Jan Smit doet dat volgens mij nog steeds!
Mijn Xr cilinder is bijna nieuw, en de drijfstang is een nieuwe prox! dus vorige eigenaar heeft een halve revisie gedaan (en de 3de versnelling vergeten
) nokkenas spanner verkeerd terug geplaatst en gare tuimelaars terug geplaatst
Ik hoop op een goede dominator kop en nokkenas! zou me aardig wat geld en moeite kunnen schelen.
Mocht je nog onderdelen zoeken/ nodig hebben..... ik heb dus waarschijnlijk een hele bende over
deels xr / deels dominator. Pm me anders maar. Als XR liefhebbers moeten we elkaar helpen toch
Goed om te weten
.
Hoe hebben ze die NAKS verkeerd teruggeplaatst dan? Ik krijg de pen er nog niet uit, bij mn andere XR was dat zo gepiept.
In deze XR zit ook een PROX drijfstang alleen ik voel minimale speling op het big-end. Maar dit kan ook nog een van de krukaslagers zijn. Dus dat gaan we nog maar eens bekijken als de krukas eruit is.
Ik weet je te vinden als ik iets nodig heb
Eerst maar eens kijken wat ik allemaal nog meer tegenkom.
Voor mijn kop zou ik het met die slijtage ook niet doen.
De buitenste twee lagers moeten goed zijn. Daar komen de meeste krachten op. De middelste is minder relevant (niet overbodig!!).
Zou alleen nieuwe buitenste lagers plaatsen met nieuwe keringen. Wel ff de bramen weg halen in het glijlager.
De tuimelaars zou ik vervangen. De twee linkse op de foto vertonen een vlak stuk op de bolling van het glijvlak. Daar zit niet veel gehard metaal meer op. Die zullen dus snel gaan inlopen.
Hoe ziet de nokkenas er uit? Zijn de nokken van die kant wel nog goed?
Het type van voor 86 (met de zwarte cilinderkop) had 3 glijlagers in de cilinderkop (als ik niet vergis). Die koppen zijn wel gevoelig voor slijtage
Hmm dat is nog het overwegen waard dan, zal het glijlager nog eens nader inspecteren. De buitenste nokkenaslagers hadden in ieder geval speling.
Over de tuimelaars, het is duidelijk dat er slijtsporen te zien zijn, maar ik moet zeggen dat ik ze nauwelijks voel.
Ze zijn zeker niet vlak, dus graag heb ik nog een keer jullie mening hierover nodig.
Over de nokkenas. De in- en uitlaatnokken vallen binnen de toleranties van het WPHB, maar er is wel slijtage te zien, met name op de randen van de nokken
Hier twijfel ik ook nog over.
Ook meteen maar even een kleine test gedaan om te zien of de kleppen heel erg lekken.
Die zijn dus zo lek als een mandje (de uitlaatkleppen in ieder geval. Binnen 5 minuten zat er geen diesel meer in
) Dit is denk ik de grootste oorzaak van mn compressieverlies. Inlaatkleppen staan nu vol met diesel, ik weet het dit is niet als afpersen maar kan een indicatie geven.
Maar ook de slotspeling van de zuigerveren viel buiten de tolerantie.
Oorzaak van het compressie verlies is dus gevonden.
Dit ga ik zeker volgen heb plannen om ook weer eens een XR op te knappen heb 21 jaar XR gereden en bij het zien van zo'n topic gaat het toch weer jeuken, veel succes en ik ga je volgen.
21 jaar is niet niks. Blijft toch mooi die oude Honda's. Doet me toch meer als al het nieuwe spul.
Ook maar even snel een paar plankjes in elkaar geschroefd om de boel een beetje overzichtelijk te houden. Gaat na de revisie uiteraard weer er af. Heb nog genoeg werkbank over gelukkig