Honda start niet

10 nov 2009
25
0
Hallo motorliefhebbers,

Ik ben zelf geen echte liefhebber dus ik zal hier niet vaak komen. :$
Echter, ik heb een vraag.
Hopelijk hebben jullie hier een antwoord op.

Uit een erfenis heb ik een motor gekregen die ik tracht te verkopen, maar dan moet je hem wel aan de praat kunnen krijgen. :?

Het gaat om een Honda CBR 600 f uit 1995

Als ik het contact aan zet en iets choke, dan draait de motor goed rond, echter, hij wil niet aanslaan.

Er is geen gebruiksaanwijzing bij dus ik kan iets over het hoofd zien.

Het lijkt wel of er geen vonk komt want ik ruik wel benzine, hij verzuipt dus.

Moet ik een speciale handeling verrichten om hem te starten?
Zoals koppeling in of standaard inklappen of wat anders?

Hij heeft in de zomer nog gewoon goed gelopen.

Hopelijk heeft iemand hier een idee.

Groet, Richard
 
Laatst bewerkt:

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.364
28
als de motor lang heeft stilgestaan, is het raadzaam om eerst de vlotterbakken af te tappen, zodat er op verse benzine gestart kan worden.
verder heb je een redelijke kans dat de bougies door het vele starten en nat worden, doorgeslagen zijn.
dus even de bougies vervangen.
 
10 nov 2009
25
0
Bedankt voor jullie reacties dusver! :}

Gas vol open en choke dicht heb ik geprobeerd.

Echt lang stilgestaan heeft hij nog niet, paar maandjes denk ik.

Ik weet wel wat ik moet doen als ik aan mijn brommertijd terug denk, carburateur schoonmaken, bougie er uit en kijken of hij vonkt.
Hoe kom je bij die vlotterbakken? Weet je dat zo?

En de accu, waar zit die?

Omdat het leek dat hij geen vonk kreeg dacht ik misschien dat ik iets over het hoofd had gezien waardoor hij niet wou starten.

Op een ander forum las ik iets over niet starten als hij op de standaard staat oid, kan het dat ook zijn?
 

The Dutchy

MF veteraan
13 okt 2007
4.570
21
50
Bunschoten
Bedankt voor jullie reacties dusver! :}

Gas vol open en choke dicht heb ik geprobeerd.

Echt lang stilgestaan heeft hij nog niet, paar maandjes denk ik.

Ik weet wel wat ik moet doen als ik aan mijn brommertijd terug denk, carburateur schoonmaken, bougie er uit en kijken of hij vonkt.
Hoe kom je bij die vlotterbakken? Weet je dat zo?

En de accu, waar zit die?

Omdat het leek dat hij geen vonk kreeg dacht ik misschien dat ik iets over het hoofd had gezien waardoor hij niet wou starten.

Op een ander forum las ik iets over niet starten als hij op de standaard staat oid, kan het dat ook zijn?
Engine Run/Stop schakelaar (Dodemansknopje) op het rechter handvat in verkeerde positie ??

Bij Honda gaat de startmotor wel rond echter de ontsteking wordt uitgeschakeld...
 

wsx

MF veteraan
13 jun 2007
2.341
13
dodemansknop? :X
Zou eerst inderdaad de basisdingen checken als je er geen verstand hebt dus:

Motor van standaard
Motor in zijn vrij zetten Versnelling helemaal omlaag en dan een klein tikje omhoog Is te zien wanneer het groene lampje brand als hij op contact staat.
Koppeling inhouden.
Shoke kleine beetje open

en dan starten.

PS. Accu zit onder het zadel bij de meeste motoren, maar wanneer de startmotor goed rondgaat zal het daar niet zo snel in zitten, je kunt voor het gemak wle even de verlichting uitzetten.
 
Laatst bewerkt:
10 nov 2009
25
0
Ik heb al zitten te trekken aan dat zadel om te zien of deze los te krijgen was, niet dus, ook weer een trucje voor zeker...

Helemaal geen verstand is misschien teveel gezegd, ik heb wel geen motorrijbewijs maar kom er wel op weg (als hij loopt :) )

Ik zal deze tips meenemen en het morgen nog eens proberen.

(Iemand een CBR kopen? O-) )
 

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.364
28
het zadel zit met 2 boutjes vast aan de zijkanten.
weet niet zeker of je de zijkappen er af moet halen om bij de boutjes te komen.
 
10 nov 2009
25
0
Het zet in éen keer de ontsteking uit.

Hetzelfde idee als op een jetski met zo'n veiligeheidsdraad: als je er af pleurt, trek je de schakelaar aan (of uit, wat je wilt).
Handig, als je dus bijna van je motor af mietert moet je even snel die schakelaar zien te vinden en hem uitgooien... :)
 

shopjan

Die hard MF'er
12 mrt 2008
516
0
64
vlijmen
rrrrrrichard 123 waar woon je misschien wil en kan er iemand komen kijken.
alleen je stad voorlopig of je e-mail adres
 

erik99

MF veteraan
15 mrt 2005
5.144
28
49
Cuijk
beveiliging/onderbrekeing door de zijstandaard? Ik weet niet of dit type dat heeft maar de mijne slaat niet aan als de zijstandaard nog uit staat.
 
10 nov 2009
25
0
Zo, vandaag even weer een poging gewaagd.
Inmiddels de handleiding gevonden. *D

Hij blijkt ook een benzinekraan te hebben. :$

Nou ja, hij is wel verzopen met de kraan dicht dus daar lag het ook niet aan.

Even overal op gelet, hij heeft inderdaad ook een beveiliging in de zijstandaard, maar hij zou wel moeten starten als de standaard uit staat en de versnelling in zijn vrij.

Choke aan, contact aan, op 'run' gezet, lampen uit, na heel lang starten begon meneer iets te grommen, maar net niet genoeg om op eigen kracht door te draaien.

Uiteindelijk de accu leeggestart...

Nou ja, opladen en later nog maar eens proberen, hij zei in ieder geval al iets.
Misschien dat niet alle cilinders meewerkten nog.
 

wsx

MF veteraan
13 jun 2007
2.341
13
Zo, vandaag even weer een poging gewaagd.
Inmiddels de handleiding gevonden. *D

Hij blijkt ook een benzinekraan te hebben. :$

Nou ja, hij is wel verzopen met de kraan dicht dus daar lag het ook niet aan.

Even overal op gelet, hij heeft inderdaad ook een beveiliging in de zijstandaard, maar hij zou wel moeten starten als de standaard uit staat en de versnelling in zijn vrij.

Choke aan, contact aan, op 'run' gezet, lampen uit, na heel lang starten begon meneer iets te grommen, maar net niet genoeg om op eigen kracht door te draaien.

Uiteindelijk de accu leeggestart...

Nou ja, opladen en later nog maar eens proberen, hij zei in ieder geval al iets.
Misschien dat niet alle cilinders meewerkten nog.
Tijdens het proberen te starten zeg je dat je de choke open hebt staan maar ik neem aan dat je dan wel van het gas afblijft toch?