Je moet bij krukassen altijd de zijde tegenhouden waaraan je draait mbv een gereedschap dat aangrijpt op die zijde, daarom zitten er in de ventilator twee 6 mm gaatjes waarin een tegenhouder-sleutel passen, zo'n sleutel kost een beetje en werkt je leven lang( bv van Buzetti, te koop/bestellen bij veel bromscooterboertjes) voor 2-3 tientjes.
Zelf maken kan ook, een stevige strip ijzer (8x20-500 mm lang)met daar aan mbv boutje een andere korte strip (8x20-100 mm lang) ,aan het uiteinde van de strippen twee m6 boutjes en klaar is je sleutel.
Dit is toch wel sneu, is dit nu het eerste online voorbeeld van wat er kan gebeuren?
In de tijd dat jongens nog brommer reden en daar zelf aan knutselde gebeurde het wel vaker, zo'n knul wilde zelf zijn contactpuntjes vervangen en dus moest dan het vliegwiel er af, de vliegwiel trekker werd geleend van een vriendje maar bij bij gebrek aan de juiste tegenhouder werd er dan wel eens een schroevedraaier in het carter ( zonder cilinder- in de krukas ruimte) gestoken tussen de bigend pen en het carter, maar die brommer vliegwielen zaten vaak akelig vast dus flink meppen met een stratemakers moker op dat trekkertje....
Ik heb wel blokken gezien waarbij de krukas geeneens meer wilde draaien
Een andere bizarre: ten tijde van de yamaha rd350 werd er mee geraced in de sportklasse met de originele dynamo/vliegwiel die behoorlijk zwaar was, als er dan ook expanties op gingen en het toerental richting de 12.000 rpm en je schakelde terug in race-stijl( beng-beng-beng) verdraaide de krukas omdat het krukas tandwiel aan de ene zijde zat en het zware vliegwiel aan de andere zijde van de krukas, echte tweetakt racers hebben een lichte binnen rotor dynamo of accu ontsteking en het krukas tandwiel tussen de twee cilinders in, juist om dit verschuif probleem te verkomen.
Ik zou nog niet meteen treuren een slecht getimede verbranding kan ook trillen veroorzaken ( maar zelden bij een 1 cilinder),en er zijn wellicht nog andere oorzaken te verzinnen.
Als je zelf niet verder kunt onderzoeken en het blok splitsen geen overweging is zou ik toch een bezoekje aan de dealer overwegen, ik zou dan mijn mond houden over wat je hier geleerd hebt en wat je zelf gedaan hebt tot NA de diagnose uitkomst, als je zelf al aangeeft dat de weg naar rome linksaf is zal de uitkomst vaak linksaf zijn, je stuurt de technicus al in een richting en dat doe je beter niet zodat die man zelf conclusies trekt ipv van het pad volgen dat jij voor hem uit stippelt.