Nederland (of Europa for that matter) erkennen het Duitse tijdelijke kenteken niet, dus je rijdt gewoon onverzekerd en met een ongeldige kentekenplaat rond. Leuk als je dicht bij de grens woont, maar ik zou er zelf niet mee naar a'dam o.i.d. mee durven rijden. Als je een ongeluk krijgt (hoe klein die kans ook is) ben je gewoon zwaar de klos.
Het 5-daagde Duitse kenteken is bedoeld voor het in Duitsland "overbrengen" van het voertuig van de ene naar de andere locatie i.v.m. o.a. een proefrit maken, ter keuring aanbieden of registratie in een andere deelstaat. Mocht dit überhaupt al van toepassing zijn geweest op Falcuono, dit stadium is nu gepasseerd aangezien het voertuig reeds in Nederland is.nadat de BPM is ontvangen duurt het 5 werkdagen eer het kenteken wordt afgegeven.
tijdelijke Duitse kentekens kan je in NL wel aanvragen, maar vergt een rete-strakke planning en de kentekens zijn slechts 5 dagen geldig. dat wil zeggen: vanaf de dag dat je het kenteken aanvraagt gaat de geldigheidsduur in. dat betekent dus dat het kenteken in feite al 1,5 dag oud is als het op je deurmat ligt.
ik heb indertijd zelf een (achteraf gezien fout) tijdelijk Duits kenteken aangevraagd om een auto in München op te halen:
[afbeelding]
kost je € 200 inclusief WA-verzekering. een hoop romslomp en het risico dat je aangehouden wordt. al had ik het idee dat de nederlandse politie indertijd niet wist wat ze er mee aan moesten.
advies is dus: gewoon lekker wachten tot je kentekenkaart op de mat ligt, plaatje laten maken en dan pas de weg op.
Een 5-daags Duits kenteken voor een motorfiets kost wel heel wat minder dan € 200. Bijv. in 2014: verzekering € 40, kenteken € 13,10 en nummerplaat € 13. Totaal € 66,10nadat de BPM is ontvangen duurt het 5 werkdagen eer het kenteken wordt afgegeven.
tijdelijke Duitse kentekens kan je in NL wel aanvragen, maar vergt een rete-strakke planning en de kentekens zijn slechts 5 dagen geldig. dat wil zeggen: vanaf de dag dat je het kenteken aanvraagt gaat de geldigheidsduur in. dat betekent dus dat het kenteken in feite al 1,5 dag oud is als het op je deurmat ligt.
ik heb indertijd zelf een (achteraf gezien fout) tijdelijk Duits kenteken aangevraagd om een auto in München op te halen:
[afbeelding]
kost je € 200 inclusief WA-verzekering. een hoop romslomp en het risico dat je aangehouden wordt. al had ik het idee dat de nederlandse politie indertijd niet wist wat ze er mee aan moesten.
advies is dus: gewoon lekker wachten tot je kentekenkaart op de mat ligt, plaatje laten maken en dan pas de weg op.
Wanneer je in Duitsland een verzekering afsluit voor een motorvoertuig met een 5-daags kenteken dan heb je in het algemeen een Europese dekking. De verzekering staat dan overigens gewoon op naam en niet op framenummer of kenteken. Dat laatste kan ook niet anders want je moet eerst de verzekering afsluiten voordat je het 5-daagse kenteken kunt aanvragen. Uiteindelijk ben je dus wel verzekerd in Nederland maar het kenteken wordt hier niet geaccepteerd wanneer het voertuig op deze manier in Nederland wordt ingevoerd. Dat is algemeen beleid en men kan streng optreden. De "ongeldige" plaat wordt dan in beslag genomen, het voertuig mag niet meer rijden en er volgt een stevige bekeuring. Inderdaad, je neemt dan een groot risico en goedkoop wordt dan ineens duurkoop. Het Nederlandse beleid is moeilijk te begrijpen want je doet er niemand mee te kort. Het meest frappante hieraan is nog dat bijv. een Duitser wel met dat 5-daagse kenteken in Nederland mag rijden mocht hij bijv. tijdens een proefrit, een gedeelte daarvan op Nederlandse wegen komen. Tenslotte, een verzekering afsluiten, kenteken aanvragen en plaat laten maken kun je overigens in minder dan 2 uur tijd voor elkaar krijgen. (reistijd naar Duitsland niet meegerekend) Je moet dan wel persoonlijk naar een kantoor van de "Duitse RDW" en plaatselijk verzekeringskantoor.Nederland (of Europa for that matter) erkennen het Duitse tijdelijke kenteken niet, dus je rijdt gewoon onverzekerd en met een ongeldige kentekenplaat rond. Leuk als je dicht bij de grens woont, maar ik zou er zelf niet mee naar a'dam o.i.d. mee durven rijden. Als je een ongeluk krijgt (hoe klein die kans ook is) ben je gewoon zwaar de klos.
Kan gebeuren. Heb dit zelf ook een keertje meegemaakt bij het ophalen van de motor. Verkoper dacht toen ook dat het niet nodig was maar ik heb hem net zolang laten zoeken tot hij het ontbrekende deel had gevonden aleer de koop werd afgerond. Een kentekenbewijs moet gewoon compleet zijn. Dat is in Nederland niet anders voor de wat oudere versie.Klopt zeker. De twijfel kwam doordat de verkoper volgens hem alle papieren had meegegeven. Vervolgens blijkt dat meneer de 'Fahrzeugschein' heeft gehouden, hij dacht dat dat niet nodig was...
Vandaar. Bedankt iig.
Dan heb je hem niet goed gebruikt. Zie OP
Ik denk dat hier een paar dingen door elkaar worden gehaald. De verschuldigde BPM voor een motorfiets wordt bepaald door:jij mag zelf kiezen..
Bij auto's heb je zelf drie mogelijkheden..
Historische BPM
CO2 waarde
afschrijvingstabel
Je mag de goedkoopste pakken
Ik denk dat je deze vraag gericht aan Paul moet stellen. Ik zou het in ieder geval niet weten want heb zijn programma nooit gebruikt en berekeningen zelf gemaakt, handmatig.Zit dit dan ook al "ingebakken" in die berekening van Paul, aangezien dat dus wel 300.- scheelt in mijn geval?