Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Waar komt die fiets vandaan? Nog nooit van dat "plaat toegekend" gehoord?

Beste Roy,

Uit België. Het staat helemaal onderaan op het kentekenbewijs. Is er uberhaupt een z800 gemaakt in 2012?

Ik ga maar uit van de eerste inschrijving denk ik. Dit staat bovenaan dik gedrukt op het kentekenbewijs.

Groet Niek
 
Hij had het nadrukkelijk over de BTW en schreef dat hij die eigenlijk verschuldigd was. Niet dus ....

Nou, ik maakte gebruik van de how to op de eerste pagina en gebruik Paul Fast Guzzi's website waarop het volgende staat

van bruto naar netto catalogusprijs gaat uit van 19% BTW. Voor motoren die na 1-10-2012 op de weg gekomen zijn geldt 21% BTW
Standaard wordt er met 19% gerekend, maar als de motor van na 1-10-2012 is, moet je met 21% btw rekenen om de juiste netto prijs uit de bruto prijs te krijgen.


Gaat dat enkel om nieuwe motoren dan?

Bedankt.
 
In België hoort de plaat niet bij de motor, maar bij de eigenaar. De eerdere datum kan dus zijn die, waarop het kentekennummer aan de eigenaar is toegewezen. Die datum heeft dan niets met de motor te maken.
 
In België hoort de plaat niet bij de motor, maar bij de eigenaar. De eerdere datum kan dus zijn die, waarop het kentekennummer aan de eigenaar is toegewezen. Die datum heeft dan niets met de motor te maken.

Super, dat klinkt logisch. Kon er op google zo 1-2-3 ook niets over terug vinden.

Bedankt
 
Wat de BTW betreft gaat het inderdaad om nieuwe motoren. En in hoeverre de belastingdienst een motor nog als "nieuw" beschouwd staat aangegeven op hun website. Trouwens dat laatste is hier op dit forum ook al -tig keer genoemd. Daarvoor hoef je niet eens zo heel ver terug in de tijd. BPM ben je in meer of mindere mate verschuldigd wanneer de motor jonger dan ca. 17 jaar is. De afschrijvingstabel daarvoor staat ook op bedoelde site.
 
Laatst bewerkt:
@RoyR en Duderuud, dank voor deze (zeer)duidelijke beschrijving

Ik heb vorige week dinsdag m'n bike, die ik uit duitsland heb gehaald, ingevoerd zonder enige problemen.
Ik vindt de keuring wel bizar weinig voorstellen eerlijk gezegd, werd echt alleen naar het frame nummer gekeken... bloknummer konden ze niet vinden "dus laat maar zitten"

Ik had voor de zekerheid nog de killers in de akra's geschroefd maar motor werd niet eens gestart, uiteindelijk met tangetje van de keurmeester de killers er weer uitgehaald op de parkeerplaats
 
Mooi zo! Veel plezier ervan

Thanks!

Net kenteken binnen gekregen, voor de geïnteresseerden een verloop;

- 03 juni: de motor opgehaald uit Duitsland
- 06 juni: de motor laten keuren bij de RDW
- 08 juni: de rekening binnen voor de BPM (tot op de cent euro kloppend met de berekening van paulguzzi)
- 12 juni: kenteken is toegekend en zichtbaar op mijn.rdw.nl
- 14 juni: kentekencard in de bus
- 16 juni: jetzt geht los
 
Hallo, ik wil misschien een motor uit Frankrijk halen die op dit moment niet rijwaardig is. Daarom zal ik hem pas bij de RDW langs brengen als hij klaar is.

Als ik het kenteken overzet op mijn naam in Frankrijk, dan moet ik de motor gelijk daar in Frankrijk schorsen lijkt mij... anders moet ik daar wegenbelasting + verzekering betalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor jullie input!
 

Geen ervaring, maar kan jij een Frans voertuig überhaubt op jouw naam zetten? Lijkt me niet dat het zo werkt?
 
In mijn situatie is het toch even anders (deze had ik toevallig zelf ook al gelezen) de motor is nog niet klaar voor de keuring bij de RDW, ik schat dat dit nog wel een wintertje zal duren.

Dus?
Zolang je de papieren hebt kan je er 30 jaar over doen en dan invoeren.
Zolang hij niet op de weg komt is hij voor de staat niet in NL.
Kopen, papieren mee en zodra je er aan toe bent naar RDW.

Ik ga tzt een VW T4 uit Duitsland halen. Die zet ik pas op kenteken als ik klaar ben met de ombouw naar camper.
 
Laatst bewerkt:
Als er op een importmotor een korte kentekenplaathouder zit zonder reflector is dat dan een probleem? ook eventueel met de knipperlichten die niet meer de origenele afstand van elkaar hebben? Er zit iig geen geintregeerde knippers in het achterlicht.
 




 
In mijn situatie is het toch even anders (deze had ik toevallig zelf ook al gelezen) de motor is nog niet klaar voor de keuring bij de RDW, ik schat dat dit nog wel een wintertje zal duren.

Je loopt een heel klein risico, eigenlijk te verwaarlozen maar toch...
Er wordt op dit moment een nieuwe regering gevormd, stel nu dat er een voorstel doorkomt dat auto en motorimport voor een bepaald bouwjaar ivm millieu niet meer toestaat, dan heb je een probleem....
Ik heb vorig jaar een motor in Z Frankrijk neergezet voor als ik daar ben, en dit jaar worden motoren voor 2000 verboden in de millieu zones, en hij is van 99, en dezelfde motor is tot 2003 gemaakt......

Het zal zo'n vaart niet lopen, maar je weet nooit he
 
Als er op een importmotor een korte kentekenplaathouder zit zonder reflector is dat dan een probleem? ook eventueel met de knipperlichten die niet meer de origenele afstand van elkaar hebben? Er zit iig geen geintregeerde knippers in het achterlicht.

Nee, wordt niet eens naar gekeken...
 
Als er op een importmotor een korte kentekenplaathouder zit zonder reflector is dat dan een probleem? ook eventueel met de knipperlichten die niet meer de origenele afstand van elkaar hebben? Er zit iig geen geintregeerde knippers in het achterlicht.
Heb twee weken geleden een motor uit Dld opgehaald.
Korte kentekenplaathouder, andere knippers, ander kuipje, andere (legale) demper,andere verlichting, ruilblok.
Keuring was binnen 2 minuten gedaan: framenummer en balhoofdnummercheck.
Vo!gens keuringmeester wordt er voornamelijk gekeken naar fraude.
Als de motor niet uit Engeland komt(ander koplampglas), banden etc er goed uit zien is het okay.
Formulier invullen duurde langer dan de keuring.
 
Laatst bewerkt: