Ik leun te veel op handlebars?

Motricolore

Rookie
27 mrt 2019
10
8
Beste motor forummers.

Vraagje mbt rij-techniek.

Ik heb een nakedbike met een zitpositie die iets voorover zit. Ik ben dus geneigd om te leunen op de handlebars. Nu is dat bij rechtdoor rijden geen probleem. Maar in de bochten des te moeilijker.

Ik probeer mn onderrug aan te spannen en dichter bij mijn stuur de gaan zitten om zo meer bewegingsvrijheid te krijgen om te sturen en mn polsen niet te laten rusten. Dit kost echter best wat inspanning, als ik dit doe... maar als ik het doe dan kan ik de motor heel soepel sturen.

Echter, als ik wat meer “lui” rijd en ik hang wat meer op mn stuur. Dan gaat het wat houteriger. In vergelijking tot een meer rechtopzittende motorfiets waar je makkelijk weg komt met lui rijden. je stuur is dan sowieso los, omdat je niet hoeft te hange naar voren.

- Doe ik iets fundamenteel fout? Zo ja, wat zou dat kunnen zijn?
- Of is dit nu 1maal iets dat hoort bij een sportief zittende motorfiets?
- handlebar risers een oplossing?
- andere oplossingen? (ik dacht aan tank grip pads)

Bedankt alvast. gr
 
:^ hoewel ik op mijn Tiger (rechte zit) juist weer wat meer voorover / leunend op het stuur rijd bij het betere bochtenwerk.

Als ik je zo hoor klem je wellicht te weinig op de tank met je benen.
 
:^ hoewel ik op mijn Tiger (rechte zit) juist weer wat meer voorover / leunend op het stuur rijd bij het betere bochtenwerk.

Als ik je zo hoor klem je wellicht te weinig op de tank met je benen.
Een stuur is geen leuning waar je op moet leunen of een kapstok waar je aan moet hangen,een stuur heeft maar 1 functie en dat is
om te sturen
 
Wat kan helpen is om bijvoorbeeld Stompgrips (of een variant) op je tank te plakken.
Dan hoef je minder met je benen te klemmen om stevig te zitten.
Is voor mij aankoop #1 als ik een motor aanschaf :)
Kun je voor veel motoren op maat gemaakt kopen, of er zijn universele setjes te krijgen die je op maat knipt.
 
ik weet niet wat voor motor je hebt maar soms staan de clip ons gewoon laag en heb je druk op de polsen.
Enige remedie is dan een ander stuur monteren of er mee leren leven.
Voor de rest valt er weinig aan te doen, het is wat het is......
 
Laatst bewerkt:
Op zich is een beetje druk op je stuur geen probleem, juist bij het sturen zou ik zeggen... je moet tenslotte druk geven aan de kant waar je heen wil.

Maar bij een beetje gezapig op straat rijden is het wel vermoeiend als je het niet gewend bent. Goeie buikspieren door het klimmen is mooi meegenomen, maar de rest van de spieropbouw van een fanatieke klimmer is precies verkeerd om voor een sportieve amateurcoureur ;) Ik val in dezelfde categorie.... Ik heb na een dagje circuit op andere plekken spierpijn dan veel andere amateurcoureurs.

Aangezien harder rijden op straat niet echt gaat zou ik inderdaad proberen te wennen aan de houding of hem ietsje aanpassen door een hoger stuurtje of evt. de voorkant van je motor iets te verhogen. Kan soms heel simpel door je vork iets te laten zakken in zijn kroonplaten. Heeft wel ook invloed op het stuurgedrag.
Aan de achterkant kan je evt. je zadel aanpassen of de achterkant van de motor iets laten zakken als dat kan. Heeft wel ook weer invloed op het sturen.

Als je het "sportief" wil aanpakken is het altijd goed om de spieren in je "core" te versterken. Zo kun je meer kracht uitoefenen op je motor en daar door harder sturen als je dat zo kan zeggen.

Ligt er dus allemaal een beetje aan wat je van plan bent met je motorfiets :P

Later,

Loek
 
Beste motor forummers.

Vraagje mbt rij-techniek.

Ik heb een nakedbike met een zitpositie die iets voorover zit. Ik ben dus geneigd om te leunen op de handlebars. Nu is dat bij rechtdoor rijden geen probleem. Maar in de bochten des te moeilijker.

Ik probeer mn onderrug aan te spannen en dichter bij mijn stuur de gaan zitten om zo meer bewegingsvrijheid te krijgen om te sturen en mn polsen niet te laten rusten. Dit kost echter best wat inspanning, als ik dit doe... maar als ik het doe dan kan ik de motor heel soepel sturen.

Echter, als ik wat meer “lui” rijd en ik hang wat meer op mn stuur. Dan gaat het wat houteriger. In vergelijking tot een meer rechtopzittende motorfiets waar je makkelijk weg komt met lui rijden. je stuur is dan sowieso los, omdat je niet hoeft te hange naar voren.

- Doe ik iets fundamenteel fout? Zo ja, wat zou dat kunnen zijn?
- Of is dit nu 1maal iets dat hoort bij een sportief zittende motorfiets?
- handlebar risers een oplossing?
- andere oplossingen? (ik dacht aan tank grip pads)

Bedankt alvast. gr

Het blijft mij onduidelijk wat er nou moeilijk gaat in de bochten. Als wandklimmer ben je toch flexibel genoeg om in ieder geval makkelijk op een naked bike te zitten, die zijn gemaakt voor stramme oude mannen zoals ik. Zou zeker niet je buikspieren gaan spannen en al helemaal niet je onderrug. Ben jij dat op je avatar? Heb je eerder met andere motoren gereden?
 
Een stuur is geen leuning waar je op moet leunen of een kapstok waar je aan moet hangen,een stuur heeft maar 1 functie en dat is
om te sturen
Dat zeg ik ook niet, dat maak jij ervan.

Meer druk op het voorwiel geven vind ik prettiger rijden in de krappere bochten. Betekent niet dat ik uit het zadel kom en op mn stuur ga zitten...
 
Dat zeg ik ook niet, dat maak jij ervan.

Meer druk op het voorwiel geven vind ik prettiger rijden in de krappere bochten. Betekent niet dat ik uit het zadel kom en op mn stuur ga zitten...
Ok, ik dacht zoiets:+
thumbnail-1469407512206.jpg
 
Wat voor bike heb je dan? Kan me niet voorstellen dat je met een naked op je polsen hangt.
 
Bijzondere vraag.

Probeer eens niet zo theoretisch stil te staan bij zitten in de bocht, maar gewoon de bocht te nemen hoe je gevoel vertelt dat het lekkerst is?

Wie heeft jou wijs gemaakt dat je buikspieren moet aanspannen, juist wel of niet op polsen moet hangen en leunen? Dat gaat toch allemaal vanzelf 'goed'?

Heb je soms teveel theoretische filmpjes bekeken waardoor je nu allerlei gekke details tot aan overdreven aan toe aan het uitproberen bent, terwijl er daarvoor niks aan de hand was?
 
Ik rij ook op wat sportievere motoren en op relaxte rechtuit stukken hang ik ook op de Handlebars. TS zit wat minder als een kikker natuurlijk. Buikspieren? Rugspieren! Klote als je dat leunen heb aangeleerd, echt even voor gaan "zitten" denk ik..
 
Soms kunnen kleine dingen een groot verschil maken,zo heb ik mijn stuur een heel klein beetje voorover gesteld,waardoor ik hem veel beter vindt sturen.
Zoals sommige misschien weten heb ik aan speedway gedaan,bij mijn speedway jawa had ik het stuur ook meer naar voren gemaakt waardoor ik hem veel makkelijker de bocht in gooide
Een klein beetje experimenteren,door het stuur te stellen kan een enorme verbetering geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan