LePensZeur
MF Frietkraam
Toen ze bij KTM met die dongles begonnen, paar jaar geleden dacht ik " er is nog steeds niks veranderd sinds de Commodore 64 tijd.Probleem is dat motoren die nu verkocht worden:
- Verplicht ABS hebben zodra er meer dan 1 persoon mee kan/mag.
- De ABS uitschakelbaar mag zijn, maar deze na uitschakelen van de motor zich moet resetten zodat je hem nooit vergeten kunt op het moment dat je weer op de motor stapt.
Per definitie moet hij dus weer aan gaan zodra de motor opnieuw gestart wordt. Nu was het lekker geweest als het met een simpel knopje op het stuur was.
Waar de wetgever echter niet specifiek over is geweest is hoe ingrijpend de ABS moet zijn, enkel dat het er op moet zitten.
Bij de KTM's is het dus zo dat je hem in de minimale stand kunt instellen waarbij hij nagenoeg niet ingrijpt en waarschijnlijk zelfs dan beter remt dan zonder (het is geen begin 2000 techniek meer). Op die manier heb je toch een ABS waar je geen last van hebt elke keer dat je even stopt.
Ik ben voor de Versys 300 een schakelaar aan het maken zodat je met een knopje op het stuur de ABS blijvend aan of uit kunt zetten. Is niet zo ingewikkeld, maar ik wacht nog op wat spul uit China.
Voor degene die destijds een hoelahoep, brommer of drugs hadden, die computers werden sneller door het gebruik van een cartridge / dongle die je achterin het apparaat kon doen.
Ook toen meestal een geval van een printplaatje met wat dingetjes voor goud geld, maar goed, het programmeren zal best even geduurd hebben.