How to - GPS laptimer

MickyT

MF veteraan
19 jun 2006
1.349
1
Rotterdam
Mocht je een vraag hebben over dit onderwerp, stuur dan even een PM, ik help je graag.

Wat is het precies?
Een goedkope manier om je laptijden op het circuit of op straat te registreren op een nauwkeurige manier via je mobiel in plaats van een laptimer.

Wat heb je nodig?
- Moderne mobiele telefoon (niet elk type, maar daar komen we zo op)
- Software programma RaceChrono (gratis)
- GPS ontvanger

racechrono_1.gif

racechrono_2.gif


1 Mobiel
Download de software voor je mobiel. Zit jou mobiel er nou niet tussen kan je er eentje kopen via Marktplaats ofzow, er hoeft geen SIM kaart in.

2 Software installeren op je mobiel
Raadpleeg hiervoor de FAQ. op de site van RaceChrono zelf. manual

3 De GPS ontvanger
Heb je er al een, dan is het simpel, anders kan je er een kopen via GPSshop ofzow. Je kan ook gebruik maken van de interne GPS op je mob maar vaak is deze niet nauwkeurig genoeg.

4 Voorbereiding
Nu het programma op je mobiel staat moet je eenmalig een GPS apparaat toewijzen die hij voortaan zal gebruiken. Zet dus eerst de GPS ontvanger aan en zoek met je mob. via Bluetooth naar de GPS ontvanger. Als de ontvanger is toegewezen kan je RaceChrono opstarten.

5 Racen
Bevestig je mob en GPS ergens op je motor.
Je kan circuits downloaden vanaf de RaceChrono site of er zelf een aanmaken door eerst een rondje rijden. Je kiest dan New session, kies bij Track, New track, geef alles een naam en start de sessie. Na je sessie zie je de gereden rondjes, plaats een start/finish en klaar, het circuit is nu in kaart.

Je kan de boel voor het rijden al opstarten omdat hij alleen de tijden tussen start/finish neemt. Hierbij is het ook mogelijk om naar "live timer" te schakelen om je tijden tijdens het rijden te chekken. (ik plak tegenwoordig mn foon ergens op het dashbord) Als je eenmaal een circuit in kaart hebt kan je deze later weer gebruiken, je hoeft dan enkel een nieuwe sessie te starten.

Nou hopelijk was het duidelijk genoeg en als het allemaal lukt heb je een prima laptimer voor niks of hooguit 120 euro ofzow, succes en veel plezier ermee! :W

Extra, Racechrono2AVI
Als je tijdens het racen je rondjes filmt kan je de data van Racechrono ook gebruiken om een digitaal display te maken en deze in je filmpje te monteren.
filmpje
download
Dit programma is ook gratis, het is nog wel wat instabiel.
Mocht er animo voor zijn kan ik er wel een how/to voor schrijven.
 
Laatst bewerkt:
mickpik de TS heeft een leuk filmpje gepost op motormeuk

http://motormeuk.nl/b/B7c

Een how to racechrono2avi zou toch wel leuk zijn, kan ik er in het nieuwe seizoen lekker mee aan de slag, maakt je filmpjes een stuk interessanter voor de gemiddelde (niet motorrijdende) kijker

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan