Honda Integra scooter-motor

Kilometerstanden terugdraaien bij auto's lijkt me moeilijk, toch met nieuw in BE ingeschreven auto's, met de Car-Pass.
Nu zat ik te zoeken maar kan niet direct iets terugvinden voor NL.
Hebben jullie in NL geen Car-Pass?

De Car-Pass houdt de km-stand bij telkens als je met je auto ergens bij een dealer langsgaat, of bij een bandencentrale, overal waar je met je wagen iets van onderhoud laat doen. De stand moet ook vermeld staan op elke factuur die je van dergelijke zaak meekrijgt.
Het is een door de overheid beheerde database op basis van chassisnummer.
 
Ja, in Nederland hebben we een nationale auto pas. Bij elk bezoek aan de garage wordt de km stand ingevoerd. Het lek zit aan de grens. Bij importeren wordt bij het passeren van de grens (D-NL) de km stand niet meegenomen. Pas in Nederland wordt de eerste registratie gedaan. In die tijd voor de eerste tenaamstelling in NL kunnen ze doen wat ze willen. En verder kun je natuurlijk tussen ieder garage bezoek de teller weer terugzetten tot bijna die van het voorlaatste bezoek.
 
In NL de Nationale Autopas. In DLD wordt de registratie door de TUV gedaan maar die wordt niet rechtstreeks overgenomen door NL. Pas bij de toelating in NL wordt de stand opgenomen. Rechtstreeks van de teller en niet uit de Duitse administratie. Er is dus gelegenheid om de teller terug te draaien en dat schijnt bij 1 op de 3 te gebeuren. Helaas is gesjoemel diep geworteld in de auto en motorwereld. In de motorwereld werden (worden?) vaak crashmotoren opgekocht en met, op bestelling gestolen onderdelen opgeknapt. Ik ken er zo een die daar ook al eens voor veroordeeld is geweest. Tegenwoordig doet hij het rustiger aan en verkoopt alleen nog onderdelen. Of hij daar zijn oude connecties nog voor heeft weet ik niet.
 
Ja, inderdaad. Dat zet de deur open voor bedrog. Nochtans, moeilijk kan het toch niet zijn om die databases tussen landen te koppelen op basis van het VIN-nummer.
 
Absoluut, het is 'alleen' een kwestie van bureaucratie. Met goede afspraken zou dit probleem oplosbaar moeten zijn. Een deel van het diefstal probleem zou zo ook aangepakt kunnen worden zodat wij niet met ART5 scheepsankers hoeven slepen. Ik woon gelukkig op het platteland. Hier speelt dat probleem niet zo erg. De mijne staat gewoon in de garage. De contactsleutel staat er niet op maar hij staat verder niet op slot. De garagedeur moet maar genoeg zijn.
 
In NL de Nationale Autopas. In DLD wordt de registratie door de TUV gedaan maar die wordt niet rechtstreeks overgenomen door NL. Pas bij de toelating in NL wordt de stand opgenomen. Rechtstreeks van de teller en niet uit de Duitse administratie. Er is dus gelegenheid om de teller terug te draaien en dat schijnt bij 1 op de 3 te gebeuren. Helaas is gesjoemel diep geworteld in de auto en motorwereld. In de motorwereld werden (worden?) vaak crashmotoren opgekocht en met, op bestelling gestolen onderdelen opgeknapt. Ik ken er zo een die daar ook al eens voor veroordeeld is geweest. Tegenwoordig doet hij het rustiger aan en verkoopt alleen nog onderdelen. Of hij daar zijn oude connecties nog voor heeft weet ik niet.
Dit is absoluut geen juist vergelijk. De nationale autopas is een keurmerk en de TÜV is een keuringals onze APK (of eigenijk is de TÜV de instantie die de keuring uitvoerd). De autopas wordt niet buiten Nederland erkend, de APK wel. Echter, de inhoudelijke keuring verschild per land. Oftewel, een APK is in houdelijk niet gelijk aan de TÜV. Net als dat ook de keuringen in België, Frankrijk, Italië anders zijn. Daarom moet een voertuig per land worden toegelaten en daarom is ook inhoudelijke uitwisseling over het voertuig zo goed als niet mogelijk.
 
Even terug.

Voor auto's hebben we in BE de technische autokeuring, dat is jullie APK, of de Duitse TUV.
De eerste keer dat je hier een auto moet aanbieden voor technische controle is als die 4 jaar oud is (in het 4e jaar na de eerste inschrijving om precies te zijn). Wordt er dan geen probleem vastgesteld, met andere woorden, krijgt je wagen een groen attest, dan moet je die 2 jaar later terug aanbieden, en vanaf dan elk jaar.
De keuring gebeurt door erkende keuringscentra. Dat zijn onafhankelijke, private bedrijven die erkend werden om een technische controle uit te voeren. Je mag gaan naar gelijk welk keuringscentrum.

Daarnaast is er de Car-Pass. Dat is een database op basis van het VIN-nummer. Elk bedrijf dat erkend is in de autosector is verplicht om voor elk voertuig dat zich bij hen aanbiedt de km-stand door te geven. Dat gaat over merk- en niet-merkgebonden garages, bandencentrales, carrosserieherstellers, de keuringscentra, enz.

Voor motorfietsen, dus ook voor scooters, is er geen technische controle. Die keuringscentra zijn al jaren aan het lobbyen bij de overheid om ook voor motorfietsen een technische controle te verplichten, kwestie van hun omzet te vergroten. Maar voorlopig zonder succes.
Voor motorfietsen bestaat ook die Car-Pass niet.
 
Ik was onlangs voor een auto import bij de RDW. En zag dat ze via de OBD de boordcomputer uitlazen. Voor de kilometerstand enzo, zei de man. Dus blijkbaar proberen ze wel de sjoemelaars in het vizier te krijgen.
 
Ben blij dat te horen, het werd tijd. Veel landen lijken dus de administratie wel op orde te hebben maar als ze ook onderling uitwisselen is er weer een flink gat gedicht. Nu de grensoverschrijdende diefstallen nog. Als je een gestolen auto of motor in een ander land niet op kenteken krijgt is de lol er ook wel vanaf.
 
Ben blij dat te horen, het werd tijd. Veel landen lijken dus de administratie wel op orde te hebben maar als ze ook onderling uitwisselen is er weer een flink gat gedicht. Nu de grensoverschrijdende diefstallen nog. Als je een gestolen auto of motor in een ander land niet op kenteken krijgt is de lol er ook wel vanaf.
Dat lijkt me toch echt niet moeilijk om te regelen. Elk voertuig heeft een wereldwijd uniek VIN-nummer.
 
Zeker maar in sommige landen rijden gestolen auto's zelfs nog met de NL platen erop rond. Als de lokale overheid er niets aan doet blijft er een vraag bestaan. Daar betalen we allemaal voor in onze verzekeringspremie.
 
Blok beton is inmiddels ingegraven aangezien ik as. zaterdag de scooter op ga halen. Moet bij parkeren wel ergens aan vastleggen. Voor de verzekering foto's gemaakt om als het nodig is aan te kunnen tonen dat ik aan alle voorwaarden heb voldaan. (hoop uiteraard dat het niet meer gebeurd)
 

Bijlagen

  • Betonpoer met ART 4 grondanker (1).JPEG
    Betonpoer met ART 4 grondanker (1).JPEG
    361,9 KB · Weergaven: 23
  • Betonpoer met ART 4 grondanker (3).JPEG
    Betonpoer met ART 4 grondanker (3).JPEG
    428,8 KB · Weergaven: 21
Zaterdag de Integra opgehaald en moet zeggen dat het super rijdt, blok is gelijk aan de X adv alleen een andere zithouding, tijd zal zeggen of dit beter is. Vastgelegd aan muuranker (incl. betonbook) en Abus Granite schijfremslot, voldoet weer aan alle eisen van verzekering.
lengte en hoogte meten en nieuwe hoes bestellen.
Morgen wat aangekochte accesoires monteren, extra voetsteunen heb ik direct bij de dealer laten monteren.
 

Bijlagen

  • 0296E876-49B4-4831-BC64-305E7B0B4AB4.jpeg
    0296E876-49B4-4831-BC64-305E7B0B4AB4.jpeg
    356 KB · Weergaven: 49
Ben ik me terdege van bewust daarom ook het huisnr. op de poer gezet. Echter is dit niet in de looproute, voor en achter de scooter staan fietsrekken waar fietsen staan geparkeerd ben dus niet bang dat er iemand over valt. Uiteraard is er niets uit te sluiten.
 
Iemand een tip om de tomtom aan een geschakelde plus te verbinden, gisteren poging gedaan zijkap te verwijderen maar dat is nog even wat meer uitzoekwerk. Onder het stuurkapje is ook geen spanning weg te halen en wil het niet rechtstreeks op de accu aansluiten.
 
Iemand een tip om de tomtom aan een geschakelde plus te verbinden, gisteren poging gedaan zijkap te verwijderen maar dat is nog even wat meer uitzoekwerk. Onder het stuurkapje is ook geen spanning weg te halen en wil het niet rechtstreeks op de accu aansluiten.
Kan je aan de voeding van je koplamp aan?
 
Naar de accu met een zwevende zekerng is toch geen probleem? Een geschakelde plus voor een navigatiesysteem lijkt me niet noodzakelijk.
 
Naar de accu met een zwevende zekerng is toch geen probleem? Een geschakelde plus voor een navigatiesysteem lijkt me niet noodzakelijk.
Is ook niet noodzakelijk maar ik vind het prettiger, de wetenschap dat er geen spanning is bij uitzetten van contact.
@PeterCC daar heb ik ook aan gedacht, heb vernomen dat alle rode stroomkabels met een zwarte lijn geschakeld plus stroomdraden zijn, massa kan ik overal weghalen.
 
Tja, als het goed is gaat de koplamp aan zodra hij op contact staat. Ergo, een geschakelde en verzekerde plus. Heb alleen geen idee hoe goed je erbij kunt.
 
Tja, als het goed is gaat de koplamp aan zodra hij op contact staat. Ergo, een geschakelde en verzekerde plus. Heb alleen geen idee hoe goed je erbij kunt.
Bij mij gaat de koplamp aan van zodra de motor aanslaat, niet van zodra ik het contact aanzet, maar als de motor eenmaal draait staat de koplamp altijd aan.
 
Dat erbij komen is wel een dingetje bij dit model. Ben nog op zoek naar een werkplaatshandboek, nergens te vinden. Afgelopen zondag gepoogd om een zijkap te demonteren maar ben er mee gestopt.
In wezen is via de lamp,als het is zoals je aangeeft even kijken welke draad spanning geeft bij omzetten contat en anders een plus van contactslot gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan