Honda Hornet Forum Part 16, Superwesp die wacht op de lente

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb eens een aantal vragen.

Ik heb de afgelopen weken regelmatig woon-werkverkeer gereden met de Hornet (20 km provinciaal + 20 km snelweg enkele reis). Nou verbruikt hij bij normaal rijden zo'n 1:18. Ik ben benieuwd welke verbruikscijfers jullie hebben....

Wat me opvalt is dat het teller-unitje nogal reflecteert in de zon, waardoor deze minder afleesbaar is. Iemand ook opgevallen en er iets aan gedaan misschien?

Echt een prettige en soepele motor om te rijden, dik tevreden hier! Staat nu in 1,5 maand zo'n 1200 km erbij op!
 
Zat net even op mijn motor en toen viel me op dat mijn koppeling zwaar gaat.
Een maat van me zij het ook al maar heb even de koppeling van de motor van me meisie geprobeert en die van mij en hij is dus idd erg zwaar.
Kan ik dit op een bepaalde manier stellen?

Hoor het wel!

Die van mij gaat weer soepel door een aantal dagen lang elke avond een beetje olie in de koppelingskabel te druppelen. Na een paar dagen heeft het de onderkant bereikt, dus een doekje op de koppelingshevel bij het blok om het netjes op te vangen... :Y
 
Ik heb eens een aantal vragen.

Ik heb de afgelopen weken regelmatig woon-werkverkeer gereden met de Hornet (20 km provinciaal + 20 km snelweg enkele reis). Nou verbruikt hij bij normaal rijden zo'n 1:18. Ik ben benieuwd welke verbruikscijfers jullie hebben....

Wat me opvalt is dat het teller-unitje nogal reflecteert in de zon, waardoor deze minder afleesbaar is. Iemand ook opgevallen en er iets aan gedaan misschien?

Echt een prettige en soepele motor om te rijden, dik tevreden hier! Staat nu in 1,5 maand zo'n 1200 km erbij op!

Ik rij in principe ook elke dag woon-werk op de Hornet. Mijn route heeft iets meer snelweg dan jou. Ik kom bijna zonder uitzondering uit op 1:17. Ik moet erbij zeggen dat ik de 25 km snelweg +/- 140 km/u rijd. voor het gevoel zit er een groot verschil tussen 120 en 140 qua weerstand door rijwind.
 
Eigen vraag maar even in een apart berichtje:

Ik heb een nieuwe ketting via internet aangeschaft. Ik ging er vanuit dat er vast wel iemand in de kennissen-/vriendenkring een klinksetje in bezit zou hebben, maar dit blijkt niet het geval.

mijn idee is om de ketting te laten klinken door de dealer en dan zelf op de motor de monteren (enerzijds goedkoper, anderzijds dat ik zoveel mogelijk zelf wil doen (lees: leren)). Is het mogelijk om een eenmaal geklonken ketting direct op de Hornet te monteren, of moet dan de achterbrug eruit? Het betreft een 2003 model.
 
Eigen vraag maar even in een apart berichtje:

Ik heb een nieuwe ketting via internet aangeschaft. Ik ging er vanuit dat er vast wel iemand in de kennissen-/vriendenkring een klinksetje in bezit zou hebben, maar dit blijkt niet het geval.

mijn idee is om de ketting te laten klinken door de dealer en dan zelf op de motor de monteren (enerzijds goedkoper, anderzijds dat ik zoveel mogelijk zelf wil doen (lees: leren)). Is het mogelijk om een eenmaal geklonken ketting direct op de Hornet te monteren, of moet dan de achterbrug eruit? Het betreft een 2003 model.

Goedemorgen Martijn,
Dan moet inderdaad even je achterbrug eruit, als je een middenbok hebt stelt dit niet veel voor. Anders moet je de motor ondersteunen, of ophangen. Is dan meteen een mooie gelegenheid alles lekker schoon te maken, en het sleeprubber te controleren.

Die van mij rijdt ongeveer 1op 20/21, maar dat komt denk ik door een high flow luchtfilter en irridium bougies.
 
Laatst bewerkt:
En natuurlijk dit nog even onder de aandacht brengen.

Hornet Meeting 2012 georganiseerd door Black Champion



Horneteers verzameld u, meet zuiden van het land (Asten) op 1 Juli

Wie gaan er mee:
1. black champion
2. mrtn 88
3. jorissu
4. vivalaroy
5. arne1985
6. woldhek (yes we can) :~))
7. scheurneusje
8. drivingugrazy ?? met aanhang
9. moessie
10. pieter91
11. henk1959
12. knorro
13. augusto en passagiere
 
Laatst bewerkt:
Die van mij rijdt ongeveer 1op 20/21, maar dat komt denk ik door een high flow luchtfilter en irridium bougies.


Dit klinkt interessant, gezien het aantal km's woon-werk dat ik rijd. Kun je hier iets meer over vertellen? Met name waarom deze aanpassingen de motor zuiniger maken en welke aanpassing hier voornamelijk invloed op heeft?

edit: bedank voor je andere antwoord trouwens. De boel daar schoonmaken zal geen overbodige luxe zijn vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Dit klinkt interessant, gezien het aantal km's woon-werk dat ik rijd. Kun je hier iets meer over vertellen? Met name waarom deze aanpassingen de motor zuiniger maken en welke aanpassing hier voornamelijk invloed op heeft?

edit: bedank voor je andere antwoord trouwens. De boel daar schoonmaken zal geen overbodige luxe zijn vermoed ik.
Die van mij verbruikte tussen 1:18 en 1:20 met standaard luchtfilter en standaard bougies.....

Ik heb paar keren wel gehad dat tank eerder leeg was dan normaal. Het hangt ook van je rechterhand af! ;) }) :] 8-)
 
Dit klinkt interessant, gezien het aantal km's woon-werk dat ik rijd. Kun je hier iets meer over vertellen? Met name waarom deze aanpassingen de motor zuiniger maken en welke aanpassing hier voornamelijk invloed op heeft?

edit: bedank voor je andere antwoord trouwens. De boel daar schoonmaken zal geen overbodige luxe zijn vermoed ik.

De nieuwe dimensie in bougietechnologie. Iridium is een Hi-Tech edelmetaal uit de ruimtevaart. Het is extreem hard, hittebestendig en onverwoestbaar, kortom het ideale materiaal voor een bougie. De nieuwe NGK iridium bougie is een investering die zich gemakkelijk terugbetaald door:

Een lager verbruik
Dubbele levensduur t.o.v. standaard bougies
Gelijkmatige verbranding
Zekere ontsteking
Geen roetaanslag bij stop & go verkeer

NGK Iridium IX bougies zijn technologisch de meest geavanceerde high-performance bougies verkrijgbaar. Met de ultradunne 0,6 mm iridium center electrode, zorgt deze bougie voor een superieure ontbranding zonder in te boeten aan duurzaamheid. De centrale gleuf van de grond electrode zorgt voor een vergrootte vlam-kern expansie en daarmee voor een volledigere verbranding. De Irridium bougie is uitermate geschikt voor high performance toepassingen, maar ook de beste keuze 'kilometervreters' vanwege de ongeevenaarde brandstof-efficiency, de duurzaamheid en de ongekende acceleratie-eigenschappen. Wie hoge eisen stelt, heeft dus NGK iridium bougies nodig.

En ik tank benzine zonder bio ethanol waar mogenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Die van mij verbruikte tussen 1:18 en 1:20 met standaard luchtfilter en standaard bougies.....

Ik heb paar keren wel gehad dat tank eerder leeg was dan normaal. Het hangt ook van je rechterhand af! ;) }) :] 8-)

:stupid: Idd, ik rij ook met standaard onderdelen gemiddeld wel 1:19! Misschien dat je met Henk zijn aanpassingen net wat makkelijker de waarden haalt, als je af en toe het gas opentrekt.
 
Laatst bewerkt:
Gemiddeld over de hele tank zit ik tussen de 1:19,6 en 1:22,0. Die 1:22 haal ik als ik de hele dag in de Eifel rijd met goed weer. Dan zit er dus nog geen meter snelweg bij.

Het verbruik heeft meer met je rechterhand, de afgelegde route, en de weersomstandigheden af dan van welke aanpassing dan ook.

Dat verhaal van iridium bougies is leuk, maar pure marketing. Een vonkje is een vonkje. Het materiaal waar de bougie van gemaakt is heeft verder niets met de verbranding te maken.
 
Gemiddeld over de hele tank zit ik tussen de 1:19,6 en 1:22,0. Die 1:22 haal ik als ik de hele dag in de Eifel rijd met goed weer. Dan zit er dus nog geen meter snelweg bij.

Het verbruik heeft meer met je rechterhand, de afgelegde route, en de weersomstandigheden af dan van welke aanpassing dan ook.

Dat verhaal van iridium bougies is leuk, maar pure marketing. Een vonkje is een vonkje. Het materiaal waar de bougie van gemaakt is heeft verder niets met de verbranding te maken.

Natuurlijk, en we rijden ook nog allemaal met spaakwielen, uit hout :~))
 
De nieuwe dimensie in bougietechnologie. Iridium is een Hi-Tech edelmetaal uit de ruimtevaart. Het is extreem hard, hittebestendig en onverwoestbaar, kortom het ideale materiaal voor een bougie. De nieuwe NGK iridium bougie is een investering die zich gemakkelijk terugbetaald door:

Een lager verbruik Zal wel, maar dan wil ik wel een onafhankelijke test zien.
Dubbele levensduur t.o.v. standaard bougies Ook hier, eerst een test zien
Gelijkmatige verbranding zou kunnen, weet ik niet. Maar gewone bougies doen het ook.
Zekere ontsteking mwah, gewone bougies doen het ook
Geen roetaanslag bij stop & go verkeer Wat heeft het materiaal nu te maken met of er roet ontstaat?

NGK Iridium IX bougies zijn technologisch de meest geavanceerde high-performance bougies verkrijgbaar. Met de ultradunne 0,6 mm iridium center electrode, zorgt deze bougie voor een superieure ontbranding zonder in te boeten aan duurzaamheid. De centrale gleuf van de grond electrode zorgt voor een vergrootte vlam-kern expansie en daarmee voor een volledigere verbranding. De Irridium bougie is uitermate geschikt voor high performance toepassingen, maar ook de beste keuze 'kilometervreters' vanwege de ongeevenaarde brandstof-efficiency, de duurzaamheid en de ongekende acceleratie-eigenschappen. Wie hoge eisen stelt, heeft dus NGK iridium bougies nodig.


Zo, ik heb even alle reclamekreten uit je post wat kleiner gemaakt (alleen het "Wow Mike, is het niet geweldig?!" ontbreekt nog). Als ik dit allemaal zou wegstrepen blijft er het volgende staan:

Iridium is een edelmetaal dat ook wordt gebruikt in de ruimtevaart. Het is extreem hard, hittebestendig en onverwoestbaar, kortom het ideale materiaal voor een bougie. Met de dunne 0,6 mm electrode, zorgt deze bougie voor een ontbranding. De centrale gleuf van de grondelectrode zorgt voor een grotere vonk.

Plotseling is het toch wat minder indrukwekkend wat er staat. Maar goed, het enige dat ik wil zeggen is: wees een beetje kritisch met wat je leest. :)

Zelfs áls iridium bougies een positief effect hebben, dan hoor ik dat graag van een onafhankelijke bron die dat goed getest heeft, en niet van de fabrikant zelf. Daar bestaat namelijk al een hele bekende slogan voor: wij van wc-eend... (maak maar af ;) )
 
Ik snap wel je reactie, maar als je niets meer gelooft wat er geschreven wordt, dan wordt de keuze wel erg beperkt. Ik heb voordat ik kocht wel wat speurwerk verricht, en ook op allerlei forums rond geneust, er waren al mensen die ze al 120 K in de auto hadden, zonder een enkel probleem. Ik heb ze op ebay in england voor de zelfde prijs gekocht als normaal de gewone bougies kosten. Dus vond de gok niet erg groot, Ook was er te le lezen dat ook het benzine verbruik was verminderd tussen de 5 en 15 %, al met al vond ik het wel de moeite waard voor het uit te proberen. Ik heb er 31 euro voor betaald inclusief verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft je niet te verdedigen, ik wilde je ook niet aanvallen. Het klonk alleen nogal als een tellsell praatje en met zoveel hippe buzzwoorden gaan mijn nekharen automatisch overeind staan. Dat is alles. :)
 
Zo te lezen rijd die van mij nog niet zo heel zuinig vergeleken met die van jullie. En dit terwijl ik me gewoon aan de snelheid houd.

Ten aanzien van de bougies. In mijn Blade gaan wel iiridium bougies, gezien dit een high-performance motor is en TK heeft me duidelijk gemaakt dat irridium daar sowieso een must is, aangezien deze bougies accurater op hogere snelheden (lees: toeren) zijn werk doet. Irridium heeft minder last van hitte waardoor de ruimte bij de elektrode nooit verschilt. Dit maakt de vonk constant.
In mijn vorige fiets (cbr600f) zaten gewone bougies, voldeden ook prima aan de wensen.
 
Bij m'n eencilinder geen enkel verschil gemerkt met irridium.

Was overigens wel lekker goedkoop proberen met maar 1 bougie :+
 
Gister mijn ver versleten ketting vervangen. Leuk, maar smerig klusje. Motor loopt weer zeer soepel na deze vervanging. Normaal gesproken kon ik de motor redelijk laten uitrollen voor een bocht, nu mag ik de rem weer goed gebruiken, schrok er bijna van.

Zou me niks verbazen als dit ook positief uitpakt voor het gebruik, wil toch graag gemiddeld de 1:20 halen.
 
Ff gaan kijken op de site van ricambi-weids...
€30 voor een undertail???
Dacht eerst zelf iets te fabriceren met fiber enzo,
Maar voor die prijs ...
Cheap !!! *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan