Zonder schalen in de kop lopen is vrij gebruikelijk. Bij de XR was er iets geks met a-symmetrisch aansturen van de kleppen. Daardoor kon je vrij goedkoop aan die dingen komen met een hoop herrie in de kop (even kleppen stellen mijnheertje). Een kostbare reparatie. Tegenwoordig zijn de oudere XR-en zeldzamer.Dat waren de Honda's. Vooral de 500/600 XL/XR, dacht ik. Overigens draait bij heel veel moderne motoren de nokkenas bloot in de olie: glijlager. Dus de constructie is niet slecht. De uitvoering is alleen soms wat minder. Bij de SS50 is het bijvoorbeeld best betrouwbaar. Zeker voor die jaren.
De lekkende carbs. De XL heeft twee carbs voor 1 cilinder. Wel een kutklus om die er uit te halen, dus eerst laat ik ze even terug 'weken' in de benzine in de hoop dat daarmee het probleem kan oplossen.
Héhé, je hebt overschot van gelijk
Even een update. Ondertussen heb ik de carburatoren volledig gereviseerd en ultrasoon gereinigd. Ze zijn opnieuw als nieuw en lekken niet meer met de nieuwe pakkingen. Ultrasoonreiniger had ik nog niet, maar is de aankoop meer dan waard! Voor en na zegt genoeg...
[afbeelding]
[afbeelding]
Verder is de uitlaat helemaal afgeschuurd en herspoten met hittebestendige lak. Die ziet er weer als nieuw uit.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ondertussen ook batterijtje vervangen, olie en oliefilter vervangen, bougie ververst en de luchtfilter vernieuwd.