Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Ben intensief bezig geweest met de NC 30 carburateur; Dit keer ging het beslist niet van een leien dakje gezien de toestand van de carb. Hier is veel tijd in gaan zitten. Maar ik ben trots op het resultaat. Optisch ( zowel van binnen als van buiten) bijna net zo mooi als 33 jaar geleden 😍
Sproeierbezetting had ik jaren gelden bij deze fiets al aangepast: type 1 en 2 hebben 4 x 110 en dat is bij hoge rpm wat mager, dus indertijd al aangepast naar 118 A en 115 V zoals bij de latere types.

IMG_20240223_144527.jpg
IMG_20240223_144548.jpg
IMG_20240223_144606.jpg
IMG_20240223_144623.jpg
IMG_20240223_144737.jpg
IMG_20240223_144817.jpg
IMG_20240223_145206.jpg
IMG_20240223_151541.jpg
IMG_20240223_152106.jpg
IMG_20240223_152448.jpg




Nu weekend :9. Genoeg gesleuteld.
 
Laatst bewerkt:
Dan ook maar een mooie nieuwe ketting set erop. (Het moet tenslotte wel mooi en netjes worden :P ). (Net bezorgd). Tevens de uitgeharde benzineslang tank/carb vervangen door een mooie soepele (OEM Honda) en een paar nette klemmen. Niet die nare klemmetjes van Honda zelf.
IMG_20240224_160328.jpg
IMG_20240224_160313.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oef…dat zijn inderdaad kopzorgen.

Had toevallig vanmiddag met een smalle micro inspectiecamera in de kop gekeken van een van de reserveblokken. Gelukkig geen klep of kopzorgen gezien. Dit weekend nog gepland om een compressietest uit te voeren. Hoop van zegen.
 
Wanneer toch alles goed in orde moet dan maar goed doorpakken en ook maar eventjes de klepspeling controleren. Dan weten we zeker dat dit fietsje weer goed in orde is. Laadsysteem is nog even afwachten. De OEM SR wordt sowieso preventief vervangen. Hopelijk is de rest oke.
Begonnen met de achterste kop cilinder 1 en 3. Alleen de inlaatkleppen moesten worden bijgesteld de rest stond correct. Dat viel dus wel mee.
IMG_20240301_171256.jpg
IMG_20240301_171304.jpg

IMG_20240301_192420.jpg

IMG_20240301_194225.jpg

En weer voorraad inlaatrubbers MC22. NC30. en NC35.
IMG_20240301_191709.jpg

Binnenkort kleppen voorste kop, maar dan moet eerst het voorwiel eruit en de beide vorkpoten worden verwijderd. Ook de koelvloeistof moet eraf en de radiateur. Nog nieuwe inlaatrubbers plaatsen en de carb inbouwen en afstellen en synchroon stellen. Genoeg te doen *O*
 
Laatst bewerkt:
NC30 update.
Klepspeling voorste kop cil 2 en 4 ook gecontroleerd. Slechts 1 uitlaatklep (te ruim) en 1 inlaatklep ( te strak) hoefden te worden gesteld. Maar wel aan de lastige voorzijde waar heel veel moet worden uitgebouwd.Ook hier weer na het stellen de motor op de startmotor even laten draaien zodat de plaatjes zich goed zetten en dan de tweede controle . Alles was correct.
Overigens doe ik dat laten ronddraaien ook voordat ik de eerste keer begin met het meten van de speling, zodat de meting correct is, want de plaatjes kunnen blijven kleven zodat een verkeerde meting kan worden weergegeven. Vooral na lange stilstand komt dat voor, maar zowieso is het altijd beter om de krukas eerst een paar keer rond te draaien en daarna beginnen met klepspeling meten; op de startmotor gaat dat wat sneller.

Ook mooi te zien dat alle 8 oliekanaaltjes open zijn. Wel zo fijn om te weten. :Y


IMG_20240302_123122.jpg
De koppen zijn weer gesloten en kunnen voorlopig met rust gelaten worden.
IMG_20240302_135841.jpg
IMG_20240302_135848.jpg
IMG_20240302_135912.jpg

@edit
Ook maar besloten om binnenkort de bovenste kroonplaat netjes te spuiten.
IMG_20240302_164254.jpg

De grote moer zat helaas gewoon handvast. Dat is niet bevorderlijk voor de lagers . 🤫 Dus ook maar een setje nieuwe balhoofd lagers monteren. Alles wat gedemonteerd moet worden om dat te doen is nu gedemonteerd. Het zou jammer zijn als het later alsnog moet. En, ik heb ze hier liggen.
IMG_20240302_164239.jpg
IMG_20240302_164250.jpg
 
Laatst bewerkt:
Balhoofd lagers waren toch niet beschadigd.
Alles gedemonteerd, compleet schoon gemaakt en bekeken. Geen putjes ed.
NIeuw vet erin en lagers afgesteld . Draait netjes.
IMG_20240302_192756.jpg
IMG_20240302_192819.jpg
Nieuwe bougies, vacuüm slang en inlaatrubbers. Koelsysteem doorgespoeld en later voorzien van koelvloeistof. Inlaatrubbers zijn trouwens van NC35. Die passen ook en monteren carb gaat dan veel gemakkelijker.

IMG_20240305_143746.jpg
IMG_20240305_143849.jpg
IMG_20240305_143908.jpg
IMG_20240305_153747.jpg
IMG_20240305_160628.jpg
IMG_20240305_160618.jpg
IMG_20240305_163002.jpg
IMG_20240305_165032.jpg


IMG_20240305_172918.jpg
Binnenkort kan de NC30 gestart worden en afgesteld/synchroon gezet.
Meteen daarna olie en filter wissel.
 
De NC30 heeft de laatste weken al heel wat operaties moeten ondergaan, zoals je hebt kunnen volgen.
Maar vanmiddag moest de patiënt plotseling gereanimeerd worden. 😢 Na aansluiting van de 4 slangen leek het goed te gaan, maar ze draaide bonkig rond, ondanks redelijke synchroon afstelling. Er moest echt snel gehandeld worden om haar te redden. 🤫

Vlak na de eerste start:



Dan maar eens gericht aan wat knopjes draaien en daarna gaf de monitor een perfect afgesteld motortje aan met een lekker hoog vacuüm op de meters.
Nu loop het super. Zo wil ik het steeds hebben.




Gelukkig geen lekkende kleppen.



Laadsysteem gecontroleerd, olie en filter vernieuwd. Koelsysteem ontlucht enz.
En, fijn om te weten, de ventilator werkt ook naar behoren.:9



Na het afkoppelen van de slangen kon de patiënt zelfstandig draaien en dat doet ze prima. Een zeer rustig (totaal geen mechanisch lawaai in de kop, behalve natuurlijk het kenmerkende tandwiel geluid) en fraai draaiend blokje. Dit is weer genieten.😍 Ik ben tevreden.



Wat is Honda v4 toch schitterend om aan te (mogen) werken!!:9~:9~
 
Laatst bewerkt:
De NC30 heeft de laatste weken al heel wat operaties moeten ondergaan, zoals je hebt kunnen volgen.
Maar vanmiddag moest de patiënt plotseling gereanimeerd worden. 😢 Na aansluiting van de 4 slangen leek het goed te gaan, maar ze draaide bonkig rond, ondanks redelijke synchroon afstelling. Er moest echt snel gehandeld worden om haar te redden. 🤫

Vlak na de eerste start:
Bekijk bijlage 1981385
Bekijk bijlage 1981386

Dan maar eens gericht aan wat knopjes draaien en daarna gaf de monitor een perfect afgesteld motortje aan met een lekker hoog vacuüm op de meters.
Nu loop het super. Zo wil ik het steeds hebben.

Bekijk bijlage 1981389

Bekijk bijlage 1981426

Gelukkig geen lekkende kleppen.

Bekijk bijlage 1981390

Laadsysteem gecontroleerd, olie en filter vernieuwd. Koelsysteem ontlucht enz.
En, fijn om te weten, de ventilator werkt ook naar behoren.:9

Bekijk bijlage 1981392


Na het afkoppelen van de slangen kon de patiënt zelfstandig draaien en dat doet ze prima. Een zeer rustig (totaal geen mechanisch lawaai in de kop, behalve natuurlijk het kenmerkende tandwiel geluid) en fraai draaiend blokje. Dit is weer genieten.😍 Ik ben tevreden.

Bekijk bijlage 1981394

Wat is Honda v4 toch schitterend om aan te (mogen) werken!!:9~:9~

Heerlijk weer! *D
 
Vanmiddag de schoonmaakbeurt en het polijsten van het puntstuk en de tank.
IMG_20240313_170639.jpg
IMG_20240313_171455.jpg
IMG_20240313_174048.jpg
De tank is vaak het pronkstuk van een motor. De tank moet gaaf zijn en zonder deukjes etc.
Deze staat na een intensieve behandeling weer super te glimmen, en dat met lak van 35 jaar oud. 😍 😍 😍
Eigenlijk weer bijna fabrieksnieuw.:Y:9~
IMG_20240313_174105.jpg


 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan