MrProper
MF veteraan
ik zit normaal 1:39. nu (denk ik) door wintertijd 1:36.
zijn jullie allemaal formaatje pedrosa met die cijfers?
zijn jullie allemaal formaatje pedrosa met die cijfers?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb de eerste 10.000km voornamelijk 1:38 op de teller zien staan. Ik reed 106km enkele rit met 20km op een 80 weg en de rest snelweg/autoweg. Ik reed meestal 100 want anders duurde die rit zo godslang.ik zit normaal 1:39. nu (denk ik) door wintertijd 1:36.
zijn jullie allemaal formaatje pedrosa met die cijfers?
Euro95 en E10 zijn 2 verschillende benamingen voor identiek dezelfde brandstof. Dus het verwondert me niet dat je geen verschil merkt.Verbruik van mijn PCX-125 2011, periode 1 januari 2019 - 31 december 2019.
Op 22 februari raakte de snelheidssensor kabel defect (87410 km, daar zit het dipje bij 1op 40.5).
Bij 92628km BP Euro 95 getankt (Avia pomp gesloten), verbruik daarop volgende tankbeurt 92903km = 1 op 47.6.
Ik merk niet echt verschil in het verbruik tussen Euro 95 of E10.
(...)
E10 is maximaal 10% ethanol. Met andere woorden: er mag niet meer dan 10% ethanol inzitten.(...)
En ohja, E10 was toch minimaal 10%, niet maximaal?
benzine E10 moet de norm NBN EN 228 (max. 10 % vol ethanol) respecteren
OK. Het is afhankelijk van hoe ver je teruggaat in de tijd.@PeterCC het kan zomaar zijn dat ik de min en max verkeerd begrepen heb.
Maar stellen dat E10 en euro 95 het zelfde zijn is het zelfde als zeggen een vogel en een mus zijn het zelfde. Euro 95 is een brandstof met een bepaalde klopvastheid. Deze brandstof wordt ook als hoofdingrediënt gebruikt in E10, daar is ethanol toegevoegd aan normale euro 95. Maar als er geen e nummer bij euro 95 staat is het wel degelijk een andere brandstof dan e10
How het in België werkt weet ik dan weer niet maar voor zover ik na kan gaan heeft hier in nl altijd het e nummer erbij gestaan zodra er ethanol aan toegevoegd werd.OK. Het is afhankelijk van hoe ver je teruggaat in de tijd.
Voor België is het zo dat Euro 95 al sinds 1 jan 2017 10% bio-ethanol bevat en er zit al 5% bio-ethanol in Euro 95 sinds 2009. Ik baseer me daarbij op de informatie die de FOD Economie geeft. (hoe dat in Nederland zit ben ik niet nagegaan)
Dus bij de naamswijziging in oktober 2018 van Euro 95 naar E10 werd er niets aan de samenstelling van de benzine gewijzigd en was er dus geen verschil tussen de Euro 95 zoals die was tussen 1 jan 2017 en oktober 2018 en E10.
Vergelijk je met Euro 95 van voor 1 jan 2017 dan is er wel een verschil.
Het is natuurlijk zo dat de naamgeving een totaal andere basis heeft.
Bij Euro 95 of Euro 98 is de naamgeving gebaseerd op klopvastheid. Euro 95: octaangetal 95, Euro 98: octaangetal 98.
Bij E5 of E10 is de naamgeving gebaseerd op de hoeveelheid bio-ethanol die een benzinetype maximaal mag bevatten.
Nu E10 heeft ook de klopvastheid van Euro 95, dus octaangetal 95 en E5 die van Euro 98, dus octaangetal 98. Die match is er wel.
Ongetwijfeld heel verstandige lieden hebben geoordeeld dat een naamgeving op basis van samenstelling voor de consument belangrijker, of meer bepalend is om de juiste brandstofkeuze te maken dan klopvastheid. En misschien is dat nog zo gek niet.
Voor een oudere motor die verbrandingstechnisch voldoende heeft aan een benzine met een klopvastheid van 95 (Euro 95) is het wellicht een betere keuze om voor E5 te kiezen als de motor niet aangepast is aan het gebruik van hogere concentraties van bio-ethanol.
Geschikt houd niet in dat hij er ook blij van wordt....Alle Piaggio Beverly modellen met injectie zijn geschikt voor E10.
Er is nogal wat polemiek rond die E5 en E10. Volgens mij niet terecht.Geschikt houd niet in dat hij er ook blij van wordt....
Mijn PCX150 is ook geschikt, maar bij mij komt die E10 zooi er niet in!
Goed verhaal heeft hij. Wat ik enkel wil weten is hoe dit verhaal veranderd is door de verandering op het gebied van brandstof en techniek. Ik zeg met opzet niet verbetering want puur voor de machine is een katalysator natuurlijk echt geen verbetering. Zo ook een aantal keuzes op brandstof en toevoeging gebied. Maar de basis van brandstof is natuurlijk het zelfde of goed vergelijkbaar en ethanol en methanol kunnen ook niet veel anders zijn dus het heeft zeker nog veel waarde.Er is nogal wat polemiek rond die E5 en E10. Volgens mij niet terecht.
Bekijk de uitleg van deze kerel:Ik heb al meerdere filmpjes van hem bekeken en hij slaagt erin om de dingen goed uit te leggen.
Ook hier volg ik hem helemaal.
Als je scooter geschikt is voor E10 is er geen reden om iets anders dan E10 te tanken als je scooter voor RON 95 ontworpen werd.
Het enige nadeel van E10 is dat de ethanol in de brandstof water aantrekt. Bij normaal gebruik geen probleem maar als je de scooter voor langere tijd ongebruikt laat staan kan je beter je tank vullen met ethanolvrije brandstof.
In mijn geval (Piaggio Beverly 300 ie van 2012) heb ik altijd E10 getankt.
Nu in de winter tank ik E5. Tot nu was de winter zacht maar je weet nooit hoelang het zal duren eer je nog eens met de scooter een tochtje kan maken.
Over welke verandering op het gebied van brandstof en techniek heb je het dan?Goed verhaal heeft hij. Wat ik enkel wil weten is hoe dit verhaal veranderd is door de verandering op het gebied van brandstof en techniek.
(...)
Coating voor de cilinderwand, steeds beter ontwikkelde motoren met hogere vermogens per liter, katalysatoren, directe injectie, turbo's op een veel groter deel van de motoren en niet enkel voor de fanatiekelingen en liefhebbers en ga zo maar door.Over welke verandering op het gebied van brandstof en techniek heb je het dan?
Ik hoor de afgelopen paar duizend km naar mijn idee wat meer herrie bij de PCX. Het is met name als ik met wat lagere snelheden rij en dan mijn gas loslaat. Het is lastig te omschrijven hoe het precies klinkt.
Als je hem rollend verplaatst (motor uit) hoor ik geen rauw geluid. (wat je hoort bij overduidelijk kapotte lagers)
Hij trekt en rijd gewoon prima, gewoon perfect eigenlijk.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik heb er inmiddels 53.500 km op staan, dus weet niet hoelang bepaalde onderdelen het uit gaan houden.
In elk geval gaat hij ergens in maart weer voor onderhoud, dus dan zal ik vragen of ze het binnenwerk even open halen voor visuele inspectie.
Kleppen zijn niet al te lang geleden gedaan, evenals een nieuwe riem. Iemand suggesties?
@MrProper ik heb een geluidsbestandje ervan gemaakt, maar die kan ik niet op het forum uploaden.
Honda PCX – Google Drive
drive.google.com
Als het goed is kan iedereen hem nu beluisteren via de link. Het is dus te horen als je gas geeft, naar mijn idee klinkt het de laatste duizenden km's anders dan voorheen. Je hoort ook een beetje een piep, maar dat zijn de remblokjes die je ligt hoort, dat is niets ernstigs en bekend.
Ik heb het geluid opgenomen met lage snelheid, 30 a 40 km,u en geeft gas, waarna ik het gas weer loslaat (de rest wat je hoort is de wind)