Honda CR 250 start moeilijk en valt uit als die warm staat

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Beste,

Mijn Honda CR 250 uit 1998 start alleen koud met benzine in het bougiegat te mikken. als die even gedraaid heeft start hij wel gewoon direct weer . carburateur heb ik al helemaal schoon gemaakt en alle sproeiers en kanalen ao de choke zijn vrij. er is ook geen valse lucht .als hij start draait hij gelijk mooi en loopt niet op in toeren. de motor rijd verder naar behoren. ik heb er een nieuwe Prox zuiger in. hiervoor de cilinder en oude zuiger bij de motorzaak afgegeven die deze opgemeten heeft voor mij.

ook heb ik een HPI ontsteking gekocht met zwaardere lichtspoel. in begin had ik met deze ontsteking geen vonk zo leek het .de bougie die erin zat vonkte niet dus daarna een nieuwe bougie erin gedaan en vonkte hij wel.
een paar dagen later startte hij weer niet. ik ontdekte toen dat in de bougiekabel geen draad meer zat in de eerste cm. dus stukje ingekort en hij startte weer meteen. toen kon ik nog starten zonder benzine in het bougiegat te doen. dit kwam dus weer een paar dagen later. over de reden tast ik nog in het duister. want als hij dan start met wat benzine door het bougiegat te mikken en ik zet de motor direct stil dan start hij daarna wel weer gelijk .en ook nog na 10 minuten stil laten staan..

maar nu nog een probleem erbij dat als ik even gereden heb de motor warm word dan valt hij uit alsof de power weg valt .(voelt alsof hij geen benzine meer krijgt). de zuiger loopt niet vast. en na even afkoelen .(zo'n 5 minuutjes) start hij direct weer en is de power ook weer volledig terug. daarna kan ik weer even 10 minuten rijden en valt weer terug uit..de tank zit vol met benzine .ik tank V power en mix 1 op 45 met 2 takt Cross power van Motorex . de bougie die het eerst niet meer deed probeerde ik vanavond weer en toen deed die het ineens gewoon wel? dat is dus ook vreemd? ik heb 2 dezelfde bougies van NGK. BR8EG Racing. de juiste bougie voor mijn CR..

ik heb nu trouwens een Champion bougie besteld. ik wil dat eens proberen.

maar ik zou verder even niet weten waar ik het moet zoeken.

sproeier bezetting is stationair 55 origineel en hoofdsproeier 176. origineel moet er 172 in.. (bougie is koffiebruinig van kleur)
als de motor rijd en ik gas hem dat pakt hij ook prima op in de powerband. en de motor rookt ook niet etc.

ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven .wat kan dit mogelijk zijn?
 
Koop voor een paar tientjes een compressie meter, en baseer daarop of je een nieuwe zuiger nodig hebt.
Dat schilt je een hoop tijd voor demontage, laten meten, en centjes
Dat zegt nauwelijks iets. Het kan zijn dat de onderkant van de zuiger aan het scheuren is terwijl de compressie niks mis mee is.
 
Meter houd druk vast .
Heb zelf een Honda XR 600 gehad en om de compressie druk goed vast te stellen heb ik het zo uitgevoerd .
Je Kunt ook hulp vraag bij het duwen .

Ik heb zelf ook een XR600 en die krijg ik ook echt niet weg met duwen. hulp daarbij heb ik niet en weet niemand daarvoor.

op youtube heb ik het wel even opgezocht met die doen het allemaal de druk opmeten met op de kickstarter?

De monteur van de crossmotor zaak heeft net terug gebeld en die wist het ook niet. iedereen vind dit een vreemd probleem. ze vroegen mij wel of de cilinder misschien getuned was voor een speciale zuiger. meestal staan er dan namen in . en onderin staan inderdaad een hoop namen ingegraveerd. maar ik zie zelf geen verschil in de zuigers. piston hoogte was hetzelfde.

ik kan natuurlijk de nieuwe zuiger nog eens terug monteren nu hij goed loopt met de oude zuiger. ik heb wel de vlotterhoogte veranderd en zit steeds te denken wat er allemaal kan zijn. toen ik bij haas de beun was om de motor te kopen startte hij ook niet maar de carb zat vol olie van het lange stilstaan en hij haalde de vlotter eruit en zat er dacht ik met een tangetje aan .misschien heeft hij hem toen juist lager gezet ipv hoger. ik ben na die tijd nog nooit langer dan 10 minuten gaan rijden .alleen even proberen de straat op en neer en niet volgas. de zuiger heeft niet vast gelopen bij mijn weten want toen hij stilviel kon ik hem gewoon gelijk rondkicken. alleen startte dan niet en 4 minuten later weer wel
 
Je kunt een. cilinder meten met de kop erop.
Compressie wordt grotendeels door de zuigerveren bepaalt. Een versleten zuiger met nieuwe veren kan ook een goede waarde geven.
Slotspeling ok?
 
Heb je bij de zuigerveren rekening gehouden met wat de bovenkant is?

Ja dat wel .merktekentjes naar boven toe


Je kunt een. cilinder meten met de kop erop.
Compressie wordt grotendeels door de zuigerveren bepaalt. Een versleten zuiger met nieuwe veren kan ook een goede waarde geven.
Slotspeling ok?

Heb ik niet gecontroleerd, ik dacht dat het plug and play was , maar kan het daar misschien ook aan liggen?
 
Wacht even! ,heb net iets belangrijks ontdekt, ik probeerde hem zojuist te starten op de Choke wat ik normaal altijd doe als die koud staat en kon kicken wat ik wilde maar niet aanslaan. toen de choke eraf en met 1 trap gelijk aan. gelijk uitgezet en weer met choke geprobeerd en weer niet starten he?? en met choke eraf weer gelijk wel. en dat bij een nog koude motor? ik herinner mij dat ik toen hij steeds niet wilde starten ik al die tijd met choke erop heb geprobeerd en niet 1 keer zonder. en gisteren toen ik de oude zuiger erop had en voor het laatst benzine in de cilinder deed ook met choke erop en dan start hij dus wel blijkbaar?? dus choke erop en benzine erin is wel starten . ook als ik hem telkens nadat hij gedraaid heeft weer terug startte was dit altijd zonder choke vanwege warmere motor . vanaf gisteren alleen nog zonder choke gestart en sloeg hij zelfs vanochtend zonder choke aan omdat er moeilijk bij komen was en de motor in de schuur aan die kant waar de choke zit ergens tegen staat . anders had hij dus vanochtend ook niet gestart als ik de choke erop gedaan had.. want met choke erop kan je kicken tot je een ons weegt ben ik nu achter.. daarom bedacht ik mij dit nu ineens en ben ik even naar de schuur gelopen om met choke proberen te starten . de motor ervan tegen gehaald en dan start hij dus in geen velden of wegen met choke erop. vreemd wel want toen ik de motor pas had kon dat nog wel en nu dan niet meer.:?wat gebeurd hier allemaal
 
Dat zegt nauwelijks iets. Het kan zijn dat de onderkant van de zuiger aan het scheuren is terwijl de compressie niks mis mee is.
Dat kan ja, een gescheurde zuiger kan je niet meten, maar ga jij dagelijks je cilinder eraf schroeven om naar je zuiger te kijken dan?
Ga jij ook regelmatig je blok splitsen om naar je lagers te kijken?

Laat ik het dan wat specifieker zeggen, als er niks gebroken, gescheurd is, of ergens een gat in zit, dan kan je prima aan de compressie zien of je zuigerveren, cilinder versleten is, en dat is dan ook een goed moment om het 1 en ander te laten opmeten.
 
Dat kan ja, een gescheurde zuiger kan je niet meten, maar ga jij dagelijks je cilinder eraf schroeven om naar je zuiger te kijken dan?
Ga jij ook regelmatig je blok splitsen om naar je lagers te kijken?

Laat ik het dan wat specifieker zeggen, als er niks gebroken, gescheurd is, of ergens een gat in zit, dan kan je prima aan de compressie zien of je zuigerveren, cilinder versleten is, en dat is dan ook een goed moment om het 1 en ander te laten opmeten.
De zuiger wordt aan de onderkant steeds dunner en als hij te dun wordt bestaat de kans dat hij scheurt met alle nare gevolgen van dien. Daarom wordt geadviseerd om hem elke 20 uur (bij cross) te vervangen. Je kan met de compressie niet meten of die onderkant te dun wordt.
En ja, ik haalde na een half jaar de cilinder er af om de zuiger te inspecteren en de ervaring leerde dat ieder jaar vervangen voldoende was voor wat ik er mee deed (enduro) en dan had hij zo'n 150-200 uur gereden
 
De zuiger wordt aan de onderkant steeds dunner en als hij te dun wordt bestaat de kans dat hij scheurt met alle nare gevolgen van dien. Daarom wordt geadviseerd om hem elke 20 uur (bij cross) te vervangen. Je kan met de compressie niet meten of die onderkant te dun wordt.
En ja, ik haalde na een half jaar de cilinder er af om de zuiger te inspecteren en de ervaring leerde dat ieder jaar vervangen voldoende was voor wat ik er mee deed (enduro) en dan had hij zo'n 150-200 uur gereden
Het is afhankelijk hoe, en waar je rijd wanneer die vervangen moet worden, zijn er ook bij die er 40 uur mee doen in een cross(dan zullen die misschien niet zo hard rijden), toch zonde als jij em dan al bij 20 uur gaat vervangen omdat iemand zegt dat dit moet, terwijl dat niet nodig was.

Mijn enduro 2 takt motor was na 300 uur nog steeds niet versleten.
 
Het is afhankelijk hoe, en waar je rijd wanneer die vervangen moet worden, zijn er ook bij die er 40 uur mee doen in een cross(dan zullen die misschien niet zo hard rijden), toch zonde als jij em dan al bij 20 uur gaat vervangen omdat iemand zegt dat dit moet, terwijl dat niet nodig was.

Mijn enduro 2 takt motor was na 300 uur nog steeds niet versleten.
Er zijn er ook die er iets te lang mee doen en zo de zaak de vernieling in rijden. Je vervangt je olie toch ook voordat dat de zaak kapot loopt?
En inderdaad zoals ik al schreef is het afhankelijk van hoe je er mee rijd
 
ga even zitten en denk na wat heb je veranderd begin met maandag

Ik word echt gek van die gekke motor. waarom start hij niet op de choke en zonder wel? en als hij draait en ik trek de choke uit dan valt hij gelijk stil. ook bij koude motor. en met benzine in de cilinder gieten start hij wel met de choke erop?

ik heb alleen de vlotter iets hoger gezet en een iets grotere sproeier maar dit heeft waarschijnlijk niks te maken met de choke. die was waarschijnlijk al kapot ofzo

Heeft iemand hier nog een antwoord op hoe het kan dat mijn motor alleen zonder choke kan starten en met choke ik me helemaal leip op de motor kan kicken en geen enkel teken van leven geeft ,maar alleen als ik extra benzine in de cilinder spuit met de choke erop dan start hij wel ? ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben wel heel benieuwd naar de theorie hierachter..
 
Laatst bewerkt:
Kijk nog eens naar bougie kleur na goed warm draaien .
Vlotter niveau en hoofdsproeier 176 - 174
En waar om starten met choke .

Je moet toch kunnen starten op de ckoke met koude motor? met 175 was de bougiekleur koffie bruinig ,185 is iets te rijk. denk dat ik 180 ga proberen,
vlotterniveau staat nu goed zo

maar ik vraag mij af waarom niet starten op choke en dan met extra benzine in de cilinder gieten met choke erop wel?
 
het enige wat ik ziou kunnrn bedenken is dat de choke niet werkt. Er kont geen benzine mee, alleen een berg lucht. Zo wordt je mengsel armer ipv rijker
 
het enige wat ik ziou kunnrn bedenken is dat de choke niet werkt. Er kont geen benzine mee, alleen een berg lucht. Zo wordt je mengsel armer ipv rijker

Ok dan is het startprobleem achterhaalt.. hoe kan ik de choke weer laten werken? ik heb de choke sproeier uitgekookt met azijn. die is nu brandschoon. het choke kanaal in vlotterbak en carburateur is ook open .als ik remmenreiniger erdoor spuit dan spuit het er aan de andere kant uit.

het lijkt wel of de choke nu fungeert als start onderbreking
 
Ik vind het hele verhaal ietwat "warrig". Zuigers en cilinders zijn er vaker uit geweest dan de onderborek van een protituee op de wallen (toen het nog mocht) maar slotspeling van de veren is nog nooit gemeten. Motorzaak heeft alleen maar de zuigers lopen meten, meen ik te begrijpen, maar nog nooit hebben ze de zuiger en de cilinder tegelijk in handen gehad. Hoe hebben ze je ooit een zuiger kunnen verkopen dan? Wanneer ik voor mijn crosser een zuiger nodig heb geef ik de zuiger en cilinder en zelfs de voetpakking aan de motorzaak. cilinder wordt dan licht gehoond en best passende zuiger besteld.
 
Zit de juiste startplunjer er in? Er zijn nogal wat tyoes te koop volgens i'net.
Zoek welk type carburateur je hebt en welke plunjer daarbij hoort. Er staan vast wel ergens numners ed op.
En idd het is een theorie
 
Blijf je wel van het gas af als je op de choke start,er zijn lieden die onbewust aan het gas draaien tijdens het starten.
Wat de choke betreft,daar zal waarschijnlijk een kleinere stationair sproeier in moeten ,of goed afstellen met de luchtregelschroef.
Die luchtregelschroef moet echt goed staan,en heb je die er ook uit gehaald om het kanaal schoon te maken?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan