hoogte boete bij open demper?

Baksteen misschien heb jij hier een antwoord op? :

Als je aan de kant gezet wordt door de politie ivm je uitlaat. En je zet ter plekke je dB killer er (weer) in. Is dat dan goed? (in de meeste gevallen?)

Nee, dat is net zoiets als met 200 km/u gepakt worden en dan zeggen :" Oke, de komende 10 kilometer rij ik niet harder dan 80 km/u, oke ??



Nope, stelde ik ook voor toen ik staande werd gehouden, maar moest echt mee naar het buro. 116db :X dag kenteken bewijs, tot er een motoragent de hoek om kwam die zei dat de meeting niet geldig was op motoren.

Bij een waarschuwing gebleven. en de motoragent natuurlijk HEEL erg bedankt :}

Dat moet dan al heel wat jaartjes geleden zijn, de laatse... ppfttt 5 a 6 jaar is de wetgeving duidelijk en zijn de richtlijnen rondom de metingen erg duidelijk en zeer rechtsgeldig.
 
Dat zie je verkeerd - elke Sjonnie golf 44 kw diesel met rioolpijp uitlaat haalt zeker 250 kmh.( "begrenst; je weet wel..."); elke motor met een bak lawaai komt uit de MotoGP _O- _O-

Heb jij niet iets lomps te posten op het 'imitatie VW'-forum ofzo ??? :')

Als je aandacht wil, moet je in je blote reet door een drukke winkelstraat gaan rennen


:W
 
Laatst bewerkt:
maar voor de rest heb je geen vervelende ervaringen met je pijp ?

als je bv naar de tt gaat of in duitsland rijd of andere evenementen.

Tot nu toe heb ik nog GEEN vervelende ervaringen. (even afkloppen) Maar ik heb hem nog niet zo heel erg lang...en ik rijd gewoon nog (tot nu toe) met dB-killer. Binnenkort maar even proberen zonder dB killer, overdag, misschien valt het dan minder op omdat het sowieso wat luidruchtiger is op de openbare weg... (relatief gezien dan)

Naar de TT of duitsland gaat uiteraard de killer erin. Want het is een E-keur. En geen geldig E-keur zonder killer erin. En aangezien ze bij de TT nogal happig zijn op "geluid" riskeer ik het absoluut niet. Ik zag hier in dit topic waardes van 116 dB om de oren vliegen... :X

:]
 
Nee, dat is net zoiets als met 200 km/u gepakt worden en dan zeggen :" Oke, de komende 10 kilometer rij ik niet harder dan 80 km/u, oke ??Dat moet dan al heel wat jaartjes geleden zijn, de laatse... ppfttt 5 a 6 jaar is de wetgeving duidelijk en zijn de richtlijnen rondom de metingen erg duidelijk en zeer rechtsgeldig.

Nope, was afgelopen jaar, toen ik net mijn akra eronder had zitten. Denk dat meneer de agent mij gewoon wilde helpen ;)
 
dus als ze mij aan houden en ik moet mee op de db te meten dan kunnen ze mij daar geen bekeuring voor geven? en moet ik terug komen met mijn orcieneele uit laat.

jawel, want hij was gewoon geldig.. alleen de motoragent zei van niet.
 
Wie is er aleens gepakt tijdens de TT?

Ik rij al jaren met een open uitlaat naar de TT en heb zelfs nog nooit een controle gezien! Alleen bij de campings, maar dan houden ze geen motorrijders aan maar vrachtwagens volgeladen met bier en draaitafels.
 
In dit gat kun je een "rubberen tarzan" laten verdwijnen. *D
Echter nog nooit een boete gehad vanwege de demper.....
Zal meteen maar hard afkloppen O-)



full
 
Laatst bewerkt:
wat denkt u zelf :/

Natuurlijk vol gas en dan de dbmeter 1cm van de uitlaat houden :+

Bij de een hoor ik de op de helft van de maximaal hoeveelheid toeren die je kan maken. Bij de ander hoor ik wat op het type plaatje vermeld staat. Maar kan me voorstellen dat niet elke motor ook in dezelfde verhouding hetzelfde geluid produceert bij dezelfde hoeveelheid toeren, aangezien sommige motoren dan net iets "zachter klinken" of juist "harder" als je me snapt. Vandaar mijn vraag.

Bij mijn type plaatje staat 95 dB bij 6000 toeren. Maar mijn motor kan 15.500 toeren op de teller maken. (weet niet hoeveel dat echt is)

Dusss... 6000 of de helft van 15.500 > 7750 toeren... lijkt me al gauw een verschil in dB's...

Wie kan het een en ander verduidelijken?
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk raar dat het maximum aantal db's per motor is en niet gewoon een standaard, of praat ik nu raar?

Eigenlijk best oneerlijk om de ene brommert te beboeten omdat ie bijv 92 db maakt terwijl er 89 op zn plaatje staat, terwijl een andere brommert gewoon legaal rond rijdt omdat er toevallig 92db op staat.

lijkt me niet dat het aantal db op wat voor manier dan ook uit maakt van het technische systeem, zoals bijvoorbeeld het geval is met de gewichten op aanhangers.


Oneerlijk?
 
ik rijd zelf al een aantal jaar rond met een ingekorte en gedeeltelijk leeggehaalde orginele demper, mooi geluidje en niet TE aso.
M'n ingekorte akra doet echter 108db bij 4000 toeren onbelast O-)


Ben alleen benieuwd hoeveel db mijn motor eigenlijk mag maken en bij hoeveel toeren? ik kan het typeplaatje namelijk nergens vinden op mijn motor :?
Het gaat hier trouwens om een R6 uit 99
 
Mbt de waardes die aangegeven staan op je typeplaatje.... Deze worden bepaald adhv een bepaalde snelheid waarbij de motorfiets langs een vast opgezette microfoon rijdt. Een zgn dynamische meting. Weet zo even niet de snelheid, maar het is zo dat de dan bepaalde waarde gebruikt wordt als standaard waarde voor die specifieke motor (met dat specifieke typegoedkeuringsnummer)

Langs de weg wordt je (als je al gemeten wordt) statisch gemeten, en dat is weer wat anders, immers de motor is onbelast etc.
 
ik rijd zelf al een aantal jaar rond met een ingekorte en gedeeltelijk leeggehaalde orginele demper, mooi geluidje en niet TE aso.
M'n ingekorte akra doet echter 108db bij 4000 toeren onbelast O-)


Ben alleen benieuwd hoeveel db mijn motor eigenlijk mag maken en bij hoeveel toeren? ik kan het typeplaatje namelijk nergens vinden op mijn motor :?
Het gaat hier trouwens om een R6 uit 99
Een r6 uit 2004 mag 92 db produceren.
Zal met de jouwe wel hetzelfde zijn gok ik.

waar kan je het geluid laten meten?
 
Geweldig. Jij bent flink ...

De "aso van de week" misschien???


Wou het gewoon proberen, het geluid is zeker wel mooi!

Ik maak ook liever wat minder lawaai, heb ook al een andere demper liggen hoor.

Jij maakt herrie met je fiets met een spel kaarten op je achterwiel.
 
Een r6 uit 2004 mag 92 db produceren.
Zal met de jouwe wel hetzelfde zijn gok ik.

waar kan je het geluid laten meten?

Zal waarschijnlijk wel in de buurt zitten, maar ik betwijfel of t helemaal gelijk is aangezien ik nog carbs heb en een ander blok dan een 2004.

Mijn pa heeft op z'n telefoon een Db meter dus die zal ook wel enige afwijking hebben.

Verder zou je langs het politiebureau kunnen gaan en zeggen dat je de motor net gekocht heb en dat je over t geluid twijfelt, misschien zijn ze dan wel zo vriendelijk om even die meter ernaast te hangen.
In mijn brommerperiode ben ik zo ook 2maal vrijwillig op de rollenbank geweest zonder bekeuring
 
Ja ik zit hier dus ook heel erg te twijfelen of mijn uitlaat wel in orde is...
Als ik er van de achterkant in kijk, kijk ik zo naar de voorkant (er zit niks tussen ofzo) ook zit er geen 2de ringetje (binnen de uitlaat) aan het uiteinde... Dan ben je toch demperloos? Ik ben al redelijk vaak politie tegen gekomen op de weg, maar houden ze je voor zoiets aan? Of is het iets wat ter sprake kan komen tijdens een overtreding oid? Bijv als je te hard rijdt, aangehouden wordt, vervolgens papieren laat zien en ze over je uitlaat beginnen?...

(Hij maakt overigens aardig wat geluid, ik wil het geen herrie noemen, want het klinkt als genot in de oren :) )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een BSM uitlaat, veel herrie er staat E4 en een of ander E nummer op. Dan zal hij wel E gekeurd zijn. Kan ik hiermee ook in alle E landen rijden zonder veel problemen te krijgen. Hij klink en ziet er ook uit als een open demper. :S
 
Terug
Bovenaan Onderaan