouwing om er een nieuwe zuiger in te doen als de oude het dus nog goed deed?

Dit was op advies van de motorzaak. ik heb vorig jaar deze crossmotor gekocht en uit elkaar gehaald om onderdelen te bekijken omdat de verkoper beweerde dat hij de zuiger zelf net vervangen had en er 4 uur in zat maar ze kunnen je zoveel zeggen. die verkoper bleek dus totaal geen verstand te hebben van zijn CR 250 want volgens hem ging er wel 2 liter olie in het blok en hij snapte niet waarom de olie zo zwart was. maar heeft waarschijnlijk de olie nooit vervangen . de koppeling stond muurvast en hij zou de carb helemaal uit elkaar hebben gehaald maar zat volgens hem geen stationair sproeier in, deze zat onder een kapje en dat wist hij niet eens ,en ook had hij ketting en tandwielen net vervangen en volgens hem niet veel mee gereden maar ik zag dat deze al behoorlijk versleten waren. als ik hem ergens op wees dan zei die daar niks meer over. gelukkig wel wat van de prijs af gekregen maar ik vertrouwde het dus niet echt en had grote plannen. wilde eigenlijk eerst ook de krukas gaan vervangen en alle lagers etc maar zat geen speling op de drijfstang en twijfelde wel over de zuiger dat die er 4 uur in zou zitten. vandaar dat ik zuiger eens heb laten zien heb aan de motorzaak hier en die vertelde mij dat de zuiger al veel ouder moest zijn en ik deze het best zou vervangen en hij dan alles zou gaan opmeten in de cilinder . ik vind dit echt een vervelend verhaal dat ik nu naar de motorzaak terug moet om te gaan vertellen dat het aan de zuiger ligt. die gaan dat waarschijnlijk ook niet geloven
 
Dit was op advies van de motorzaak. ik heb vorig jaar deze crossmotor gekocht en uit elkaar gehaald om onderdelen te bekijken omdat de verkoper beweerde dat hij de zuiger zelf net vervangen had en er 4 uur in zat maar ze kunnen je zoveel zeggen. die verkoper bleek dus totaal geen verstand te hebben van zijn CR 250 want volgens hem ging er wel 2 liter olie in het blok en hij snapte niet waarom de olie zo zwart was. maar heeft waarschijnlijk de olie nooit vervangen . de koppeling stond muurvast en hij zou de carb helemaal uit elkaar hebben gehaald maar zat volgens hem geen stationair sproeier in, deze zat onder een kapje en dat wist hij niet eens ,en ook had hij ketting en tandwielen net vervangen en volgens hem niet veel mee gereden maar ik zag dat deze al behoorlijk versleten waren. als ik hem ergens op wees dan zei die daar niks meer over. gelukkig wel wat van de prijs af gekregen maar ik vertrouwde het dus niet echt en had grote plannen. wilde eigenlijk eerst ook de krukas gaan vervangen en alle lagers etc maar zat geen speling op de drijfstang en twijfelde wel over de zuiger dat die er 4 uur in zou zitten. vandaar dat ik zuiger eens heb laten zien heb aan de motorzaak hier en die vertelde mij dat de zuiger al veel ouder moest zijn en ik deze het best zou vervangen en hij dan alles zou gaan opmeten in de cilinder . ik vind dit echt een vervelend verhaal dat ik nu naar de motorzaak terug moet om te gaan vertellen dat het aan de zuiger ligt. die gaan dat waarschijnlijk ook niet geloven
Bedankt voor je antwoord!
Dat verklaart veel dat je het inderdaad doet als het onderhoud twijfelachtig is.
Wel raar dat de crosszaak het schijnbaar verkeerd op gemeten heeft
 
Net naar de motorzaak geweest met de Prox zuiger. hij ziet er zo niks aan. de krasjes die erin staan worden volgens hem overgenomen uit de cilinder, niks geks dus.

en om te weten te komen wat het probleem is moet ik de cilinder en oude zuiger meebrengen. dan gaat hij alles opnieuw nameten en bekijken. zo terug sturen is geen optie en een andere zuiger bestellen ook niet,

ik heb gisteren beide zuigers naast elkaar gehad en zag geen verschil. de piston hoogte was ook hetzelfde. en ik heb met schuifmaat gemeten eerst de nieuwe zuiger en toen hoe de schuifmaat stond op de oude zuiger en die viel er zelfs iets ruimer tussen. waarschijnlijk doordat er bij nieuwe zuiger nog coating op zit..

zou de nieuwe zuiger groter zijn dan moet ik volgens de motorzaak daarmee juist meer compressie hebben, of er kan een productiefout aan zijn



vraagje wat ik vergeten te vragen ben. kan je de cilinder opmeten zonder dat de cilinderkop eraf moet? anders kost het me weer een nieuwe koppakking ook..
 
Je kan een cilinder/zuiger niet goed opmeten met een schuifmaat, honderdste meten lukt niet echt met een schuifmaat :)

Een koppakking die er net op zit hoef je echt niet te vervangen bij demontage, tenzij je hem kapot trekt.

Dat die nieuwe zuiger iets groter is, is niet raar, je oude zuiger is al wat versleten .
 
Nee .
Dus alleen meten met cilinderkop er af en speciaal meet instrument( driepunts meting )
Als ik jou was ga eerst lekker rijden.
Dan als je echt niks te doen heb ! Kun je jou cilinder demonteren en de zuigers nog maals gaan vergelijken
Maar dan ook Alles vergelijken.
Ik zelf controleer zuiger en cilinder door het verwijderen van de zuigerveren (Ps controleer of slotspeling 0.30 mm ook hier van ) cilinder bovenkant op glasplaat leggen (wat afdichting met wat vet ) zuiger met kop naar beneden in brengen. Los laten en als deze heel langs zaam zakt vind ik de passing oké. Spoel porten ook dicht maken .
 
Heb je nou als is gekeken wat er boven op beide zuigers staat?

Beide zuigers staat niks bovenop maar de Prox is een A1 zuiger .is dat 1ste overmaat? op de oude zuiger stond ergens A1020. merk is ARI made in Japan,

compressiemeter is dit een goeie daarvoor. Draper compressietester|Toolstation.nl


Nee .
Dus alleen meten met cilinderkop er af en speciaal meet instrument( driepunts meting )
Als ik jou was ga eerst lekker rijden.
Dan als je echt niks te doen heb ! Kun je jou cilinder demonteren en de zuigers nog maals gaan vergelijken
Maar dan ook Alles vergelijken.
Ik zelf controleer zuiger en cilinder door het verwijderen van de zuigerveren (Ps controleer of slotspeling 0.30 mm ook hier van ) cilinder bovenkant op glasplaat leggen (wat afdichting met wat vet ) zuiger met kop naar beneden in brengen. Los laten en als deze heel langs zaam zakt vind ik de passing oké. Spoel porten ook dicht maken .

Eerst lekker gaan rijden was ook mijn idee. alleen de motorzaak zei dat ik niet te lang moest wachten want anders zou het kunnen zijn dat de zuiger niet meer retour kan. kop moet er dus af dacht ik al wel.

slotspeling veren heb ik niet gecontroleerd. maar probleem kan daar toch niet zitten?

nog een vraag . misschien een stomme vraag maar als ik de cilinder eraf haal .tot nu toe deed ik eerst koelwater aftappen en gooide deze terug door een zeef. .maar kan je de cilinder er ook afhalen zonder koelwater af te tappen?
 
Ik schrijf ook als de zuigers gelijk zijn .
Ps compressie op meten met motor met kickstarter gaat niet goed werken .
Advies compressie meter monteren in bougie gat motor in tweede versnelling zetten gas open en duwen Na 10 m
Druk aflezen
 
Ik schrijf ook als de zuigers gelijk zijn .
Ps compressie op meten met motor met kickstarter gaat niet goed werken .
Advies compressie meter monteren in bougie gat motor in tweede versnelling zetten gas open en duwen Na 10 m
Druk aflezen

Aanduwen met de motor lukte sowieso al niet. die krijg je echt niet weg in zijn 2. lukte in 5 nog niet echt. band slipt dan over de stoep. en hoe kan je dan lezen en duwen tegelijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan