Hulp bij keuze

darksight

Die hard MF'er
16 nov 2010
619
1
Beste motorrijders.

Ik ben 19 jaar en intussen bezig met lessen. Ik ben al een beetje voorzichtig aan het kijken wat voor motor ik graag zou hebben. Mijn interesse gaat uit naar de CBR600f. Mijn vraag aan jullie is nu: wat is het verschil in rijden tussen een CBR600f en de CBR 600RR. Oftewel, de sport-tour en de Supersport motoren? Ik zal zowel veel op de snelweg als op provinciale wegen rijden.

Alvast bedankt en als ik niet volledig ben geweest hoor ik het wel!

Darksight
 
Niks, gewoon nemen wat je mooi vindt.

(Of je gaat luisteren naar de verhalen van de "fijnproevers" (die zelf ook maar 5000 km per jaar rijden), dat je linker onder-botje van je rechterruggewervel bij de ene 5 graden meer gekanteld is, waardoor je bij lange ritten wel een beetje spierpijn kan krijgen en bla bla bla bla, maar da's natuurlijk alleen maar oude-wijven-gereutel)
 
Laatst bewerkt:
Een Street-Triple natuurlijk. :+

Er is 1 simpel antwoord: Geen hulp zoeken en zelf beslissen aan de hand van proefritten.
Er zit gewoon verschil tussen beiden zoals vermogen, zitpositie etc. Daarnaast doet de 1 snelweg met een supersport de ander met een Goldwing. Het gaat erom wat JIJ lekker vind rijden en wat natuurlijk je budget is. Tot slot: Proefrijden!
 
Laatst bewerkt:
Dank iig voor de snelle reacties. Nu is mij verteld (ik weet dat er veel mensen uit hun nek kletsen, maar toch) dat met een supersport je snel last krijgt van je polsen als je zacht (woonwijk) moet rijden. In hoeverre klopt dit ? En uiteraard ga ik zoveel mogelijk proef rijden.
 
Dat valt echt wel mee vind ik. Maar ook dat verschilt weer per persoon. De enige oplossing is dus die van Lux. Gewoon op beide proefrijden, en aan de hand van proefritten en de rest (budget, uiterlijk etc) een beslissing nemen.
 
Dank iig voor de snelle reacties. Nu is mij verteld (ik weet dat er veel mensen uit hun nek kletsen, maar toch) dat met een supersport je snel last krijgt van je polsen als je zacht (woonwijk) moet rijden. In hoeverre klopt dit ? En uiteraard ga ik zoveel mogelijk proef rijden.

Klopt helemaal,vooral bij een triumph daytona 675 :Y ,en een ouwe gixxer :P.
De latere jappen zijn iets "vriendelijker"wat betreft hun ergonomie.
Maar je bent een jonge gast,nu al last van reuma of iets dergelijks }) ?
 
Tja, als je al je gewicht op je polsen laat leunen kun je daar wel last van krijgen :Y
Had het zelf in het begin ook, maar als je eenmaal een goed houding aanleert (dmv cursus oid), dan valt dat echt heel erg mee :)

Voor de rest gewoon lekker proefrijden/zitten en uiteindelijk kopen wat je mooi vind :)
(en wat je kunt betalen natuurlijk :P )
 
Dat last van de polsen is ook verschillend per persoon dus ik trek me weinig aan van dat soort verhalen. Ik heb zelf proefgereden op een Daytona 675 en daar is de zitpositie wel extreem van vind ik persoonlijk. Nadat ik een ernstig ongeluk kreeg 2,5 maand geleden en het feit dat ik al langer problemen heb met mijn rug heb ik voor de Street-Triple gekozen. Dus dat polsen verhaal kan jezelf experimenteren tijdens een proefrit.
 
Je zit sowieso met een 25 KW plof die je later weer terug kan brengen naar het normale vermogen. Ben zelf geen liefhebber van Honda ivm de hoge onderhoudskosten. Niet dat er snel wat stuk zal gaan aan een Honda, maar je weet maar nooit.

En het is inderdaad waar dat je met een 'oude' GSX-R 750/1000 snel last krijgt van je onderarmen en polsen, en dat is voornamelijk bij lange ritten op de snelweg...

Maar een lol dat je kan hebben met deze machines :Y

full
 
Laatst bewerkt:
Dat last van de polsen is ook verschillend per persoon dus ik trek me weinig aan van dat soort verhalen. Ik heb zelf proefgereden op een Daytona 675 en daar is de zitpositie wel extreem van vind ik persoonlijk. Nadat ik een ernstig ongeluk kreeg 2,5 maand geleden en het feit dat ik al langer problemen heb met mijn rug heb ik voor de Street-Triple gekozen. Dus dat polsen verhaal kan jezelf experimenteren tijdens een proefrit.

Heerlijk :P ,ik heb ook wel eens last van mijn rug,maar niet van de zithouding op mijn daytona :N ,polsjes nah ook niet echt veel last van *D (hoef dus geen cursus te volgen ;) )
 
Je zit sowieso met een 25 KW plof die je later weer terug kan brengen naar het normale vermogen. Ben zelf geen liefhebber van Honda ivm de hoge onderhoudskosten. Niet dat er snel wat stuk zal gaan aan een Honda, maar je weet maar nooit.

En het is inderdaad waar dat je met een 'oude' GSX-R 750/1000 snel last krijgt van je onderarmen en polsen, en dat is voornamelijk bij lange ritten op de snelweg...

Maar een lol dat je kan hebben met deze machines :Y

[afbeelding]

Onderhoud bij een Honda valt mee, ik rijd zelf een CBR 600 F3 en daar hoef je zoals klepspeling maar om de 24.000KM te controleren en wat ik heb gehoord bij bijv. een ZX6R van die leeftijd is dat om de 12.000KM. Dit scheelt dus uiteindelijk aanzienlijk in de kosten in het voordeel van de Honda. Weet niet hoe het bij Suzuki zit?

Edit:

Kleine beurt is dus bij 12dkm en een grote bij 24dkm, en zo verder.. volgens Haynes manual
 
Laatst bewerkt:
Geen fan van Honda vanwege hoge onderhoudskosten? :?
Wat is hoog? Elke fiets heeft onderhoud nodig en Honda's staan als betrouwbaar te boek.
Ducati's hebben pas hoge onderhoudskosten. :+
 
Je zit sowieso met een 25 KW plof die je later weer terug kan brengen naar het normale vermogen. Ben zelf geen liefhebber van Honda ivm de hoge onderhoudskosten. Niet dat er snel wat stuk zal gaan aan een Honda, maar je weet maar nooit.

En het is inderdaad waar dat je met een 'oude' GSX-R 750/1000 snel last krijgt van je onderarmen en polsen, en dat is voornamelijk bij lange ritten op de snelweg...

Maar een lol dat je kan hebben met deze machines :Y

[afbeelding]

Die heb ik ook :Y



Maar ik bedoel de nog oudere(oliekoeler) nog extremer :P
full
 
Verschil tussen een 600RR en een 600F zit voornamelijk in de zitpositie. De 600F zit wat 'relaxter', het is meer afhankelijk van wat je doel is met de motor denk ik en wat je zelf het fijnst vind zitten. Als je puur voor de looks gaat, dan moet je een 600RR nemen :9~
 
Verschil tussen een 600RR en een 600F zit voornamelijk in de zitpositie. De 600F zit wat 'relaxter', het is meer afhankelijk van wat je doel is met de motor denk ik en wat je zelf het fijnst vind zitten. Als je puur voor de looks gaat, dan moet je een 600RR nemen :9~~

Wat denk je,van het gewicht,stuureigenschappen,toch wat meer jus o.a. ;)
 
Wow, ik ben 15 min weg en meteen al zoveel reacties :D Ik denk idd ook dat 600F wat relaxter zal zitten, ik heb al wel op beide motoren gezeten, maar nog niet gereden vanwege dat ik nog aan het lessen ben :P Het punt is ook dat ik de motor liever bij een dealer koop dan particulier aangezien ik 0,0 verstand heb van de techniek van motoren.
 
Heerlijk :P ,ik heb ook wel eens last van mijn rug,maar niet van de zithouding op mijn daytona :N ,polsjes nah ook niet echt veel last van *D (hoef dus geen cursus te volgen ;) )
Haha tja de een heeft het uit zichzelf al :P
Maar ik had eerst een andere zithouding geleerd bij tracktraining en later hoorde ik het ook nog van een kennis (hoe je goed kunt zitten). Dus eigenlijk was die hele tracktraining niet nodig :+ (maar wel leuk :P)

Rug heb ik al last van als ik gewoon op een bureaustoel zit, dus daar trek ik me niets meer van aan :N Dat hoort er nu eenmaal bij en dat zal ook zo zijn als ik een ander soort motor koop..
 
Wat denk je,van het gewicht,stuureigenschappen,toch wat meer jus o.a. ;)

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, heb nog een quote van motorcyclenews.com over de 600RR van 2003:

''Barely related to the long-running all-round Honda CBR600F – the Honda CBR600RR is a track biased missile – and an excellent one. On the road, the ‘F’ version is a better bet for most with a more roomy riding position, stable handling and a less revvy engine but get the Honda CBR600RR on the track and it’s in its element.''
 
Klopt helemaal,vooral bij een triumph daytona 675 :Y ,en een ouwe gixxer :P.De latere jappen zijn iets "vriendelijker"wat betreft hun ergonomie.
Maar je bent een jonge gast,nu al last van reuma of iets dergelijks }) ?
:^ Maar even doorzetten en je voelt het niet meer :+
 
Wow, ik ben 15 min weg en meteen al zoveel reacties :D Ik denk idd ook dat 600F wat relaxter zal zitten, ik heb al wel op beide motoren gezeten, maar nog niet gereden vanwege dat ik nog aan het lessen ben :P Het punt is ook dat ik de motor liever bij een dealer koop dan particulier aangezien ik 0,0 verstand heb van de techniek van motoren.
Misschien dat er in de omgeving iemand is die je hiermee kan helpen?

edit: zoals die CBR600F in het te koop forum waarop je gereageerd hebt, dat is een prima eerste motor! Let wel dat je de motor nog naar 25KW moet laten afvoeren.
 
Laatst bewerkt:
:} Een mooie!

Geen Yoshi, maar een vulpendop :?

:)

:N ,is mijn circuit motor,ben al enkele keren met een K2 van het circuit zolder afgehaald met toen een superpole incl dB killer en open lucht filter.
Nu kan ik volgas langs de geluidspalen raggen *O* ,geen probleem :P
Voor mij geen open pijpen meer op het circuit :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan