How to: Motortrailer, bepalen welk rijbewijs benodigd is

Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Rijklaargewicht auto + leeggewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger mogen niet boven de 3500KG uitkomen voor B zonder E.

Auto mag niet meer trekken dan leeggewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger.
Wat je auto mag trekken kan je nakijken op je kentekenpasje of hier:


Meeste B klasse auto's (o.a. Renault Clio) zitten rond de 1200 KG trekvermogen.
Middenklasse caravans zitten hier vaak boven, maar kan je laten terugkeuren.

Motortrailers komen hier niet aan en mag je zelfs met een Renault Twingo verplaatsen.
Onder de 750KG inclusief laadvermogen hoeft de trailer geen remmen te hebben.

Motolug kan je dus nog achter een KIA Picanto hangen.
IMG_20200806_163044.jpg


Voor zwaardere last zijn PK's en koppel wel handig.
 
Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Rijklaargewicht auto + leeggewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger mogen niet boven de 3500KG uitkomen voor B zonder E.

Auto mag niet meer trekken dan leeggewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger.
Wat je auto mag trekken kan je nakijken op je kentekenpasje of hier:


Meeste B klasse auto's (o.a. Renault Clio) zitten rond de 1200 KG trekvermogen.
Middenklasse caravans zitten hier vaak boven, maar kan je laten terugkeuren.

Motortrailers komen hier niet aan en mag je zelfs met een Renault Twingo verplaatsen.
Onder de 750KG inclusief laadvermogen hoeft de trailer geen remmen te hebben.

Motolug kan je dus nog achter een KIA Picanto hangen.
Bekijk bijlage 1536123

Voor zwaardere last zijn PK's en koppel wel handig.

Nee, je vergeet de TMM van de auto.

Maar verder zeg je precies wat ik in mijn laatste post zeg ;)
 
Laadvermogen van de auto moet dus ook meegenomen worden?

Jazeker: als je B zonder E rijdt dan geldt dat de maximum massa van de auto + de maximum massa van de aanhanger niet meer dan 3500 kg mag zijn, ook al is het daadwerkelijke gewicht lager.

Voorbeeld: ik heb een caravan met een max massa van 900 kg. Mijn auto heeft een max massa van 2000 kg. Dus die combinatie (max 2900 kg) mag ik no problemo mee rijden.

Mijn ouders hebben een carvan met een max massa van 1400 kg. Als ik die achter mijn auto (die 1400 kg mag trekken) knoop, dan mag ik met die combinatie rijden, want de max massa van de combinatie is 3400 kg.

Maar nou heeft mijn pa net een wat hogere klasse auto met dus wat meer trekkracht, betere remmen, en uiteraard, wat meer gewicht: toegestane max massa 2400 kg. Dus als je de caravan achter die auto knoopt, wat arguably veiliger is omdat die auto wat beter in staat is om een zware caravan te trekken, dan mag ik niet meer in de combinatie rijden (want ik heb geen E), omdat de max massa van de combinatie nu 3800 kg is. Ook al is de caravan leeg en zit ik zonder baggage in die auto, het hangt dus af van de toegestane max massa ;)

Uitzondering hierop is als de aanhanger niet meer dan 750 kg weegt (zoals een gemiddelde motor trailer): dan mag de auto een max toegestane massa hebben van 3500 kg en mag de aanhanger niet zwaarder zijn dan 750 kg, dus dan mag de combinatie 4250 kg wegen. Mag dus alleen als de aanhanger geen kenteken heeft. Dus als ik mijn caravan (die leeg 600 kg weegt, maar wel een kenteken voor max 900 heeft), achter de grote dodge ram van m'n oom knoop (die een max massa van 3500 kg heeft), dan mag ik niet met die combinatie rijden. Maar als ik het kenteken van de caravan af haal en er een wit kenteken op plak, en 'm niet zwaarder laad dan die 750 kg, dan mag ik wel met de combinatie rijden (zelfde caravan) :P
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Rijklaargewicht auto + leeggewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger mogen niet boven de 3500KG uitkomen voor B zonder E.

Auto mag niet meer trekken dan leeggewicht aanhanger + laadvermogen aanhanger.
Wat je auto mag trekken kan je nakijken op je kentekenpasje of hier:


Meeste B klasse auto's (o.a. Renault Clio) zitten rond de 1200 KG trekvermogen.
Middenklasse caravans zitten hier vaak boven, maar kan je laten terugkeuren.

Motortrailers komen hier niet aan en mag je zelfs met een Renault Twingo verplaatsen.
Onder de 750KG inclusief laadvermogen hoeft de trailer geen remmen te hebben.


Motolug kan je dus nog achter een KIA Picanto hangen.


Voor zwaardere last zijn PK's en koppel wel handig.
Dat is niet helemaal waar wat je schrijft.
Neem ik mijn yaris als voorbeeld:
Als ik een aanhanger boven de 527kg aankoppel moet deze toch echt van een reminrichting voorzien zijn.
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- Ongeremd 527 kg
- Geremd 750 kg
- Oplegger geremd N.v.t.
- Autonoom geremd N.v.t.
- Middenas geremd 750 kg
 
Jazeker: als je B zonder E rijdt dan geldt dat de maximum massa van de auto + de maximum massa van de aanhanger niet meer dan 3500 kg mag zijn, ook al is het daadwerkelijke gewicht lager.

Voorbeeld: ik heb een caravan met een max massa van 900 kg. Mijn auto heeft een max massa van 2000 kg. Dus die combinatie (max 2900 kg) mag ik no problemo mee rijden.

Mijn ouders hebben een carvan met een max massa van 1400 kg. Als ik die achter mijn auto (die 1400 kg mag trekken) knoop, dan mag ik met die combinatie rijden, want de max massa van de combinatie is 3400 kg.

Maar nou heeft mijn pa net een wat hogere klasse auto met dus wat meer trekkracht, betere remmen, en uiteraard, wat meer gewicht: toegestane max massa 2400 kg. Dus als je de caravan achter die auto knoopt, wat arguably veiliger is omdat die auto wat beter in staat is om een zware caravan te trekken, dan mag ik niet meer in de combinatie rijden (want ik heb geen E), omdat de max massa van de combinatie nu 3800 kg is. Ook al is de caravan leeg en zit ik zonder baggage in die auto, het hangt dus af van de toegestane max massa ;)

Uitzondering hierop is als de aanhanger niet meer dan 750 kg weegt (zoals een gemiddelde motor trailer): dan mag de auto een max toegestane massa hebben van 3500 kg en mag de aanhanger niet zwaarder zijn dan 750 kg, dus dan mag de combinatie 4250 kg wegen. Mag dus alleen als de aanhanger geen kenteken heeft. Dus als ik mijn caravan (die leeg 600 kg weegt, maar wel een kenteken voor max 900 heeft), achter de grote dodge ram van m'n oom knoop (die een max massa van 3500 kg heeft), dan mag ik niet met die combinatie rijden. Maar als ik het kenteken van de caravan af haal en er een wit kenteken op plak, en 'm niet zwaarder laad dan die 750 kg, dan mag ik wel met de combinatie rijden (zelfde caravan) :P
Vergeet ook niet op het typeplaatje van de auto te kijken hoeveel het totaal toegestane treingewicht is.
Vooral bij renault is het niet vanzelfsprekend dat dit het totaal toegestane gewicht van de aanhanger en het totaal toegestane gewicht van de auto is.

BV
Max trekgewicht is max 1300kg en max gewicht van de auto 1650kg wil niet zeggen dat je totaal max treingewicht van 2950kg is.
Zo had ik een renault die dus maar 2800kg ttm mocht zijn
Is wel even een dingetje om rekening mee te houden.

hier zie je een voorbeeldje
  • Maximaal combinatiegewicht
    3518

  • Maximaal aanhanggewicht ongeremd
    750

  • Maximaal aanhanggewicht geremd
    1800

  • Maximaal toelaatbaar voertuiggewicht
    2018

  • Ledig voertuiggewicht
    1603


 
Laadvermogen van de auto moet dus ook meegenomen worden?
Toch niet zo makkelijk he 😝😂

Dat is niet helemaal waar wat je schrijft.
Neem ik mijn yaris als voorbeeld:
Als ik een aanhanger boven de 527kg aankoppel moet deze toch echt van een reminrichting voorzien zijn.
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- Ongeremd 527 kg
- Geremd 750 kg
- Oplegger geremd N.v.t.
- Autonoom geremd N.v.t.
- Middenas geremd 750 kg

Ja dat moge duidelijk zijn. Alles is afhankelijk van wat je auto/trekhaak mag.
 
Wilde nog even antwoorden en betwijfel of ik nog in het nacht topic kom binnenkort...

Thanks, vond ik zelf ook wel. Mijn vrouw weet niet hoe sterk die balken zijn en die was bang dat het zou breken. Volgens mij kan drie bij twaalf aardig wat hebben. Het gewicht lag ook niet in het midden. De rit was drieënnegentig kilometer en ik heb steeds tussen de tachtig en de negentig gereden.
En zelfs,aan de rode lap gedacht!
Ik dacht dat die moest als je lading een beetje overhangt aan de achterkant.
Hoe sterk het is geen idee. Maar wat MBM al zei, als hij meer dan een meter aan de achterkant uitsteekt had er een markering aan gemoeten. Dat was een speciaal bord, nu niet meer.

Die meter, het zal er om gespannen hebben maar ik heb me laten vertellen dat het aan de voorkant eigenlijk zo niet mag omdat de lading niet voor de ruit mag zitten. Zeker weten doe ik het niet, het is wat iemand anders me vertelde.

Poosje terug een (oude) aflevering van Blik op de weg gezien. En 1m voor en 1m achter de auto.
Zie 1:30:
 
Motolug kan je dus nog achter een KIA Picanto hangen.
Een lege ja, maar mijn eerste auto bijvoorbeeld had een maximale aanhangermassa van 250 kg. Of het nou geremd was of niet. En volgens mij ga je daar ook met een relatief lichte motor zo overheen als je de motolug meetelt.
 
Wilde nog even antwoorden en betwijfel of ik nog in het nacht topic kom binnenkort...


Hoe sterk het is geen idee. Maar wat MBM al zei, als hij meer dan een meter aan de achterkant uitsteekt had er een markering aan gemoeten. Dat was een speciaal bord, nu niet meer.



Poosje terug een (oude) aflevering van Blik op de weg gezien. En 1m voor en 1m achter de auto.
Zie 1:30:

Aan de voorkant 3,5m voor het hart stuur toch?
 
Jazeker: als je B zonder E rijdt dan geldt dat de maximum massa van de auto + de maximum massa van de aanhanger niet meer dan 3500 kg mag zijn, ook al is het daadwerkelijke gewicht lager.

Voorbeeld: ik heb een caravan met een max massa van 900 kg. Mijn auto heeft een max massa van 2000 kg. Dus die combinatie (max 2900 kg) mag ik no problemo mee rijden.

Mijn ouders hebben een carvan met een max massa van 1400 kg. Als ik die achter mijn auto (die 1400 kg mag trekken) knoop, dan mag ik met die combinatie rijden, want de max massa van de combinatie is 3400 kg.

Maar nou heeft mijn pa net een wat hogere klasse auto met dus wat meer trekkracht, betere remmen, en uiteraard, wat meer gewicht: toegestane max massa 2400 kg. Dus als je de caravan achter die auto knoopt, wat arguably veiliger is omdat die auto wat beter in staat is om een zware caravan te trekken, dan mag ik niet meer in de combinatie rijden (want ik heb geen E), omdat de max massa van de combinatie nu 3800 kg is. Ook al is de caravan leeg en zit ik zonder baggage in die auto, het hangt dus af van de toegestane max massa ;)

Uitzondering hierop is als de aanhanger niet meer dan 750 kg weegt (zoals een gemiddelde motor trailer): dan mag de auto een max toegestane massa hebben van 3500 kg en mag de aanhanger niet zwaarder zijn dan 750 kg, dus dan mag de combinatie 4250 kg wegen. Mag dus alleen als de aanhanger geen kenteken heeft. Dus als ik mijn caravan (die leeg 600 kg weegt, maar wel een kenteken voor max 900 heeft), achter de grote dodge ram van m'n oom knoop (die een max massa van 3500 kg heeft), dan mag ik niet met die combinatie rijden. Maar als ik het kenteken van de caravan af haal en er een wit kenteken op plak, en 'm niet zwaarder laad dan die 750 kg, dan mag ik wel met de combinatie rijden (zelfde caravan) :P
Laatste zin: NEE

ergens zit waarschijnlijk een typeplaatje waarop staat dat de tmm 900kg is.
 
Wilde nog even antwoorden en betwijfel of ik nog in het nacht topic kom binnenkort...
Hoe sterk het is geen idee. Maar wat MBM al zei, als hij meer dan een meter aan de achterkant uitsteekt had er een markering aan gemoeten. Dat was een speciaal bord, nu niet meer.
Poosje terug een (oude) aflevering van Blik op de weg gezien. En 1m voor en 1m achter de auto.
Zie 1:30:
Aan de voorkant 3,5m voor het hart stuur toch?
Voor mijn gevoel en bovenstaande bevestigd dat ook nog eens, ben ik nergers in overtreding geweest.
 
Laatste zin: NEE

ergens zit waarschijnlijk een typeplaatje waarop staat dat de tmm 900kg is.

Klopt, maar als je die er niet op zit en je het kenteken op zou kunnen heffen, dan zou het wel mogen. Was enkel als voorbeeld bedoeld ;)

En ja, uiteraard geld altijd dat de auto en trekhaak het daadwerkelijke gewicht ook moeten mogen trekken. Maar dat is een voertuigtechnische kwestie, dat staat los van het rijbewijs ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan