Incontinente TDM 850, hoe keerring vervangen?

John Doe

Die hard MF'er
17 jan 2005
343
39
Enkhuizen
De keerring op de uitgaande as van m'n tdm lekt. Hoe kan ik deze het best vervangen (zonder blok te demonteren)?

Ik heb wel eens gehoord dat je voor het verwijderen een parker kan gebruiken, heeft iemand daar ervaring mee?

Alle tips zijn welkom! :Y
 
Ja voortandwiel eraf, 2 miniscuul kleine gaatjes boren (slowly) in t metalen gedeelte van de seal (stofzuiger erbij houden !), parkers erin draaien en trekken., Nieuwe seal ff insmeren met vet en netjes en voorzichtig terugstoppen (uitgaande as heeft meestal opstaande randen die de binnenkant seal kapot kunnen maken), de vraag is echter, hoe komt ie lek...

Kunt een reeds kapotte seal ook gewoon aan 1 kant een tikkie geven met platte schroevendraaier zodat ie indeukt en zo ook los komt, als je dan bv een tandarts haakje hebt wip je m er zo uit

Enne doe wel eerst ff olie aftappen... voor t er daar allemaal uitgutst...
 
De olie zal geen problemen geven, want het is dry sump.

Ik zat daar ook al aan te denken, ik heb zelf zo'n ding en er ook wel eens aan gesleuteld, mijn gedachte was dat als je naast de olietank ook het blok af moet tappen (of eigenlijk leeg laten lopen omdat dat het laagste punt is) bij het verversen én dat er olie lekt bij de keerring er olie moet zitten. Niet dus. :)
 
Ik zat daar ook al aan te denken, ik heb zelf zo'n ding en er ook wel eens aan gesleuteld, mijn gedachte was dat als je naast de olietank ook het blok af moet tappen (of eigenlijk leeg laten lopen omdat dat het laagste punt is) bij het verversen én dat er olie lekt bij de keerring er olie moet zitten. Niet dus. :)

Er komt alleen olie als de motor draait en de bak gesmeert wordt.
 
Allemaal bedankt voor het advies. De motor lekte idd (veel!) alleen met draaiende motor. Nadat ik het voorste tandwiel en het blikje erachter had verwijderd (en de keerring in de vriezer had gelegd) bleek dat het niet de keerring was die lekte, maar de eindstop van de primaire versnellingsbak-as. Dit is een alu prop met een O-ring. Deze is alleen geborgd door het dunne blikken plaatje (welke blijkbaar niet goed zat) Ik heb alles weer goed op z'n plaats gezet en de lekkage is opgelost, lijkt het.

Nogmaals bedankt voor de tips, hopelijk is m'n verhaal te volgen...

Ik kan weer :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan