Honda Hornet Forum Deel 21

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en sindskort in het bezit van m'n motorrijbewijs. Na veel overwegingen en info (oa via dit forum) neig ik steeds meer naar de Honda CBF 600 van ongeveer 10-15 jaar oud als m'n eerste motor. Ik hoop komende dagen wat tijd te kunnen vinden om wat proefritje in te plannen. Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten? Ik hoor graag tips...

Verder zie ik veel verschil in vraagprijzen... Wat zou het grote verschil in prijs kunnen bepalen?
 
Ik ben redelijk nieuw op dit forum en sindskort in het bezit van m'n motorrijbewijs. Na veel overwegingen en info (oa via dit forum) neig ik steeds meer naar de Honda CBF 600 van ongeveer 10-15 jaar oud als m'n eerste motor. Ik hoop komende dagen wat tijd te kunnen vinden om wat proefritje in te plannen. Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten? Ik hoor graag tips...

Verder zie ik veel verschil in vraagprijzen... Wat zou het grote verschil in prijs kunnen bepalen?

Wat de gek ervoor vraagt, en die andere gek ervoor wil geven....

2006 model kan ik van harte aanbevelen O-) :Y
 
Wat de gek ervoor vraagt, en die andere gek ervoor wil geven....

2006 model kan ik van harte aanbevelen O-) :Y


Ja dat dacht ik ook... Maar tegelijkertijd dacht ik: zie ik niks over 't hoofd? Zijn er misschien bepaalde opties die de motor duurder maken?

Wat betreft het 2006 model... Ik hou 't in m'n achterhoofd ;)
 
Nee, veel extra opties zijn er bij de oudere modellen niet...prijs is vaak afhankelijk van bouwjaar, km stand, onderhoudshistorie en algehele staat van de motor.

Deze en deze vond ik persoonlijk aan de hoge kant (dealer/garage) , maar hebben wel een lage km stand, het is maar net wat je wil.
 
Bedankt voor je uitleg en de links... Voor die grijze moet ik wel een uurtje rijden. Dus ik zal kijken of ik in de buurt wat proefritje kan maken 😉
 
Gewoon even goed zoeken op de diverse websites...ik heb ook 2.5 uur gereden om de "mijne" op te halen...nog altijd tevreden over.
 
Ja dat is ook mijn planning... Uiteraard wil ik zsm en heel graag een motor halen, maar m'n verstand houdt me rustig (vooralsnog) en ik bewaarn geduld :)
 
Ja dat is ook mijn planning... Uiteraard wil ik zsm en heel graag een motor halen, maar m'n verstand houdt me rustig (vooralsnog) en ik bewaarn geduld :)
Maar staar je niet blind op die kilometerstanden, het is zeer eenvoudig om deze te verlagen en bij motoren niet te controleren. Er word door handelaren (en dealers) ook veel geimporteerd met bijbehorende onzekerheid.
Ik zou vooral af gaan op de staat als je hem ziet, neem iemand mee die er wat meer ervaring mee heeft etc.
 
Maar staar je niet blind op die kilometerstanden, het is zeer eenvoudig om deze te verlagen en bij motoren niet te controleren. Er word door handelaren (en dealers) ook veel geimporteerd met bijbehorende onzekerheid.
Ik zou vooral af gaan op de staat als je hem ziet, neem iemand mee die er wat meer ervaring mee heeft etc.
Bedankt voor de tip. Ik neem inderdaad iemand mee met meer "verstand" van motoren en uiteraard is het ook gewoon kijken of het goed voelt. Daarom vroeg ik me ook af of er hier tips waren voor als je een tweedehands motor aanschaft.
 
Als je zekerheid wilt: Nederlandse motor bij een officiële dealer.

Import zou ik persoonlijk sowieso links laten liggen i.v.m. km-stand.

Anders inderdaad iemand mee met verstand van zaken.

600cc blok van Honda zijn eigenlijk niet kapot te krijgen.
 
Ik vind de vooroordelen mbt import echt mooi. Mijn motor heb ik in Duitsland gekocht. Zelf bij de mensen gezien, proef gereden en naar NL gehaald.
Het toffe is nog: zat een stapel papieren bij met diverse TUV aka APK papieren, documenten van de vorige eigenaar, de aftermarket onderdelen die TUV gecertificeerd en gekeurd waren. Meest mooie nog, van mijn aftermarket uitlaat zit niet alleen E keur op van de maker, maar zelfs van de TUV een aparte keuring bij. Dus: het verhaal import moet je links laten liggen is imo onzin TENZIJ je niks gedocumenteerd hebt.

Sterker nog: in Duitsland heb je dus de TUV, de strengere vorm van APK. In NL heb je geen APK oid op een motor. Daar kan van alles aan "gerommeld" worden zonder dat je weet of het goed is. In Duitsland zijn ze zelfs verplicht op de TUV documenten te vermelden of de motor schade heeft gehad of niet. Dit zal je dus altijd terug vinden.


Qua motor keuze:
Persoonlijk zou ik naar het model gaan vanaf 2007 met de PC41 motor. Wrom???? Omdat dit een injectie motor is ipv carberateur (of hoe je dat ook schrijft).
De motor zelf, lijkt mij minder onderhoud aan te zitten mbt injectie.
 
@Qleudwyck Helemaal eens dat het een prima motor kan zijn!
Die van mij bleek uit Italie te komen en als ik de staat zo zie lijken de kilometers te kloppen. Maar een zekerheidje is het helaas nooit in Nederland.
En gezien ik er iets later achter kwam (wat mij dus niet heeft weerhouden) is het wel iets om mee te nemen als je rond gaat kijken.

Van mijn dealer begreep ik dat hij meredeel van zijn 2e hands motoren uit Italie of UK haalt. Via de Nederlandse markt kan hij niet aan voldoende 2e handsjes komen in de klasse die hij verkoopt... En verwacht niet dat hij de enige is ;-)
 
@Qleudwyck In jouw geval heb je er zelf verstand van en ben je het zelf gaan halen. Daar kan me goed in vinden. Maar als je zelf niets weet, zou ik niet bij een Nederlandse-niet-merk-dealer een import motor halen... Ik zeg niet dat de motor niet goed is, maar er is nu eenmaal veel geklooi met km-standen omwille van de prijs.
 
Ik ben redelijk nieuw op dit forum en sindskort in het bezit van m'n motorrijbewijs. Na veel overwegingen en info (oa via dit forum) neig ik steeds meer naar de Honda CBF 600 van ongeveer 10-15 jaar oud als m'n eerste motor. Ik hoop komende dagen wat tijd te kunnen vinden om wat proefritje in te plannen. Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten? Ik hoor graag tips...

Verder zie ik veel verschil in vraagprijzen... Wat zou het grote verschil in prijs kunnen bepalen?
Hoi,
Hier deels hetzelfde verhaal, nu 4 maanden mijn rijbewijs en ik ben heerlijk ervaring aan het opdoen met een 2003S Hornet.
Let wel even op: de CB600F is de (naked) Hornet, waar dit topic ook over gaat (de "s" is de hornet met een half kuipje, zie mijn profielfoto). De CBF600 is een heel andere motor. Niet door elkaar halen dus!

Als je de eerdere versies van dit topic hebt doorgelezen, dan zie je dat import zelden een probleem geeft. In ieder geval niet meer dan "origineel NL". Zelf had ik de mazzel tegen een mooi exemplaar op te lopen, nog voor ik wist van "De Hornet" en hem dus onbevangen heb gekocht.

Waar anderen aan de injectie de voorkeur geven, vind ik het wel heel fijn om een carburateur motor te hebben. Daar kan NOG MINDER aan stuk en is zelf onderhouden NOG makkelijker.

Wat anderen ook al zeggen: als er niet raar mee gedaan is, kan deze motor eigenlijk niet stuk en 100.000 km op de teller moet makkelijk mogelijk zijn, 150.000 ook. Dus een model 2001-2003, stukkie goedkoper, als eerste motor zodat je niet bang hoeft te zijn dat het je de kop kost als je toch nog een fout maakt. En dan na een tijdje eventueel verkopen en iets anders kopen, al ben ik na 5000 km nog steeds super tevreden met mijn machientje en ik denk niet dat ik hem snel weer ga verkopen.

Succes met je zoektocht
 
@Qleudwyck In jouw geval heb je er zelf verstand van en ben je het zelf gaan halen. Daar kan me goed in vinden. Maar als je zelf niets weet, zou ik niet bij een Nederlandse-niet-merk-dealer een import motor halen... Ik zeg niet dat de motor niet goed is, maar er is nu eenmaal veel geklooi met km-standen omwille van de prijs.

Zit er geen snipje papier bij, maar een mooi verhaal zou ik inderdaad er ook niet gauw voor gaan. Geklooit word er zeker... Papieren kunnen imo dan echt het verschil maken. Had bij de mijne zelfs de originele boekjes bij qua onderhoud e.d. Denk, dat ik gewoon enorm veel mazzel heb gehad met de Duitse verkoper.
 
Hallo,

Ik ben na lang zoeken en vergelijken sinds gisteren eigenaar van een Hornet uit Juli 2002 met 31.000km. Bij deze ook mijn eerste motor en binnenkort ook eerste rij-evaring. Kunnen kopen van de eerste eigenaar die er geen afscheid van kon nemen ondanks dat er een nieuwe motor naast stond. Onderhouden bij Honda en op 24.000km zijn de kleppen nog eens gesteld (ik zag op youtube filmpjes dat dit bijna "overbodig" is bij Honda's, maar toch). In de auto-wereld weet ik goed mijn weg en weet ik wat ik waar moet kopen, bij moto's gaat er weer een nieuwe wereld aan webshops open.

Haynes manual is reeds in bestelling. Ik geef de motor sowieso eerst een onderhoud. Olie / Oliefilter / Bougies / Luchtfilter. Ofte Castrol 10W40 4T / Bosch / Denso / HifloFiltro. Indien andere aanbevelingen, zeg maar. De ketting (en ineens tandwielen) zijn ook aan vervanging toe. Ik heb al veel kits gezien, maar is er ergens een standaard "no questions asked" kit die gebruikelijk is? Is er veel mix up (en dus ook foute bestelling) mogelijk in tandwielen en/of kettinglengtes?

De motor staat al een tijdje stil, en ik ga de tank sowieso even demonteren, aflaten en "reinigen". Nu vraag ik me wel af of het noodzakelijk is om de carbu's bij lange stilstand te demonteren en reinigen, of dat het hiermee een gevalletje "het is achteraf nooit meer goedgekomen" kan worden? Dient er iets opnieuw afgesteld te worden? Heeft het nut een aditief bij de eerste tank te doen, en zo ja, welke?

Ik lees graag wat ervaringen van jullie.

Op de foto zijn de zijrekjes voor soft luggage en de zijkappen reeds gedemonteerd:

213m3w1.jpg
 
Iemand die me kan vertellen, of dit "zomaar" een kapje is of dat er ook nog nut is ? Zo niet dan wil ik misschien hier wel iets mee gaan doen.

Op dit moment zie ik niet waar deze voor dient (aangezien de normale lamp, high en low beam verzorgt) en er volgens mij ook geen lampje achter zit ?

1405024
 
Terug
Bovenaan Onderaan