Hydraulische cilinder vullen heftafel

Luz916

Die hard MF'er
1 okt 2017
314
167
Goedemiddag,

Enige tijd geleden heb ik een heftafel gekocht om op hoogte te kunnen werken aan de motor. Enige tijd na aanschaf moest er een paar borgpennen vervangen worden, tijdens deze reparatie is er wat olie uit de cilinder gelekt. Vervolgens heeft de lift het nog 2x gedaan, en op dit moment vermoed ik dat er lucht in het systeem zit. > de cilinder komt onder belasting niet meer naar buiten.

Nu heb ik dit weekend wat reparatie pogingen gedaan door olie bij te vullen, maar tevergeefs. Zijn er hier op MF mensen die bekend zijn met dit type cilinders, of advies kunnen geven? Of eventueel bekend zijn met plaatsen om de lift te laten repareren of de cilinder te demonteren en reviseren?

De lift zelf is ondanks zijn leeftijd niets mis mee, dus hierin investeren zou wat mij betreft zeker de moeite waard zijn.

Gedaan tot nu toe:
  • Olie pijl gecheckt via de blauwe bout aan de onderkant van de cilinder in uitgaande stand > reservoir = vol
  • Olie pijl gecheckt via de blauwe bout aan de onderkant van de cilinder in rust stand > reservoir was op een paar cc na vol. Ook na bijvullen geen beter resultaat.
Wie o wie?
 

Bijlagen

  • 0b435752-76c2-4773-b5fc-c90bbd8d9f5d.jpg
    0b435752-76c2-4773-b5fc-c90bbd8d9f5d.jpg
    217,8 KB · Weergaven: 76
  • 3cb0ccfe-f19e-4191-9505-1a3afc971b4e.jpg
    3cb0ccfe-f19e-4191-9505-1a3afc971b4e.jpg
    218,6 KB · Weergaven: 68
  • 5ccfe856-29a0-4e2e-9f5c-7bcf5ebced51.jpg
    5ccfe856-29a0-4e2e-9f5c-7bcf5ebced51.jpg
    280,3 KB · Weergaven: 64
  • 88c5e3b7-aee1-4aa7-9eaf-d5215ddc9089.jpg
    88c5e3b7-aee1-4aa7-9eaf-d5215ddc9089.jpg
    205,6 KB · Weergaven: 62
  • e6d0dfff-c298-40d8-b29d-5781eca23a42.jpg
    e6d0dfff-c298-40d8-b29d-5781eca23a42.jpg
    219,4 KB · Weergaven: 76
  • f92b8793-4de6-494e-bdd6-ad0517510a93.jpg
    f92b8793-4de6-494e-bdd6-ad0517510a93.jpg
    173,7 KB · Weergaven: 74
Oplossing
Update: Vandaag een belletje gehad van het bedrijf waar ik de lift heb achtergelaten. Hij werkt weer!

Achteraf geen wonder dat ik het niet werkend kreeg.
  1. Bij demontage bleek dat er roest op de cilinder zat, deze is nu gehoond.
  2. Alle afdichtingen zijn vernieuwd, deze weren ook "End Of Life".
  3. De cilinder zat toch nog vol met drap (hoe dan?! ik heb mezelf suf gepompt met hydraulische olie). Dus alles is schoon gemaakt.
Totale kosten: een paar honderd euro en 3u op en neer rijden met de lift op de aanhanger. Daar ben ik zeer tevreden mee.
Iets in mij zegt dat je moet ontluchten met de olieaansluiting op een hoog punt en dan de cilinder terug laten komen, dat de bellen stijgen... Maar er zal toch een voorziening voor zijn... Sorry hoor, maar ik heb ook interesse... :?
 
 
Iets in mij zegt dat je moet ontluchten met de olieaansluiting op een hoog punt en dan de cilinder terug laten komen, dat de bellen stijgen... Maar er zal toch een voorziening voor zijn... Sorry hoor, maar ik heb ook interesse... :?

Klinkt logisch. Als ik de cilinder terug laat komen moet dat al geforceerd, dus met spanband. Als ik dan de blauwe bout los heb pist al de olie over de vloer :-). Geen succes dus.
 

Bijlagen

  • 996d39d3-f7eb-4fa4-89d1-1092d1a5c0da.jpg
    996d39d3-f7eb-4fa4-89d1-1092d1a5c0da.jpg
    204,1 KB · Weergaven: 18

Thanks! Ik denk dat dit toch een cilinder is waarbij er aan 2 kanten olie in zit. De voorste bout heeft bij mij namelijk een ontluchting gat, de cilinder in de link niet. Eens?
 

Bijlagen

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    34,3 KB · Weergaven: 28
Thanks! Ik denk dat dit toch een cilinder is waarbij er aan 2 kanten olie in zit. De voorste bout heeft bij mij namelijk een ontluchting gat, de cilinder in de link niet. Eens?

:N niet eens. Jij hebt niet eens een retour leiding aan de voorzijde van de cilinder, en ten tweede hoef jij niet te krikken om hem te laten zaken. Toch?
Je opent gewoon een retour ventiel, en door het gewicht van de heftafel drukt de zuiger weer terug in de cilinder.
Voor het vullen moet je wel het rentour ventiel open zetten, en na afvullen met het retour ventiel geopend meerder keren rondpompen. Dat zou het eigenlijk moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Oke, toch een poging doen dan. Olie bijvullen via de koperen, bovenste, bout terwijl de lift in de hoogste stand staat, en dan oppompen :t.

**is het niet logischer bij te vullen via die bout wanneer de cilinder in "rust" stand staat? Dus ingeschoven, niet uitgeschoven.
 
Als er bij die ene losse bout olie uitkomt zou je haast zeggen dat de cups lek zijn, bij een enkelwerkende hoort daar geen olie te zitten

Wellicht weet mijn Vriend, Held, Steun en Toeverlaat (1 persoon) @Red Force ons te helpen, die is er wat meer mee bezig
 
Als dat ding 7 jaar heeft stil gestaan zal de seal wel rot zijn en het ventiel vast zitten.

Vaak zijn ze nog te redden ook, gewoon tig keer in/uit , met stevig wat olie. Komt het vaak weer los.

Let wel effe op je vingers / armen en alles wat er tussen kan komen met het kloten,
die tafel ziet er solide uit.. zal wel wat kilo's wegen "als ie komt".
( er is een reden dat ik dit zeg ;p )



Zo niet zal je toch even de unit d'r uit moeten peuteren om te kijken wat er niet goed werkt.
( soms is het pomp-heveltje / mini cilindertje rot )

Máár.. grote kans.. beetje spoelen / wiebelen / morren , dat dat ding weer op gang komt.
 
Als er bij die ene losse bout olie uitkomt zou je haast zeggen dat de cups lek zijn, bij een enkelwerkende hoort daar geen olie te zitten

Wellicht weet mijn Vriend, Held, Steun en Toeverlaat (1 persoon) @Red Force ons te helpen, die is er wat meer mee bezig

:W


In ieder geval altijd vullen met de cilinder naar beneden/ingeschoven.
Anders krijg je een mooie fontein als je hem laat zakken...;)

Als in de bout op de cilinder een ontluchting zit, gaat het om een enkelwerkende cilinder.

Dus vullen via de blauwe bout, en met de kraan open even rondpompen, net zolang tot je geen bubbels meer ziet en het reservoir helemaal vol zit.
 
let wel effe op als je em losdraait, bij sommige zit er een veertje met een balletje onder
( geen idee waarvoor die zijn trouwens )

En ja, die schiet best ver :)


* Edit, heb een paar van die sets kunnen redden , en er een paar afgeschreven.
De beste resultaten had ik ( indien eenmaal in de basis weer werkt )

Loshalen, en het hele spul doorpompen met diesel
Dan is al t grut d'r uit en meuk.

Daarna afvullen met schone , de juiste olie.

Uit NOOD kan je gewoon 10w40 ofzo gebruiken tot je het goed werkend hebt ( de meest cheapo olie die je hebt liggen zeg maar )

Probeer ze niet helemaal uit elkaar te halen, daar zijn ze toch niet echt voor bedoeld / gemaakt..
Het kan wél ( soms ) .. maar echt beter worden ze er niet op, als je niet de juiste seals hebt liggen ( veel van dat spul heeft een pers passing )
Nah.. dat hamer je meestal niet zo weer even terug in model .
 
let wel effe op als je em losdraait, bij sommige zit er een veertje met een balletje onder
( geen idee waarvoor die zijn trouwens )


En ja, die schiet best ver :)


* Edit, heb een paar van die sets kunnen redden , en er een paar afgeschreven.
De beste resultaten had ik ( indien eenmaal in de basis weer werkt )

Loshalen, en het hele spul doorpompen met diesel
Dan is al t grut d'r uit en meuk.

Daarna afvullen met schone , de juiste olie.

Uit NOOD kan je gewoon 10w40 ofzo gebruiken tot je het goed werkend hebt ( de meest cheapo olie die je hebt liggen zeg maar )

Meestal bepaald die de overdruk. Zwaardere veer is meer hefkracht/ druk tot dat hij langs het kogeltje perst
En de bout boven in laat alleen lucht naar binnen of naar buiten als de zuiger in de cilinder beweegt. Daar hoort geen olie uit te komen.
Vullen zoals al opgemerkt met de cilinder ingetrokken onderaan de cilinder (bij het pompje).
 
Dank voor de reacties! Bij nader inzien (lees: na goed kijken) zit er dus wel een retourleiding op de cilinder. Zie de blauwe leiding links onder de cilinder op de foto. Dit zou betekenen dat het dus wel een dubbel werkende cilinder is.

Ik heb hem nu in rust stand via de bovenste bout gevuld, ook heb ik de olie (zwarte drap) die in het onderste reservoir zat via de blauwe bout met een grote injectiespuit leeg getrokken en gevuld met olie. Vervolgens heb ik mezelf het afgelopen half uur helemaal de &^%$#@ gepompt, maar helaas zonder resultaat :+.

De bovenste bout heeft wel 2 ventielen die open en dicht te zetten zijn, iemand enig idee wat de werking hiervan is? Hier komt tijdens het op en neer tillen van de lift wel olie uit.

*Onder de blauwe bout zit inderdaad een veer, het hier boven beschreven balletje heb ik nog niet kunnen ontdekken.
 

Bijlagen

  • 9a5fd8ca-a63a-4c13-a893-664b034246f0.jpg
    9a5fd8ca-a63a-4c13-a893-664b034246f0.jpg
    207 KB · Weergaven: 21
  • 97fc284b-5009-4aa5-8ce7-4a3880e8b751.jpg
    97fc284b-5009-4aa5-8ce7-4a3880e8b751.jpg
    128,5 KB · Weergaven: 22
  • df65e21a-cbf9-44a5-9b45-96030f988329.jpg
    df65e21a-cbf9-44a5-9b45-96030f988329.jpg
    136,6 KB · Weergaven: 21
:W


In ieder geval altijd vullen met de cilinder naar beneden/ingeschoven.
Anders krijg je een mooie fontein als je hem laat zakken...;)

Als in de bout op de cilinder een ontluchting zit, gaat het om een enkelwerkende cilinder.

Dus vullen via de blauwe bout, en met de kraan open even rondpompen, net zolang tot je geen bubbels meer ziet en het reservoir helemaal vol zit.

Ook met deze tactiek geen succes tot op heden.
 
Die blauwe leiding is waarschijnlijk puur om eventuele lekolie terug naar het reservoir te brengen, mochten de afdichtingen van de zuiger gaan lekken.
Want ik zie duidelijk een ontluchting op de messing bout zitten.
Dus aan de kant van de messing bout en de blauwe leiding mag geen olie zitten...
 
Zo'n handpomp waar je een cilinder aan kunt hangen om te persen, doet dat in principe ook.
Je draait het kraantje dicht op de pomp bij de slang en gaat pompen, en de cilinder komt naar buiten.
Je draait het kraantje los en de cilinder gaat weer in tot de werkdruk eraf is. Daarna moet je de zuiger met de hand verder indrukken. En de olie stroomt terug in de handpomp.
 
Dank weer voor de reacties heren. Ik ga van de week nog een poging wagen, klinkt logisch wat Red Force zegt.

Wat betreft het reservoir, ik denk niet dat deze groter is dan 250cc.

Ik houd jullie op de hoogte :t
 
Hoe groot is het reservoirtje?
Ik denk namelijk dat je de olie van de ene kant van de zuiger naar de andere kant pompt.
Dan heb je namelijk geen reservoir van 1-2 liter nodig.
onmogelijk, omdat het volume aan de kant waar de zuiger die naar buiten komt kleiner is dan aan de andere kant, het volume van de zuigerstang moet gecompenseerd kunnen worden.
 
Als ik het zo zie hoort er aan de bovenkant geen olie te zitten. Maar als je die hebt afgevuld, zou je ook niet moeten kunnen pompen als hij druk opbouwd. Ik zou gewoon even de bovenste bout met gaatje los laten liggen en pompen....komt de olie er vanzelf uit. Maar als je loos kan blijven pompen, zonder dat hij druk opbouwd zou ik dat pedaal waarmee hij gaat zakken maar eens nakijken. Blijft dat ventiel niet open staan? Of iets in die richting?
 
Dank voor de reacties! Bij nader inzien (lees: na goed kijken) zit er dus wel een retourleiding op de cilinder. Zie de blauwe leiding links onder de cilinder op de foto. Dit zou betekenen dat het dus wel een dubbel werkende cilinder is.

Ik heb hem nu in rust stand via de bovenste bout gevuld, ook heb ik de olie (zwarte drap) die in het onderste reservoir zat via de blauwe bout met een grote injectiespuit leeg getrokken en gevuld met olie. Vervolgens heb ik mezelf het afgelopen half uur helemaal de &^%$#@ gepompt, maar helaas zonder resultaat :+.

De bovenste bout heeft wel 2 ventielen die open en dicht te zetten zijn, iemand enig idee wat de werking hiervan is? Hier komt tijdens het op en neer tillen van de lift wel olie uit.

*Onder de blauwe bout zit inderdaad een veer, het hier boven beschreven balletje heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Ik lees dit nu pas. Dat veranderd de zaak, maar maakt het nog geen dubbel werkende cilinder.
Als voorbeeld -->
yyyyyy.jpg


Op de plek waar ik de rode pijllijn heb getekend, daar loopt bij jou de leiding. De afgebeelde cilinder heeft dit inwendig. Op het filmpje kun je het principe zien.


Klinkt logisch. Als ik de cilinder terug laat komen moet dat al geforceerd, dus met spanband. Als ik dan de blauwe bout los heb pist al de olie over de vloer :-). Geen succes dus.
Met alles gemonteerd zoals het zat, zakt hij dan ook geforceerd, of zit er dan geen beweging in?
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo zie hoort er aan de bovenkant geen olie te zitten. Maar als je die hebt afgevuld, zou je ook niet moeten kunnen pompen als hij druk opbouwd. Ik zou gewoon even de bovenste bout met gaatje los laten liggen en pompen....komt de olie er vanzelf uit. Maar als je loos kan blijven pompen, zonder dat hij druk opbouwd zou ik dat pedaal waarmee hij gaat zakken maar eens nakijken. Blijft dat ventiel niet open staan? Of iets in die richting?
:N
Als het ventiel open bleef staan, dan stond de cilinder niet meer uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan