Hydrauliek olie in remleiding (hefbrug)?

Jorisch

MF'er
28 jan 2013
185
4
Valkenswaard
Hallo,

Ik ben met een maat van mij bezig om zelf een motorbrug te bouwen
hiervoor hebben we een standaard garagekrik aangepast aangezien deze onder de burg komt te zitten, we hebben het krik mechanisme verplaatst naar de zijkant van de brug zodat je er goed bij kunt
hiertussen hebben we een oude rubberen remleiding van een motor gezet

de enige olie die voorhanden was, was nog een flesje ATF olie, dit werkte prima, maar na een weekje zat de remleiding opeens dicht
nu blijkt de ATF de remleiding op te lossen

maargoed, nu komt er dus een nieuwe stalen remleiding op, maar die hebben nog altijd een kunststof binnenmantel

nu is mijn vraag:
Kan de stalen remleiding tegen hydrauliek olie?
Of kunnen de afdichtingen in de krik tegen remvloeistof?

een van beide is goed, de precieze eigenschappen van de olie komt niet zo nauw, als het zichzelf maar niet oplost
 
Hallo,

Ik ben met een maat van mij bezig om zelf een motorbrug te bouwen
hiervoor hebben we een standaard garagekrik aangepast aangezien deze onder de burg komt te zitten, we hebben het krik mechanisme verplaatst naar de zijkant van de brug zodat je er goed bij kunt
hiertussen hebben we een oude rubberen remleiding van een motor gezet

de enige olie die voorhanden was, was nog een flesje ATF olie, dit werkte prima, maar na een weekje zat de remleiding opeens dicht
nu blijkt de ATF de remleiding op te lossen

maargoed, nu komt er dus een nieuwe stalen remleiding op, maar die hebben nog altijd een kunststof binnenmantel

nu is mijn vraag:
Kan de stalen remleiding tegen hydrauliek olie?
Ik denk het wel.
Of kunnen de afdichtingen in de krik tegen remvloeistof?
Ik denk het niet, tenzij je DOT5 gaat gebruiken. Maar dat is niet zinvol, want veels te duur.
een van beide is goed, de precieze eigenschappen van de olie komt niet zo nauw, als het zichzelf maar niet oplost
 
Dat is dus de vraag, welke vloeistof is geschikt?
hydrauliek olie voor de krik, en remvloeistof voor de leiding

maar die twee gecombineerd???

ATF en rubberleiding gaat iig niet samen blijkbaar
Of je haalt een geschikte leiding voor aan de pomp, en doe je er gewone olie in die ook in een krik hoort.
 
Je kunt ook vorkolie gebruiken, gewoon 10w erin. Daar worden onze professionele bruggen standaard mee geleverd. Als er een keer een lek is geweest of iets dergelijks krijgen we 10w vorkolie van Bel-Ray meegeleverd.
 
Je kunt ook vorkolie gebruiken, gewoon 10w erin. Daar worden onze professionele bruggen standaard mee geleverd. Als er een keer een lek is geweest of iets dergelijks krijgen we 10w vorkolie van Bel-Ray meegeleverd.


ik heb me laten vertellen dat vorkolie eigenlijk gewoon hydrauliek olie is met de nodige dopes om schuimen tegen te gaan.

dus zou je wel eens gelijk kunnen hebben ;) , alleen de prijs is misschien interessant.
 
Ooit jezelf afgevraagd welke druk je gaat opbouwen, en dat dan een hydraulische slang van bv Pirtek of Hansaflex beter/veiliger is?.
Hoe kom je erbij een remleiding te gaan gebruiken |(


:^

Remslang kan best veel druk hebben maar lang niet zo veel als een hydrauliekslang.

Gewoon even naar een hydrauliekboer of een landbouwmechanisatiebedrijf gaan, die kunnen zo een slang voor je persen, kost geen drol en dan heb je het goed.
Olie maakt niet zoveel uit, Ik doe altijd hydrauliekolie iso 46 in de krik omdat die mooi dun is en ik er veel van op voorraad heb.
 
:^

Remslang kan best veel druk hebben maar lang niet zo veel als een hydrauliekslang.

Gewoon even naar een hydrauliekboer of een landbouwmechanisatiebedrijf gaan, die kunnen zo een slang voor je persen, kost geen drol en dan heb je het goed.
Olie maakt niet zoveel uit, Ik doe altijd hydrauliekolie iso 46 in de krik omdat die mooi dun is en ik er veel van op voorraad heb.
Hoeveel is "best veel" |(
Op een remleiding staat geen werk of barstdruk, dus je weet totaal niet waar je mee bezig bent. Of de brug is compleet doorgerekend met een maximaal toelaatbaar hefgewicht...
 
Hoeveel is "best veel" |(
Op een remleiding staat geen werk of barstdruk, dus je weet totaal niet waar je mee bezig bent. Of de brug is compleet doorgerekend met een maximaal toelaatbaar hefgewicht...

Hoeveel druk ik ga opbouwen weet ik zo niet, iig best veel want die rubber remleiding zag je wel wat zwellen.

Waarom een remleiding? Dat was het enige wat ik had op een zondag middag.

Hij is nu zo gemaakt dat er een remleiding met banjo fittingen op kan, is een banjo fitting ook mogelijk op een hydrauliek leiding? (Heb nooit met hydrauliek gewerkt dus weet er geen drol vanaf)

Als dat zo is, dan ga ik uiteraard voor een hydrauliek leiding, of als ik een andere koppeling gemakkelijk erop kan zetten

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties
 
Hoeveel druk ik ga opbouwen weet ik zo niet, iig best veel want die rubber remleiding zag je wel wat zwellen.

:X
Waarom een remleiding? Dat was het enige wat ik had op een zondag middag.

Hij is nu zo gemaakt dat er een remleiding met banjo fittingen op kan, is een banjo fitting ook mogelijk op een hydrauliek leiding? (Heb nooit met hydrauliek gewerkt dus weet er geen drol vanaf)

Als dat zo is, dan ga ik uiteraard voor een hydrauliek leiding, of als ik een andere koppeling gemakkelijk erop kan zetten

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties

Maar wat is nou de moeite om gewoon een stuk hydrauliekslang in de juiste lengte te bestellen?
 
Hoeveel druk ik ga opbouwen weet ik zo niet, iig best veel want die rubber remleiding zag je wel wat zwellen.

Waarom een remleiding? Dat was het enige wat ik had op een zondag middag.

Hij is nu zo gemaakt dat er een remleiding met banjo fittingen op kan, is een banjo fitting ook mogelijk op een hydrauliek leiding? (Heb nooit met hydrauliek gewerkt dus weet er geen drol vanaf)

Als dat zo is, dan ga ik uiteraard voor een hydrauliek leiding, of als ik een andere koppeling gemakkelijk erop kan zetten

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties

Ik heb weleens met m16 en m18 banjobouten in hydrauliek systemen gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
:XMaar wat is nou de moeite om gewoon een stuk hydrauliekslang in de juiste lengte te bestellen?

Hoeveel moeite dat is? Niet zoveel, maar daar gaat het ook helemaal niet over...

Op zondag kan je zo'n slang zoiezo niet ergens halen, dus toen die remleiding gepakt

Voor nu vraag ik dus of een hydrauliekslang ook met standaard banjo's te krijgen is, in dit geval een m10x1.0 banjo

Als dat zo is ga ik die bestellen met een flesje hydrauliekolie en dan ben ik geholpen
 
Een teflon gevoerde staal gevlochten remleiding kan prima tegen hydrauliekolie.
Een goede remslang kan net zoveel druk en soms nog (veel) meer als een grotere diameter hydrauliekslang.
 
Hoeveel druk ik ga opbouwen weet ik zo niet, iig best veel want die rubber remleiding zag je wel wat zwellen.

Waarom een remleiding? Dat was het enige wat ik had op een zondag middag.

Hij is nu zo gemaakt dat er een remleiding met banjo fittingen op kan, is een banjo fitting ook mogelijk op een hydrauliek leiding? (Heb nooit met hydrauliek gewerkt dus weet er geen drol vanaf)

Als dat zo is, dan ga ik uiteraard voor een hydrauliek leiding, of als ik een andere koppeling gemakkelijk erop kan zetten

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties


Ja, hydrauliekslang kan je gewoon met banjo opname kopen.
Even de lengte van de slang opmeten en de diameter van het banjo oog, en dan kan je zo een slang laten persen, klaar terwijl je wacht en een lage druk hydrauliekslang kan al 280 bar druk aan dus dat is ruim voldoende voor een hefbrug.
 
Laatst bewerkt:
Een teflon gevoerde staal gevlochten remleiding kan prima tegen hydrauliekolie.
Een goede remslang kan net zoveel druk en soms nog (veel) meer als een grotere diameter hydrauliekslang.


Hoeveel druk kan die remslang hebben?
Niet om je af te zeiken hoor, ben ik gewoon benieuwd naar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan