Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10

Het begint alweer te kriebelen. Vakantie voorpret.
IMG_20230620_103654.jpg
IMG_20230620_103729.jpg

Deze staan sowieso op het programma:
IMG_20230620_163349.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weer wat Honda deeltjes binnen
Emulsion tubes NC35 (niet meer te leveren door Honda)
stationair sproeiers NC30
Hoofdsproeiers div. maten
Dunne spacers voor boven op dustseal onderste balhoofd lager. Bij gebruik van taper roller balhoofdlagers komt het rubber van de dustseal in contact met het lager en dat geeft extra frictie en maakt het afstellen minder nauwkeurig. Door de spacer komt het lager wat hoger
En, de rubber kelken op de NC30 carburateur zijn al heel lang niet meer leverbaar. Heel vaak tref ik ze verminkt aan door verkeerde montage en is het daarna een ramp om alles weer fijn terug te plaatsen. Bovendien is het rubber door de leeftijd uitgehard en zeer moeilijk in de groeven te plaatsen. Litetek heeft ze een poosje geproduceerd maar dat was geen geweldige kwaliteit en de meesten kwamen retour. Ze zijn ermee gestopt.
Gelukkig heb een nu een partij HRC exemplaren weten te bemachtigen. velocity stacks, bell mounts. (klinkt veel mooier als kelken 🤣 )
Ze zijn dus wel korter, maar hoeven in de carb geen verdere aanpassing. Een grote zak vol, dus weer een probleem minder.
Ik kan de komende tijd vast wel weer een aantal mensen blij maken.
IMG_20230620_180916.jpg
IMG_20230620_180948.jpg
IMG_20230620_180959.jpg
IMG_20230620_181254.jpg
IMG_20230620_181029.jpg
IMG_20230620_181036.jpg
IMG_20230620_182320.jpg

IMG_20230620_184545.jpg
 
Hier alles maar eens opgeruimd en klaargelegd voor ná de vakantie. Kan wel bezig blijven, maar fris beginnen straks is ook wel fijn.

IMG_5184.jpeg


Velgen, banden en lagers liggen klaar. Alles voor de carbs is binnen. Klepspeling staat op het programma en dan eens kijken of we het motorische deel (eindelijk) weer eens kunnen terugmeubelen. Kan niet wachten om haar weer eens te horen!
 
Zojuist afspraak gemaakt bij de spuiter.
Wil de kapjes op de RVF,-jes, die nu nog rood zijn, wit hebben en het zwart van de zijkanten wat laten doorlopen . Net als op de RC45.
Ben het al heel lang van plan, maar nu wordt doorgepakt . Morgen met een RVF er naar toe, het tweede kapje in de rugtas. Belijning bepalen etc Thuis tijdelijk weer de OEM zitjes erop

Bekijk bijlage 1886365Bekijk bijlage 1886366Bekijk bijlage 1886367Bekijk bijlage 1886368

OEM zadeltje RVF. Let op de kleine bagage haakjes, bedoeld om een schattig klein Japans meisje tot 50 kg mee te nemen en uiteraard netjes vast te snoeren.:9
Bekijk bijlage 1886376Bekijk bijlage 1886377Bekijk bijlage 1886378

Honda denkt ook aan alles :9~
Wordt vast mooi 👍

Ik heb zelf deze rear cover hrc van Silhouette (geleverd in de juiste lakkleur wit en met zwarte stickers gelijk aan de zwarte stickers op de achtervlakken van het zitkuipwerk, en kan geopend worden met het origineel slotje en scharniert dan naar voren.

full
 
Over vakantiepret…hier inmiddels eindelijk weer een roadtrip voltooid!
Oh man man..wat was dit gaaf en uitdagend! Echt een episch roadtrip :9~ en Enorm genoten (en dit snakt toch wel weer naar meer…):P

Ik heb door allerlei omstandigheden in de laatste 2,5 jaren weinig tot niet kunnen rijden op mijn motoren. En door Covid gedoe in 2020 was een eerder gepland roadtrip in en door Spanje/Andorra/Frankrijk helaas op het allerlaatste moment toen gecancelled. Onze laatste roadtrip was alweer jaren terug met een rondje naar/over de Zwitserse Alpen (toen ben ik wel op mijn eigen NC35 gegaan wat achteraf gezien wel erg zwaar was om te doen).

Maar nu kwam het er eindelijk van en was het zover begin deze maand juni. Wij hadden nu wel een aantal andere onbekende bestemmingen uitgekozen en waren met select groepje naaste vrienden. Vooraf hebben we internet afgestruind voor verhuurbedrijven van motorfietsen. Uiteindelijk uitgekomen bij Pro Rides in Belgrado. Met enkele V-Strom 650 XT‘s en een aantal Versys 650’s zijn wij na aankomst direct op pad gegaan in de late middag om zsm kilometers te maken. Onze bagage? Gelukkig was één vriend zonder motorrijbewijs maar die reed wel mee met een auto. Erg handig! We konden alle zij- en topkoffers eraf laten bij de verhuurder.

In 6 dagen hebben een route afgelegd vanuit Belgrado in Servië, via Bosnië-Herzegovina en Montenegro naar Dubrovnik in Kroatië en terug via een andere route (wel door dezelfde balkan landen). Wij hebben zoveel als mogelijk snelwegen vermeden (handig om een tomtom zelf mee te nemen) en ons gericht op de wegen richting de bergen in/uit en bochten rijden. Prima wegen om op te rijden met vaak prachtige uitzichten. Wel hebben we verradelijke bochten met een erg slecht wegdek meegemaakt inclusief spoorvorming (toplaag asfalt in onderhoud, m.a.w. is gewoon weggefreesd in bochten (!) zonder vooraf waarschuwingen of verkeersborden). Dat was echt even schrikken! :(
Helaas was het weer tijdens ons gehele tocht niet beter dan in Nederland, we hebben elke dag regen gehad. Maar dat mocht onze pret toch niet drukken.

Het rijden op een middelzware adventure toermotor is ons allemaal erg goed bevallen. Zo goed zelfs dat onze reis-ideeënbus deels al is gevuld met suggesties voor een volgende reis en met wederom soortgelijke motoren! Zelf overweeg ik om weer meer te gaan rijden en gelukkig komt tijd en ruimte weer terug in mijn agenda. Ook sta ik verder open voor een adventure motor en voor de comfortabele zithouding voor langere afstanden. Aan het brainstormen over een ADV in de categorie 600 tot 800cc…

Hier nog een aantal plaatjes…

full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Kapjes RVF kontjes toch anders geworden.
Spuiter kreeg de witte kleur niet gelijk.
Mopperde over het vele werk etc. Dan maar gewoon matzwart en dat staat eigenlijk ook best goed . En omdat het anders ging worden dan afgesproken, werd het een mooi prijsje.
IMG_20230622_113731.jpg
IMG_20230622_113718.jpg
IMG_20230622_114413.jpg
IMG_20230622_114436.jpg

OEM zadeltje
IMG_20230601_165137.jpg
 
Zo is de Koiven carb nog daar:
IMG_4961.jpeg
en nu is de carb dus hier:t Kwam enorm goed verpakt binnen :t .
IMG_20230627_174922.jpg

Snel uitgepakt en even snelle check.
Hier moet duidelijk veel meer gebeuren dan een enkele ultrasoon behandeling. Dit wordt nog een uitdaging.
Vlotter naalden vast, sproeiers vast, gasschuiven willen niet los, sproeiers te klein. :( Maar wel weer een fijne uitdaging:Y})
IMG_20230627_175334.jpg
IMG_20230627_175838.jpg
IMG_20230627_175902.jpg
IMG_20230627_180609.jpg


En de slangen voor de beluchting van de carb ontbreken en de t-stukjes zijn met (metaal?) afgedicht. Beluchting dus niet mogelijk. Hopenlijk krijg ik de afdichting er uit, want die T-stukjes heb ik niet. Slangen zal denk ik geen probleem zijn.
IMG_20230627_175056.jpg
IMG_20230627_175046.jpg


Zo hoort het:


IMG_20230627_181255.jpg

En achter:
IMG_20230627_181350.jpg
IMG_20230627_175159.jpg


Dus de complete slangen aansluiting op het kastje met het subairfiltertje ontbreken. Dat wordt zoeken in de carb onderdelen bakken.
IMG_20230627_181401.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me soms echt af wat mensen bezielt als ze dingen zo 'repareren'. Denk je nou echt dat je het beter kan verzinnen dan Japanse Honda engineers? 😂
Die ingedikte benzine lijkt trouwens haast wel mengsmering.
 
Ik vraag me soms echt af wat mensen bezielt als ze dingen zo 'repareren'. Denk je nou echt dat je het beter kan verzinnen dan Japanse Honda engineers? 😂
Die ingedikte benzine lijkt trouwens haast wel mengsmering.
Klopt, soms wordt er meer versleuteld dan gesleuteld.
Volgend de nieuwe eigenaar heeft de motor ergens wel ongeveer 8 jaar stilgestaan. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die ooit liep zonder de beluchting voor de carburateurs. Honda heeft dat niet zomaar bedacht .
En die ingedikte benzine is gewoon schenkstroop van Van Gilse 🤣
 
Laatst bewerkt:
Het is goed dat ik een riem aan had, anders was m’n broek afgezakt. Wat een verschrikking zeg 🤦🏻‍♂️ Dit had ik ook echt totaal niet verwacht.

Ik zal eens wat vragen gaan stellen aan de vorige eigenaar….
 
Er is hoop: Dit was ooit de meest vreselijke NC30 carburateur die ik moest behandelen. Was ook vreselijk "groen"van binnen en ook alles zat vast. Volgens mij heb ik de carb wel 4 x moeten behandelen.
DSCN8673.JPG
DSCN8677.jpg(1).jpg

En dit was indertijd het uiteindelijke eindresultaat. Daar word je weer blij van.😘

DSCN6361.JPG
DSCN6362.JPG
DSCN6369.JPG
DSCN6375.JPG
DSCN6364.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het begin is er. Vlotterbakjes weer als nieuw.
IMG_20230627_202318.jpg
IMG_20230627_202348.jpg
Het ergste vuil van de carb eraf in de ontvetterbak. Daarna even in de ultrasoon om te proberen de in de zitting vastklemmende vlotternaalden los te krijgen en dat is gelukt. Nu konden pas de vlotters gedemonteerd worden. Ook de veertjes in de naaldjes zijn nu gangbaar.


Maar nu komt de hoofdpijn. Stationairsproeiers zitten muurvast:( Op dit moment helpt verhitten ook niet, terwijl dat in vergelijkbare gevallen perfect heeft geholpen. Denk dat de sproeiers ook te warm zijn door de ultrasoon bak. Morgen maar een nieuwe voorzichtige poging. Alles koud en alleen buitenzijde alu opwarmen
IMG_20230627_204013.jpg
IMG_20230627_204101.jpg

IMG_20230627_203420.jpg
IMG_20230627_203510.jpg
IMG_20230627_210040.jpg
 
Laatst bewerkt:
Yes yes yes:9~:9~:9~:9~:9~
De stationairsproeiers zijn los. Kan vanavond heerlijk slapen.
Alles laten afkoelen en toen buitenzijde huis beetje verwarmd en ze kwamen los .
Gebruik absoluut een perfect passende schroevendraaier. Ik heb vier verschillende sets en zoek net zo lang tot er geen speling meer is tussen de tere messing wandje en de schroevendraaier de bodem raakt. En niet alleen maar draaien maar ook steeds kracht naar beneden blijven uitoefenen. De wandjes breken zomaar af en dan wordt het gaatje boren en linkse tap en als dat lukt komt de sproeier misschien los. Vaak heb ik de indruk dat ze zijn aangedraaid door een sterke olifant.💪
Het kan nog erger. Dan breekt niet een wand van de sproeier maar het alu huisje.
Dit trof ik eens aan:
IMG_20230627_212038.jpg


Binnenkort verder.
IMG_20230627_211841.jpg
IMG_20230627_211832.jpg


Je ziet ook mooi dat de wandjes door vakkundige behandeling al uit elkaar zijn gaan staan. Het begin van afbreken.

Denk dat ik er maar 4 nieuwe in ga zetten.
IMG_20230627_211657.jpg

Ik kan nu binnenkort met de intense schoonmaakbeurt beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Er gloort weer goud aan de horizon 😍
IMG_20230628_092343.jpg
IMG_20230628_093149.jpg
IMG_20230628_100735.jpg

Zitting vlottternaalden glad gepolijst.
IMG_20230628_101415.jpg
IMG_20230628_101430.jpg
IMG_20230628_104642.jpg
IMG_20230628_101527.jpg

Deze pijpjes zitten vaak hardnekkig verstopt en zijn vaak ook na ultrasoon nog steeds niet vrij. Daarom extra handmatig met slangetjes, carb. reiniger en perslucht.


Ook de hardnekkige aanslag op de vlotters handmatig verwijderd. Ze zijn weer als nieuw.
IMG_20230628_105422.jpg

naalden met 3 shimmetjes:? 1 is genoeg. @ edit: Ik begrijp nu wel waarom:

Pilotschroeven
IMG_20230628_115315.jpg
slechts 1 1/2 slag uitgedraaid i.p.v. 2. Dat is te arm ( het is een benzine schroef). En dat heeft men denken te compenseren door de naalden wat hoger te zetten. Maar ja, zo gaat het niet optimaal werken. :+ Wie weet wat ik nog meer ga tegenkomen. Het blijft leuk en spannend werk.
IMG_20230628_110219.jpg

Stationairsproeiers ook maar nagemeten . Hiert gaat het zo vaak onbewust fout. Bij deze carb zijn gelukkig niet ruimer gemaakt. Dit gebeurt vaak onbewust omdat een verstopte sproeier met een dunne draad wordt doorgeprikt. Nooit doen.

Volgende stap: carb delen en zeker een aantal malen ultrasoon. Daarna opbouwen met alle nieuwe o- ringen
 
Laatst bewerkt:
Beluchtings t-stukjes blijken toch niet afgedopt, maar gewoon gemonteerd zonder gefilterde slangen zodat de rommel lekker naar binnen kan.
De Oem Honda RC30 slang diameter is dezelfde, dus weer een probleem minder en alles kan weer worden zoals Honda het bedoeld heeft.
IMG_20230628_125725.jpg


IMG_20230628_125521.jpg
Nu geheel gedemonteerd en gedeeld.
Ze kunnen lekker badderen 🤣

IMG_20230628_124833.jpg
IMG_20230628_125500.jpg
IMG_20230628_125506.jpg
IMG_20230628_130749.jpg



Ben vandaag dus chirurg. Krijg alleen niet het bijbehorende salaris 😥
 
Laatst bewerkt:
Beluchtings t-stukjes blijken toch niet afgedopt, maar gewoon gemonteerd zonder gefilterde slangen zodat de rommel lekker naar binnen kan.
De Oem Honda RC30 slang diameter is dezelfde, dus weer een probleem minder en alles kan weer worden zoals Honda het bedoeld heeft.
Bekijk bijlage 1896783

Bekijk bijlage 1896782 Nu geheel gedemonteerd en gedeeld.
Ze kunnen lekker badderen 🤣

Bekijk bijlage 1896784Bekijk bijlage 1896785Bekijk bijlage 1896786Bekijk bijlage 1896787



Ben vandaag dus chirurg. Krijg alleen niet het bijbehorende salaris 😥
Je krijgt er wel een hoop voldoening voor terug.
En soms is dat meer waard dan het salaris. ;)
 
En zo is het :t :t :t
en ik denk dat er maar weinig echte chirurgen zijn die mijn hobby werk kunnen doen :9
En laten we eerlijk zijn: een open harttransplantatie is veel simpeler dan een open carburateur operatie. 😍
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan