Honda PCX 125/150 deel 5

Ik heb laatst een Honda pcx gekocht met een 170cc cilinder en grotere gaskleppen huis en grote injector. Nou loopt hij koud niet stagionair en start stop systeem werkt niet. Iemand een idee wat het probleem/ problemen kan zijn?
 
Was dat oorspronkelijk een 125 of een 155?
Als er dan een grotere cilinder werd gemonteerd en een grotere injector en een groter gaskleppenhuis, maar zonder een aangepaste ECU dan is die ECU natuurlijk helemaal van streek.

Als je start/stop systeem niet meer werkt dan is dat het laatste van je problemen.
 
Uit oorsprong was het een 125cc. Is er iets wat ik aan mijn Ecu kan doen? Dat ik hem kan Ressetten of zoiets
 
Ik heb laatst een Honda pcx gekocht met een 170cc cilinder en grotere gaskleppen huis en grote injector. Nou loopt hij koud niet stagionair en start stop systeem werkt niet. Iemand een idee wat het probleem/ problemen kan zijn?
Waarom koop je een motor die niet stationair loopt? Je hebt er kennelijk niet zo gek veel kaas van gegeten.
als je ecu nog standaard is moet je het daar in zoeken.
 
Uit oorsprong was het een 125cc. Is er iets wat ik aan mijn Ecu kan doen? Dat ik hem kan Ressetten of zoiets
Je kan die wellicht wel resetten maar dan gaat die terug naar de standaard 125cc settings. Dus met een reset aanpassen aan je 170cc etc, dat gaat niet werken.

Je zal een bijpassende ECU moeten zoeken, als die al bestaat. Of je ECU laden met aangepaste settings.
Als je kan opsporen waar die onderdelen vandaan komen, welk bedrijf die heeft geproduceerd dan zou je misschien kunnen terugvinden of die ook aangepaste ECU settings hebben vastgelegd.
 
In principe past het ding zichzelf vrij redelijk aan mits de grotere injector goed gekozen is.
Het nadeel is dat ie de ontstekingsmap niet navenant aanpast en je door de grotere inhoud wat minder gas hoeft te geven om bepaalde snelheden vast te houden, dan kan ie onder belasting in het onbelaste deel van de map terecht komen en dat kan een gat in je zuiger opleveren door detonatie.
Been there done that met een MSX125, de PCX is watergekoeld en heeft een vario, dus waarschijnlijk komt ie minder snel in dat gebied en heeft ie een grotere marge.

Voor wat betreft het stationair lopen: is de gasklepsensor gereset? Even zoeken op TPS / TP sensor reset voor een PCX, is normaal prima zelf te doen.
Niet werkende start-stop kan daar ook door veroorzaakt worden, of door de schakelaar onder het zadel (bij het scharnier)
 
In principe past het ding zichzelf vrij redelijk aan mits de grotere injector goed gekozen is. (...)
Dat klopt. Zolang de nieuwe combinatie nog binnen het regelgebied valt dat de ECU kent.
Maar als je van een 125 naar een 170 gaat met andere injector enzovoort, dan twijfel ik daar aan.
 
Niet teveel twijfelen, maar gewoon een keer met een lambdasonde kijken wat zo'n ECU nou eigenlijk doet (heb ik nl wel gedaan bij m'n MSX en PCX)
Als je even logisch nadenkt:
50% grotere cilinderinhoud + 50% grotere injector.
ECU is van geen van beiden van het bestaan op de hoogte, die weet alleen het toerental, onderdruk, gasklepstand en lambdasignaal, dus die corrigeert wel. En de lambdacorrectie onder deellast wordt netjes vertaald naar het hogere belasting gedeelte waar geen actieve correctie plaats vindt. De ECU is best slim en snel.

Er is daarin wel een grijs gebied als je buiten bepaalde stukken van de ontstekings/inspuitmap valt, maar met een scooter is dat door de vario een minder groot probleem (die heeft gewoon een beperkter bereik waarin ie belast kan draaien)
 
remvloeistof vervangen. Toen ik de PCX 2 jaar geleden kocht zou het net vervangen zijn. Nu ziet het er dus zo uit. PXL_20231011_092521840.jpgPXL_20231011_093359290.jpg
 
Tering , das gewoon slik .
Daar zit niets en ook niets meer van (heldere) rem olie in dar reservoir , maar er zit nog een reservoir als het goed is zou deze ook zo zijn .
 
remvloeistof vervangen. Toen ik de PCX 2 jaar geleden kocht zou het net vervangen zijn. Nu ziet het er dus zo uit.Bekijk bijlage 1935429Bekijk bijlage 1935428
Hoe oud is je PCX?

Ik moet bekennen dat ik nog nooit het remolievloeistofpeil bekeken heb in mijn Beverly, die ik heb sinds 2019, het is een 2012 model.

Maar ik ben vroeger meer dan genoeg met remmen bezig geweest, van auto's dan wel, maar nooit zoiets gezien.
Ik kan moeilijk geloven dat dat spul maar 2 jaar oud zou zijn.

In ieder geval de remklauwen losmaken en heel de boel grondig doorspoelen en reinigen, nieuwe remolie er in en het systeem ontluchten.
 
mijn PCX is van 2015. Inmiddels alles goed gereinigd en gangbaar gemaakt. Verse vloeistof erin. Nu moet ik wel zeggen dat het verschil merkbaar is.
 
Prima werk, lijkt me.

Dus jouw PCX is van 2015?
In het volgens mij meest waarschijnlijke geval werd je remvloeistof nooit vervangen.

Mijn Beverly is 3 jaar ouder.
Dan zal ik dit weekend toch eens de conditie van mijn remvloeistof nagaan.

Nog een vraag: op je foto's zie je het open remoliereservoir. Zat er een pakking tussen het reservoir en het deksel?
 
Prima werk, lijkt me.

Dus jouw PCX is van 2015?
In het volgens mij meest waarschijnlijke geval werd je remvloeistof nooit vervangen.

Mijn Beverly is 3 jaar ouder.
Dan zal ik dit weekend toch eens de conditie van mijn remvloeistof nagaan.

Nog een vraag: op je foto's zie je het open remoliereservoir. Zat er een pakking tussen het reservoir en het deksel?
ja er zat een pakking tussen deksel en reservoir.
 
En dan nog zo vuil?
Eerlijk gezegd heb ik dat soort bruin spul als remvloeistof nooit gezien, en ik ben in het verleden veel bezig geweest met auto's en ook met de remmen.
 
Ik heb even advies nodig. Ik ben verhuisd naar de binnenstad van Rotterdam. En ben eigenlijk opzoek naar een vervoersmiddel waar ik ook goedkoop mee naar me werk kan rijden (32km) maar ook krappe wegen, boodschappen en andere kleine daagse dingetje mee kan doen rondom de stad. Snelweg is niet nodig, kort N wegen wel. Ik had in het verleden een Xmax maar dat is in deze nu al te groot. Ik wil echt iets licht en nog wendbaarder ook om achter in de tuin te komen. Ik kwam dus uit bij een Pcx zie er eentje staan van 3500 uit 2023. Heeft iemand een ander advies? 3500 kwa prijs is wel echt de max.
 
Ik heb even advies nodig. Ik ben verhuisd naar de binnenstad van Rotterdam. En ben eigenlijk opzoek naar een vervoersmiddel waar ik ook goedkoop mee naar me werk kan rijden (32km) maar ook krappe wegen, boodschappen en andere kleine daagse dingetje mee kan doen rondom de stad. Snelweg is niet nodig, kort N wegen wel. Ik had in het verleden een Xmax maar dat is in deze nu al te groot. Ik wil echt iets licht en nog wendbaarder ook om achter in de tuin te komen. Ik kwam dus uit bij een Pcx zie er eentje staan van 3500 uit 2023. Heeft iemand een ander advies? 3500 kwa prijs is wel echt de max.
Mijne gaat binnenkort verkocht worden voor een derde van dat bedrag :)
 
Ik heb een vraag ik heb een Honda pcx 125 uit 2012, nu wil ik een nieuwe cilinder kit kopen maar de gene die ik wil kopen staat bij dat hij vanaf 2013 past. Nu snap ik niet waarom dat is want volgens mij zit er geen verschil in. Iemand die daar meer verstand van heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan