He frits,
Motor staat inderdaad buiten (onder een afdakje), vanaf dit weekend ga ik hem binnen neerzetten..
Starten doet die trouwens prima, 1 druk op de knop en hij gaat gelijk! Heel soms doet die wat moeilijker als ik een klein stukje gereden heb, hij eventjes uit heeft gestaan en dan gelijk weer doorga (binnen 2-5min). Dan wil die wel is moeilijk doen met starten.
Ik hoor weer van andere mensen dat het mijn carb kan zijn die vies is of iets dergelijks? Dat die daardoor niet lekker doorloopt?
Wat raad je mij aan? Eerst de bedrading nakijken, goed reinigen en contactpunten invetten en dergelijke? Als ik de bedrading moet nakijken moet ik dan alles los gaan trekken zoals tank, zadel, spatbord en dergelijke??
Bougies zijn vrij nieuw..
Ik heb niet echt verstand van de ontsteking en dynamo, wat zou ik daar aan moeten checken/doen? Hoeverre is dit zelf te doen?
Bedankt!
Hoi Bram,
Het reinigen van de verbindingen van de bedrading zou ik zeker aanraden en is goed te doen mits je goed oplet wat je loshaalt (schrijf alle kleurverbindingen bijv. op.
Achter je kilometerteller bevindt zich een zwart kastje waar een hoop draden bij elkaar
komen daar zou ik beginnen. Als je de tank eraf haalt zie je ook een hoop verbindingen zitten en dat zijn erg belangrijke verbindingen en bij mijn sloper ook de meest
aangetaste. De dynamo en ontstekingskant die in de motor zitten zijn erg simpel
en hoeven geen onderhoud daar ze goed zijn ingepakt en omdat de onsteking elektronisch werkt hebben we ook geen kontaktpuntjes. wat dus belangrijk is dat de
bedrading die via stekkertjes uit het blok komt 100% corrosievrij zijn. Je vindt deze
aansluitpunten makkelijk na verwijdering van zadel en tank. Niet bang zijn om het los te halen maar wel goed uitkijken dat de stekkertjes weer net zo komen als ze voorheen
zaten.
Het schoonmaken van de carburateur is natuurlijk altijd goed je kan je voorstellen
dat er na twintig jaar tanken de nodige troep in het systeem zit. Er zit een filter bij de
benzinekraan in de tank maar die houdt niet alles tegen en het is zeker de moeite
waard om dit filter ook schoon te maken.
Ik vindt het zelf leuke klusjes voor inde winter en je krijgt meteen een veel betere
band met het apparaat waar je mee rijdt.
Je mag ervan uitgaan dat een motorfabrikant een motor ontwerpt voor zo'n 10 jaar
levensduur en dat je met normaal onderhoud in deze tijd niet al te veel problemen
tegenkomt. Onze motoren zijn meestal het dubbele aantal jaren onderweg en het is
alleen te danken aan het feit dat Honda zeer hoge kwaliteitseisen stelt aan haar produkten dat we er eigenlijk zonder al te veel problemen nog mee rijden maar het is
niet zovanzelfsprekend als het lijkt. Iedere machine heeft onderhoud nodig en ik heb
met andere merken wel gehad dat je de zaak na tien jaar (of eerder ) gerust aan de
vuilnisman kon meegeven daar door de slechte kwaliteit van de materialen echt alles
op was.
Veel succes met de werkzaamheden, Groet Frits