iemand balhoofdpen draaien??

chrisjemol

MF veteraan
24 okt 2007
9.344
136
Geertruidenberg
hoi
ik zoek iemand die een balhoofdpen voor me kan draaien of degene die ik heb kan aanpassen.
ik heb namelijk een gsxr1100 USD vork en wil die in mijn '81 cb900 plaatsen, dit past allemaal prima, maar de pen van de gsx vork is net een centimeter te kort.
iemand die ook over een pers kan beschikken zou handig zijn, dan kan hij er meteen ingeperst worden.

alvast bedankt,

mvg chris mol
 
hoi, ik kom uit raamsdonksveer (net naast breda) en ik heb een goedkoop paint-tekeningetje gemaakt met een beschrijving erbij.

ik heb wel de pen van de gsx die te kort is en de pen van de honda (zoals die dus moet worden).
ik zou die dus kunnen opsturen, en dan kan je de ene bv precies namaken en meteen in de kroonplaat zetten? (toch?)

heb je een mail adres waar dat tekeningetje heen kan (is ook makkelijker communiceren) mijn adres is cmtheman AT hotmail DOT com
 
Kan simpeler hoor,gewoon een centimetertje tussen lassen,busje erin maken(voor de centrering),mooi v groefje en dan goed doorlassen,Regelmatig gedaan,gebeurt niks mee.
Zoveel kracht komt er niet op die pen. :N Alleen de plekken waar de lagers zitten.
:W
 
Laatst bewerkt:
Kan simpeler hoor,gewoon een centimetertje tussen lassen,busje erin maken(voor de centrering),mooi v groefje en dan goed doorlassen,Regelmatig gedaan,gebeurt niks mee.
Zoveel kracht komt er niet op die pen. :N Alleen de plekken waar de lagers zitten.
:W
Zelfs met een pen er in kan je de perfecte uitlijning van de lagers nooit garanderen.... Neemt de fabriek de moeite om de lagers op enkele duizendsten millimeters nauwkeurig te maken, ga je er zelf een onnauwkeurigheid van enkele tiende millimeters in brengen.... Het is echt veel beter een nieuwe pen te maken waarbij de lagerpunten en het paspunt in 1 opspanning gedraaid is.
 
ik vind het allemaal best als iemand een mooie nieuwe pen kan maken of de oude (kwalitatief goed) kan verbouwen.

heb beide pennen en kroonplaten, dus hoeft denk ik niet zoveel moeite te zijn. Als iemand dit wil en kan doen en de prijs kan doorgeven ben ik heel erg blij!
 
Zelfs met een pen er in kan je de perfecte uitlijning van de lagers nooit garanderen.... Neemt de fabriek de moeite om de lagers op enkele duizendsten millimeters nauwkeurig te maken, ga je er zelf een onnauwkeurigheid van enkele tiende millimeters in brengen.... Het is echt veel beter een nieuwe pen te maken waarbij de lagerpunten en het paspunt in 1 opspanning gedraaid is.

Theorie versus praktijk,in praktijk kan veel meer.Als je er maar een busje in zet en netjes om en om last. O-)
Denk je nou echt dat de Jappen met duizenden milimeter nauwkeurig fabriceerd! _O-
 
Laatst bewerkt:
ik kan geen prijs geven totdat ik kan zien wat er moet gebeuren , plaats dan maar een foto van de pen die je hebt die nagemaakt moet worden maar dan iets langer.
 
Denk je nou echt dat de Jappen met duizenden milimeter nauwkeurig fabriceerd! _O-
Ja, dat weet ik zelfs zeker!



Maar blijkbaar heb je mijn posting niet gelezen: het gaat hier om de lagers en de lagerpassing, niet om de hele motor...... En aangezien ik 4 jaar vertegenwoordiger ben geweest bij een importeur van Japanse lagers zou ik er wel iets van opgestoken moeten hebben, dacht ik zo.......
De balhoofdpen heeft trouwens een maximale afwijking van ca. 0,04mm op evenwijdigheid en lagerpassing.
 
Ja, dat weet ik zelfs zeker!



Maar blijkbaar heb je mijn posting niet gelezen: het gaat hier om de lagers en de lagerpassing, niet om de hele motor...... En aangezien ik 4 jaar vertegenwoordiger ben geweest bij een importeur van Japanse lagers zou ik er wel iets van opgestoken moeten hebben, dacht ik zo.......
De balhoofdpen heeft trouwens een maximale afwijking van ca. 0,04mm op evenwijdigheid en lagerpassing.

dat is 4 honderdste hoor! _O-

als de pen een paar tienden krom is, hoeveel moet de cup dan scheef zitten in het balhoofd?
bij tachtig procent van de motorfietsen zullen de cups echt niet evenwijdig zitten doordat er wel een zandkorrel, braam of verfklodder in de passing zit.

het is trouwens nog niet zo heel lang geleden dat die jappen motorfietsen afleverden met kogellagertjes :X
zelfs met de cups op het balhoofd vastgelast :X

dus in ontwerp kan het er nog zo nauwkeurig uitzien, in de praktijk valt er best wat te rommelen.
 
nou, in dat geval ga ik voor de pen aanpassen, moet goed komen dan, de balhoofdpen is gewoon een zoals die bij vele motoren erop zit, gewoon een stalen pen met verdikking onder voor lager en rand boven waar ander lager op komt en bovenop 2x schroefdraad (1x voor stelmoer en 1x voor eindmoer)

ziet er dus gewoon uit zoals de pen van deze:
GS450MB57JB1037.jpg
 
Ja, dat weet ik zelfs zeker!



Maar blijkbaar heb je mijn posting niet gelezen: het gaat hier om de lagers en de lagerpassing, niet om de hele motor...... En aangezien ik 4 jaar vertegenwoordiger ben geweest bij een importeur van Japanse lagers zou ik er wel iets van opgestoken moeten hebben, dacht ik zo.......
De balhoofdpen heeft trouwens een maximale afwijking van ca. 0,04mm op evenwijdigheid en lagerpassing.


wordt echt niet op een duizendste van een mm gemaakt... je zegt zelf al 0,04mm das nog altijd geen duizendste
 
Goed lezen is inderdaad nogal ingewikkeld voor sommigen...... :+

Nog eenmaal, extra uitgebreid:
- lagers worden echt zeer nauwkeurig geproduceerd. De maatverschillen tussen de binnenring, de kogels en de buitenring zijn echt enkele duizendste millimeters!

- de balhoofdpen wordt in 1 opspanning gedraaid. Hierdoor is de afwijking tussen beide lagerpassingvlakken maximaal 4 honderdste millimeter.

Zo duidelijker? :+

Als de pen af-fabriek krom is, maakt dat niets uit! Zolang de lagerpassingvlakken maar goed zijn, heeft de rest geen functie. Is hij later krom geworden, dan moet hij vervangen worden omdat de lagerpassingdelen niet meer uitgelijnd zijn. En ja, ook een beetje krom is merkbaar! Je krijgt bijvoorbeeld dat de motor linksom de bocht in wil vallen, en rechtsom juist de bocht niet in wil......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan