Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Zat even te zoeken, puur voor bijhouden is een Ctek XS 0.8 voldoende maar de Ctek MXS 5.0 T is niet veel duurder en kan ook zwaardere accu's laden. Alleen zelf selecteren of je een AGM accu hebt maar dat hebben de SH350i en F900R toch niet? Alleen GEL type lijkt me maar dat zou hij wel automatisch moeten detecteren.

Alleen kan hier ook zo'n canbus kabel op naar BMW motorfietsen?
 
Absoluut geen gel. Alle accu’s in motoren zijn van een AGM type. Echte gel accu’s zijn flink fors in formaat en vind je meer in campers etc omdat ze ook niet echt geschikt zijn als start accu. De termen gel en AGM worden echt heel erg vaak door elkaar gehaald..

Op de SH hebbie geen canbus communicatie nodig; kan gewoon rechtstreeks op de accu. Ik zou de MXS 5 kopen idd. Die heb ik hier ook hangen :t
 
Zat ik ook aan te denken, dus AGM staat niet direct verbonden met start/stop wat je vaak leest (voor auto's)?

De SH350i op de accu direct idd maar heb ook nog een F900R BMW die heeft wel canbus, fijn als daar bij de CTEK MXS 5 wel kabels voor zijn.
 
Nee AGM is een type constructie van de accu. Absorbet Glass Matt. Het zuur zit als een soort spons opgezogen in de glasmatten. Hierdoor kun je ook een AGM accu in elke positie monteren zonder dat deze gaat lekken. In start stop auto's word een EFB accu gebruikt. Dat is een reguliere start accu welke versterkt is; Enhanced Flooded Battery. Een normale FB accu, Flooded Battery is gewoon een normale start accu die je in alle auto's aantreft van voor het tijdperk van start stop systemen.. maar die mogen bijvoorbeeld nooit voor meer dan 20% ontladen worden. Er moet minstens 80% restlading in de accu blijven bij start accu's. Dus die lenen zich niet voor start stop systemen omdat alles aan blijft van de auto en derhalve veel stroom trekt uit de accu terwijl de motor niet draait. Dus vandaar dat ze EFB accu's gebruiken; die kunnen dat wel hebben.. maar ook beperkt; veelal is het elke 4-6 jaar de auto accu vervangen.

Voordeel van AGM is ook dat het dieper ontladen kan worden voordat het stuk gaat.. noemen ze ook vaak deep cycle accu's..
Mooi voorbeeld hiervan is een Optima Accu. Die heeft ronde spiraal cellen. Ook AGM constructie.

Ik las dat de MXS wel een canbus stekker ofzo te koop heeft.. geen idee wat het doet.. lijkt op een cigarette stekker met daaraan een blokje waar je de lader in steekt met ledjes.. zal wel iets van elektronica in zitten dan..
 
Wel grappig, had de BMW dealer nog gevraagd, die kennen enkel optimate en weer totaal geen ervaring met c-tek.

AGM zal het idd wel zijn, bedankt voor de uitleg!
 
Niet voor de volle 100%; AGM accus moeten geladen worden met 14,7 Volt; de Optimate geeft max 14,5 Volt.
 
BMW heeft eigen prijzige oplader voor de meeste motoren. Die steek je in de stroomvoorziening. Het voordeel van bmw oplader is dat hij ook laadt via de stekker als je sleutel eruit is. Normaal wordt bij bmw na 10 minuten gesloten voor andere opladers. Dat is mijn ervaring.
Als mijn sh350 2-3 maanden heeft stilgestaan dat 1 x is gebeurd, dan kan ik hem gewoon starten en wegrijden. Als je kleine stroomzuigers zoals alarm of andere dingen op je accu hebt zitten wordt het een ander verhaal.
 
Voor de duidelijkheid, wat ik heb is 20 jaar oud ofzo he, niet de nieuwe optimate 3/4 maar een antieke III sp
(...)
Ik heb me 2 jaar geleden een CTEK MSX 5.0 aangeschaft. 95€ voor betaald. MXS 5.0 EU
Die is geschikt voor oa AGM batterijen. Je kan er zowel motorfietsbatterijen mee laden als autobatterijen.
CTEK biedt ook allerlei interfaces aan die toelaten de lader aan te sluiten via diverse mogelijkheden.
Ik werk met een CONNECT CIG PLUG via het 12V sigarenaanstekerstopcontact in het handschoenkastje van de Beverly. Zeer makkelijk en handig.

Voor alle duidelijkheid. Geef ik je mee enkel ter illustratie. Ongetwijfeld bieden andere merken gelijkaardige toestellen aan.
 
Ja heb ik ook is niks mis mee. Alleen laadt hij sommige nieuwere bmw modellen niet via stekker als ie van contact af is. BMW oplader stuurt blijkbaar een signaal mee zodat lijn openblijft.
Maar ik ben nu met Honda SH getrouwd en bmw is een ander forum. 😇
 
Ik wil hem natuurlijk voor zowel scooter als motor gebruiken. De F900R heeft keyless go dus da's weer een ander verhaal dan contact/sleutel erin/eruit.

Neig wel naar de CTEK MXS 5.0 T, zag m voor 68,50 online ergens.
 
Met het oog op die verschrikkelijke pekel heb ik mijn SH toch maar 💯 opgeladen. Duurde ongeveer 4 uur. Daarna goed warm gereden en in de stalling gezet.
 
Ik nader zo stilaan de 25.000km met mijn sh uit 2010 . Olie verversen en filters heb ik om de 5000km gedaan en verder eens de riem gecontroleerd ,de rollen eens opgemeten ,en de koppeling wat opgeschuurd . Moet ik rekening houden met extra onderdelen vervangen bij het volgende onderhoud ? Ik haal nog mooi men topsnelheid van 140kmpu en ga dan in de begrenzer . Zouden er chims zijn die ik moet vervangen ? Ik zal in ieder geval de klepspeling eens opmeten . Verder schops dat aan te bevelen zijn voor onderdelen ? Hoelang gaat de koppeling mee gemiddeld ? Ik volg niet echt het onderhoudsschema ,behalve de olie ,filters , carterolie en remmen . Maar indien versleten ,zal ik de onderdelen wel vervangen natuurlijk .
 
Je volgt het onderhoudsschema misschien niet maar het kan, denk ik, geen kwaad om dat te kennen.
Heb je een gebruikershandleiding en / of een werkplaatshandboek van je SH?
 
Je volgt het onderhoudsschema misschien niet maar het kan, denk ik, geen kwaad om dat te kennen.
Heb je een gebruikershandleiding en / of een werkplaatshandboek van je SH?
Dat heb ik wel ,maar gezien de functie van mijn scooter hou ik het schema niet aan . Ik begrijp dat honda geen risico's neemt en zomaar onderdelen gaat vervangen na bepaalde km's . Zelf meet ik alles op met micro meters en versleten = vervangen . Honda kan niet bepalen hoe de gebruiker de scooter belast en dat kan je zelf wel . Zo zijn men rollen na 22.000km nog perfect rond en wegen nog 18,7gram . Dat zal ik dus niet gaan vervangen . De koppeling is moeilijker te meten en heb ik twijfels over. De kleppen zal ik wel nameten en eventueel nieuwe shims bestellen . Graag wel info over welke after market riemen goed zijn en waar te kopen ?
 
Zoals ik al eens eerder schreef:
"Als je nieuwe en originele onderdelen wilt gebruiken, dan kun je best in Griekenland gaan shoppen:
Makina parts
Vraag daarna maar eens prijzen op bij je plaatselijke dealer."
Zelf heb ik hier ook de Bando riem besteld.
 
Dat heb ik wel ,maar gezien de functie van mijn scooter hou ik het schema niet aan . Ik begrijp dat honda geen risico's neemt en zomaar onderdelen gaat vervangen na bepaalde km's . Zelf meet ik alles op met micro meters en versleten = vervangen . Honda kan niet bepalen hoe de gebruiker de scooter belast en dat kan je zelf wel . Zo zijn men rollen na 22.000km nog perfect rond en wegen nog 18,7gram . Dat zal ik dus niet gaan vervangen . De koppeling is moeilijker te meten en heb ik twijfels over. De kleppen zal ik wel nameten en eventueel nieuwe shims bestellen . Graag wel info over welke after market riemen goed zijn en waar te kopen ?
Je doet prima werk, denk ik.
Wat de koppeling betreft: volg op bij welke snelheid die koppelt en ontkoppelt. Verandert daar niets dan is de koppeling OK.
Je kan ook luisteren of er ongewone, schrapende bijgeluiden zijn bij het koppelen wat er op zou wijzen dat de voeringen versleten zijn.
 
Je doet prima werk, denk ik.
Wat de koppeling betreft: volg op bij welke snelheid die koppelt en ontkoppelt. Verandert daar niets dan is de koppeling OK.
Je kan ook luisteren of er ongewone, schrapende bijgeluiden zijn bij het koppelen wat er op zou wijzen dat de voeringen versleten zijn.
Goeie tips 👍🏻
 
Je kan een set kopen op E-bay met een riem en koppeling + rollen van bando. Komt van Italie. Je kan dezelfde set ook kopen Origineel Honda. Is bando goed in after market spullen? Vroeg of Laat heb ik het toch nodig.

 
Laatst bewerkt:
Je kan een set kopen op E-bay met een riem en koppeling + rollen van bando. Komt van Italie. Je kan dezelfde set ook kopen Origineel Honda. Is bando goed in after market spullen? Vroeg of Laat heb ik het toch nodig.

Dat is niet duur. De meningen zijn ook hier op forum verdeeld. Zelf hou ik het bij origineel Honda.
 
Alles besteld in Italië en vlotjes voor de deur na 4 dagen. Origineel honda, behalve de rollen en riem heb ik voor bando gekozen omdat ik het wil testen. kostprijs voor alles 170€. Indien er nu wat buiten specs is, kan ik het meteen vervangen. De sh heeft nu 25.000km.
IMG_20230105_171712.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan