inrijden racebanden

GixxerRlz

Rookie
25 jun 2008
7
0
Heemskerk
Goedemiddag allemaal,

Ik rijd sinds kort met een Suzuki GSX-R600 K6 op het circuit en nu ben ik van plan nieuwe banden te kopen omdat de oude versleten zijn. De nieuwe keuze word waarschijnlijk de Bridgestone BT-002. Misschien dat jullie ervaring met dit soort banden hebben want ik vroeg mijzelf af of het net als met straatbanden noodzakelijk is om deze in te rijden? m.b.t. het opbouwen van de grip. Zo ja, hoeveel rondjes/km's zijn hier ongeveer voor nodig voordat de grip optimaal is?


Alvast bedankt voor jullie reactie ;)
 
Laatst bewerkt:
Schuurpapiertje pakken om het buitenste laagje een beetje op te ruwen lijkt mij makkelijker & logischer... Als je namelijk de band gaat inrijden ga je nog niet zo schuin door de bocht (lijkt mij) waardoor dat gedeelte nog een "nieuw" stukje band heeft. Naarmate je harder gaat, ga je schuiner --> op t verse stukje band --> slip?
Dat is mijn theorie :)
 
op die banden zit hetzelfde laagje als op straatbanden...

op straat schuur ik ze ook gewoon op met een schuurpapiertje en dan kan je na een paar km tot op de rand van de band gaan ipv 'de band 100km in te rijden'...
 
Ok bedankt voor jullie wijsheid :)
Het leek mij ook het beste om het idd even met een schuurpapiertje op te ruwen, dan kan je meteen vanaf het begin al aardig gasgeven.. Ik wist alleen niet zeker hoe het met de racebanden van tegenwoordig zit, voor het zelfde geld was dat laagje er in de eerste bocht al af, maar dat is dus niet het geval :)
 
Een rondje rustig aan doen en daarna er vol voor gaan! Zit allemaal tussen je oren dat gedoe van nieuwe banden ;)
Als je dit werkelijk meent zit er waarschijnlijk erg weinig tussen die oren van jou |( |( .
Op het circuit gaat het een stuk sneller dan op straat, gewoon iedere bocht een klein stukje platter tot je de hele band hebt opgeruwd.
Pas wel op, de meeste circuits gaan rechtsom, om die reden is de rechterkant van je band al na een rondje of twee klaar maar de linkerkant nog niet.
En laat dat schuurpapiertje maar zitten, je zult echt het waslaagje weg moeten rijden.
 
Als je dit werkelijk meent zit er waarschijnlijk erg weinig tussen die oren van jou |( |( .
Op het circuit gaat het een stuk sneller dan op straat, gewoon iedere bocht een klein stukje platter tot je de hele band hebt opgeruwd.
Pas wel op, de meeste circuits gaan rechtsom, om die reden is de rechterkant van je band al na een rondje of twee klaar maar de linkerkant nog niet.
En laat dat schuurpapiertje maar zitten, je zult echt het waslaagje weg moeten rijden.

Toch ben ik het met Hugo eens.
Doe ik met een nieuw setje BT002 (is niet meer leverbaar en wordt BT003) ook.
1e rondje Assen rustig, 2e rondje iets hoger tempo en daarna gaaaaaaaaaaaaan.
 
Toch ben ik het met Hugo eens.
Doe ik met een nieuw setje BT002 (is niet meer leverbaar en wordt BT003) ook.
1e rondje Assen rustig, 2e rondje iets hoger tempo en daarna gaaaaaaaaaaaaan.
Dat is dan toch erg afhankelijk van het type/merk van de band.
Er zijn banden die zo vet zijn dat je dat er echt niet met 1 rondje afrijd.
Het gaat er niet om dat ze ruw zijn maar dat het vette laagje er af is.
Ik ontvette ze altijd met thinner.
 
Wat is dat dan voor verhaal met die schuurpapierjes :X Die laag moet eruit zweten, en dat gebeurt alleen als de band warm wordt.
Inderdaad, de laag moet eruit zweten! gebeurt dus als de band warmer word dan 40c. Gewoon ff lekker doorvegen met een paar rondjes op het circuit, maar niet het onderste uit de kan halen!

Schuurpapier _O- thinner :N
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch werkelijk niet normaal..
Zoveel bestaande topics waar dezelfde discussies iedere keer opnieuw worden gevoerd.

Ik ben geen expert maar heb inmiddels wel een aantal van deze discussies doorgenomen..

Punten welke mij het meest logisch in de oren hebben geklonken..

- Schuurpapiertje helpt niet (het moet eruit zweten) Dus fijn met een schuurpapier je band ook nog eens zonder er plezier van te hebben laten slijten.. en vervolgens na een half rondje door het zweten weer een gladde band hebben.

- Thinner... werkelijk.. hoe verzint men t, werken al deze mensen bij een bandenverkoper oid? door alle weekmakers in thinner.. wordt de structuur van de band (waar ook weekmakers in verwerkt zitten) veranderd.. Met als resultaat dat je beter een goedkope band had kunnen halen .. want de kwaliteit van je bt002/3 ben je dan toch kwijt.

- Dan nog het stoere, ik draai altijd even een donut en dan ga ik er direct vol tegen aan..
Lijkt mij ook zinloos.. Omdat je met een donut alleen de achterband pakt... en ook nog vrijwel alleen de midden..

Tot eind besluit vraag ik mij wel eens af waarom de fabrikanten van die rubbersloffen aanraden om de eerste X km's rustig te rijden..

Zou daar dan toch een kern van waarheid in zitten..

Serieus ..
Al men een topic aan wil maken zou men eerst verplicht op een aantal steekwoorden moeten zoeken ..

just my 2 cents...
 
Hoe zou zo iemand als bijv Rossi het dan doen met z'n nieuwe banden?
Die legt m in de 2e rechter bocht ook al aardig op z'n kant..
Die zal dus ook wel een leuk trucje hebben om z'n banden al op maximale grip te hebben voordat ie op 't circuit gaat :)
 
tsja hou me nergens voor verantwoordelijk, maar ik heb het afgelopen jaar in 2 rondjes gedaan. Op een warme dag op een warme baan, dus zweette het er zo uit.

:^

Zijn trouwens fijne banden die BT002. Ik heb ze ook op mijn racer en na 4/5 dagen met de achterband merk ik er (als amateur circuitracert) weinig van dat ze minder grip zouden leveren.
 
Dit is toch werkelijk niet normaal..
Zoveel bestaande topics waar dezelfde discussies iedere keer opnieuw worden gevoerd.

Ik ben geen expert maar heb inmiddels wel een aantal van deze discussies doorgenomen..

Punten welke mij het meest logisch in de oren hebben geklonken..

- Schuurpapiertje helpt niet (het moet eruit zweten) Dus fijn met een schuurpapier je band ook nog eens zonder er plezier van te hebben laten slijten.. en vervolgens na een half rondje door het zweten weer een gladde band hebben.

- Thinner... werkelijk.. hoe verzint men t, werken al deze mensen bij een bandenverkoper oid? door alle weekmakers in thinner.. wordt de structuur van de band (waar ook weekmakers in verwerkt zitten) veranderd.. Met als resultaat dat je beter een goedkope band had kunnen halen .. want de kwaliteit van je bt002/3 ben je dan toch kwijt.

- Dan nog het stoere, ik draai altijd even een donut en dan ga ik er direct vol tegen aan..
Lijkt mij ook zinloos.. Omdat je met een donut alleen de achterband pakt... en ook nog vrijwel alleen de midden..

Tot eind besluit vraag ik mij wel eens af waarom de fabrikanten van die rubbersloffen aanraden om de eerste X km's rustig te rijden..

Zou daar dan toch een kern van waarheid in zitten..

Serieus ..
Al men een topic aan wil maken zou men eerst verplicht op een aantal steekwoorden moeten zoeken ..

just my 2 cents...

Ben je nu opeens chemicus ofzo, je hebt geen flauw idee waar je t over hebt :W :')

Zelf rij k 1 a 2 rondjes rustig en dan het gas vol open, ook met bandenwarmers :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan