Hoppakee CB nummer twee

Brikmans

MF'er
23 feb 2006
206
1
Rozenburg
Ok, omdat ik geen sjoeger kreeg op mijn vraag wat de afstanden van de tandwielen tot enkele vaste punten zijn, heb ik van ellende maar een CB750K7 erbij gekocht.
Nu kan ik zelf de afstand meten en de ketting fine-tunen zodat het kettingdeksel weer geplaatst kan worden.

Foto=C8ARJLKJ


Deze CB, inclusief 2 extra wielen, 1 extra uitlaat + bochten en 1 extra K6 motorblok, in eerste instantie aangeschaft voor de onderdelen.
Eenmaal thuis gekomen met een aanhanger vol brikkenspul, er nog eens over nagedacht, en besloten de machine een kans te geven om weer tot leven te komen.

Negatieve brikpunten in volgorde van belangrijkheid:
1 .Volgens de vorige eigenaar heeft de machine gelopen, maar op 2 cilinders.
2 .Voorrem zit vast.
3 .Elektriek is rommelig met enkele bijgetrokken kabels.
4 .choke kabel kapot.
5 .kleverige kwak op de buddy
6 .gebarsten km-teller glas
7 .Jaren 80 chopper stuur
8 .zijdeksel van de elektriek ontbreekt, k'weet nooit of dit nou links of rechts is.
9 .Nog meer rommel in de tuin.


Positieve brikpunten in volgorde van belangrijkheid:
1 .compressie lijkt redelijk met de kickstarter.
2 .is behalve het stuur en de uitlaat redelijk origineel
3 .Veel onderdelen
4 .koste me 250,- inclusief alle extra onderdelen.
5 .kleverige kwak op buddy weg kunnen poetsen met wasbenzine, heb nu een schitterende onbeschadigde originele buddy!!


Plan van aanpak:
1 .Zo weinig mogelijk geld aan uitgeven voordat de motor loopt, en goed genoeg is bevonden voor een hernieuwde ouwedag.
2 .Voorrem los, schoon en gangbaar maken, gereed, moet alleen een rubber balg kopen voor in het reservoir-tje.
3 .Bobines en bougiekabels doormeten. gereed, zijn prima.
4 .Carburateurs openen en schoonmaken. gereed, was aardig groen uitgeslagen van binnen. Alles laten weken in "KH7 - quitagrasas". Verleden jaar enkele flessen hiervan gekocht in een spaanse supermarkt, Dasty van de Wibra is hiermee vergeleken bloemenwater.
5 .Kleppen en nokkenasketting stellen, gereed.
6 .contactpunten en contactpuntplaat op-pimpen, gereed.
7 .luchtfilter uitwassen met peut, gereed.

Nog geen geld aan uitgegeven dus. Rest nu nog het inbouwen van het luchtfilter, bobines en contactpuntplaat....elektriek fatsoeneren.....benzine in de tank...plaatsen van een accu...... en dan ga ik HET proberen.

Nee, ik ben te oud voor een cafe-racer.
Hooguit misschien een tourstuur, iets lager dan wat er nu opzit.

Zo staat ie er nu bij.

Foto=7Z7VV8T7



Ow, misschien iemand nog interesse in een oliedeksel van een K-nogwat....
Foto=3BQTJMWD


ruilen voor een elektriekdeksel van een K7?
 
k6 blok maar verpatsen...heb je niks aan bij een K7...lijtk te passen, maar je komt in de knoei met je tandwielen wat ook niet te verhelpen is met pasringen of zo...(tenzij je een K6 achterbrug monteert, mja... :Z )
 
k6 blok maar verpatsen...heb je niks aan bij een K7...lijtk te passen, maar je komt in de knoei met je tandwielen wat ook niet te verhelpen is met pasringen of zo...(tenzij je een K6 achterbrug monteert, mja... :Z )

ojee... Ik wist dat de uitlaataansluting en het tandwiel anders zit van de K6 t.o.v. een K7, maar verders valt dat toch wel mee?
 
Inmiddels weet ik waarom de ketting van mijn K7/F2 mutatie aanliep tegen het kettingdeksel.... erg simpel uiteindelijk .... De K7 en de F2 hebben een ruimer deksel en zonder het middenstukje waar rubber omheen zit. En bij mij zat dus gewoon een deksel van een eerder type, K6 ofzo. Na wat zagen en vijlen is dit ook weer opgelost. Gelukkig niks aan de hand met mijn nieuwe ketting en tandwielen, alles staat prima in lijn.

Gisteren eens verder gegaan met de vers aangeschafte K7. Bedrading op enkele punten moeten herstellen/solderen.
K'had japanse stekkers besteld bij Motozoom, maar helaas, deze blijken toch weer iets kleiner te zijn dan diegene die Honda gebruikt. Dus heb wat nieuwe draden aan bestaande stekkers moeten solderen, en met wat krimpkous er over ziet het er weer netjes uit.

Alles lijkt nu te werken, enkel nog even de knippers nazien.
Het viel me op dat deze CB net zo'n rommeltje had in voornamelijk de bedrading rond het contactslot, als mijn andere CB.

Benzine in de tank, accu in het frame en starten ..... en.... hij loopt!! Nog niet netjes stationair, maar klinkt redelijk gezond.
Alleen die koppeling, die rammelt net zo hard als van mijn andere CB750. Ik kan me niet herinneren dat mijn CB400F die ik vroeger had ook zo'n rammelende koppeling had.

Carburateurs zijn nog niet goed schoon. k'zie maar bij 2 carbs een straal benzine van de acc. pomp bij het opentrekken van het gas.
Dus die carbs moeten nog een keer open.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een mooie dag om in de voortuin de carburateurs er eens uit te halen en te controleren. Ja inderdaad - de voortuin, achtertuin beperkte ruimte ivm 2 motorfietsen en een zonnende vrouw.

Had gezien dat de acceleratie pomp het maar gebrekkig deed, en de carburateurs liepen om de haverklap over.
Bij het openen van de vlotterbakken sloeg de schrik mij om het hart, ik had ze een week geleden nog zo netjes schoon gekregen met KH7 quita grassas, en wat ik nu zag leek nog wel erger dan dat ze in eerste instantie waren. Witte aanslag/bloemkolen, groen uitgeslagen sproeiers met zoutkristallen er op, een verschrikking, de ontvetter moet aardig wat zouten gevormd hebben.

Wederom met het wonderspul alles schoon gemaakt en nu maar even alles een tijd lang laten na-weken en uitgewassen in heet water.
Hierna alles ingespoten met WD40 en weer gemonteerd.


En? lopen als een zonnetje... nou, brikzonnetje.

http://www.dailymotion.com/video/237290

Hij is goed genoeg bevonden voor een hernieuwde ouwe dag, hoewel ik er nog niet op gereden heb geloof ik dat wel.
Even op wat rem onderdelen wachten en dan ga ik een proefrit maken, elektriek is helemaal perfect, zelfs de groot-licht signaal knop werkt.

Ik zou alleen die koppeling wat stiller willen krijgen, misschien moet ik dat sync. setje bij Louis in Duitsland maar bestellen.

Ik zal vanavond brikvrouw maar eens verwennen, k'ben goed gemutst.
 
Laatst bewerkt:
Even een update.

Heb een stuur op de kop getikt, gratis, van een Hornet. Nu hebben die moderne sturen allemaal zo'n gewicht er aan hangen, en wanneer je die gewichten er af haalt wordt het stuur te kort voor de handvatten. Dus, de gewichten wat verkleind op de draaibank zodat ze net zo dik zijn als het stuur.

Foto=O68BGOHG


Verders heb ik nog wat zitten prutsen met mijn brandertje,hardsoldeer en kniptangetje, en nu zijn al mijn kabels op de juiste lengte. De remslang is nog wel wat te lang, maar die heb ik wat weggefrommeld achter de koplamp. Terzijnertijd maar staalflex slangen aanschaffen, wel het liefst met een zwarte plastic slang er over.

Ik heb wel wat dingen moeten aanschaffen inmiddels :

- Rubber afdichtings balgje voor in het rempotje
- 4 inlaatrubbers tussen luchtfilter en carburateurs
- Het pijpje tussen remcilinder in het voorwiel en de slang.
- 2 reflectoren, €2.95 bij de automaterialenzaak. Niet origineel, maar wel goedkoop.
- accu
- accu strap (soort bretel om de accu op zijn plaats te houden)

ik moet nog wel de oliekeerringen van de vorkpoten vervangen, en na de proefrit olie en filters, en carterpan controleren.

Zo staat ie er nu bij :

Foto=DQNASOMS


Het gaat tijd worden voor een proefrit :] :]
 
Laatst bewerkt:
kzou zeggen....das helemáál geen foute ceebee en voor dat geld mag u inderdaad de handen gniffelend dichtknijpen, de mijne was/is in mindere staat en duurder bij aanschaf. Van harte gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst :]
 
kzou zeggen....das helemáál geen foute ceebee en voor dat geld mag u inderdaad de handen gniffelend dichtknijpen, de mijne was/is in mindere staat en duurder bij aanschaf. Van harte gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst :]

Dankjewel.
Het is inderdaad een fijne CB. Op de foto zie je het niet, maar er zit wel wat roest aan de velgen en achterspatbord. En de spaken zijn alleen maar roest. Maar tijdens het sleutelen merk ik dat er niet al te veel aan gerommeld/versleuteld is, en dat sleutelt wel heel erg fijn.
Ik heb inmiddels wel veel gedaan om de motor aan de praat te krijgen en "road-safe" te maken, maar het is allemaal met niet al te veel moeite en kosten te doen, omdat alles zit waar het hoort te zitten om het zo maar te zeggen.
En als ie dan straks weer technisch ok is, dan is ie het waard om de roestige wielen eens te laten op-pimpen.

Maar het sleutel-geluk is niet altijd aan mijn zijde.
Mijn andere CB is wel flink versleutelt en verneukt, nauwelijks origineel (maar zoveel kennis had ik nog niet bij de aankoop), en koste me het dubbele. En tijdens de opknap, kwam van dat dubbele nog eens het dubbele bij aan vervangingsonderdelen.

Maar ik klaag niet, het houd me al een jaar lang lekker bezig. *O*

Alleen begrijpt mijn omgeving me niet meer, ze denken dat ik niet meer spoor. Ik wil mijn BMW verkopen en alleen nog maar op 2 ouwe japanse brikken gaan rijden.
*O* *O*
 
Laatst bewerkt:
nopes..de uitlijning van je tandwielen klopt niet. Je mag het proberen, maar het zal je niet lukken en het is nog gevaarlijk ook ;)

Ok, duidelijk, thx. Dus.....
K6 blok te koop, inclusief carbs.
Inwendige staat van het blok is mij geheel onbekend, kick draait wel rond.

Inruil van een bruine linkerzijkap van een K7 en/of een 750F2 hoog model hoofdremcylinder voor 2 schijven, valt over te praten. O-)
 
Laatst bewerkt:
FF update,

Inmiddels zo'n 200 km gereden.
Tijdens een van de proefritten bekeurd door de politie voor te hard rijden door het dorp, ik zat te kijken of mijn carburateurs overliepen en had minder oog voor de km teller.

56 km/hr, gaat me volgens die agent zo'n 25 euries kosten. Gaf me ook nog voor de oude nummerplaat een waarschuwing, dus naderhand die ook maar meteen besteld, nog eens 15 euro erbij.
Tijdens het opmaken van het proces verbaal maakte de diender mij ook gelijk nog even attent op een plas benzine onder de motorfiets. Carburateur nr:1 stond weer vrolijk over te lopen.

De motor loopt aardig, trekt goed door, wil alleen nog wel eens inhouden of stotteren bij constante cruise snelheden.
De carbs zullen weer open moeten, maar dat word na mijn vakantie, maar nieuwe vlotternaalden liggen al klaar.

Ook de olie ververst, carterpan gelicht, oliefilter vervangen. Zag er allemaal redelijk schoon uit. Had bij andere CB's al vaak gemerkt dat het ringetje er niet in zat, maar bij dit filter was niet alleen het ringetje, maar ook de veer maar weggelaten.

Jammer dat ie niet mee kan in de caravan *O*
 
Ahum.... vervelend dat al die links naar mijn foto's niet meer werken :X
Inmiddels 2 jaar verder staat ze er nu zo bij ;

Foto-T3I8IUKV.jpg


Wat is er in die twee jaar gedaan? Niet zo erg veel. Andere tank met zijkappen, niet origineel van kleur maar staat wel aardig vind ik. En elektronische onsteking. :Y
Omdat het gemiddelde benzineverbruik inclusief nog af en toe overlopende carbs zo'n beetje 1 op 10 was :? heb ik er maar eens een Keihin revisiesetje ingezet. *O*

Precies zo geplaatst als wat er uit kwam, sproeiers 115 oud er uit en nieuw er in, gasnaalden net zoals ze eruit kwamen op de laagste stand.
Edoch....liep nu heel erg beroerd, inhouden bij lage toerentallen en enkel bij vol gas liep ie wat beter. Na het proefritje de bougies bekeken en die waren behoorlijk wit. B|

Afdichtingen vlotterkamers en de aansluitiningen op cilinderkop gecontroleerd maar niks kunnen vinden, uiteindelijk de gasnaalden maar 2 tandjes hoger gezet.
Dit lijkt na een proefritje al een stuk beter te lopen, moet enkel nog effe de bougies controleren.

Vraagje, zouden de sproeiers, gasnaalden en geleiders zodaning versleten kunnen zijn dat het nieuwe spul "te strak" is, en een ruimere afstelling behoeft? :?
 
Laatst bewerkt:
Goh, wel grappig zo'n oud topic van mezelf. Je bent na al die "jaren" gewoon vergeten waar je toen mee aan het tobben was.
Inmiddels heb ik de eerste motor, die een kruising is tussen een F2 en K7 redelijk op orde, met als laatst gedane item een geheel nieuw gespoten tank en zijkappen.

Niet origineel, maar dat is het brik zelf ook al niet.

Filmpje gemaakt die ik jullie niet wil onthouden. Muziek is misschien niet ieders smaak, maar past wel aardig bij de snelheid vond ik.

 
uh huh, maar speciaal voor het filmpje trok ik hem er ff een paar keer doorheen. :]
En.... ik heb de indruk dat ie wat afwijkt naar boven O-) O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan