inkorten voorpijp cbr 600

Blackbonkie

Die hard MF'er
26 aug 2008
521
41
Zalk
cbr 600 circuitfiets met originele demper, als ik de uitlaatpijp vlak voor de demper inkort wat voor gevolgen heeft dit wat betrefd geluid en vermogen?
 
Heb je het over een pc25/pc31?
Die dingen hebben al een zwaar gebrek aan grondspeling met de originele schoorsteen, dat wordt een drama als je de pijp dan ook nog eens in gaat korten, helemaal op het circuit.

Wat voor effect het heeft is helemaal afhankelijk van hoe, hoeveel en hoe netjes jij die pijp inkort en of je hem af laat stellen.
 
Er zit meestal een dip in de kracht (PK) karakteristiek rond de 3000 rpm. Als je de pijp gaat inkorten, dan gaat die dip zich verplaatsen naar een ander toerental. Ook zal er wel iets gaan veranderen aan je max. PK. Het ligt er maar helemaal aan of je dat wil.

Als je denkt dat je er veel PK's mee kan winnen, dan kom je denk ik bedrogen uit. Wat er zal gebeuren is dat je blok zich anders zal gaan gedragen. Misschien krijg je meer PK in het middengebied van je toeren, maar het kost je dan weer top PK's.

Tenzij de motor echt geknepen is (en volgens mij is een CBR600 dat niet), zul je alleen maar het één voor het ander inwisselen.

Je demper dempt het geluid, de pijp doet daar niets aan. Een kortere pijp zal je geen geluidswinst opleveren en ik denk ook niet dat het je PK's op gaat leveren. Je demper inkorten zal waarschijnlijk wel gaan helpen met PK's, maar dan ga je ook weer meer geluid produceren.

Je spoelpoorten polijsten en je kleppen goed laten stellen zal waarschijnlijk wel wat meer gaan opleveren. Als je echt een snel op het gas reagerend blok wil hebben moet je de krukas afdraaien (lichter maken).

Misschien dat je de compressie nog iets kan opvoeren en dan de ontsteking een stukje vroeger kan stellen. Alleen zal je blok dan op lage toeren niet vooruit te branden zijn, terwijl hij daarboven veel te veel kracht heeft. Dwz. je krijgt meer PK's, maar ze zullen moeilijker in de hand te houden zijn.

Zoals we allemaal eigenlijk wel weten is handelbaarheid vele malen belangrijker om een circuit rond te komen dan PK's. Ik heb een vriend met een Yamaha 400cc circuitfiets. Die fietst jou er dik uit, ondanks dat jij zo'n 30PK meer hebt.
 
cbr is van 1998 maar is wel een ex racer getuned door Ruud Fredriks maar omdat de pijp zover naar achter steekt dacht ik misschien kan ik hem inkorten
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ken het probleem. Ik rij op het circuit ook met de originele demper (Fireblade 900), maar die is 12cm langer dan de Remus open demper die ik normaliter op de motor heb zitten. Echt, het ziet er NIET uit, zo'n grote zilveren sigaar. :{

En je hoort ook nog eens niks meer (naja, open luchtfilter maakt nog wel aardig wat herrie :)).

Maar ja, ik heb ook geen zin om van het circuit af gestuurd te worden door te veel dB. Dus laat ik het maar zo. Misschien ooit nog eens een BOS demper met dB killer kopen, die schijnen wel aardig goed te werken op het circuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan