Honda XR500R > mooi project?

Moatel

MF'er
4 jan 2006
222
0
Borne
Dag Off/Allroads & SM liefhebbers,

Ik ben al lang op zoek naar een XR voor weinig om daar een mooi project van te maken.

Nu heb ik iets moois aangeboden gekregen. Volgens de aanbieder is het een XL500R maar ik heb nu al meerdere bevestigingen dat het toch echt een XR500R is.

De motor is redelijk compleet maar niet in een uitmuntende staat. Ik trof hem aan in een kas bij een boer(kennis) en ik mag hem zo ophalen. Ik ben benieuwd of er nog veel onderdelen leverbaar zijn voor dit type en of dit redelijk betaalbaar is. Aanbod op marktplaats is niet zo groot als ik goed heb gekeken.

Na een korte controle schat ik in dat dit moet gebeuren/nodig is:

-motorblok inclusief carburateur zoeken
-nieuwe zijkappen en een achterspatbord(of lassen en spuiten)
-frame poedercoaten
-uitlaatbochten/demper? kan nog even mee eventueel
-electrisch controleren(kabelboom/schakelaars/etc)
-kentekenprobleem oplossen '(

Dat kenteken zie ik nog het somberst in. Er is geen kenteken meer bij en volgens mij missen er cijfers/letters van het framenummer |(
Zou de RDW zoiets kunnen bevestigen? Kunnen ze een enduro opnieuw keuren? Kost dit een kruiwagen vol geld of valt het allemaal wel mee....

Pfff wat een vragen :? Maandag eerst maar eens contact zoeken met de RDW. Als dat goed zit ga ik er een project van maken en zal ik hier verslag doen. Zo niet dan ga ik op zoek naar een andere "donor" motor. Hier een paar foto's zodat je kunt zien hoe ik de XR voor het eerst zag.

Greetz,
Peter

full
 
je haalt je wel wat op je hals met zo'n project..................kost handen vol geld en veeeeeeeeeel tijd om alles weer in orde te brengen..................maar succes hoor , denk wel dat je dat nodig hebt.
 
je haalt je wel wat op je hals met zo'n project..................kost handen vol geld en veeeeeeeeeel tijd om alles weer in orde te brengen..................maar succes hoor , denk wel dat je dat nodig hebt.


Hallo Conan01, Heb je ervaring met dit soort motoren? Lijkt me redelijk simpele techniek. Hoe denk je over de beschikbaarheid van onderdelen?

Greetz,
P
 
Als je die ketel echt terug mooi wil opbouwen ben je indd wel een heel pak geld kwijt, niet tegenstaade deze xr500r modellen wel het betere werk waren destyds. En natuurlijk wel liefhebbers voor te vinden zijn.
Maar ik zou hem ophalen en in stukken verkopen, en die techniek die er toen opzit wordt nu nog mooi gebruikt hoor, zonder kennis geraak je er niet ver mee.
 
Hallo Conan01, Heb je ervaring met dit soort motoren? Lijkt me redelijk simpele techniek. Hoe denk je over de beschikbaarheid van onderdelen?

Greetz,
P
ik wel, en zoals je al zei: simpele techniek
beschikbaarheid van onderdelen voor een motorfiets uit die tijd is goed, dwz voldoende donorfietsen te vinden als je de moeite neemt om even te zoeken.
alleen goede koppen beginnen schaars te raken

wordt het een blinkende show-SM, of ga je hem afraggen in het zand? :+
 
Als je die ketel echt terug mooi wil opbouwen ben je indd wel een heel pak geld kwijt, niet tegenstaade deze xr500r modellen wel het betere werk waren destyds. En natuurlijk wel liefhebbers voor te vinden zijn.
Maar ik zou hem ophalen en in stukken verkopen, en die techniek die er toen opzit wordt nu nog mooi gebruikt hoor, zonder kennis geraak je er niet ver mee.

Back2Basics, dat is wat me aanspreekt in deze fietsen. 1 brok ruwe power en dat van 1982! Echt vet. Technische kennis is op zich geen probleem. Ben zelf handig en heb veel gesleuteld. Heb ook nog een maatje dat motoronderhoud verricht voor derden en altijd aan de racers sleuteld dus die kan me ook uit de voeten helpen als ik vast loop.

Alleen dat geld he... issie dat waard... :? Als hij er weer goed bij staat issie wel super :9~ *O* :Y

Gr.P
 
ik wel, en zoals je al zei: simpele techniek
beschikbaarheid van onderdelen voor een motorfiets uit die tijd is goed, dwz voldoende donorfietsen te vinden als je de moeite neemt om even te zoeken.
alleen goede koppen beginnen schaars te raken

wordt het een blinkende show-SM, of ga je hem afraggen in het zand? :+


Goedemorgen Redrider :W ,
Waar zoek je zoal naar onderdelen voor deze fietsen? Marktplaats en Speurders of zijn er ook motordemontagebedrijven(slopers haha) die veel van dit soort spullen hebben?

Geen show-sm voor mij(ook wel vet hoor maar je kunt niet alles tegelijk) maar een lekkere ragfiets! Woon in Twente tegen de Duitse grens. Hier kan je nog relatief veel off-road rijden zonder al te veel in de shit te komen.

Gr.P
 
Is een PE01, dus inderdaad een XR500. Volgens mij ontbreken er geen framenummers. Je moet je framenummer trouwens checken op het balhoofd, daar is het nummer in het frame geslagen.
Blok van een XL500 past ook, die zijn met hopen te vinden op eBay Duitsland. Een XL500 heeft wel iets minder vermogen dacht ik, maar daar ga je weinig van merken. In absolute termen is het vermogen handelbaar voor beginners.
In kostprijs ben je misschien beter af als je een XL/XR koopt waar wel een goede motor bij zit en dan iets meer schade rondom...
 
ik heb zo'n xr gehad toen die pas uit waren en moet eerlijk toegeven dat ik destijds best onder de indruk was.goed bruikbaar vermogen en een leuke fiets om mee te spelen.ik weet natuurlijk niet wat je budget is en in welke staat je de xr terug wil brengen?
 
Is een PE01, dus inderdaad een XR500. Volgens mij ontbreken er geen framenummers. Je moet je framenummer trouwens checken op het balhoofd, daar is het nummer in het frame geslagen.
Blok van een XL500 past ook, die zijn met hopen te vinden op eBay Duitsland. Een XL500 heeft wel iets minder vermogen dacht ik, maar daar ga je weinig van merken. In absolute termen is het vermogen handelbaar voor beginners.
In kostprijs ben je misschien beter af als je een XL/XR koopt waar wel een goede motor bij zit en dan iets meer schade rondom...

Dag hondaxl,

Bedankt voor je reactie 8-) . Ik zal vadaag het framenummer op het balhoofd eens controleren. Ik ben met je eens dat dit niet echt de ideale basis is. Een goede motor kopen zonder dat je hem hoort lopen is altijd lastiger dan een tankje zoeken. Nog prijziger ook ben ik bang. Wat wel positief is is dat wat hier op de foto staat me 0,- kost. maakt dat zo'n project wel interessant? Of is het gewoon geen goed uitgangspunt?

Op de een of andere manier heb ik er vertouwen in... Zo nu eerst de RDW bellen om duidelijkheid te krijgen mbt het kenteken.

Wordt vervolgd!

Gr.P
 
ik heb zo'n xr gehad toen die pas uit waren en moet eerlijk toegeven dat ik destijds best onder de indruk was.goed bruikbaar vermogen en een leuke fiets om mee te spelen.ik weet natuurlijk niet wat je budget is en in welke staat je de xr terug wil brengen?

Dag conan01,

Mijn bedoeling is om de XR eerst compleet te krijgen met originele delen. Dan wil ik hem compleet rijdbaar hebben en "zeker weten" dat ik een goed blokje te pakken heb. Dan trek ik hem uit elkaar en wil ik hem strak maken.
Ik kan bijna alles zelf of met hulp van vrienden. Het enige dat ik wellicht uit moet besteden (eerst zelf proberen uiteraard) is het electronische deel/kabelboom. Blok revisie, poedercoaten, delen spuiten, het zit allemaal in de vrienden/kennissenkring.

Budget? beetje bij beetje?

Gr.P
 
Laatst bewerkt:
speedyves (steven) heeft een nieuwer model blok van eeen XR500R staan.
naar mijn weten goed!
en past als het goed is ook nog!

ik ga vanaaf naar m toe kan navraag voor je doen!>?
 
jouw vraag of dit een leuk project is? :

JA (met twee hoofdletters)

tuurlijk kost het geld, en tijd, bloed zweet en tranen(soms)

maar je kan het kader met delen meenemen, blok is echt wel te krijgen(150 euro)
carb ook wel )+ - 25- 50 euro!)

kenteken, ja das nog wat lastig
je moet m klaar maken en dan laten keuren!
waarom koop je dat frame in friesland niet (op marktplaats) van een XR500R met kenteken erop! (75) is minder gedoe en minder duur dan een RDW keuring!

ik ben bezig met een "soortgelijk project"

Zealot's FT500-project[super FT]

kwa geld, je kan het zoduur maken als je wilt.
al kost het je 650-750 euro, als je er een goede koopt ben je dat ook kwijt. met als voordeel als je m zelf opkanpt weet je wat er is gedaan zwakke en sterke punten!

succes
 
speedyves (steven) heeft een nieuwer model blok van eeen XR500R staan.
naar mijn weten goed!
en past als het goed is ook nog!

ik ga vanaaf naar m toe kan navraag voor je doen!>?

He Zealot,

Ja bedankt, mag je wel doen. Ben wel benieuwd wat hij er voor wil hebben en hoe compleet het blok is. Carb ook aanwezig? Wanneer heeft het blokje voor het laatst gelopen etc.

Wat betreft dat frame in Friesland, heb ik gezien. De reden dat ik dit frame graag wil behouden is dat het in goede staat is. Er is nergens aan gelast, en de motor is altijd op asfalt gebruikt. Frame en vering is dus in perfecte staat. Dat frame in Friesland is wel makkelijker denk ik...

Gr.P
 
Hangd er dus echt vanaf wat je zelf wil he,
Wil je hem gewoon goed lopend +-750 euro
voll onder handen nemen brengd dat kostenplaatje minstens boven de 3.000 euro.

Volgens mij is het deze--->

Honda%20XR500R%2079%20%201.jpg


geeft me kippenvel! wat een dikke ketel!
 
Laatst bewerkt:
Hangd er dus echt vanaf wat je zelf wil he,
Wil je hem gewoon goed lopend +-750 euro
voll onder handen nemen brengd dat kostenplaatje minstens boven de 3.000 euro.

geeft me kippenvel! wat een dikke ketel!


Inderdaad wat een onmeunig vette fiets is dat :9~ ... Eerst maar eens een goed lopende zien te krijgen, dan kijken we verder... dromen mag toch?

Vandaag goed en slecht nieuws gehad... Wat eerst; het goede of het slechte???

Ok, het goede dan maar :? De RDW keurt een motor volledig en geeft er een nieuw kenteken bij uit voor maar 59,-! Dat valt me best mee. Dat was mijn meevaller van vandaag...

Nu het slechte nieuws; na nog eens goed gekeken te hebben blijkt het framenummer vernield! |( iemand heeft twee streepjes geslagen over het framenummer heen... zucht... -O-

Nu is het voordeliger denk ik om een goed frame te zoeken inclusief kenteken. Optie 2 zou het frame poedercoaten zijn en er vervolgens nieuwe nummers inslaan. Maar is dit geoorloofd in dit land van regeltjes :?

Morgenochtend 9.00uur de RDW maar weer eens bellen... Anders kan ik een nieuw frame toevoegen aan mijn lijstje van gewilde delen... Dit betekend wel dat er van deze motor alleen de achterbrug, wielen, voorpartij en carterbeschermer en wat klein werk echt geschikte onderdelen zijn. F$#@%CK wat een tegenvaller... toch weer twijfels, er is nu geen "echte" basis meer...

Eerst maar eens een nacht over :z

Greetz, Peter
 
Hee Peter, ik heb 2 van die machines staan, éentje uit 81, en ééntje uit 82.
Beide zo goed als origineel. Een goed blok moet te vinden zijn, de Xr heeft zo goed als hetzelfde blok als de XL maar met een een andere carburateur.
Die jij wilt opknappen is de laatste uitvoering met blauw zadel en vierkante koplamp. Bij mijn weten erg zeldzaam. Heeft met een goed blok 36 pk.
Ik kan er offroad nog prima met de XR uit de voeten. Heb er alleen een K&N luchtfilter op.

Als je meer wilt weten, mail me, of reageer op het forum.

GR Wytze
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan