Honda X-ADV

even rondje van de Achterhoek naar het spotten van de geparkeerde vliegtuigen op schiphol
Mooi man, ook een rode!


Ik heb gisteren 40.000km op de teller gezet, en helaas ook het eerste mankement gevonden, een lekke voorvork kering. Toch wel meer dan een beetje zweten lek, de poot ligt inmiddels bij de garage omdat ik geen speciaal gereedschap hiervoor heb:

jGHM9cZ.jpg
 
@Amauta

Vervelend voor je,
maar had het niet handiger geweest om ze allebei maar gelijk te laten vervangen? ... Je bent nu toch bezig.

Vraagje:
Je hebt nu zo mooi je remklauw los bengelen.
Zou jij eens willen kijken of je kan inschatten wat voor een torx dop je nodig hebt voor die 3 torx bouten aan de binnenkant van elke remklauw.
Volgens mijn vermoeden zou het moeten gaan om 'n Externe Torxdop E24
Maar ik weet 't niet zeker, ik moet hem nog gaan kopen omdat ik de remblokken en pinnen eerdaags los wil gaan halen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@Amauta

Vervelend voor je,
maar had het niet handiger geweest om ze allebei maar gelijk te laten vervangen? ... Je bent nu toch bezig.

Vraagje:
Je hebt nu zo mooi je remklauw los bengelen.
Zou jij eens willen kijken of je kan inschatten wat voor een torx dop je nodig hebt voor die 3 torx bouten aan de binnenkant van elke remklauw.
Volgens mijn vermoeden zou het moeten gaan om 'n Externe Torxdop E24
Maar ik weet 't niet zeker, ik moet hem nog gaan kopen omdat ik de remblokken en pinnen eerdaags los wil gaan halen.

Mvg. Jan
Heb ik over zitten nadenken, er is eigenlijk geen aanleiding om de andere pot te moeten doen. Het gevoel zegt van wel want dan zijn beide weer gelijk, dus alleen voor het gevoel gaan we dat toch doen.

De Torx,

Daar heeft een zeskantdopje 10 grip op. Dus dat zal ongeveer de maat zijn.
 
Ik zou ze zelf ook gewoon allebei hebben gedaan.
Dan krijgen ze allebei ook weer verse olie, dan weet je idd. en zeker ook voor je gevoel dat de boel gelijkwaardig is.

Die torx E24 zou idd. zo'n beetje maatje 10 moeten zijn, overigens staat E24 voor de juiste maatvoering die uiteindelijk dan wel ongeveer overeenkomt met 10.
Ik ga eerdaags wel even langs de shop en dan kijk ik dat ter plekke nog even na.

Mvg. Jan
 
Omdat alles wat vast zit, bij mij los moet.
Hoe wilde je anders je remblokken vervangen?

Remklauw borgpinnen gaan bij mij trouwens altijd in de anti-seize pasta (keramisch-vet) De borgpin aan de achterremklauw is gewoon een inbus, dus zonder probs uitneembaar om te verduurzamen en/of remblokken te vervangen.

Bij de radiale voorjongens vindt Honda het kennelijk interessant om externe torx te gebruiken. Dus moet er weer 'a la BMW' een afwijkende dop worden aangeschaft om je spullen te demonteren. Inwendige torx heb ik wel in de doppendoos, maar externe torx niet.

Mvg. Jan
 
Er zit voor de rest geen enkele borgpen/clip aan de remklauw.
Dus zal minimaal één van de drie uitwendige torx E24 bouten de borgpen moeten zijn.

Zal zelf als ik tijd heb ook eens kieken in het wphb, want misschien zie ik ergens een klein borgclipje over het hoofd?

Mvg. Jan
 
Bijzonder,
in de regel moet je meestal eerst een borgbout of pen lossen of indrukken om de clip/veer te kunnen verwijderen.
Hun doen voorkomen dat je de clip/veer waarschijnlijk zou kunnen laten zitten.

Ik had verwacht dat de middelste torx de clip/veer op zijn plaats geborgd zou houden.

Ben gelijk nieuwsgierig geworden om deze borgmethode eerdaags eens nader te gaan bekijken.

Mvg. Jan
 
Bijzonder,
in de regel moet je meestal eerst een borgbout of pen lossen of indrukken om de clip/veer te kunnen verwijderen.
Hun doen voorkomen dat je de clip/veer waarschijnlijk zou kunnen laten zitten.

Ik had verwacht dat de middelste torx de clip/veer op zijn plaats geborgd zou houden.

Ben gelijk nieuwsgierig geworden om deze borgmethode eerdaags eens nader te gaan bekijken.

Mvg. Jan
Ik kan je vertellen dat je gewoon met de blokken de cilinders helemaal terug moet drukken, daarna kan je 1 remblok zo eruit wippen en dan de andere. Ik heb ze er net alle 4 uit gehad en schoon gemaakt.
 
@Amauta

Sja, daarmee is het precies contra t.o.z.v. andere merken zoals Brembo.
Die werken allemaal van boven af, dus borgpen eruit, dan clip of veer eruit en dan kun je van boven af de remblokken er uit trekken.
Honda gebruikt dus zeg maar een versimpelde techniek via opsluiten van de remklauw aan de onderkant.

Kan je dit volgen?

De twee bouten waarmee de radiale remklauw op de vork zit opgesloten zorgen dus o.a.voor de geborgde afsluiting...
de blokken kunnen in samenspraak met uitgezette remcillinders geen kant op.
Prima oplossing waarmee bewezen is dat vereenvoudigen van het borg systeem goed te doen is.
En als toetje hoef je dan ook (in tegenstelling tot de achter rem) geen keramisch vet te gebruiken, er is immers geen borgpen etc.

Ik spuit zelf trouwens altijd om de paar ritjes met 8 bar perslucht mijn remmen schoon.

Voor de liefhebbers hierbij nog even de OEM nummers van de Honda remblokken.

► Remblokken Front Honda Part no.: 06455MKHD01 (circa 48 euro per 2)
► Remblokken Rear Honda Part no.: 06435MGSD32 (Setje circa 40 euro)
► Parkeer remblokken Honda Part no.: 06436MCT016

Brembo en Lucas TWR etc. hebben ook wel blokken, en soms net iets goedkoper.
Moet je wel even goed oppassen welke soort je neemt, want b.v. sinter remt natuurlijk als een kogel, maar
ik ga er maar niet vanuit dat Honda zomaar eventjes standaard sinter blokken toepast, het zullen eerder
organische of weet ik veel wat voor blokken zijn :?
Ik koop zelf dan ook vaak bij voorkeur OEM blokken dan weet ik in ieder geval dat de blokken van de juiste materie zijn.

Mvg. Jan
 
Ali update aan me koffer.
ik ben niet 100% tevreden met de steps vind ze slecht afgewerkt maar ja heb ook maar 35 euro betaalt mischien heb ik dat verkeerd gedaan.
 
Ik ben niet zo snel huiverig van Chinese kwaliteit, maar met de steps heb ik wel duidelijk een keuze gemaakt
door ze bij "NGR" 'n ISO gecertificeerde Italiaanse CNC fabrikant te bestellen.
Die fabriek maakt van alles op CNC gebied, en is hier toentertijd zomaar in gesprongen, NGR heeft normaliter niet zo heel veel van doen met motoren
Uiteraard hangt daar dan wel een compleet ander prijskaartje aan.

Denk dat je via Ali een beetje geluk moet hebben met steps, en dat geluk heb jij nu toevallig niet ;(
Ook dat is iets dat ik in het buitenland wel eens voorbij heb zien komen... tien mensen tevreden en nummer elf en twaalf hebben shit.

Mvg. Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan