Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu is het misschien niet iedereen in NL opgevallen, maar gisteravond hadden we hier aan de kust een flinke storm windkracht 9 met zware windstoten tot 130km/u. Aangezien ik de keuze had tussen auto en de SH300 werd de SH300 gepakt :Y
Was een ritje van 10Km met voornamelijk zijwind.

Hoe hielt de SH300 zich?

Dat viel mee, beetje meewiegen met de rukwinden, en snelheid van 70km/u aanhouden.
Wel spannend was over brugdekken rijden, dat geeft een rare wind, waarbij de SH onder je uit geblazen lijkt te worden.
Maar goed, het was te doen mede dankzij het lage zwaartepunt van de SH300. :]
Verder heb ik (volgens Honda) een model SH300 met de slechtste wegligging ooit geproduceerd.
Ik reed wel zonder topkoffer en met laag ruitje.

Dat ging tijdens storm met de pcx150 en CBF600 een stuk minder comfortabel!

Bulldozer, welk model SH300 (bouwjaar) heb jij dan, ik gebruik mijn scooter al een aantal jaren voor woon/werk en ben al 3 jaar niet meer met de trein of auto geweest, ik heb dus al wel een paar windjes meegemaakt en het valt mij reuze mee de wind gevoeligheid van de scooter in het algemeen en ik gebruik altijd een topkoffer en voorheen een hoog scherm en nu dus de Airflow met koplamppet.
Ik heb hiervoor een Kymco 150 en 300 gehad en deze reden aanmerkelijk minder fijn dan de SH, dat weet ik dus nu pas want ik vond de Kymco GT300 toen ook heel fijn maar wil hem nu niet meer terug, de Kymco 150 is een opgevoerde brommer.
Dus ik laat de scooter niet staan voor een beetje wind alleen voor gladheid maar dat is al 3 jaar niet nodig geweest, ik ben geen toerrijder, voor mij is het mijn favoriete alledaagse vervoermiddel, weer of geen weer.
 
Laatst bewerkt:
@keesvl55: ik heb modeljaar 2010. Je gebruikt je SH300 dus ook voor alle omstandigheden (bijna dan.). Mooier compromis van alle vervoer is er niet, dan de SH300 voor mij. De kymco agility 16" heb ik ook gereden, idd net een brommer (en dat was het dan ook bij mij :) ) tm 50km/u prima mee te rijden, goede remmen op zich.
 
Goed om te weten. Die vario haal ik er a.s. zomer af om eens te inspecteren. Bedankt!

Goed idee! Voor goede prestatie's zou je hem iedere 10K even moeten schoonmaken en achtervario lagers in het vet zetten.
Ook transmissie olie al vervangen door hypo GL5 80W90? (Aanrader!)
 
Laatst bewerkt:
ik ben er donderdag mee naar de motorbeurs gegaan, bla, bla...

eind vd dag werd het wel bizar slecht, maar was ik al lekker thuis :)

En begon ik hier in de avond (moest naar de sportschool..) aan de storm test vd SH300, vuilnisbakken vlogen hier door de tuin... Volgens sommigen was ik gek geworden... :?
 
Laatst bewerkt:
hypo GL5 80W90 voor de tandwieloverbrenging? Ik dacht dat er dezelfde olie in moet als in het motorcarter. Motorolie is onlangs ververst. De transmissie-olie heb ik laten zitten, die zal ik in de nabije toekomst meepakken.

Ik weet niet of iemand het tot nu toe al had gemeld: het luchtfilter is snel vuil, al na zo'n 3000km zie je de aanslag zitten. Volgens het Hondaboekje om de 18.000km vervangen. Dat is volgens mij veel te weinig.
 
Honda schrijft inderdaad dezelfde olie voor de tandwieloverbrenging als de motorolie.
Toen ik een paar maanden geleden mijn vloeistoffen gewisseld heb, ben ik ook voor de 80w90 gegaan voor de tandwielen.
Bulldozer heeft flink wat ervaring met de SH300 en heeft zelf ervaren dat de overbrenging met de 80w90 een pak rustiger is. Daarom heb ik zijn advies opgevolgd.

Ben destijds bij de dealer wat onderdelen gaan halen (luchtfilter en dichtingsringen) en heb toen meteen informatie over het oliegebruik gevraagd. Hij heeft de zaak al 30 jaar en wist te zeggen dat Honda tot voor een aantal jaar 80w90 gebruikte en toen overgeschakeld is.
Hij kon er ook geen zinnige reden voor geven, maar volgt natuurlijk de voorschriften van Honda.
 
Laatst bewerkt:
Hier dan nog even een paar foto's m.b.t. het licht reflectie probleem met het Airflow scherm, de 1e foto is zonder koplamp pet (zie eerdere post) maar wel nog met ducktape onder op het airflow scherm, dit scheelde ook al, en de 2e met de "pet"op de koplamp.
De irritante reflectie is helemaal weg, voor mij is het geslaagd.

full



full
 
Nog een 650km's te gaan voor het eerste onderhoud.

Nog een 150km tot 500km en volgens het instructieboekje mag er dan normaal mee gereden worden. Het is te zeggen, het staat er zo niet in maar wel dat de eerste 500km niet fel (gas open) mag gereden worden.

Waar blijven die lentedagen dan dan gaat het wel vooruit en ik vraag nu af en toe wel wat meer kracht zonder de kraan volledig open te draaien. Ben benieuwd maar scheelt het veel als je vanuit stilstand meteen vol gas geeft.

Onlangs zag ik een filmpje op YouTube een acceleratievermogen van de sh300 met een andere vario en gewichten. Naar 100km/u in 8,7sec. Vind ik niet wauw maar heel zeker ook niet slecht.

Een nog belangrijkere vaststelling: auto's denken dat je een 50cc brommer bent en houden quasi geen rekening met je. De remmen doen het eigenlijk heel goed in dat opzicht. Al een paar keer in de remmen moeten gaan voor een automobilist die de voorrangsregels niet belangrijk vond.
 
Laatst bewerkt:
Citaat van Wimper:

Waar blijven die lentedagen dan dan gaat het wel vooruit en ik vraag nu af en toe wel wat meer kracht zonder de kraan volledig open te draaien. Ben benieuwd maar scheelt het veel als je vanuit stilstand meteen vol gas geeft?

Mijn ervaring is, dat dit niet erg veel uitmaakt. Bij halfgas trekt de scooter al vlot op. Een echte spurt komt niet voelbaar bij volgas geven als je rechtuit rijdt. De charme van deze scooter ligt in het volgas acceleren als je onder flinke hellingshoek bijv. een rotonde verlaat.
 
Laatst bewerkt:
De plamuurmessen zijn inmiddels dik drie weken lang flink aan de tand gevoeld door weer/wind en zout water. Oordeel zelf welke het beste uit de test komt.

1: chainvet motor Action 400mL.
2: siliconenspray
3: tectyl glashelder
4: EP2/3 marine grease (kogellager vet)
5: S100 wit kettingvet uit spuitbus. (Beste uit de test)
6: WD40
7: vaseline oplossing in wasbenzine. (Beste koop/voordelige keus)
8: Chainvet fiets Action spuitbus 200mL
9: blanko onbehandeld.


full
 
Laatst bewerkt:
Ik had het vorige bericht over de plamuurmessen compleet gemist. Zie net dat dit op 13 februari is geplaatst. Nr 5 komt er duidelijk het beste af.

Ik doe alles vet maken met hier en daar een drupje motorolie, dat zich in de loop der tijd verspreid. Een hekel aan roest en een hekel aan poetsen. Nu verklaar ik meteen mijn naam Kees vetje.
 
Mooie test in al zijn eenvoud! Dank voor je moeite!
Alle houten handvaten zien er nog perfect uit, weerbestendig dus!
 
Ik heb ook een hekel aan poetsen, en roest. Daarom gaat er bij mij vaseline opgelost in wasbenzine op de metalen delen van de motor.
S100 kettingvet is goed spul, maar lastiger op te brengen (loopt niet uit!) en is er in het voorjaar nog lastiger af te halen. Ik doe alleen de achter schokbrekers en middenbok/zij-standaard er mee, dat is er anders zo af gespoeld. Voordeel van vaseline oplossing is dat (als je eerst je banden afdekt met vers houd folie!) je binnen een half uur je hele motor in de vaseline hebt staan. En heb je ergens wat geknoeit dan is het er met een poetsdoek er zo weer af. Na een dagje drogen (in de winter dan...) kan je beschermt op pad. :)

Dan als het winterweer voorbij is, hoge drukspuit met sop en warm water erop en nieuw is je motor weer. En nog steeds beschermt want de vaseline zit er altijd nog beetje op.
 
Als de winter voorbij is, laat ik toch al de beschermende vettigheid zitten. Het uiterlijk is niet van belang, als je kleding er maar niet vies van wordt. Beplating en zadel zijn dus wel schoon.

Alleen bij onderhoud maak ik alles rond dat onderdeel wat los moet flink schoon met een kwastje en benzine. Zelfs het kleppendeksel hou ik vet, al zie je daar het hele jaar niks van. Want ik heb zo´n hekel aan bloemkolen op blank aluminium als je er aan moet werken.

Ben wel voorzichtig met smeren bij de voorvorkpoten en schokdempers. Zodra er een zandje aan plakt, kunnen die lek gaan. Achteraan heb ik trouwens YSS schokdempers in de simpelste uitvoering. Prima dingen! De originele schokdempers waren volledig op bij 23000 km.
 
Eurol HPG SAE 80W90 GL5 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl

zit een uittrek tuutje aan de fles, je kunt het er dan zo vanuit de fles in kieperen.

Na gebruik fles netjes droog in huis opbergen want je kunt er wel even mee voort (3X)

Brommer shops enzo verkopen alleen maar commerciële reutel zoals tubes met 200cc of kleine flesjes met 100cc etc., daar betaal je dan ongeveer net zo veel voor als deze hele liter.

Om verzendkosten te drukken misschien leuk om een castrol of motul 10W-30 erbij te zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Als de winter voorbij is, laat ik toch al de beschermende vettigheid zitten. Het uiterlijk is niet van belang, als je kleding er maar niet vies van wordt. Beplating en zadel zijn dus wel schoon.

Alleen bij onderhoud maak ik alles rond dat onderdeel wat los moet flink schoon met een kwastje en benzine. Zelfs het kleppendeksel hou ik vet, al zie je daar het hele jaar niks van. Want ik heb zo´n hekel aan bloemkolen op blank aluminium als je er aan moet werken.

Ben wel voorzichtig met smeren bij de voorvorkpoten en schokdempers. Zodra er een zandje aan plakt, kunnen die lek gaan. Achteraan heb ik trouwens YSS schokdempers in de simpelste uitvoering. Prima dingen! De originele schokdempers waren volledig op bij 23000 km.

Ja, nu snap ik je nick-name! Alleen vraag ik me af waarom je alle vuil/vet/pekel erop laat zitten, nu ziet ie er het hele jaar lelijk uit, en niet eens door de roest. :Y Zo heeft toch ieder zijn eigen invulling aan hekel aan roest+poetsen.
 
Citaat van Bulldozer: Ja, nu snap ik je nick-name! Alleen vraag ik me af waarom je alle vuil/vet/pekel erop laat zitten, nu ziet ie er het hele jaar lelijk uit, en niet eens door de roest. :Y Zo heeft toch ieder zijn eigen invulling aan hekel aan roest+poetsen.

Klopt! Al komt er in die 3000 km per jaar niet heel veel vuil op terecht. Oordeel zelf.

360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goeie tips over die sae-80w90-gl5 olie. Ik ga er eens voor rondneuzen.
Het is met dit koude weer enorm goed merkbaar hoeveel extra weerstand de olie in de vertragingsbak geeft. Na een rit van minstens 20 km is het verschil aanzienlijk, met het terug in de garage duwen dat dan zoveel makkelijker gaat. Jaja, ik ben nogal slap.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan