Hallo,
Onderhoudskosten kunnen volgens mij nooit echt een thema zijn bij de keuze tussen 1 of 2 cilinders.
Ik denk dat dit item enorm wordt overschat, Ik heb deze week zelf het 12.000 km onderhoud gedaan bij mijn Silverwing (600).
Materiaal kosten : € 9,87 Olie (2,2 ltr) , € 8,95 Oliefilter, € 20,60 Bougies (2 stuks).
Een 1 cilinder heeft natuurlijk maar 1 bougie en misschien iets minder olie, als het op kleppen kontroleren/stellen aankomt is een 2-cilinder natuurlijk meer werk maar dat is maar pas elke 24.000 km aan de orde.
Wat mij betreft : RIJDEN voor dat je een keuze maakt, 2-cilinder biedt veel voordelen die niet opwegen tegen eventueel een paar tientjes verschil op een beurtje. (voor veel rijders zo wie zo maar eens per jaar of eens per 2 jaar.
VerbruiK van mijn SW 600 was trouwens 1:18 in de winterperiode en ligt nu zo rond de 1:20, natuurlijk niet super zuinig maar wat mij betreft zeer acceptabel gezien gewicht en prestaties.
Groeten, Rene