In neutraal schakelen tussen 1-2 en 4-5

Martijnpit

Rookie
23 sep 2020
3
0
Beste Forum,

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een suzuki ls650 en ervaar het volgende probleem.
Bij het doorschakelen van de 1 naar de 2 of van de 4 naar de 5 blijft hij vaak hangen in de neutraal. Dit komt voornamelijk voor als ik vlot wil doortrekken en dus hoger in toeren schakel. Hard proberen doortrappen heeft dan geen zin, ik dien eerst de toeren terug te laten lopen en dan met beleid weer aanzetten en schakelen. Erg irritant als je vlot wil wegrijden, want soms dien ik dit proces wel 3-4 keer te proberen alvorens hij in de 2 of 5 klikt.
De koppelingsplaten + olie zijn recent vervangen.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing op heeft!
 
Beste Forum,

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een suzuki ls650 en ervaar het volgende probleem.
Bij het doorschakelen van de 1 naar de 2 of van de 4 naar de 5 blijft hij vaak hangen in de neutraal. Dit komt voornamelijk voor als ik vlot wil doortrekken en dus hoger in toeren schakel. Hard proberen doortrappen heeft dan geen zin, ik dien eerst de toeren terug te laten lopen en dan met beleid weer aanzetten en schakelen. Erg irritant als je vlot wil wegrijden, want soms dien ik dit proces wel 3-4 keer te proberen alvorens hij in de 2 of 5 klikt.
De koppelingsplaten + olie zijn recent vervangen.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing op heeft!
Is het probleem ontstaan na de wissel van de koppelingsplaten en olie?
 
Je weet dus niet of je schakelproblemen had voor de werkzaamheden?
exact. Ik heb de motor aangeschaft toen ik nog geen rijbewijs had. Bij wat korte testritjes na nieuwe olie merkte ik wel duidelijk dat de koppeling slipte (ik heb wel rij-ervaring :p). Uit voorzorg heb ik dus de koppelingsplaten en frictieplaten vervangen (had toen toch de tijd). Nu dat ik mijn rijbewijs heb en veel km's maak, valt het pas echt op.
 
Zet je stand van je schakelpookje eens anders .

Waarschijnlijk staat de stand van het schakelmechanisme niet ok voor jouw waardoor je dit soort acties kunt verwachten.
Tandje naar beneden of omhoog afhankelijk van jouw lengte etc
 
Laatst bewerkt:
zelfde vraag : waarom zou het pedaaltje enkel tussen 1 en 2 en tussen 4 en 5 tegen het dynamo-deksel komen ?
De arreteer en schakelinrichtin is voor iedere versnelling anders, telkens een ander pennetje waar de (dezelfde, ik weet het) haak aan trekt, telkens een ander deukje en hobbeltje waar het arreteerwieltje overheen moet, dus daar kan verschil in zitten... als het al kriitisch is door een foute afstelling, dan is dat wellicht de scherprechter


Ehhhh.
Omdat dit soms gewoon gebeurt :o 🤷‍♂️
Alsjeblieft... Geen dank. :)
 
De arreteer en schakelinrichtin is voor iedere versnelling anders, telkens een ander pennetje waar de (dezelfde, ik weet het) haak aan trekt, telkens een ander deukje en hobbeltje waar het arreteerwieltje overheen moet, dus daar kan verschil in zitten... als het al kriitisch is door een foute afstelling, dan is dat wellicht de scherprechter

datgene dat de wals doet draaien is voor iedere versnelling exact hetzelfde en heeft nul invloed op de speling of beweging van het pedaal. het enige dat verschilt is de positie van de wals en de "ster" waar het "blokkeer-rolletje" in spant.
mij maak je niet wijs dat een miniem verschil als dat er al zou zijn zoveel invloed zou hebben op de pedaalbeweging dat die afhankelijk van de versnelling ergens wel/niet tegenaan zou komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan