Honda X-ADV

Oh super Jen! Bedankt voor je uitgebreid antwoord 👍 Ondertussen heb ik het Puig touring scherm besteld bij Motea voor 107€. Vind het net iets beter als er meer zichtbaarheid is, een opzetstukje neemt dat wat weg. In elk geval zullen beide oplossingen wel goed zijn denk ik, ik houd je op de hoogte.

Jammer dat Tectyl amberkleurog is... Als ik dat op de bouten van mijn voorvork bovenaan spray ga je dat gelige wel fel zien denk ik. Nog even over nadenken...
 
Het bekende motor conserverings- merk 'S100' levert evt. een goed alternatief, het is wel iets schraler als de mooie bolle waslaag van tectyl,
dus zul je het vaker moeten aanbrengen dan tectyl.
Voor tectyl verwijderen heb je echt een soppie nodig of het niet agressieve terpentine en oude lappen.
Ik heb zelf nog een paar spuitbussen Glas heldere blanke tectyl van Valvoline liggen maar ik zie dat ze die niet meer verkopen,
allicht heeft een ander merk zoals "Rust-Oleum" etc. de echt blanke tectyl wel nog in het assortiment?

S100 bij RAD:
S100-corrosie-bescherming

Puig scherm is idd. lekker hoog, hopelijk vindt je het wat, we vernemen het vast wel ;)

Mvg. Jan
 

Bijlagen

  • DSC00723 [1600x1200].JPG
    DSC00723 [1600x1200].JPG
    165,7 KB · Weergaven: 23
Ik gebruik ook de valvoline tectyl glashelder klar… ( enkel inox achtige bouten en assen)
Voor de vork Kettingspray wel iets achter vork zetten of uw remschijven zijn ook gesmeerd ...

Verder heb ik mijn scooter terug van haar groot onderhoud, alle vloeistoffen en filters zijn vervangen, kleppen geregeld enz...
Ook is het kabeltje van de versnellingsbak sensoren vervangen ( garantie ).
Kostprijs van dit onderhoud is 404,25 euro

Ook dit gereedschap voor de ketting gaan halen bij RAD. Prijs 24,95 euro.
IMG_20190828_164616.jpg


Dat was het voor deze keer... Tot de volgende update...
 

Bijlagen

  • IMG_20190828_181032.jpg
    IMG_20190828_181032.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Enkel voor mijn vorkpoten Kettingspray of vet aan de onderkant smeren van de chroom binnenpoten.

Verder zoals hier reeds geschreven is kopervet op de schroefdraad doen van de bouten. Scheelt veel in gestripte schroefdraad later in het carter en dergelijke.
De tectyl spray gebruik ik enkel op de Inox achtig onderdelen/bouten/assen die aan de elementen bloot gesteld worden.

Vandaag dus mijn ketting set gemonteerd en de troep van 24089km eraf gehaald, was wel eens nodig...

IMG_20190829_140943.jpg


IMG_20190829_104910.jpg


IMG_20190829_125142.jpg


IMG_20190829_125057.jpg


IMG_20190829_125527.jpg
ui

IMG_20190829_130116.jpg


De foto's staan niet in volgorde, de eerste moest dus de laatste zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoor veel goeie verhalen over een 40T achter.
Je hoeft daarvoor geen extra schakels te verwijderen.
Schijnt lekker op te trekken en geen terugval in hoogste versnelling.

Mud koekt idd. aardig op daar in de buurt van het voortandwiel, je kan er haast niet bij, dus ideaal als je de boel daar eens los hebt.

Hoe bevallen de Pirelli's ?

__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________


DPM, eat your heart out!

Tip voor een ieder die graag een super kopie van de DPM treeplanken wil hebben:
Sinds gisteren zijn ze te koop, ik heb ze gelijk vannacht nog besteld voor 70 euro en hoop ze met 2 weken in huis te hebben.
Er is dus uiteindelijk toch geluisterd naar wat we willen.
Wel even bij URL1 de coupon aanmaken voor de extra korting!

URL1 HONDA XADV 750 Treeplanken

URL2 HONDA XADV 750 Treeplanken


1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg



Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik verschiet van de Pirelli's, heel veel grip op de weg in natte en droge condities, zelfs beter dan mijn sportbanden op de Z 1000.
Levensduur nog te bepalen, aangezien ze er nog maar een 5000 km opzitten, wel achteraan al een lek gehad.... ( 5 duimer door de band...)
Ik ben echt heel tevreden over deze scooter, voor mij moet dit niet meer zijn.
Duur tja, goedkoop is ze zeker niet.
Maar als je alles begint te tellen en te vergelijken wat je ermee kan doen of mee wilt doen, dan is dit ding eigenlijk goed van prijsstelling.
Yamaha Tmax, BMW C650, Kymco ak 550, Suzuki Burgman 650, Sym max sym 600, zijn allen voor het asfaltlint gemaakt en niet voor licht tot gewoon offroad gemaakt, ik zeg niet dat het niet gaat met de anderen, maar onze Honda verteerd het toch al wat gemakkelijker zeker met de juiste bandenkeuze.
Indien je de juiste keuze maakt van koffers achteraan denk ik dat het een heel goede reis motor zou zijn, ongeveer 300 a 350 km per tankbeurt.
Het kostenplaatje tot nu aan onderhoud en banden is een kleine 1500 euro op 2 jaar; dat valt dus reuze mee.
Nu nog alles opkuisen van zand en corrosie, maar dat is voor morgen namiddag.

Idd ik heb meerder motoren/ brommers (van 50 tot 1200 cc), scooter ( licht 50cc tot zwaar 750cc) en allen hebben een aantal duizenden km gereden.


Mvg Bruno
 
Laatst bewerkt:
@ Bruno

Tja...de Pirelli's is vaak vragen naar de bekende weg, want ik ken de eigenschappen wel zo'n beetje.
Maar wilde het toch van je horen ;)

Heb zelf de Pirelli's al een tijd terug in dit topic aangehaald als serieuze vervanger voor de OEM banden, dat was nog voor jij ze kocht.

Algemene eigenschappen van de Pirelli's is dat ze (na warm rijden) kleven aan de weg door de zachte compount, dat is het positieve van die banden,
Negatieve is dat ze mogelijk iets eerder slijten en in de winter natuurlijk minder snel warm rijden, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Had op mijn vorige scooter de Pirelli Diablo en dat ging echt zeer goed en fijn heel plat door de bocht,
en met mijn 400cc scooter met radiale Brembo's en 300mm. remschijven pakte ik elke motorscooter ongeacht aantal cc's compleet in, op korte city trajecten.

Ja oké, de Diablo is een echte race band en de Pirelli Scorpion STR heeft een compleet ander profiel, maar toch denk ik dat Pirelli zijn filosofie
qua compount en eigenschappen enigszins voortzet op ander type banden zoals de Scorpion :?

Spijtig dat je al zo snel een "5 duimer" er in hebt gehad, maar ik herken het wel, want heb zelf ook al het nodig aantal keren met vers rubber
een onplezierige ervaring gehad... het leek er wel eens op alsof de duvel er een hand in had met het feit dat je net nieuw rubber had, en das mooi klote :(

Mooi dat je zo tevreden bent met de scooter, ik ben dat min of meer ook wel, alhoewel sommige dingen ik toch graag iets beter had gezien.
De remmerij b.v. is voor mij nog steeds een zwak punt... en die is echt niet slechter als die van jou of van andere MF'rs!
Maar het kan echt beter, om te beginnen met stalen remleidingen om minder remkracht te verliezen.
Daar naast een stijver windscherm zou ook welkom zijn.

Gelukkig heb ik nooit last van roest op mijn scooters, dit omdat ik een meester ben in preventief conserveren/verduurzamen (komt door mijn beroep)

Rij zelf ook 50cc, heb in 2011 een nieuwe Kymco gekocht en daar rij ik gewoon mee naar België en Duitsland, net zo makkelijk als op den moto.

Dit jaar is een slecht jaar voor mij wegens medische ingrepen aan vitale lichaamsdelen die je nodig hebt met moto rijden.
Maar ben er zelf ook van overtuigd dat je gewoon met een X-ADV tot diep in Marokko kunt rijden zonder problemen.

Mijn leven is een beetje zoals dat van jou, geen vrouw meer maar het beste voor je kinderen willen en voor je zelf, dus
dan ongeacht de kosten kun je gaan genieten van je tweewielers.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Gisteren het Puig touring windscherm ontvangen en geïnstalleerd. Ook al een tweetal uurtjes mee gereden en moet echt zeggen dat het een verademing is. Super fijn zo volledig uit de wind zitten en het ziet er ook sportiever uit dan het OEM scherm ook, vermoedelijk door de strakke lijnen die er in zitten. Ben dus echt blij met mijn aankoop.
IMG_20190829_163301.jpg
 
Gisteren het Puig touring windscherm ontvangen en geïnstalleerd. Ook al een tweetal uurtjes mee gereden en moet echt zeggen dat het een verademing is. Super fijn zo volledig uit de wind zitten en het ziet er ook sportiever uit dan het OEM scherm ook, vermoedelijk door de strakke lijnen die er in zitten. Ben dus echt blij met mijn aankoop.
Bekijk bijlage 1422982
Ziet er strak uit, dat zeker! Hoe lang ben je en heb je nu helemaal geen last van turbulentie op de hoogste standen?
 
Mijn mudguard komt aankomende week binnen. Erna nog even de handvatverwarming van honda erop zetten. Dan is die echt af! Als ik iets nog ga doen erna is het de katalysator eruit halen. Dan ben ik helemaal klaar met geld besteden eraan...

Vandaag ook wat motorkleding gehaald bij MotorKledingCenter in Zoeterwoude dorp. Mooie schoenen jas en handschoenen gevonden!
 
Ziet er strak uit, dat zeker! Hoe lang ben je en heb je nu helemaal geen last van turbulentie op de hoogste standen?
Thanks, ben er dan ook super blij mee! Ik ben 1m77 en heb absoluut geen last van turbulentie. Als je weet dat het scherm net niet op de hoogste stand kan door de gsm houder van China, weet ik zeker dat je er blij mee gaat zijn als je daar niets gemonteerd hebt. Want dan kan hij zelfs nog hoger.

Ik vraag mij af of er handlebars zijn dus iets smaller zijn? Daar ga ik eens voor kijken, denk dat dat net iets fijner rijdt. Als ik wat lang rijd heb ik soms wat last van mijn schouders, of beter gezegd het plekje ertussen. Misschien helpt het wel als de grepen wat dichter bij mekaar staan.
 
Laatst bewerkt:
Hoor veel goeie verhalen over een 40T achter.
Je hoeft daarvoor geen extra schakels te verwijderen.
Schijnt lekker op te trekken en geen terugval in hoogste versnelling.

Mud koekt idd. aardig op daar in de buurt van het voortandwiel, je kan er haast niet bij, dus ideaal als je de boel daar eens los hebt.

Hoe bevallen de Pirelli's ?

__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________


DPM, eat your heart out!

Tip voor een ieder die graag een super kopie van de DPM treeplanken wil hebben:
Sinds gisteren zijn ze te koop, ik heb ze gelijk vannacht nog besteld voor 70 euro en hoop ze met 2 weken in huis te hebben.
Er is dus uiteindelijk toch geluisterd naar wat we willen.
Wel even bij URL1 de coupon aanmaken voor de extra korting!

URL1 HONDA XADV 750 Treeplanken

URL2 HONDA XADV 750 Treeplanken


Bekijk bijlage 1422808

Bekijk bijlage 1422812

Bekijk bijlage 1422810

Bekijk bijlage 1422811

Bekijk bijlage 1422813



Mvg. Jan


wat n prachtige treeplanken Jan!
Wauw.

Zou zoiets op mn Nexus willen maar kan ze nergens vinden.
Jij hebt precies degene die ik zoek.
 
Ik merk dat de hoogste stand blijkbaar toch niet kan, maar dat komt door de gsm houder die ik geïnstalleerd heb


Zat al te wachten tot je terug ging krabbelen, ik dacht bij mijzelf: Ik wacht het even af tot je je weer meld aangaande deze issue,
dit omdat ik al had gezegd dat hoogste stand net niet gaat.
Waarbij ik ook nog wil opmerken dat het uiteindelijk niet eens komt door GSM houder,
maar door de China Taiwanese beugel die aan de voorzijde tegen het windscherm bracket/subframe aanloopt (zie foto)


b.t.w.
Jij bent de enige van alle mensen die ik nationaal/internationaal heb gesproken die zegt dat de onderste stand ook niet gaat.
Die onderste stand is met OEM scherm gewoon haalbaar.
Dit is dus een beetje vreemd en is niet nodig.

Cheers Jan
 

Bijlagen

  • 20190827_5555 (Kopie).jpg
    20190827_5555 (Kopie).jpg
    141,8 KB · Weergaven: 16
Ja ferry34 ik deel je mening,
lang op gewacht omdat ik geen 236 euro ex verzenden wilde uitgeven aan de vergelijkbare DPM versie.
De originele die ik op mijn Xciting toen had waren ook bijna 200 euro en die bevielen zo goed dat ik per se
weer een versie met opstaande gaatjes wilde hebben, die werken heel goed als anti-slip.

Ze zijn net verstuurd dus nog even geduld voor een kwaliteits-test...dat is natuurlijk bij een China kopie altijd even afwachten
Maar ik voel aan mijn water dat het waarschijnlijk wel goed zit.
En idd., zou op jou Aprilia ook niet misstaan, helaas geeft Ali expres geen hit op "Aprilia Gilera Nexus" :?

Groetjes van Jan

b.t.w.
of ik ze veel ga gebruiken is nog de vraag, dit omdat elke X-ADV rijder met steppies nog nauwelijks zijn voeten op de planken
heeft staan })
Maar als je toch nog eens wil gaan verzitten tijdens een lange rit dan maar gelijk goed :)
 
Laatst bewerkt:
Zat al te wachten tot je terug ging krabbelen, ik dacht bij mijzelf: Ik wacht het even af tot je je weer meld aangaande deze issue,
dit omdat ik al had gezegd dat hoogste stand net niet gaat.
Waarbij ik ook nog wil opmerken dat het uiteindelijk niet eens komt door GSM houder,
maar door de China Taiwanese beugel die aan de voorzijde tegen het windscherm bracket/subframe aanloopt (zie foto)


b.t.w.
Jij bent de enige van alle mensen die ik nationaal/internationaal heb gesproken die zegt dat de onderste stand ook niet gaat.
Die onderste stand is met OEM scherm gewoon haalbaar.
Dit is dus een beetje vreemd en is niet nodig.

Cheers Jan
Toch is het zo dat de onderste en bovenste stand van het Puig windscherm niet mogelijk is in combinatie met de gsm houder uit China.

De reden die je aangeeft voor de bovenste stand die niet bereikbaar is is correct. De Taiwanese beugel die rond de display verwerkt zit staat dit in de weg.

De reden waarom de onderste stand niet kan is omdat de gsm houder, waar jij nu een gps hebt gemonteerd, tegen de bovenkant van het scherm duwt waardoor je niet lager kan.

Hopelijk verduidelijkt deze uitleg een beetje wat ik bedoelde. Iets met te enthousiast en te snel typen 😄

Bijkomend ben ik op zondag van Leuven naar Zoutelande gereden en terug via binnenwegen en autostrade. De pijn in mijn schouder is ook verdwenen, vermoedelijk moest ik het nog wat gewoon worden.

Opvallend makkelijk in bochten te duwen en heel stabiel aan hoge snelheid 120km/u wanneer er met twee of alleen gereden wordt. Met de X-Max had ik veel meer moeite met twee op om hem in balans te houden, zelfs bij het opstappen voel je niets op de X ADV. Knap staaltje werk van Honda, zal ook wel aan de 180kg van de X-Max en de 230kg van de X ADV liggen denk ik. Alles samengenomen is het echt een prachtige machine. Ondertussen de eerste 1000km op de teller in iets meer dan een week. Rijd ook redelijk zuinig en verbruikt iets meer op de autostrade zoals al mijn moto's. Zijn er nog Fuelio gebruikers?

PS: De glasheldere Tectyl werkt echt super! Bedankt voor de tip 👍

Screenshot_20190903-073734.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja ferry34 ik deel je mening,
lang op gewacht omdat ik geen 236 euro ex verzenden wilde uitgeven aan de vergelijkbare DPM versie.
De originele die ik op mijn Xciting toen had waren ook bijna 200 euro en die bevielen zo goed dat ik per se
weer een versie met opstaande gaatjes wilde hebben, die werken heel goed als anti-slip.

Ze zijn net verstuurd dus nog even geduld voor een kwaliteits-test...dat is natuurlijk bij een China kopie altijd even afwachten
Maar ik voel aan mijn water dat het waarschijnlijk wel goed zit.
En idd., zou op jou Aprilia ook niet misstaan, helaas geeft Ali expres geen hit op "Aprilia Gilera Nexus" :?

Groetjes van Jan

b.t.w.
of ik ze veel ga gebruiken is nog de vraag, dit omdat elke X-ADV rijder met steppies nog nauwelijks zijn voeten op de planken
heeft staan })
Maar als je toch nog eens wil gaan verzitten tijdens een lange rit dan maar gelijk goed:)
Ik heb nog altijd geen steps gezet en vraag me ook af of ik ze echt zou gebruiken moesten ze er wel zijn. Gezien de steps nogal redelijk naar achter staan, gebruik je die dan ook al zittend?
 
Goedemorgen DarkLite1

Ofschoon het eigenlijk niet belangrijk is omdat er praktisch door niemand in de onderste stand met het windscherm wordt gereden
zal ik straks 'in een apart bericht e.a. toelichten hoe je wel de onderste stand kunt bereiken.
1/ Nadelen: het kost evt. geld)
2/ Voordelen: de afstand GSM tot ogen is kleiner + snelle fijn afstelling bij onverwachtse zon-inval

Ik heb nog altijd geen steps gezet en vraag me ook af of ik ze echt zou gebruiken moesten ze er wel zijn. Gezien de steps nogal redelijk naar achter staan, gebruik je die dan ook al zittend?

De steppies dien je verplicht te kopen, daar is iedereen in dit topic het wel zo'n beetje over eens :Y
Er zal dan een wereld voor je opengaan en geeft een nieuwe dimensie aan het rijden op onze avonturenfiets.

De beleving van de steppies is al snel dat je je af gaat vragen wat je eigenlijk met die treeplanken aanmoet *D
De regel hierboven laat al doorschemeren dat het eigenlijk wat vreemd is dat de steppies er eigenlijk standaard niet op zitten :?
Na montage valt qua beleving elk puzzelstukje op zijn plaats! Lees het topic er op na: "Steppies is verplichte kost" :]

Bijkomend ben ik op zondag van Leuven naar Zoutelande gereden en terug via binnenwegen en autostrade. De pijn in mijn schouder is ook verdwenen, vermoedelijk moest ik het nog wat gewoon worden.

Als je van de conventionele scooter als een Xmax afkomt, dan is idd. het sturen anders.
Met Honda's avonturenfiets hoef je nauwelijks te sturen in het begin zal dat even wennen zijn omdat
je met de conventionele scooter met cvt + swingarm gewend bent het stuur helemaal om te gooien.
Dus ik snap wel dat als je dat toepast op de zware avonturenfiets je je schouder meer belast.

Conservering/verduurzamen:
Mooi dat je de blanke tectyl een goed product vindt.

OverSpray
Zoals eerder ook opgemerkt door MisterBuell: Blijf wel altijd schoon en vetvrij verwerken, net alsof je een object gaat spuiten.
Plak/dek evt. omgeving + object/onderdelen waar tectyl niet op mag komen zoals: Rubber/Remmerij/Kunstoffen af.

Lelijk spuitwerk zoals zakkers etc. kun je na droging makkelijk weg krijgen met terpentine en doeken.
Daarna voor je opnieuw gaat spuiten metalen delen evt. wel weer eerst ontvetten met wasbenzine of remmen-reiniger.
Terpentine is namelijk een vettig product.

Mvg. Jan
 
Deze steps zijn het uiteindelijk geworden. Iemand op facebook had hier heel goede ervaringen mee en rade ze dan ook aan. Voor 50€ kan het niet misgaan denk ik dan.

Na een kleine simulatie op de X ADV, met de plaats waar de steps zouden komen, viel me op dat je meer een motorhouding aanneemt dan een scooterhouding. Met andere woorden denk ik dat je meer voorovergebogen zal zitten, je voeten op de steps en je benen klemmen de machine vast. Lijkt me wel interessant voor mijn rug. In een sporthouding voelt het altijd beter aan voor mij. Even kijken wat dat geeft dus.

@WebEngine bij het indraaien van die 6 bouten moet ik vermoedelijk vet op de schroefdraad doen? Welk keramisch vet kan je me aanraden? Ik denk dat ik na de X ADV een echte mechanieker ga zijn 😄 Allemaal zaken die ik bij een T-Max nooit geleerd zou hebben, want dat was ook een kandidaat.
 
Keramisch vet: "Het slimme neefje van kopervet" *O*

Goed onthouden, vanaf nu elke bout/moer in het keramische vet.

Heb ooit jaren terug een keer een 500 gram pot gekocht, kan het merk er niet meer vanaf lezen, het is deze
Zo'n pot gaat een leven lang mee, en verdient een prominente plaats bij elke zich zelf respecterende sleutelaar/garagist

Je kunt gewoon even de naam "keramisch vet" invullen op google en dan zelf kiezen wat je wil een tube of een pot.
Verschillende bekende merken zijn: Eurol/Kroon/Liqui-Moly/Putoline

Let op keramisch vet altijd schoon verwerken!
Dus beter niet met de vingers aanbrengen, maar met een kleine kwast.
Reden: Het vlekt namelijk enorm, het vet is wit van kleur en als je het aan je vingers hebt zitten, zit het voor je het weet overal.

Mvg. Jan

p.s.
tegenwoordig kun je steppies in alle soorten en maten kopen, toen ik mijn steppies kocht was er nog niet zo veel
en moest de Ali Express overvloed nog beginnen, heb nog bijna 300 euro betaald voor steppies uit Italië, dat vond
ik toen al redelijk betaalbaar t.o.z.v. van de Honda steps.
 
Terug
Bovenaan Onderaan