Honda PCX 125/150 deel 5

Even een stilstaat/breekijzer/grote schroevendraaier pakken en voorzichtig proberen op welk punt hij wil bewegen. Misschien kom je zo verder?
Heb je al geprobeerd te trekken terwijl je hem een paar klappen geeft? Bij voorkeur met een kunststof hamer. Als je geen beschadigingen wilt tenminste.
 
Het is gelukt!

Heb de as iets verhit, en kon hem los tikken met een rubberen hamer.

Denk dat ik het lager van het subframe maar meteen laat mee vervangen nu.
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt!

Heb de as iets verhit, en kon hem los tikken met een rubberen hamer.

Denk dat ik het lager van het subframe maar meteen laat mee vervangen nu.
Waar zat hij nu op vast dan? Want voor zover ik weet worden draaiende delen kleiner/ruimer, niet krapper.
Voelt het lager slecht of is het puur uit voorzorg? Want later alsnog vervangen 8s niet zo'n hele klus toch?
 
Hij zat toch klem op de as. Lager zelf schuurt wat met draaien. Denk dat ik het preventief meteen laat vervangen.

Haal het liever 1x uit elkaar als straks nog een keer.
 
Hij zat toch klem op de as. Lager zelf schuurt wat met draaien. Denk dat ik het preventief meteen laat vervangen.

Haal het liever 1x uit elkaar als straks nog een keer.
Ik begrijp het. Wat enigszins slecht is moet bij demontage gelijk vervangen worden. Laat je het doen?
Waarom moest hij eigenlijk van zijn plek?
 
Vers achterbandje. Dikke 10.000 km geleden ging het allemaal zo los. Nu zat het toch behoorlijk vast. Maar gelukkig verder niks kaput.

Dus nieuw bandje, lagertje en keerring vervangen en we kunnen weer door.
 
De hoogste overbrenging kun je vergelijken met de hoogste versnelling in een versnellingsbak, minder toeren bij x snelheid.
De zwaardere rollen zorgen bij het bewegende deel van de voorste Vario ervoor dat er meer kracht wordt uitgeoefend om hem te laten bewegen. Hij beweegt knijpend waardoor de riem over de buitenkant zal lopen i.p.v. de binnenkant.
Bij een lagere snelheid zal de max overbrenging worden bereikt. Of bij zeg 40 is het toerental lager.en minder toeren is voor ene hoop benzine motoren ook minder vermogen.
Inderdaad.
 
als het goed is op de accu! ben bang dat je er wat kappen voor moet demonteren. (zoekfunctie op het forum helpt wellicht?, zelf geen ervaring mee) heb zelf verwarmde handschoenen. Inpluggen op 12v (2016 model) en voordeel ook de bovenzijde van je handen zijn lekker warm.
 
als het goed is op de accu! ben bang dat je er wat kappen voor moet demonteren. (zoekfunctie op het forum helpt wellicht?, zelf geen ervaring mee) heb zelf verwarmde handschoenen. Inpluggen op 12v (2016 model) en voordeel ook de bovenzijde van je handen zijn lekker warm.
Verwarmde handschoenen lijkt mij een het ideale compromis.
Geen gepruts aan de handgrepen van je scooter.
Er zijn er die gevoed worden met 12V stroom van de "sigarenaansteker" van je scooter, en er zijn er gevoed met batterijen die je in de handschoen kan opbergen.
Bij die laatste is de autonomie natuurlijk beperkt.
Tegen de volgende winter ga ik daar toch eens werk van maken.
Ik heb aan de ene kant zomerhandschoenen die heel soepel zijn en waarmee probleemloos alle functies van de scooter kunnen worden bediend, en winterhandschoenen die veel stroever en dikker zijn en die eigenlijk helemaal niet zo handig zijn maar de zomerhandschoenen aan de andere kant bieden onder koudere omstandigheden te weinig bescherming tegen de kou.
Soepele handschoenen met verwarming lijkt mij het ideale compromis.
 
Verwarmde handschoenen lijkt mij een het ideale compromis.
Geen gepruts aan de handgrepen van je scooter.
Er zijn er die gevoed worden met 12V stroom van de "sigarenaansteker" van je scooter, en er zijn er gevoed met batterijen die je in de handschoen kan opbergen.
Bij die laatste is de autonomie natuurlijk beperkt.
Tegen de volgende winter ga ik daar toch eens werk van maken.
Ik heb aan de ene kant zomerhandschoenen die heel soepel zijn en waarmee probleemloos alle functies van de scooter kunnen worden bediend, en winterhandschoenen die veel stroever en dikker zijn en die eigenlijk helemaal niet zo handig zijn maar de zomerhandschoenen aan de andere kant bieden onder koudere omstandigheden te weinig bescherming tegen de kou.
Soepele handschoenen met verwarming lijkt mij het ideale compromis.

Ik kan het je echt aanraden. ( heb die van Gerbing) Ik heb de dunnere versie, je hebt ook nog een iets dikkere versie. Bij voldoende windbescherming (schermpje) zijn de dunne warm genoeg, die 200 euro die ze kosten is iedere cent waard. Je kan ze door je jas/voering heen doen, maar moet je snoer steeds aansluiten. Ik heb de kabels van de handschoenen aan mijn stuur getaped. Mocht ik er onverhoopt vanaf stappen/vallen zonder de handschoenen uit te doen dan schieten ze los van de kabels.
 
Wat je nodig hebt voor de koude dagen is sterk afhankelijk van 3 dingen.
Persoonlijke voorkeur
Tijdsduur rit
Gevoeligheid koude temperaturen

Er is nog een 4e maar deze heeft maar beperkt invloed.

Iedereen heeft zo zijn eigen dingetje en sommige willen graag dingen anders doen dan de rest. Heel soms kunnen zelfs de meest logische verklaringen voor een keuze deze mensen geen nieuwe inzichten geven. :+

Iets serieuzer, tot globaal een half uur zijn verwarmde handvaten (HVV) voldoende. Ze voegen warmte toe aan je hand maar aan de kant welke niet de koude lucht te verduren krijgt. Neemt niet weg dat het nog steeds het toevoegen van warmte is. Na ongeveer een half uur hebben de meeste mensen aan HVV niet meer genoeg.

Maar net zo belangrijk is hoe gevoelig je bent voor kou. Sommige mensen rijden tot 10 graden nog in hun lederen pak (ik heb het over motorrijders in het algemeen, niet scooter rijders in het bijzonder) en anderen vinden hun Gore Tex tot 20 graden wel zo fijn. Ook maakt het uit wat je gewend bent. Ik heb vanaf vorige zomer in een erg warme fabriek gewerkt, het was er 15 graden warmer dan binnen. Ik ben in de heetste periode gestart dus ik had er toen weinig aan. Maar toen het buiten koud werd had ik al snel behoefte aan een dikkere jas. Waar ik eerder gewoon 2 softshells combineerde heb ik nu een jas gekocht welke tot -20 nut zou moeten hebben. Daarvoor had ik wel eens een snugpak aan welke tot -5 zijn werkgebied had maar deze was echt niet meer voldoende.

De 4e is niet 1 factor maar een lijst aan variabelen. Hoe goed is je kleding? Er zijn bijvoorbeeld winterhandschoenen speciaal voor gebruik van HVV, deze zijn aan de binnenkant van de hand veel dunner dan aan de buitenkant.
Hoe hard je rijd en op wat voor soort wegen kan ook uitmaken. Bij veel schakelen merkte ik dat mijn linker hand minder koud werd.
En er zijn vast nog wel meer dingen te bedenken welke invloed hebben.

Ik heb dus ook al jaren (sinds 2006) verwarmde handschoenen. Eerst van klan en na een poging van mijn dealer met een ander merk uiteindelijk gerbing gekregen. Ik heb een jaar lang enkel A gehad en moest enkele rit 2:30 rijden over veelal snelweg en grote N wegen. Je kunt dus raden in welk jaar ik mijn rbw gehaald heb.
Ongeacht de duur van je rit heb je hiermee gewoonweg nooit koude handen. Ook zijn deze handschoenen iets dunner dan de winter versies welke voor temperaturen ver beneden de 0 bedoelt zijn.

Beide methodes hebben hun eigen voor en nadelen. Aan ieder de keuze om juist voor de een of de ander te kiezen.
 
Hi

De PCX wil ik maar eens gaan voorzien van een nieuwe snaar plus rollen, alles is standaard momenteel. Nu schijnen de rollen van Dr Pulley ook te passen in de originele vario, na enig speurwerk kom ik uit op de 15 grams rollen, heeft iemand hier ervaring mee ? ..de PCX is van het bouwjaar 2013 en heeft 6000 km ervaring op de teller, dus vervang ze preventief daar ik de geschiedenis niet weet
 
Hi

De PCX wil ik maar eens gaan voorzien van een nieuwe snaar plus rollen, alles is standaard momenteel. Nu schijnen de rollen van Dr Pulley ook te passen in de originele vario, na enig speurwerk kom ik uit op de 15 grams rollen, heeft iemand hier ervaring mee ? ..de PCX is van het bouwjaar 2013 en heeft 6000 km ervaring op de teller, dus vervang ze preventief daar ik de geschiedenis niet weet
de geschiedenis m.b.t. olie begrijp ik. maar rollen? daar heeft de rijder toch weinig invloed op?
maar om heel eerlijk te zijn zou ik de frequentie voor vervanging niet eens weten.
v.w.b. je vraag, ik had 15,5 gram (of was het nu wel 15??) sliders erin. het gewicht komt dus overeen, de vorm echter niet.
ik merkte een kleine verbetering in zowel karakter als top. maar ik houd niet zo van volgas dus het is me niet snel te traag.
ik heb overigens een 150 cc uit 2016 met toendertijd ook ongeveer 6.000 km op de teller.

I'm doe Al langer boodschappen met de pcx maar kwam toch pas vandaag op dit idee. Voor referentie, het bovenste krat zitten 2 broden en een doosje hagelslag in. Bovenop ligt een zak totopos wat eigenlijk gewoon chips is maar dan specifiek uit Mexico.
IMG-20200512-WA0005.jpeg
 
de geschiedenis m.b.t. olie begrijp ik. maar rollen? daar heeft de rijder toch weinig invloed op?
maar om heel eerlijk te zijn zou ik de frequentie voor vervanging niet eens weten.
v.w.b. je vraag, ik had 15,5 gram (of was het nu wel 15??) sliders erin. het gewicht komt dus overeen, de vorm echter niet.
ik merkte een kleine verbetering in zowel karakter als top. maar ik houd niet zo van volgas dus het is me niet snel te traag.
ik heb overigens een 150 cc uit 2016 met toendertijd ook ongeveer 6.000 km op de teller.

I'm doe Al langer boodschappen met de pcx maar kwam toch pas vandaag op dit idee. Voor referentie, het bovenste krat zitten 2 broden en een doosje hagelslag in. Bovenop ligt een zak totopos wat eigenlijk gewoon chips is maar dan specifiek uit Mexico.
Bekijk bijlage 1499285

valid point, ik dacht na 7 jaar een paar frisse rollertjes is niet erg 😂
 
Hoi, ik heb sinds een jaar een PCX uit 2011 met al 65.000km op de teller. Top was 95km/u en ik heb er sliders ingedaan van 14gr en de top is nu 100km/u met aanzienlijk lager toerental. Ik heb er ook 15gr ingedaan maar top was maar 3 a 4 km meer echter met tegenwind windkracht 5 of hoger slechts 93. Met 14gr haal ik nog wel met tegenwind de 97km/u en kom ik voorbij de vrachtauto's. Ik heb één keer gehad met windkracht 6 op de Maasvlakte dat met 15gr sliders ik niet voorbij de cabine kwam door de tegewind en de zuigkracht.
 
Hoi, ik heb sinds een jaar een PCX uit 2011 met al 65.000km op de teller. Top was 95km/u en ik heb er sliders ingedaan van 14gr en de top is nu 100km/u met aanzienlijk lager toerental. Ik heb er ook 15gr ingedaan maar top was maar 3 a 4 km meer echter met tegenwind windkracht 5 of hoger slechts 93. Met 14gr haal ik nog wel met tegenwind de 97km/u en kom ik voorbij de vrachtauto's. Ik heb één keer gehad met windkracht 6 op de Maasvlakte dat met 15gr sliders ik niet voorbij de cabine kwam door de tegewind en de zuigkracht.

Hi, dat is wel goed om mee te nemen in de keuze! Bedankt voor de feedback
 
Let op, hij heeft een 125. Met een 150 is het net even anders, ik haalde altijd wel 90 op de GPS, ook met strakke tegenwind.

ik zal de 15 Gram even proberen, het kost geen vermogen en indien gewenst kan ik switchen , nu nog even een uitlaat scoren 🙂
 
Iemand ervaring met Castrol Power RS 4T scooter 5W40.. heeft ook Jaso-MB specificatie...zit er aan te denken om deze te gebruiken voor de PCX 150
 
Vandaag vanuit Alphen aan den Rijn naar Hoofddorp via Rijnsaterwoude en Leimuiden, de eerste ton op de PCX-125 teller na 9 jaar.
1589825722832.png


Veel kilometers zonder noemenswaardige problemen. Olieverbruik zo'n 150ml op de 1000km.
Binnenkort vernieuwen: olie, bougie, luchtfilter, riem, Malossi vario + flens + 16gr rollers, complete koppelingsset, schijfrem en remblokjes voor.
Eigenlijk moet de transmissieas achter worden vervangen, deze is nogal diep ingesleten door de lagers van de koppeling. Ik durf dat niet zelf te doen. Zou dat door iemand anders laten doen, maar daar wacht ik vanwege de crisis ff mee, heeft geen haast. Ook hoofdremcylinder moet gereviseerd worden + nieuwe remvloeistof.
Later nog koelvloeistof en balhoofdlager vervangen. Dan op naar de volgende ton.
 
Gefeliciteerd met deze bijzondere mijlpaal. Ik denk dat je in NL de eerste bent die dit met een PCX gepresteerd heeft? (ieder ander had zich anders wel op het forum gemeld toch?) Wat is je inschatting? dat je er nog zonder al teveel problemen een ton mee kan rijden?

Heb je bijgehouden wat het je gekost heeft qua onderhoud?

Ikzelf heb in 4 jaar inmiddels 55.000 km gereden (nu even wat minder ivm thuiswerken)

Ik moet alles laten doen dus ik denk zelf dat ik hem bij 100.000 vervang door iets anders.
 
Vandaag vanuit Alphen aan den Rijn naar Hoofddorp via Rijnsaterwoude en Leimuiden, de eerste ton op de PCX-125 teller na 9 jaar.
Bekijk bijlage 1502081

Veel kilometers zonder noemenswaardige problemen. Olieverbruik zo'n 150ml op de 1000km.
Binnenkort vernieuwen: olie, bougie, luchtfilter, riem, Malossi vario + flens + 16gr rollers, complete koppelingsset, schijfrem en remblokjes voor.
Eigenlijk moet de transmissieas achter worden vervangen, deze is nogal diep ingesleten door de lagers van de koppeling. Ik durf dat niet zelf te doen. Zou dat door iemand anders laten doen, maar daar wacht ik vanwege de crisis ff mee, heeft geen haast. Ook hoofdremcylinder moet gereviseerd worden + nieuwe remvloeistof.
Later nog koelvloeistof en balhoofdlager vervangen. Dan op naar de volgende ton.
Zo dat is netjes. Ik heb bij mijn 2e hands PCX met 65000km lagers vervangen van de gearbox. Er waren 2 lagers echt kapot. Het lager wat in de kap zit en het grote lager van de as waar de koppeling op zit. Omdat de boel open moet heb ik gelijk alle lagers maar vervangen heb. De meeste zijn nu SKF lagers
 
Terug
Bovenaan Onderaan