How-to: HID H4 bi-xenon inbouwen

Schwenneh

MF veteraan
23 okt 2007
27.872
72
Utrecht
How-to: HID H4 bi-xenon inbouwen


Bij deze how-to is gebruik gemaakt van een Honda CBR600F 1999.


Benodigdheden:

Werkplaatshandboek
Kruiskopschroevendraaier
Setje imbussleutels
Combinatietang
2 draadaftakkers (Scotchblokjes)
De nodige hoeveelheid tie-wraps

HPIM1688.JPG


Stap 1: Oude verlichting verwijderen

Demonteer de kuipen dusdanig dat je bij de koplamp kunt en verwijder de halogeenlamp.

HPIM1621.JPG


HPIM1623.JPG


HPIM1625.JPG


Stap 2: Xenonlamp ‘uitpakken’

Verwijder het bovenste kapje van de xenonlamp door deze te unlocken en er voorzichtig af te schuiven. Let op de je de xenonlamp niet aanraakt.

HPIM1627.JPG


HPIM1629.JPG


Stap 3: Rubber afdichtring plaatsen

Verwarm de rubber afdekring op een kachel of iets dergelijks zodat deze wat zachter/flexibeler wordt en schuif deze over de xenonlamp. Schuif vervolgens het bovenste kapje weer terug en lock deze.

HPIM1630.JPG

HPIM1632.JPG


Stap 4: Xenonlamp terugplaatsen

Plaats de xenonlamp nu in de koplamp-unit.

HPIM1635.JPG


Stap 5: De stekkers

Hoe je de stekkers aansluit hangt af van je xenonset. Sommige (vnl de goedkopere sets) vergen wat meer werk. De duurdere sets (oa Pilot) zijn Plug&Play en hier kan niets fout gaan wat betreft aansluiten. Uiteraard gaan deze stekkers op de accu:
HPIM1650_2.JPG

Voor de dummy's: Rood is plus en zwart is min. Zwart kan ook eventueel aan het subframe gemonteerd worden. Zorg er dan wel voor dat het frame en/of de bout roestvrij zijn voor een optimale geleiding.

Probeer deze manier altijd eerst. Werkt je xenon nu niet naar behoren, dan kan je één van de volgende oplossingen proberen.

Oplossing 1:

Sluit de stekkers van de xenonset op elkaar aan, behalve de stekkers die naar de lamp zelf gaan . Dit kan maar op één manier. Je houdt nu de twee accu-stekkers over.

Aansluiten hiervan op de accu kan echter vonken geven en een continu brommende koplamp (dus niet de ballast), ook wanneer het contact uit is. (We hebben het geprobeerd…)
Deze stekkers moeten aangesloten worden op de 3-polige stekker die naar de koplamp loopt. Hiervoor moet je het topje dus afknippen.

De 3-polige stekker bestaat uit de stroomdraad voor je dimlicht(1), de stroomdraad voor je grootlicht(2) en één (of in mijn geval twee) aardedraden(3).

GroteFoto-AA3OLKON_2.JPG


Zoek in het werkplaatshandboek op welke kabeltjes voor jou motor naar het dimlicht gaan cq de aardedraden zijn.

GroteFoto-8K6BXYXZ.jpg


Sluit nu met behulp van de draadaftakkers de rode draad (+) aan op de draad van het dimlicht. De zwarte (-) sluit je aan op (één van de) aardedraad.

GroteFoto-LLOBW3TK.jpg


Uiteraard kan je de draden ook aan elkaar solderen. Dit geeft een betrouwbaardere verbinding die niet los trilt (indien goed gedaan).

Het nadeel van deze manier van aansluiten is dat bij grootlicht de gehele stroom over de diode gaat lopen en deze bij veelvuldig gebruik van grootlicht kapot gaat. Gevolg is dat je grootlicht blijft branden.

Oplossing twee (met dank aan erikje :} ):


Aansluiting van de stekkers is hetzelfde als bij de duurdere sets, dus de accu-stekkers gaan gewoon naar de accu.

De set zoals ie geleverd word af fabriek heeft het volgende schema:

fout-schema.jpg


Hierbij gebeurt hetvolgende zodra je de vast + aansluit op de accu:
Door de connectie op 87a kan de stroom via de diode naar de aansluiting van het Dimlicht, hierdoor zal het relais zich aantrekken waardoor de verbinding op 87a vervalt. Door het wegvallen van de connectie op 87a is ook de spanning op de spoel weg en zal het relais weer terugvallen zodat 87a weer aan de spanning hangt, hierdoor gaat het relais dus continue schakelen.

Door de verbinding op 87a niet op het relais aan te sluiten (door óf 87a van het releas af te breken, of de stekker uit de socket te halen) krijg je het volgende schema:
goed-schema.jpg

nu zal de 12v vanaf de accu niet meer het relais laten schakelen en ben je van het geklapper af.

In normale toestand is het relais nu open (dus je licht uit) zet je nu je dimlicht aan krijgt het relais 12v via de dimlicht leiding en zal het relais aantrekken. De Hi beam leiding blijft spanningsloos dus de magnetische verstelling blijft ook op de dimlicht stand staan. Schakel je nu naar groot licht valt de 12V op de dimlichtleiding weg en komt er alleen op de Hi beam leiding 12 V te staan, deze gaat via de diode naar de spoel van het relais (dus je licht blijft aan) en tevens krijgt nu de magnetische verstelling van de lamp spanning waardoor deze in de groot licht stand gaat staan.

kort door de bocht:
87a moet dus los

Los hiervan was bij mij de diode defect waardoor er dus stroom kon lopen tegen de sperrichting in, hierdoor ging de lamp ten alle tijden in groot licht stand staan (kreeg dus voeding door de verkeerde kan van de diode heen)

(verder hadden ze net zo goed de voeding van de spoel van het relais kunnen halen, al had dan de diode wat meer op z'n donder gekregen :) en nu is de ballast appart afgezekerd met de 20 A zekerering die in die kabel is opgenomen. Let btw op dat je zekeringen zo dicht mogelijk bij de accu monteerd aangezien je anders het risico loopt dat er kortsluiting voor de zekering plaats vindt)


Stap 6: Testen

Uiteraard test je of alles werkt voordat je weer alles in elkaar schroeft.

Stap 7: Wegwerken ballast

Fixeer met de nodige tie-wraps en eventueel ductape de ballast, het relais en de benodigde bekabeling. Let hierbij op de plaats waar de koplamp weer komt te zitten. De stekkers mogen dicht op de kabels blijven zitten, aangezien de stekkers die vanaf de lamp komen lang genoeg zijn.

HPIM1645.JPG



Succes!


HPIM1647.JPG
 
Laatst bewerkt:
was al gezegd, maar wat een gedoe :N . Ik heb een pilot H4 set gekocht voor mijn
CBR600F en gewoon plug-&-play. Niets geen snoeren naar accu trekken etc. Ik
was geloof ik binnen 45 min klaar en alles werkte perfect. Daarvoor ga ik niet lopen
kloten..... (wel leuk als het echt niet anders kan, dan wel)

Maarja als je tijd over hebt..... :+
 
was al gezegd, maar wat een gedoe :N . Ik heb een pilot H4 set gekocht voor mijn
CBR600F en gewoon plug-&-play. Niets geen snoeren naar accu trekken etc. Ik
was geloof ik binnen 45 min klaar en alles werkte perfect. Daarvoor ga ik niet lopen
kloten..... (wel leuk als het echt niet anders kan, dan wel)

Maarja als je tijd over hebt..... :+

Misschien dat ik mij vergis, maar een bi-xenon, heeft dat niet altijd extra aansluitingen op de accu voor het omstellen van het licht t.o.v. een enkele lichtsrtaal?
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat ik mij vergis, maar een bi-xenon, heeft dat niet altijd extra aansluitingen op de accu voor het omstellen van het licht t.o.v. een enkele lichtsrtaal?
Ja, dat klopt....
Maar gebeleken is dat een directe voeding van de accu minder verlies, en dus minder opstartproblemen geeft. Vroeger gebeurde het vaak bij motoren zonder lichtschakelaar dat je de motor startte, en daardoor de voeding onder 12V kwam, en de xenon uitging. Deze was dan pas weer te starten door het contact uit en aan te zetten, en dan gebeurde hetzelfde nogmaals......
De nieuwste sets van bijvoorbeeld Pilot hebben een extra opstartkastje in de voedingskabel om dit te voorkomen.
 
Hallo,

ben ook al even aan het rondneuzen voor xenon op mijn zx9r 2001.
Maar dat is het model met twee koplampen.
moet ik dan 2 setjes kopen? of zijn ze er voor met 2 lampen ook compleet?
En hoe zit het met groot licht?
Want had gekeken wat hier eerder genoemd was het zogenaamde plug and play systeem is dat dus ook mogelijk voor twee lampen of gaat dat alleen bij 1 koplamp unit?
Vast dank
Nick
 
Hallo,

ben ook al even aan het rondneuzen voor xenon op mijn zx9r 2001.
Maar dat is het model met twee koplampen.
moet ik dan 2 setjes kopen? of zijn ze er voor met 2 lampen ook compleet?
En hoe zit het met groot licht?
Want had gekeken wat hier eerder genoemd was het zogenaamde plug and play systeem is dat dus ook mogelijk voor twee lampen of gaat dat alleen bij 1 koplamp unit?
Vast dank
Nick

Als het goed is, is één lamp bij jou dimlicht en de ander is passeer-/grootlicht. Dan hangt het af van je wensen wat je moet aanschaffen. Wil je één of 2 koplampen met xenon-dimlicht?
Als je alletwee met xenon wil, moet je inderdaad 2 setjes aanschaffen. Even kijken wat voor stekker je hebt (ik denk H7).
Hoe het precies zit met passeer-/grootlicht bij H7 setjes weet ik niet, misschien dat iemand anders dat kan toelichten.


Alleen één tip, koop kwaliteit, dus niet de versie die ik heb gebruikt... :X Goedkoop is duurkoop...
 
persoonlijk zou ik niet investeren in groot licht xenon aangezien ik dit toch amper gebruik. En als je even wil seinen met groot licht heeft xenon geen zin aangezien deze pas zijn volledige lichtsterkte na een tigtal seconden bereikt.

in ieder geval succes met het (uit)zoekwerk!

p.s. ik heb bewust voor een goedkoop setje gekozen (waar ik niet zelf nog relais enzo moest gaan ombouwen) omdat ik de hobby nog "redelijk"goedkoop wil houden en ik "slechts" 3k per jaar heb gereden de afgelopen jaren..
 
persoonlijk zou ik niet investeren in groot licht xenon aangezien ik dit toch amper gebruik. En als je even wil seinen met groot licht heeft xenon geen zin aangezien deze pas zijn volledige lichtsterkte na een tigtal seconden bereikt.

in ieder geval succes met het (uit)zoekwerk!

p.s. ik heb bewust voor een goedkoop setje gekozen (waar ik niet zelf nog relais enzo moest gaan ombouwen) omdat ik de hobby nog "redelijk"goedkoop wil houden en ik "slechts" 3k per jaar heb gereden de afgelopen jaren..

Het opwarmen van de lamp kost inderdaad een aantal seconden. Hoe het zit bij H7 weet ik dus niet, maar H4 grootlicht gebruikt dezelfde lamp als het dimlicht. Schakelen naar grootlicht is een kwestie van het verschuiven van een buisje wat om de lamp zit. Vier keer per seconde grootlicht geven (en nog duidelijk zichtbaar ook) is dan geen probleem. ;)


Zou jij trouwens de foto's van je How-To willen verkleinen? Dan kunnen ook de langzamere internetverbindingen/pc's (mijne dus O-) ) deze pagina binnen twee minuten openen. :P
 
Goede uitleg met duidelijke foto`s!
De gouden tip vond ik wel dat je met een föhn het lampenrubber even wat makkelijker
kan rekken zodat de dikke xenonlamp erin kan zonder dat je een uitsparing moet knippen!!
Nu zit het rubber lekker strak eromheen.
Ik moet zeggen dat de Pilot H4 bi-xenon 6000k kit heel eenvoudig was om te installeren.

GroteFoto-7WS474RF.jpg


GroteFoto-VPOS7BCJ.jpg



Net mijn eerste avondronde gemaakt met xenon, helemaal top!
Een motoragent reed net een stukje met mij mee, keek ook een beetje jaloers naar mijn lichtbundel, maar dat was goedgekeurd dmv een knikje!


Groetjes :]
 
Hallo mensen.

Ik heb ook even 2 Xenon set's voor auto's van Ebay gescoord, en is nu onderweg.
Ik heb dus een H7 koplampunit met 3x H7 er in.
1x dim, en 2x groot.

Nu wil ik natuurlijk dat het dimlicht blijft branden als grootlicht ook aan is.
Ik zat te denken aan de volgende schakeling:

GroteFoto-HGJUNHJR.jpg


Maar heeft zo'n set gewoon een vaste voeding vanaf de accu?
Maar met deze schakeling zou het volgensmij moeten werken.

Of ik echt ellectronische relais ga gebruiken weet ik niet.
Een condensator over het relais van het dimlicht zou een dip in de spanning ook wel kunnen opvangen lijkt mij.
Aangezien als je de schakelaar van groot licht inderukt zal er wel een fractie van een seconde over gaan van dim uit (schakelitijd) groot aan (schakeltijd, relais komt op) dim weer aan.
Dat is natuurlijk allemaal maar een fractie van een seconde, maar het lijkt me niet fijn voor het spul, vandaar.


Wat denken jullie hier van?


EDIT:

En dus ook een condensator over het grootlicht relais.
 
Laatst bewerkt:
heb je al gekeken of je dimlicht überhaupt uit gaat als je groot licht aan gaat? bij mij zijn het 2 gescheiden schakelingen
Nope, nog niet gekeken.
Kan a.s. weekend pas de motor weer ophalen.
Ik dacht dat bij seinen dim aan bleef, en met de echte schakelaar dim uit ging.
Ik ga daar eigenlijk de hele tijd maar van uit, maar kan best waar zijn wat je zegt.
Vooral omdat je een 954 rijd, en ik een 929 :).
 
Hallo mensen.

Ik heb ook even 2 Xenon set's voor auto's van Ebay gescoord, en is nu onderweg.
Ik heb dus een H7 koplampunit met 3x H7 er in.
1x dim, en 2x groot.

Nu wil ik natuurlijk dat het dimlicht blijft branden als grootlicht ook aan is.
Ik zat te denken aan de volgende schakeling:

[afbeelding]

Maar heeft zo'n set gewoon een vaste voeding vanaf de accu?
Maar met deze schakeling zou het volgensmij moeten werken.

Of ik echt ellectronische relais ga gebruiken weet ik niet.
Een condensator over het relais van het dimlicht zou een dip in de spanning ook wel kunnen opvangen lijkt mij.
Aangezien als je de schakelaar van groot licht inderukt zal er wel een fractie van een seconde over gaan van dim uit (schakelitijd) groot aan (schakeltijd, relais komt op) dim weer aan.
Dat is natuurlijk allemaal maar een fractie van een seconde, maar het lijkt me niet fijn voor het spul, vandaar.


Wat denken jullie hier van?


EDIT:

En dus ook een condensator over het grootlicht relais.
Ik zie het nut van die relais niet... Hoop rompslomp om niks...
 
Ik heb zelf een setje gekocht van CT Racing voor mijn Honda CBR 600F uit '92. Echter ben ik er al een aardig tijdje mee aan het kloten. Wanneer ik de lamp aanzet is het licht gebundeld in de zogenaamde V-vorm. Volgens mij hoort de lamp 180-graden gedraaid te zijn.
Het is mij eerste motor, en heb ook niet veel technische kennis.. zou iemand mij kunnen zeggen wat ik hier verkeerd doe? De lamp past er maar op 1 manier in, dus neem aan dat het daar niet aan kan liggen. Zou het kunnen zijn dat het glas het licht op een verkeerde manier breekt ofzo? :?
 
De prijs wat ik er voor betaal is overigens niet echt een issue.
Goedkopuh Ebay setjuuuuh, voor weinaaahg.

Overigens met de relais is niet helemaal een onzin verhaal.
Als ik ze er niet tussen zet blijft altijd alles branden, of ik de groot licht schakelaar nou aan heb of niet.
En als ik het helemaal (zonder brugje) origineel aansluit ben ik bang dat het dimlicht uit gaat als het groot licht aan is.
 
Hallo, een flinke bump van deze thread; ik heb dit weekend een bi-xenonlamp (h4) in mijn cbr600f4 gemonteerd. Nu is het zo dat de lamp iets te veel omhoog schijnt krijg ik het idee + het strooilicht irriteert tegenliggers.
Hoe hebben jullie dit verholpen? Draaien aan dat stelwieltje voor de lamp heeft geen effect.
 
Dan zit de lamp vrijwel zeker verkeerd in de fitting, of de fitting zit verkeerd in de lampreflector.
Het eerste is een fout van de fabrikant, het tweede is een fout van degene die de lamp in jouw motor heeft gemonteerd.
 
Dwz dat de lamp verkeerd geassembleerd is, daar ga jij wrs niks aan veranderen :)
Dan ben ik benieuwd wat voor lamp anderen hier hebben gebruikt.

En drukt de hoefijzersluiting van jouw reflector de lamp wel volledig aan tegen diezelfde reflector?
Honda gebruikt namelijk vaak een adapterfitting bij de standaard lamp.
Ik heb de lamp met fitting door die rubberen ring gehaald en die rubberen ring vastgeklemd op de reflector. Dat ijzeren dingetje dat de halogeen-lamp in gareel hield heb ik niet gebruikt.
 
Dan ben ik benieuwd wat voor lamp anderen hier hebben gebruikt.


Ik heb de lamp met fitting door die rubberen ring gehaald en die rubberen ring vastgeklemd op de reflector. Dat ijzeren dingetje dat de halogeen-lamp in gareel hield heb ik niet gebruikt.

Dat veerklemmetje zit er met een reden he?

Welkom op M-F trouwens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan