Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Frist altijd een stuk op als ze gespoten zijn. Je kunt er ook gewoon een plastic onderdelenzakje overheen doen bij het aandraaien.
 
Frist altijd een stuk op als ze gespoten zijn. Je kunt er ook gewoon een plastic onderdelenzakje overheen doen bij het aandraaien.
Dat is veel te dun en krijg je alsnog beschadigingen. Dop 41 is een heel zware dop die zo door het plastic snijdt tijdens het aandraaien.
En het gaat niet om de beschadiging van de moer, maar om de zwarte lak van de kroonplaat rondom de moer.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag maar weer eens verder met de RVF racer. Staat ook al weer 6 jaar niets te doen.
Alle onderhoud (kleppen vloeistoffen en remmen) was al klaar. Net de carburateur ontmanteld. Een klein wonder: op een paar plekjes na, gewoon brandschoon. Deze hoeft niet in bad, gewoon handmatig wat reinigen met carb reiniger. Was indertijd wel weggezet met super goede benzine.
Inlaatrubbers moeten wel vervangen: niet mooi soepel meer.

IMG_20240402_125231.jpg
Zo kwam de carb na 6 jaar stilstand uit de fiets 😍
IMG_20240402_125157.jpg
IMG_20240402_125220.jpg
IMG_20240402_125444.jpg
IMG_20240402_125436.jpg


Straks even handmatig reinigen en weer opbouwen
IMG_20240402_125544.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wj63
Zijn dit standaard OEM naalden in je racer carbs? En met welke sproeier verhoudingen? Als ik mij niet vergis dan rij je met een grotere airbox/ hrc onderbak en i.c.m. een vol tyga uitlaatsysteem…?
 
Ja, de standaard OEM naalden, met 2 x shim onder de naald. Sproeiers I.p.v OEM 4 x 108, nu 4 x 118 Dynojet.
HRC onderbak onder de carbs en een Tyga (half race) systeem. En een home made K&N luchtfilter.
De dynojet naalden hebben een betere flow maar zijn wel wat anders in grootte dan de OEM honda nummers. Een Honda 118 is gelijk aan een116 bij dynojet.

2377.JPG
DSCN0228.JPG
IMGP2376.JPG
IMGP2378.JPG
IMGP2924(2)(2).jpg

IMG_20240402_210831.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt inderdaad met verschil tussen OEM vs. Dynojet sproeiers. Heb ze hier ook liggen voor oa. NC’s.

Voor mijn FTR heb ik het eens teruggezet naar OEM. Was inwendig wat aangepast (was al zo tijdens aanschaf) met een open luchtfilter |(en dat liep niet erg goed . Nu heb ik alles terug op OEM gezet en blok loopt weer perfect en fijn!
 
Voor dit racertje is het niet erg al die aanpassingen. Dat is helemaal uitgedokterd op de testbank, en het is nu perfect afgesteld.
Maar voor de originele fietsjes is er een gouden regel: originele uitlaat originele naalden en sproeier grootte en origineel luchtfilter. Dan lopen ze het mooist En zijn ze ook bij het afstellen van de carburateur en het synchroon zetten het meest perfect af te stellen.
Alleen de eerste types NC30 liepen wat hoog in de toeren te arm vandaar dat die ook de latere sproeierbezetting van de latere types nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:
Weer opgebouwd en de lektest.
Is lekvrij maar daar was wel een herkansing voor nodig.
Lekte gelukkig niet bij belangrijke verbindingen, (in dat geval moet de carb worden gedeeld en dat is veel werk), maar bij een vlotterkamer deksel. 4 nieuwe pakkingen (in dit geval 4 heel grote speciale 0-ringen die ook in de bakjes passen en goed afdichten) en het euvel was verholpen.

IMG_20240402_183825.jpg
IMG_20240402_183841.jpg
 
De NC30 staat iets naar achter, ook stond de camera vd telefoon op standje "fisheye" dus de NC29 links en NC35 rechts zijn een beetje vervormd.
 
De RVF racer draait. 😍 Druk op de startknop en draaien. Stond best nog redelijk synchroon, maar uiteraard wel bijgesteld.
Hier de eerste start; aan het lopen is duidelijk te horen dat het nog niet optimaal draait:




Nu mooi strak synchroon en afgesteld. Verschil in geluid nu duidelijk te horen:


PrachtigeTyga sound




Heerlijk gesnorkel.


Sonoor v4 geluid en stabiel draaiend blokje.


Maar nu moet de carburateur er weer uit om de HRC lucht bak onder de carburateur te plaatsen. Met die bak kun je de synchronisatie schroefjes niet bereiken.

IMG_20240403_141717.jpg
Verder e.e.a. weer geborgd.
IMG_20240403_141643.jpg
IMG_20240403_141657.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft even geduurd maar beide Yuasa accu’s zijn echt afgeschreven…(valt mij nog reuze mee, want ik heb ze sinds 2007 en 2009 en altijd aan de optimate laders gehangen als de NC’s niet in gebruik zijn). Had nog een nieuwe Yuasa in de voorraadkast liggen, even afgevuld en volgeladen. Ik zal nog een extra accu aanschaffen voor de andere NC.



 
Er zit een db killer in, omdat er gecontroleerd wordt. Maar die killer is bij mij "optisch". Er zit wat in de buis, maar inwendig loopt er geen pijpje naar achteren. Een v4 maakt niet veel lawaai, op het circuit zijn de 4 in line fietsen de boosdoeners. Heb nog nooit een zwarte vlag gehad. Ben ooit een keer officieel bij een keuring gemeten en deze uitlaat zat onder de limiet. (race limiet, niet voor op de weg.)

IMG_20240403_180618.jpg

Hier de full race tyga dubbele uitlaten op de OKI op Assen.
Deze 4 in line gilt en jankt wel,maar volledig legaal. 😍
 
Laatst bewerkt:
Nou, een advertentie komt er niet.
Hij is alweer verkocht. Is vertrokken naar een liefhebber. Dus is goed terecht gekomen. En zo hoort het.

IMG_20240406_150542.jpg
En nu deze weer draaiend zien te krijgen:

IMG_20240406_121153.jpg
IMG_20240406_173005.jpg

Zal ook wel een liefhebber voor te vinden zijn :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan