iemand kennis van suzuki GS 850 opstart problemen

Frits spits

Rookie
19 mei 2015
25
0
Duizel
Even voorstellen, frits is de naam.

En sinds een jaar een GS850 aan het opknappen, het vordert snel hij is als goed klaar.
Maar nu wil hij niet starten, de motor draait rond maar krijg geen vonk.
Heb de bobines vervangen door andere ( ook gebruikte) geen resultaat.
Ook benzine in de tank gedaan dat alles.
Moet erbij vertellen de motor heeft 3 jr stilgestaan, en buiten het blok is hij helemaal uit elkaar geweest.
Betreft de electra, verlichting werkt, dynamo werkt, nieuwe accu. alle zekeringen goed.
Tja wie weet meer of heeft goede tips. :) *D
 
Beetje vergezocht misschien, maar gezien het feit dat het bij ons ook vaak in hele lullige kleine dingetjes zat opper ik het maar even: Pilot screw van de carbs op een degelijke stand? Hebben thuis ooit 2 weken lopen vloeken waarom dat kreng maar niet wilde starten om erachter te komen dat de pilot screw helemaal naar buiten stond...
 
Beetje vergezocht misschien, maar gezien het feit dat het bij ons ook vaak in hele lullige kleine dingetjes zat opper ik het maar even: Pilot screw van de carbs op een degelijke stand? Hebben thuis ooit 2 weken lopen vloeken waarom dat kreng maar niet wilde starten om erachter te komen dat de pilot screw helemaal naar buiten stond...
Of helemaal in O-)
 
Zo te lezen heb je een motor waarvan de hele kabelboom of zelf gemaakt is of totaal verziekt is door iemand die ermee heeft lopen prutsen.
Of hij is door ouderdom totaal vergaan.

Ik denk dat de beste optie een goede andere complete draadboom te vinden en die te plaatsen.
Lost waarschijnlijk in 1x al je elektra problemen op.
 
sorry, was effe offline ivm niet kunnen inloggen hier.
even weer updaten wat ik gedaan heb om te checken of mijn bobines wel werken.
heb hier een aantal meetingen van een volle accu is 13,09 volt
stekkers naar de bobines toe 13,55 v / op de contact punt meet ik 13,50 v.
Dan heb ik volgens daddyphilipsen 2 draden getrokken naar de contactpunten van de bobines, maar ik kreeg geen vonk te zien, helaas
 
effe gecheckt , contactpunten super schoon, toch maar even afgeschuurd

De ontsteking is dus van het type contactpunten. Dan zullen er ook condensatoren op zitten, eentje bij ieder contactpunt? Die kunnen gaan lekken, vooral als ze oud en ongebruikt blijven.
Het effect van kapotte condensatoren is dat de vonken overslaan op de contactpunten zelf zodat er geen energie meer over is om ook nog op de bougies een sterke vonk te produceren. De contactpunten gaan er ook veel harder van slijten.
Dus behalve die contactpunten en de contactpunt afstanden moeten ook beiden condensatoren goed zijn.

Vaak kan je het wel zien aan de contactpunten als je het deksel er af hebt en de motor probeert te starten. Je ziet dan grote vonken overslaan op de contactpunten zelf zodra deze openen.
 
Laatst bewerkt:
contactpunten kan je zelf visueel beoordelen:
PointsInspection2.jpg


Ik sleutel al 35+j aan auto's met contactpunten (dit moment heb ik een Peugeot 404 uit '62) en op een zeker moment heb ik besloten dat ik bij iedere onderhoudsbeurt aan een contactpunt ontsteking altijd de contactpunten en de condensator als set vernieuw.
Dat vind ik cheap insurrance, het verkleint de kans op ontstekingsproblemen aanzienlijk.

Verder zou ik ook alle massa-verbinding tussen blok en frame en accu zeer goed checken, elke twijfelachtige verbinding schoonmaken, een eventuele twijfelachtige massakabel (met groene corrosie erop?) vervangen.
Daarmee sluit je uit dat er tijdens het starten te weinig 'prik' beschikbaar is voor de ontsteking.
Elke minimale weerstand extra over een massa montage punt heeft bij 12V het gevolg dat er al snel meer amperes gaan lopen.
 
Laatst bewerkt:
jou verhaal is goed duidelijk, zal er nog is goed naar kijken dan.
misschien is het beter dat ik er een Dyna S Ignition System er op zet dit is een digitale ontsteking daar hoef ik verder niks meer aan te doen, ben ik meteen van deze ellende vanaf.
en op de bedrading tekening kon ik maar een massa kabel vinden, en die heb ik op de accu - aangesloten, daarmee werkt wel de verlichting maar misschien is dit niet goed voor de ontsteking.
kon verder ook geen andere massa kabel vinden.
 
jou verhaal is goed duidelijk, zal er nog is goed naar kijken dan.
misschien is het beter dat ik er een Dyna S Ignition System er op zet dit is een digitale ontsteking daar hoef ik verder niks meer aan te doen, ben ik meteen van deze ellende vanaf.
en op de bedrading tekening kon ik maar een massa kabel vinden, en die heb ik op de accu - aangesloten, daarmee werkt wel de verlichting maar misschien is dit niet goed voor de ontsteking.
kon verder ook geen andere massa kabel vinden.

Waar gaat die massa kabel vanaf de accu naar toe?
Hoe dan ook, er moet een goeie dikke massa verbinding tussen blok en accu aanwezig zijn (denk aan de startmotor!), vaak via het frame en vanaf het frame weer naar de accu.
Dat zou ik even goed checken.

Verder is een upgrade naar een electronische ontsteking zeker het overwegen waard. Maar er hebben vorger 100.000den auto's en motoren betrouwbaar rond gereden met een contactpunt ontsteking. m.a.w. het kan dus wel.
 
Laatst bewerkt:
Even alle bedrading loskoppelen van de contactpuntjes en dan een proeflampje aansluiten op de pluspool van de accu en op de aansluiting van de contactpuntjes waar normaal gesproken de draad naar de bobine op aangesloten is. Als dan de puntjes helemaal gesloten zijn dan moet het lampje gaan branden en zo gauw de puntjes open gaan dan moet het lampje uit gaan.

Tis echt super eenvoudig om een punten ontsteking aan het vonken te krijgen.

Zit het verenmetalen lipje van het hamertje van de contactpunten wel geisoleerd aangesloten onder het plastic aansluit gedeelte van de contactpuntjes? Maakt het bevestiging schroefje van de bedrading geen sluiting naar massa?
Een contactpunt set is namelijk echt niks meer of minder dan een open dicht schakelaar,
 
Even een update van mijn suzuki, was gisteren naar v/d biggelaar in boxtel geweest, hij is een echte suzuki specialist en hij had voor mij 2 verschillende elektronische vervroegers, mijn probleem aan hem vertelt en hij kwam ook tot de conclusie dat de condensators kapot kunnen zijn, dus ik met 2 nieuwe erop gezet, en hup hij loopt wel erg arm maar de ontsteking werkt,
volgende probleem is dat de carbs de benzine er net zo hard in loopt als er onderuit met de overloop slang, het stroomt er werkelijk uit.
De carbs zijn opengeweest en van binnen schoongemaakt en niet aan de sproeiers of andere schroeven gedraaid.
 
Fritz kan zijn dat je vlotternaald nog vuil is. Ik heb me carbs van de me 850 ook schoongemaakt laatst en daarna was het probleem van de benzine uit overloop voorbij. Ik zit alleen nog te klote met de afstelling en choke.
 
Even een update van mijn suzuki, was gisteren naar v/d biggelaar in boxtel geweest, hij is een echte suzuki specialist en hij had voor mij 2 verschillende elektronische vervroegers, mijn probleem aan hem vertelt en hij kwam ook tot de conclusie dat de condensators kapot kunnen zijn, dus ik met 2 nieuwe erop gezet, en hup hij loopt wel erg arm maar de ontsteking werkt,
volgende probleem is dat de carbs de benzine er net zo hard in loopt als er onderuit met de overloop slang, het stroomt er werkelijk uit.
De carbs zijn opengeweest en van binnen schoongemaakt en niet aan de sproeiers of andere schroeven gedraaid.

Je kan eventueel bij mij de carbs goed schoon laten maken.
 
De aarde kabel zit aangesloten van blok naar accu,
Dan zal ik ze nog eens open schroeven en de sproeiers schoonmaken.
Dacht eerst aan dat de nieuwe luchtfilters nu te veel lucht aanzuigen, en daardoor de sproeiers te klein zijn en de verhouding benz/lucht niet goed is.
En daardoor de benzine die te veel is overboord gooit.
 
De aarde kabel zit aangesloten van blok naar accu,
Dan zal ik ze nog eens open schroeven en de sproeiers schoonmaken.
Dacht eerst aan dat de nieuwe luchtfilters nu te veel lucht aanzuigen, en daardoor de sproeiers te klein zijn en de verhouding benz/lucht niet goed is.
En daardoor de benzine die te veel is overboord gooit.

Ik kan met zekerheid zeggen dat je open luchtfilters niet de reden zijn dat de carburateurs overlopen, dat is slijtage aan de vlotternaalden, een kapot afdichtringetje, lekker vlotters, een verkeerde vlotterhoogte of vervuiling van de vlotternaald/naaldzitting, ik vermoed het laatste. De open filters zijn weer een heel andere bron voor problemen die onderdelen en tijd gaan kosten om goed te krijgen, het beste kan je weer het originele luchtfilter terugplaatsen nadat de carbs goed zijn schoongemaakt en afgesteld. En dat lukt niet zonder aan de sproeiers en schroefjes te zitten. ;)
 
effe bij praten hier, de carbs open gehad en de vlotters en sproeiers schoongemaakt, maar op een carb blijft ie lekken, meteen als ik de benzinekraan openzet.
Kwam er ook achter dat ie maar op 2 cilinders liep de buitenste , meteen de spanning gemeten op de contactpunten, die was goed, toen de bobine vervangen had ik nog liggen, en de doppen ook maar eens goed schoon gemaakt.
toen liep ie ook meteen beter, als de toeren oploopt dan stopt het lekken meteen.
en dan blijft ie ook stationeer lopen.
is het lekken van die carb alleen door de vlotters of door de sproeier ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan