Iemand ervaring met Honda CR250?

Hammet

Rookie
31 okt 2003
21
0
Ingen
Hallo, ik ben van plan om een CR250 te kopen en deze om te bouwen naar een SM. Ik wilde eerst graag een Husqvarna maar deze lag niet helemaal in het budget ( model 2000 ) Ik wil nu een CR (bouwjaar 2000) +_3000Euro plus ombouwen naar SM +_ 1000EUro. Alleen nu het struikelblok: Ik heb me laten vertellen je het blok na iedere 30 rijuren los moet trekken. Iedere rit luchtfilter schoonmaken, klopt dit?? Kun je een CR misschien met een Aprilia RS250 vergelijken qua onderhoud, das immers ook een 2Takt. Ik wil em voor de hobby gebruiken en naar mijn werk (10km. Wat is het verbruik, met 1:10 kan ik leven maar het moet geen 1:4 zijn. Kan iemand mij meer vertellen over deze motor, samengevat het onderhoud en verbruik. ALvast bedankt.
 
ik heb er 2 gehad '95 en een 2000. De cr250 van 2000 heb ik omgebouwd naar supermotard, maar die heb ik na enkele weken toch maar verkocht.
Het grote nadeel van dat ding was dat het gas moeilijk te doseren was (aan/uit) waardoor je in korte bochten heel snel de motor onderuit trok. hier hebben overigens niet alle tweetaken last van. Om het onderhoud zou ik het zeker niet laten. Ik reed mintens een jaar (enduro)alvorens de zuiger te vervangen (ongeveer 125 uur) en dit kost als je het zelf doet ook maar iets van 100 euro.
De cr250 gebruikt niet meer dan een ktm620 (op de mengolie na)maar je moet er wel rekening mee houden dat wanneer je op een bocht afrijd en hard remt, dat je dan tussengas geeft om te voorkomen dat je motor zonder olie loopt.
 
Sorry voor de late reaktie. Gebruik jij je SM ook voor op de weg, hoe gaat dat eigenlijk als je em voor het circuit gebruik, iedereen die een SM heeft die schrijft in of zo en mag mee doen met wedstrijden???? Of moet je net als met autorace eerst een licensie halen. Wat zou jij de geschikste motor (SM)voor op de openbare weg vinden.
 
een cr is in de eerste plaats natuurlijk niet gemaakt om langdurig op straat te gebruiken, hij is bedoeld als wedstrijdcrosser en zal dus ook zodanig ontwikkeld zijn met alle gevoeligheden die een hoog opgevoerde wedstrijd motor eigen zijn..........en dat zijn nou net de dingen die je niet zoekt in een redelijk betrouwbare straatmotor lijkt mij.....
 
Ik begrijp.... maar komt het vaker voor dat deze motoren omgebouwd worden naar een SM en dan voor op de openbaren weg worden gebruikt? OF wordt er altijd eigenlijk standaard een 4 takt gebruikt.
Ik ken deze motoren eigenlijk alleen van wedstrijden die ik gezien heb. Ik ken ook niemand in de vriendenkring die een SM voor de weg gebruikt.
 
een cr is in de eerste plaats natuurlijk niet gemaakt om langdurig op straat te gebruiken, hij is bedoeld als wedstrijdcrosser en zal dus ook zodanig ontwikkeld zijn met alle gevoeligheden die een hoog opgevoerde wedstrijd motor eigen zijn..........en dat zijn nou net de dingen die je niet zoekt in een redelijk betrouwbare straatmotor lijkt mij.....
Dat dacht ik ook totdat ik er zelf een had. ik heb zo'n drie jaar op cr250 gereden (voornamelijk enduro)en iedereen mag willen dat zijn motor zo weinig stuk zou gaan. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. ik heb alleen 2 keer een zuiger vervangen. In die tijd dat ik de cr had, reden al mijn maten op een ktm620. ik heb er zelf ook 4 jaar een gehad en er had iedere maand wel iemand iets met dat ding. ik heb hooguit een keer een voorvorkkeering vervangen.
 
Ik begrijp.... maar komt het vaker voor dat deze motoren omgebouwd worden naar een SM en dan voor op de openbaren weg worden gebruikt? OF wordt er altijd eigenlijk standaard een 4 takt gebruikt.
Ik ken deze motoren eigenlijk alleen van wedstrijden die ik gezien heb. Ik ken ook niemand in de vriendenkring die een SM voor de weg gebruikt.
Je ziet met wedstrijden steeds minder tweetakten. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat een 2-takt minder controleerbaar te berijden is dan een viertakt.
Ook in de cr4oss zie je steeds meer 4-takten. Een 4-takt heeft ook het voordeel dat je in het zand meer grip hebt (minder wielspin)en de poweband is breder. Een 2-takt heeft verder als nadeel dat je niet normaal dezelfde snelheid kunt rijden, want dan gaat hij erg nerveus reageren op het gas.
 
Maar zou volgens jou het goed te doen zijn, een CR ombouwen naar een SM en deze op de weg gebruiken.
By the way, als ik enduro's zou willen rijden, moet ik dan een licensie halen of betaal je net zoals bij een sport een soort van contributiegeld?? Hoe gaat dat in z'n werk. En werkt dit hetzelfde voor SM races....
 
Ik heb geen ervaring met enduro-wedstrijden e.d. maar ik denk wel dat je een knmvlicentie moet hebben.
Ik heb er altijd mee in de bossen gereden.
Als je zo nu en dan een keer op de weg wilt rijden met je cr250, dan is dit zeker mogelijk. Wil je veel op de weg gaan rijden, dan kan je beter een 4-takt aanschaffen.
 
ik denk dat het vastlopen van een 2-takt bij het toedraaien van de gas een beetje overdreven word, heb een lange tijd een wr200 (yamaha) gehad, geen probleme mee, had wielen voor de baan en sm wielen. Vond het beide leuk. Een 2-takt is gewoon wat minder machtiger dan een viertakt maar wel veel nerveuzer, en naar de hand van je rijstijl kies je je motor, ik rij nu met een klx250 en die is tammer, maar wel veel beter voor me, kan beter doorlopen in bochten en dat kon ik niet met men 2-takt, die zat te slingeren dan. Voor enduro rijden in belgie heb je een licentie nodig, maar je kan je ook gewoon inschrijven denk ik
Greetz racer
 
Een tweetakt koop je 'voor erbij' als het om straatgebruikt gaat vind ik.
Ik hoop dit jaar een SM CR250 of 500 te kunnen scoren, een tweetakt heeft gewoon die extra BITE!! :P Heb zelf alleen ervaring met tweetakt racers (KR1-S, MC21, MC28) en die zijn echt TOP, tweetakt roelt voor mij. Alleen is het idd onderhoudsgevoeliger vandaar voor mij 'erbij' en niet als hoofdmotor. Als ik de SM heb dan denk ik dat ik echter mijn treinabo regelmatig thuis zal laten liggen als het zonnetje schijnt :P BINGBING WEEEEEEEEEEEEEEEEEPH!! :P naar het werk. 8-)
En 100 eurie voor een zuiger en wat extra bitaktus olie, tsja je moet wat overhebben voor die krenten in de motorpap *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan