Ik leun te veel op handlebars?

Maar, op het moment dat je het bewust gaat doen ('oefenen'), onstaan topic als deze :+

@TS, bedoel het niet lullig naar je hoor. Vermoed dat het vanzelf wel goed komt bij je, op moment dat je er minder aandacht aan spentdeert. Dan ga je namelijk automatisch zo zitten/hangen hoe je lekker zit. Kijk, als 'lekker lui' zitten pijn aan de pols doet, zou ik niet zo blijven zitten nee..

Een ander stuurtje kan je misschien helpen hoor, dat is zeker waar. Net zoals schuimrubber (foam) handvatten. Kan allemaal net dat persoonlijke verschil zijn...
 
'tegensturen' vind ik ook zo'n bijzonder theoretisch verhaal.

Heb nog nooit, maar dan ook nooit, bewust aandacht hoeven spenderen aan tegensturen.
Dat gaat toch allemaal helemaal vanzelf? Vanaf het moment dat de zijwieltjes eraf gingen en je 'schuin' de bocht door ging. En het is net zo dat ik er toen 'achterkwam' dat ik moest tegensturen, nee dat gaat echt helemaal vanzelf. Wij mensen hebben een balansdingetje.

En ja, ik weet tot whatever 15 km.h ofzo stuur je niet tegen maar zelfs mee. Maar ook dat gaat vanzelf.

Hele topics zien openen over tegensturen en hoe mensen benoemen dat ze dat willen leren en bewust een beetje gaan oefenen....nou ik kan je zeggen (1x gedaan), op moment dat ik bewust een klein beetje extra druk uitoefen (tegensturen), dan gaat die motor gewoon van de lijn waar ik hem op wilden hebben en houden, omdat je automatisch al tegenstuurt zoveel als nodig is om die motor gewoon de bocht door te laten gaan hoe je van plan was...

Das natuur, zo werkt rijden op 2 wielen nou eenmaal
Allemaal leuk en aardig dat het voor jou zo onbewust vanzelf werkt, maar dat is (lang) niet voor iedereen zo.

Dit is misschien "bijzonder theoretisch", maar het is wel degelijk wat er gebeurd. En als je onbewust, van jezelf uit (misschien omdat je het niet door hebt) de verkeerde krachten op het stuur uitoefent, gaat het allemaal niet lekker. Als je het truucje dan doorhebt en oefent wordt het vanzelf "vanzelf" als het goed is.
 
'tegensturen' vind ik ook zo'n bijzonder theoretisch verhaal.

Heb nog nooit, maar dan ook nooit, bewust aandacht hoeven spenderen aan tegensturen.
Dat gaat toch allemaal helemaal vanzelf? Vanaf het moment dat de zijwieltjes eraf gingen en je 'schuin' de bocht door ging. En het is net zo dat ik er toen 'achterkwam' dat ik moest tegensturen, nee dat gaat echt helemaal vanzelf. Wij mensen hebben een balansdingetje.

En ja, ik weet tot whatever 15 km.h ofzo stuur je niet tegen maar zelfs mee. Maar ook dat gaat vanzelf.

Hele topics zien openen over tegensturen en hoe mensen benoemen dat ze dat willen leren en bewust een beetje gaan oefenen....nou ik kan je zeggen (1x gedaan), op moment dat ik bewust een klein beetje extra druk uitoefen (tegensturen), dan gaat die motor gewoon van de lijn waar ik hem op wilden hebben en houden, omdat je automatisch al tegenstuurt zoveel als nodig is om die motor gewoon de bocht door te laten gaan hoe je van plan was...

Das natuur, zo werkt rijden op 2 wielen nou eenmaal

Mee eens, maar met zeker voorbehoud. Dat het gevoel voor bochtenrijden bij jou en mij zomaar komt aanwaaien, betekent niet dat dat voor iedereen het geval is.

TS blijkt (hij doet aan klimmen) handig, lenig en sterk te zijn, maar komt met zijn vraag aanvankelijk helemaal anders over. Hij heeft dus wel explicite aanwijzingen nodig. En daar ligt de verdienste van Keith Code, die heeft alles wat met bochtenrijden te maken heeft grondig geanalyseerd.
 
Bochten maken zonder tegen je stuur te duwen gaat niet lukken ;) echt niet. Dus je doet het heel ongemerkt. Wat natuurlijk gewoon kan en prima is:t
Als je van countersteering afhankelijk bent is het beter om te stoppen met motorrijden
 
Laatst bewerkt:
Echt niet. Ander voorbeeld: als je loopt maak je bv. een valbeweging die je niet in de gaten hebt.
Nee tuurlijk niet. En ik weet zeker dat je de alpen doorkomt met alleen countersteering. Ik stuur door gewichtsverplaatsing, wat is dan het verschil met countersteering? Alleen de manier waarop je je motor omlegt. 2 goed, 0 te gaan. :t
Maar niet beweren dat alle stuurbeweging countersteering is. Dat is namelijk niet zo.
 
Alle goede raad natuurlijk OK, er is maar 1 ding waar je op moet letten en dat is: Polsen naar beneden! Je armen licht gebogen en je tank als "stuur" gebruiken. Rechterbochten op je rechter bil (VV) en proberen ontspannen te zitten. (OK, dat zijn er meer..). Alleen heel krappe bochten tegenleunen, maar dan wel je motor de bocht in "duwen".
 
Alle goede raad natuurlijk OK, er is maar 1 ding waar je op moet letten en dat is: Polsen naar beneden! Je armen licht gebogen en je tank als "stuur" gebruiken. Rechterbochten op je rechter bil (VV) en proberen ontspannen te zitten. (OK, dat zijn er meer..). Alleen heel krappe bochten tegenleunen, maar dan wel je motor de bocht in "duwen".

Twijfelachtig advies. Polsen naar beneden, tank als stuur gebruiken en dat billenverhaal, en dan ook nog ontspannen.
 
Waar het op neerkomt is dat je gaat leren sturen door lichaamsverplaatsing zoals inderdaad meermaals wordt aangegeven. Het sturen met het stuur (klinkt inderdaad tegenstrijdig) is alleen nodig bij heel lage snelheden. Maar ieder zij eigen stijl, aangepast aan zijn/haar eigen motor uiteraard. Een naked bike rijdt anders dan een custom.. en polsen naar beneden om de grip minder gespannen te laten zijn.
 
Waar het op neerkomt is dat je gaat leren sturen door lichaamsverplaatsing zoals inderdaad meermaals wordt aangegeven. Het sturen met het stuur (klinkt inderdaad tegenstrijdig) is alleen nodig bij heel lage snelheden. Maar ieder zij eigen stijl, aangepast aan zijn/haar eigen motor uiteraard. Een naked bike rijdt anders dan een custom.. en polsen naar beneden om de grip minder gespannen te laten zijn.
Heb jij twist of the wrist wel eens gekeken?

zie hier:


betwijfel het, ik heb altijd geleerd om tegen te sturen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe jullie je motor sturen zonder door alleen te leunen met 200+ want bij mij gebeurt er niks je mag mijn motor uit komen proberen ben dan benieuwd naar je bevindingen. :+
 
Klopt natuurlijk, maar TS kaart een probleem aan (dat ik zelf met de gegeven info niet kan plaatsen), waarvoor hij advies wil hebben.
Tja ik doe aan krachttraining maar heb daar bij het motorrijden niet zo veel aan. Als je van alles(moet ) gaan aanspannen in je lijf om een goede zit/stuurpositie te kunnen vinden, lijkt me dat er met de ergonomie of lichaamshouding iets mis is. De enen motor zit en stuurt makkelijker dan de ander. Iedereen kan redelijk de bocht om met een BMW GS 1200, daar is geen reet aan.
 
Tja ik doe aan krachttraining maar heb daar bij het motorrijden niet zo veel aan. Als je van alles(moet ) gaan aanspannen in je lijf om een goede zit/stuurpositie te kunnen vinden, lijkt me dat er met de ergonomie of lichaamshouding iets mis is. De enen motor zit en stuurt makkelijker dan de ander. Iedereen kan redelijk de bocht om met een BMW GS 1200, daar is geen reet aan.

Haha, daar heb je juist heel veel aan. Spiercorset beschermd tegen botbreuken (daar hadden ze het bij Motorrad al 35 jaar geleden over!), kracht van borstspieren en armen + gripkracht maakt een stuurdemper haast overbodig en ga zo maar door.

Maar je punt, dat je niet speciaal spieren moet gaan spannen om gewoon te rijden, is er een.
 
Haha, daar heb je juist heel veel aan. Spiercorset beschermd tegen botbreuken (daar hadden ze het bij Motorrad al 35 jaar geleden over!), kracht van borstspieren en armen + gripkracht maakt een stuurdemper haast overbodig en ga zo maar door.

Maar je punt, dat je niet speciaal spieren moet gaan spannen om gewoon te rijden, is er een.
Ik ben altijd gespannen. Ik heb een spannend leven en nu weer on topic O-)
 
Mijn oude caféracer besturen verlangt ook een polsenhangende positie.
Bij 130km/u is het goed vol te houden; de wind drukt je overeind en de druk op je pols en is weg.
Vervelend dat je overdag nergens meer 130 mag...😡, dus pijn lijden
 
Mijn oude caféracer besturen verlangt ook een polsenhangende positie.
Bij 130km/u is het goed vol te houden; de wind drukt je overeind en de druk op je pols en is weg.
Vervelend dat je overdag nergens meer 130 mag...😡, dus pijn lijden
Klopt! Vandaag weer ervaren.
 
Trouwens waar is TS, wat een "cliffhanger".


Thx, ja ik ben ongeschikt. Heb hem maar met1 verkocht 😉. Jammer dat mensen zo slecht lezen hier. Enneh, ik geef zelf notabene in mijn openingspost toe dat ik wrsch iets fout doe.

Maar never mind.

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb genoeg info.

Ga straks ff rijden op een f900r van een vriend van me. die heeft een verhoogd stuur genomen, dan krijg je meer een motard zithouding (zegt hij).

Ik laat t nog wel even horen voor geinteresseerden.

bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan