Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aan de rechterkant zit het vliegwiel met ontsteking.

Werkt de vario dan als een tweede vliegwiel?
 
Kun je met een luchtsleutel de krukas torderen? Ik weet het niet. Als de krukas echt verdraaid wordt, loopt de drijfstang ook niet meer lekker. Zou je dan niet veel meer ellende verwachten als alleen trillingen. Zeker na verloop van tijd.
Het motortje levert iets van 25Nm. Dit moment moet de krukas zo wie zo kunnen weerstaan. Daarbij is de belasting van de gehele aandrijving ook aan 1 zijde van de krukas. Moet dan via het big end naar de andere krukwang worden doorgegeven.
Verder worden de krachten bij losdraaien bij een luchtsleutel ook voor deel door de riem opgevangen.
Kortom ik weet het niet. Mij lijkt een krukas behoorlijk sterk. Zeker bij motoren met versnellingen zijn er meer situaties denkbaar waarbij de belasting op de krukas met schokken gepaard gaat. Denk maar eens een motor die afslaat bij wegrijden bij een stoplicht of het rijden in een te laag toerental, waarbij de motor gaat bokken.
Of voor scooters, een spinnend achterwiel dat in een keer grip krijgt. In al deze gevallen wordt het toerental van de krukas abrupt teruggebracht en krijg je massatraagheidskrachten die lijken op een luchtsleutel.

Bij mijn scooter heb ik overigens wel een speciale sleutel gemaakt om de variator tegen te houden.
Kunnen de trillingen door iets anders veroorzaakt worden? Onbalans, motorophanging los of versleten, loszitten onderdelen, etc.?
 
Laatst bewerkt:
Kun je met een luchtsleutel de krukas torderen? Ik weet het niet. Als de krukas echt verdraaid wordt, loopt de drijfstang ook niet meer lekker. Zou je dan niet veel meer ellende verwachten als alleen trillingen. Zeker na verloop van tijd.
Het motortje levert iets van 25Nm. Dit moment moet de krukas zo wie zo kunnen weerstaan. Daarbij is de belasting van de gehele aandrijving ook aan 1 zijde van de krukas. Moet dan via het big end naar de andere krukwang worden doorgegeven.
Verder worden de krachten bij losdraaien bij een luchtsleutel ook voor deel door de riem opgevangen.
Kortom ik weet het niet. Mij lijkt een krukas behoorlijk sterk. Zeker bij motoren met versnellingen zijn er meer situaties denkbaar waarbij de belasting op de krukas met schokken gepaard gaat. Denk maar eens een motor die afslaat bij wegrijden bij een stoplicht of het rijden in een te laag toerental, waarbij de motor gaat bokken.
Of voor scooters, een spinnend achterwiel dat in een keer grip krijgt. In al deze gevallen wordt het toerental van de krukas abrupt teruggebracht en krijg je massatraagheidskrachten die lijken op een luchtsleutel.

Bij mijn scooter heb ik overigens wel een speciale sleutel gemaakt om de variator tegen te houden.
Kunnen de trillingen door iets anders veroorzaakt worden? Onbalans, motorophanging los of versleten, loszitten onderdelen, etc.?

Ik ben het eens met DT125 wat betreft de luchtsleutel, ik heb in een ver verleden veel gesleuteld aan toen nog tweetakt crossmotoren en altijd de luchtsleutel gebruikt, en heb zelf in die tijd meerdere bigends vervangen en krukassen gericht en nooit geen problemen van vermeld soort gehad.
En deze krukassen zaten niet eens zo heel vast in elkaar want ik had echt geen pers van een ton nodig en met een lode hamer kon je hem richten door een flinke tik te geven op 1 van de krukwangen.
Bij het gebruik van de luchtsleutel hou je het vliegwiel toch vast met de hand zodat de krukas niet door de luchtsleutel word rond gedraaid. En deze blokken werd veel meer aan gesleuteld dan aan de gemiddelde SH300
 
Dat is een goeie tip! Want ik heb hem dus al eens laten lopen zonder ' vliegwiel' vanwege die trilling en vond hem toen ook niet mooi rond lopen.
Misschien dat ik van de week in de nachtdienst even tijd heb om de boel los te halen.
Wordt vervolgd dus.
 
Aan de rechterkant zit het vliegwiel met ontsteking.

Werkt de vario dan als een tweede vliegwiel?

Ja, het is weer een dikke kilo vliegwiel erbij met de vario, en die is wel nodig. Op alleen het dynamovliegwiel loopt hij bokkend.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goeie tip! Want ik heb hem dus al eens laten lopen zonder ' vliegwiel' vanwege die trilling en vond hem toen ook niet mooi rond lopen.
Misschien dat ik van de week in de nachtdienst even tijd heb om de boel los te halen.
Wordt vervolgd dus.

Dan zou ik testen met de riem eruit en de voorvario erin (zonder rolletjes). Kan je zien hoe hij dan loopt.
Je kan ook met een klok kijken of de krukas nog in lijn staat, door de klok op de uitgaande as te zetten (zover mogelijk aan het uiteinde waar hij nog rond is) en dan aan de bout rustig ronddraaien. Verder: Kettingspanner opnieuw resetten, testen.
Kleppendeksel lichten en kijken hoe alles erbij staat. Blijft wel een eencilinder natuurlijk qua trilling.
 
Ik ben het eens met DT125 wat betreft de luchtsleutel, ik heb in een ver verleden veel gesleuteld aan toen nog tweetakt crossmotoren en altijd de luchtsleutel gebruikt, en heb zelf in die tijd meerdere bigends vervangen en krukassen gericht en nooit geen problemen van vermeld soort gehad.
En deze krukassen zaten niet eens zo heel vast in elkaar want ik had echt geen pers van een ton nodig en met een lode hamer kon je hem richten door een flinke tik te geven op 1 van de krukwangen.
Bij het gebruik van de luchtsleutel hou je het vliegwiel toch vast met de hand zodat de krukas niet door de luchtsleutel word rond gedraaid. En deze blokken werd veel meer aan gesleuteld dan aan de gemiddelde SH300



Allemaal (bijna)waar. Helaas is de ene krukas de andere niet. Zo kan ik ook met een paar voorbeelden aankomen waar er niks aan de hand is na mishandeling en een krukas van een kart, met 5 ton geperst, die spontaan tordeerde na een paar rondjes rijden.

Eén ding ben ik het niet met het hoogst bovenstaande verhaal van DT125 eens: bigend problemen in aantocht als de uitlijning niet klopt. Het gaat maar om 1/10 mm fout. Dan is er voor de drijfstang niks aan de hand. Het is natuurlijk niet zo bont gemaakt met de luchttol, dat de krukwangen aanslepen in het carter.

Op zich maakt het geen fluit uit over gelijk hebben of niet. We denken allemaal na over het probleem van Wolk zijn SH-aatje en dat is het belangrijkste om tot een oplossing te komen.
 
Laatst bewerkt:
Als de krukas zou torderen, kan het dan ook 0.5mm zijn? Er is geen aanslag die de verdraaiing stopt op 0.1mm.

Een beetje belangrijk is het wel wie er gelijk heeft. Heeft partij A gelijk dan wordt de scooter verkocht omdat het richten van de krukas een onoverkomelijk probleem is.
Ligt het probleem elders, is misschien het vastdraaien van een bout voldoende om de trillingen te doen verminderen.
 
Laatst bewerkt:
Dan meldt na verkoop wellicht de nieuwe eigenaar zich hier en gaat alles verder. Of de scooter gelijk is afgeschreven als er iets met de krukas is, dat is nog maar de vraag en voornamelijk een persoonlijke keuze. Het scheelt natuurlijk ook of iemand alles laag doen of (een deel) zelf kan en wil doen.
 
Ik heb de boel vanavond uit elkaar gehaald en de motor laten lopen met de voorste vario er op, maar dan zonder riem en rolletjes.
Als ik dan gas geef begint hij wel lichtjes te trillen in het zadel, maar het enorme trillen en dreunen door de hele scooter heen blijft achterwege.

Wat mij ook opviel was dat ik dat een lagergeluid hoor uit de eindaandrijving als ik het achterwiel heel snel draai, dit in een verzwakte vorm van wat ik voel en hoor tijdens het rijden.
Het rare is wel dat de olie uit de eindaandrijving best helder is. er zitten in ieder geval geen metaaldeeltjes in. Dat verwachtte ik dan eigenlijk wel.

Ik ga nu eerst eens even in het werkplaatshandboek kijken hoe de eindaandrijving gedemonteerd moet worden op een manier dat ik ook weer alles in elkaar kan krijgen nadien.
Wordt dus weer vervolgd.

Oja, ik ben wel benieuwd of jullie scooters ook een klein beetje trillen in het zadel als je in opgebokte toestand gas geeft. Ben wel benieuwd of dit hoort of toch niet.
 
Ik heb een 300 piaggioblok en als ik gas geef als hij op de standaard staat gaat hij ook erg trillen, maar dat is bij mijn scooter normaal.
 
Bij meer scooters. Mijn PCX trilt op het middenbok meer dan wanneer deze op de wielen staat. Merkbaar aan de telefoonhouder op het stuur. De telefoon wordt pas in de houder gestopt als de scooter van het middenbok is geduwd.
Verklaarbaar omdat 2 rubberen banden meer dempen dan een stalen middenbok zowat in het zwaartepunt van de scooter.
Misschien kan een zoektocht op Internet meer aanknopingspunten brengen?
 
Ik heb vanavond nog de eindaandrijving uit elkaar gehaald en daar zitten drie lagers in die mijn inziens versleten zijn, omdat ze of geluid maken en/of zwaar lopen.
Dit gaat dus eerst verholpen worden. Hopelijk is daarmee mijn probleem daarmee dan opgelost, maar ik juich nog niet te vroeg.
We zien wel. Het zal in ieder geval wel een paar weken duren voordat lagers binnen zijn en gemonteerd.
 
Hoezo duurt het een paar weken voor de lagers binnen zijn? Er zijn ook universele lagerboeren die veel op voorraad hebben.
 
Het zijn trouwens vier lagers die niet goed meer zijn, die van de aangedreven as en de tussenas.
Het tandwiel van de aangedreven as is ook iets beschadigd, maar gek genoeg niet op het punt waar het andere tandwiel aangrijpt.
 
idd even naar Brammer en daar kun je in ieder geval 62052NSG en ook de 6302 halen, is goedkoper en je krijgt SKF.
Kijk even via hun site (hierboven) voor de dichts bijzijnde vestiging voor jou.

Hoofdkantoor + shop zit hier in Haarlem, maar er zitten door het hele land vestigingen en vast wel één ergens in de buurt van waar je woont?

De naald lager 14X22X16 is wel meestal een specifiek lager dus die mogelijk wel via Honda bestellen?

Tegenvallend overigens dat Honda zo vaak kampt met transmissie lager problemen, daar zal je 'om maar een dwarsstraat in te slaan' een scooter uit Taiwan niet snel op betrappen.

WdDhr8.png


Nr.7 - 91006KAB004 BEARING, RADIAL BALL, 62052NSG

Nr.8 - 91007KTW901 BEARING, RADIAL BALL, 6302

Nr.9 - 91106KM1013 BEARING, NEEDLE, 14X22X16

Misschien ook even een paar sealtjes regelen?

Nr.10 - 91251KSVJ11 DUST SEAL, 34X46X8

Nr.11 - 91253KM1003 OIL SEAL, 34X52X5(NOK)

En stop er fatsoenlijke transmissie olie in b.v. SAE 80W90 GL4
Die koop je bij voorkeur niet als domme dure commerciele 100Ml. scooter flesjes, maar gewoon als liter voor de fatsoenlijke prijs van een eurootje of 7 á 8 via b.v. oliehandel.nl

Succes gewenst.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de support. Brammer blijkt bij mij in de woonplaats een vestiging te hebben.
Ik wist niet dat Honda vaak met dit probleem te kampen heeft, volgens mij ben ik het op dit forum nog maar 1 keer tegengekomen, maar het valt mij inderdaad ook wel tegen dat de lagers bij minder dan 40000 km al versleten zijn.
 
Kan morgen wel eens kijken of er naaldlagers zijn met deze afmetingen.
Zo te zien eentje met een buitenmantel. Zitten er ook afdichtingen in?

Wordt door Honda voor de SH300 ook 10W40 voorgeschreven? Al vaker wordt dit afgeraden en de 80W90 of soortgelijk geadviseerd.
Mijn Jawa (tweetaktblok) heeft het omgekeerde. Daar wordt 80W90 geadviseerd, maar bleek mijn 639 voelbaar beter op 10W40 te lopen. Heb zo'n 50000km met 10W40 gereden, zonder problemen.
 
@ Wolk

Geen dank, Honda is in iedergeval het merk waar het vaker bij voorkomt als bij andere.
Bij Taiwanese komt het b.v. helemaal nooit voor.
En idd. zit de enige echte SKF dealer Brammer ook in Spijkenissen ;)

@ DT125

ik denk 'met' als ik screenshot 2 bekijk
Zy5wfR.png


jWDmSp.png


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Anders heeft Neita in Utrecht ook een uitgebreid assortiment. Daar heb ik een keer voor een motor alle lagers uit het motorblok plus balhoofd en wiellagers gehaald, nou ja laten opsturen.
 
Ik zit het verhaal even mee te lezen; ik heb zelf een SH150 en die lijkt wel wat op de SH300. Bij mijn scooter zijn een aantal lagers vervangen en ik heb vanaf nu ook SAE 75W90 in de 'bak'.
Met versleten lagers trilde mijn scooter behoorlijk en sinds de nieuwe lagers is het trillen weg. Dus misschien helpt het vervangen van de lagers ook bij de SH300. Ik was overigens voor 4 lagers ongeveer 40 Euro kwijt..
 
Als de krukas zou torderen, kan het dan ook 0.5mm zijn? Er is geen aanslag die de verdraaiing stopt op 0.1mm.

Een beetje belangrijk is het wel wie er gelijk heeft. Heeft partij A gelijk dan wordt de scooter verkocht omdat het richten van de krukas een onoverkomelijk probleem is.
Ligt het probleem elders, is misschien het vastdraaien van een bout voldoende om de trillingen te doen verminderen.

Hierin heb je helemaal gelijk. Ik ben nogal goed in het doen van aannames. Vandaar.
 
Zo, lagers zijn besteld met een gereedschapsetje om de oude lagers er uit te kunnen trekken. Met een beetje geluk kan ik volgende week weer rijden.
 
Dan zullen je lagertrekkers het duurste zijn geweest. Of viel de prijs mee?

En heb je bij Honda lagers besteld of bij een lagerboer? Gewoon nieuwsgierigheid he :)

Aangezien je nu lagertrekkers hebt gekocht weet ik niet of je zoiets vaker hebt gedaan. Zelf deed ik de lagers even in de vriezer voordat ik ze monteerde in de carterdelen.

Succes met sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan