[HOWTO] Demonteren cilinders Suzuki GS 500

Vuile Beunkoe

MF veteraan
16 okt 2006
4.518
1
30
Wijchen
Zo ik zal eens een uitgebreide howto schrijven over het demonteren van de cilinders. Met een aantal zeer handige tips voor als je dit soort klussen nog nooit gedaan hebt.

How-to: Demonteren cilinders Suzuki GS 500

Stel je koppakking lekt, je GS verstookt meer olie dan de frituurpan van je oma, of om wat voor reden ook denk je dat het een goed idee is om de cilinders eens van je blok te trekken!

Je hebt alleen geen flauw idee wat je aan gaat treffen... Met deze how-to kun je vast een kijkje nemen in de wondere wereld van je Suzuki :)


Onderdelen kun je vaak goedkoop halen uit Duitsland, als je niks op ebay kan vinden heeft de vertrouwde motorzaak daar je spullen ook vaak goedkoper dan hier in NL. Neem bijvoorbeeld Polo, in Kleve, een complete pakkingset voor 73 euro Olie is er ook goedkoop :)

* tip 1: *

Gebruik goed gereedschap. Niks ergers dan gereedschap wat dingen kapot maakt, wat je in je handen had, en ook je handen zelf!


- Een doppenset komt goed van pas. Doppen van 8 t/ 19 ga je vast nodig hebben.
- Schroevendraaiers, platte, kruis, you name it. Altijd handig voor van alles :D
- Imbussleutel 5. Liefst een imbusdop...
- Algemeen redelijk gevulde gereedschapskist voor als je toch net iets anders nodig hebt :) Steek/ringsleutels natuurlijk.
- Een momentsleutel tot minimaal 40n/m
- WD40
- Remmenreiniger
- Papier, niet zon beetje ook *D
- Bakjes om je onderdelen en boutjes in te doen, zo jammer als je ze terug moet zoeken ergens op de stoep ;)


[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02548.jpg[/IMG]
[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02547.jpg[/IMG]
* Tip 2: *

Ga niet liggen kloten met het blok in je frame. Ik heb het zelf 2 keer op die manier gedaan, maar je wordt helemaal ellendig van de ruimte die je niet hebt. Het kleppendeksel krijg je nog wel makkelijk er van af, maar zodra de kop en voet aan de beurt zijn sta je te vloeken.

De ruimte is gewoon heel erg krap, dus maak het jezelf niet zo moeilijk en haal samen met een ander dat blok uit je frame. Dat kan ook wat tegenzitten, de bouten van je framebeugel kunnen erg vast zitten. Geloof me, het is alle moeite waard. Werkt straks een stuk fijner :)


[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0311.jpg[/IMG]


Zodra je het blok er uit gekregen hebt mag je jezelf trakteren op wat lekkers... Daarna begin je met de volgende k*tklus die geen enkele man leuk vindt, schoonmaken B| |( Ja... Doe het nou maar gewoon, je baalt als je blok kapot loopt van alle rotzooi die er ingevallen is. Vooral langs je tapeinden hoopt zich een berg aan troep op.

Begin met een vies blok, en maak hem zo goed mogelijk schoon:

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02546.jpg[/IMG]
[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02549.jpg[/IMG]

Draai vervolgens de 6 bouten van je kleppendeksel los, en trek deze rustig van de cilinderkop af:

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02551.jpg[/IMG]

Schroef nu je nokkenaskettingspanner van de cilinder af, deze zit aan de achterkant. Helaas geen foto van. Als je dit gedaan hebt kun je de nokkenaskappen los gaan draaien. Doe dit met beleid en kruislings om beschadiging te voorkomen. Let goed op dat de pasbusjes niet meekomen / in je blok vallen!

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02552.jpg[/IMG]

Nu kun je de nokkenassen uit je kop halen beetje spelen met je nokkenasketting en ze komen er makkelijk uit:

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02553.jpg[/IMG]

De kleppendekselpakking kun je verwijderen, eventuele vloeibare pakking moet je netjes er af halen. Liefst gewoon met je nagels, en met WD40 en wat papier / een doek kun je de rest er af wrijven. Pasvlak wil je niet beschadigen.

Voor:

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02554.jpg[/IMG]

Na:

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02555.jpg[/IMG]

Ik had het nog niet gedaan op deze foto's, maar het is iets wat ik later bedacht. Leg in dit stadium vast wat papier in de ruimte van je nokkenasketting, je wilt niet dat daar ook maar iets invalt. Pas nadat je dit gedaan hebt, kun je beginnen met het kruislings losdraaien van je cilinderkopbouten. Als alles los is gedraait pak je de koperen ringen van je tapeinden, en kun je beginnen met het liften van de cilinderkop. Lukt het niet zo 123 met je handen, voorzichtig (!) kun je dan met een platte schroevendraaier wat beweging proberen te brengen.

Als hij er af is, kan je zoiets als dit tegenkomen:

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02556.jpg[/IMG]

In mijn geval zag ik al direct iets wat niet klopte. Speling... Nogal erg. Veel te veel, zuiger kon te vrij bewegen in de cilinder. Is maar 1 oplossing voor en dat is een nieuw setje zuigers, en ophonen/boren.

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02562-1.jpg[/IMG]

Zie dat ik geen verdere foto's gemaakt heb van wat je dan tegen kan komen... Maak ik vd week nog wel even aangezien alles nog open ligt.

Howto wordt nog afgemaakt ;) Kan even duren maar het begin is er iig.

__________________________________________________________

Heb ook nog een ander blok waarvan een lager van de versnellingsbak vervangen moest worden, hier heb ik nog geen echte beschrijving bij, ook geen foto's van alles. Wel wat sfeerplaatjes:


[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0323.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/Foto0321.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02568.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02570.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02571.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02575.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02576.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02577.jpg[/IMG]

[IMG=500]http://i283.photobucket.com/albums/kk288/vuile_beunkoe/DSC02579.jpg[/IMG]
 

Fiah

MF veteraan
1 jun 2008
2.777
0
Hulde voor de plaatjes! :} Ga vooral alles op de foto zetten terwijl je je GS500 weer in elkaar prutst *D

BTW, zou je de fotos naar het MF willen uploaden om te voorkomen dat je HOWTO straks geen plaatjes meer heeft?
 

reuffneck

MF veteraan
21 jul 2006
12.496
1
31
Hillegom
Lukt het niet zo 123 met je handen, voorzichtig (!) kun je dan met een platte schroevendraaier wat beweging proberen te brengen.
ik zou het niet met een schroevendraaier doen...gewoon kunststof hamer pakken en een paar tikken geven en hij is zo los
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Heb je niet eerst de timing gecontroleerd voordat je de nokkenassen eruit haalde?

Een een zuiger heeft altijd veel speling in de cilinder, de zuigerveren sluiten die ruimte af.
 

Vuile Beunkoe

MF veteraan
16 okt 2006
4.518
1
30
Wijchen
ik zou het niet met een schroevendraaier doen...gewoon kunststof hamer pakken en een paar tikken geven en hij is zo los
Ik pak liever een schroevendraaier :) Krijg je de kracht veel beter op de plek waar je hem hebben wilt, in de richting die je hebben wilt. Zodra de eerste spanning er af is kan je hem al met je handen er af trekken.

Heb je niet eerst de timing gecontroleerd voordat je de nokkenassen eruit haalde?

Een een zuiger heeft altijd veel speling in de cilinder, de zuigerveren sluiten die ruimte af.
Waarom controleren? Met terug monteren zet ik alles gewoon op tijd ;) Gewoon zo draaien dat de kleppen niet bediend worden, heb je ook geen spanning op de nokkenas staan.

Ik weet dat een zuiger iets toeloopt richting de verbrandingskamer. Maar het moment dat ik de zuigerveer zíe, en met mijn vingers de zuiger heen en weer kan bewegen, lichtjes desaxeren, dan is het toch echt tijd voor andere :P Natuurlijk kun je ze terug monteren en er nog 10.000 km mee rijden, maar daarna zal het wel echt op zijn. Overigens gemeten, en ook volgens WPHB aan vervanging toe. 73.878mm terwijl de servicelimit 73.88 mm is ;) Alsof ik het wist :X
 

erwinko

MF veteraan
25 jun 2005
8.057
86
29
Avenhorn
als ik alleen al die rode slierten vloeibare pakking overal tussenuit die komen krijg ik al kippenvel.

vloeibare pakking wordt bijna altijd in veel te grote maten gebruikt.
een heeel dun laagje is al genoeg. vaak zie je het er dan evengoed nog een klein beetje tussenuit komen.

je zult de eerste niet zijn met een verstopt olie kanaal door die rommel :X