Intercom + helm koopadvies

svanimpelen

MF'er
28 apr 2011
40
0
Beste motorfanaten,

Nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald wil ik eigenlijk meteen een motor gaan kopen met de bijbehorende uitrusting. Bij deze uitrusting hoort ook een helm. Nu zat ik eerst te kijken naar een Roof Boxer helm, maar na een aantal reviews te hebben gelezen denk ik dat ik beter kan gaan voor een ander helm. Zat nu te kijken voor een Shark Evoline 2 of een openline of iets dergelijks. Voordat ik deze keuze ga maken leek het me verstandig om alvast te kijken in welke helm makkelijk een intercom systeem kan worden gebouwd. Het is namelijk de bedoeling dat ik met mijn vriendin kan praten als zij achterop gaat (dus Rijder-to-Passagier) maar ook dat als ik alleen rij, of als het mogelijk is ook met ze tweeën, te kunnen praten met een paar maten van mij (motor-to-motor). Muziek kunnen luisteren en/of navigatie lijkt me ook erg fijn maar is geen must.

Aangezien ik niet veel wijzer wordt van alle beschikbare info over intercom systemen en helmen waar dit goed in is in te bouwen vroeg ik mij af of jullie een advies hebben? Hebben jullie slechte ervaringen met bepaalde systemen en dan vooral in combinatie met bepaalde helmen? Of juist hele goede ervaringen, dat een intercom heel makkelijk in te bouwen was in een bepaalde helm?

Ik zou het niet erg vinden als er een draadje op me helm aangesloten moet worden en dat de zender bijvoorbeeld in me jas zit. Ik had wel al een beetje een forum doorgelezen maar die was alweer aardig gedateerd dus weet ook niet in hoeverre die nog handig is.

Hoor graag van jullie!
 
Goedemorgen!

Het beste dat ik je kan aanraden is om naar een fatsoenlijke motorwinkel te gaan (vond ze lf de Motozoom in Utrecht erg sterk hier in) en ga daar eens vragen stellen. Ik moest zelf een hoop helmen passen (nummer 1 factor bij het kopen van een helm), en heb ze allemaal gepast binnen de specificaties die ik heb opgegeven. Meen dat vooral Shubert (spelling?) helmen een van de weinige is met ingebouwde systemen.
 
Klopt bij Shuberth heb je de mogelijkheid om de standaard kraag van de helm te vervangen door een SRC kraag. Zit alles in, Bluetooth, radio en rider to rider.

Wel errug duur kan ik je zeggen. Helm plus comset was ik toch ruim € 800,= lichter.

Ik geloof dat cardo van die andere systemen biedt, die kunnen pairen met Schuberth.
Maar vergeet ook niet even bij nolan te kijken, die hebben ook zoiets.

En natuurlijk even naar www.gps.nl, daar vindt je nog veel meer info hierover.
 
Passen is inderdaad belangrijk! Die schuberth hel had ik ook gezien maar vind ik wel wat prijzig worden! Gps.nl had idd aardig wat info, erg bruikbaar maar zijn ook niet heel goedkoop.
Die tweede link, de o'neil helm lijkt me wel wat! Mooie prijs. Geen walkietalkie systeem maar 450m is wel aardig lijkt me. Ga daar is verder op google, mis dat ze ergens in NL te passen zijn.
 
Ik heb al vele jaren naar tevredenheid een Autocom intercom systeem met zender.
Mijn vriendin ook dus we kunnen onderweg lekker met elkaar babbelen. al is het wel even wennen om dat door een zender te moeten doen.

Ik heb zelf een Shoei helm en daar de mic en koptelefoon ingebouwd. niet heel erg makkelijk maar goed te doen.
De intercom en zender heb ik achter het kuip werk van mijn motor weggewerkt en zo geschakeld dat ze aangaan als ik het contact omdraai.

Toen ik het spul kocht (zo'n 15 jaar geleden) was er niet zo veel fatsoenlijks op de markt nu is er wat dat beterft veel meer spul te koop (dus ook meer zooi) in diverse prijzen.

Bij de betere merken is proefrijden of retourneren als het niet bevalt meestal geen punt.

Succes met je zoektocht

RFast
 
Shark evoline lekkere helm goed de ruimte om mic. speakers in weg te werken.
nadeel: niet heel erg stil. rijd zelf naked bike, en dan heb je toch boven de 140 last van windgeruis.

maar advies over een helm is nutteloos. een helm moet goed passen, lekker zitten geen drukpunten geven en vooral niet te groot zijn. enige optie is passen en liefst proefrijden.

2e stap is zoeken naar intercom, deze is bijna altijd wel weg te werken.
 
Hoi,
Ik heb hier nog een set van autocom liggen.
Net als het verhaal hierboven bevestigd, is het wel even een klusje om alles in te bouwen en weg te werken, maar zeker de moeite waard.
Ik heb de set met veel plezier en zonder problemen volop benut.
Je helm is zeker veel belangrijker dan de set.
Bijna elke set past echter in bijna elke helm, dus koop eerst maar een helm die jou goed bevalt.
De set die ik heb liggen gebruikte ik met mijn vriendin die op haar eigen motor reed.
Het bereik is echt super.
Als je besluit om een set te kopen ga dan eerst eens goed informeren, elke set heeft namelijk zijn voor maar ook zeker zijn nadelen.
Bij mij was het nadeel dat ik na het plaatsen van de basisunit geen ruimte meer over had voor mijn gereedschap, hangt natuurlijk ook helemaal af van de ruimte die je tot je beschikking hebt, in mijn geval had ik dus zeer weinig ruimte.
Mocht je interesse hebben in de set die ik heb dan mag je hem wel voor weinig van me overnemen.
De reden dat ik hem niet meer gebruik is omdat ik nu een andere vriendin heb die (nog) geen motorrijbewijs heeft maar hier ook totaal niets aan heeft omdat ze doof is.
Mijn set ligt nu al twee jaar netjes in de orginele dozen opgeborgen in de kast.
Zonde dus als ik er iemand mee masten kan, be my guest.
Groet, Gert
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Nolan 103classic met Ncom systeem, prijzig inderdaad, maar de helm heeft (voor mij althans) een uitstekende pasvorm en ik ben erg tervreden over het NCom systeem.
Gebruik dit overigens voornamelijk met mijn Tomtom en gsm.

Mijn partner zit sporadisch achterop en aangezien die al een helml had, vond ik het een beetje prijzig die te vervangen voor eenzelfde als ik heb. Daar zit nu een aftermarket BT kit in van Ake (stealth BT set). Werkt prima samen met de Nolan.
 
Thanks voor alle info! Zal eerst maar is even wat helmen gaan passen en hopelijk ook proefrijden. Ik wil namelijk graag een naked bike alleen dan is proefrijden met een helm wel erg handig gezien de wind. Jammer om te horen dat de evoline veel last heeft van windruis. Zeker jammer aangezien het makkelijk schijnt te zijn om een setje in te bouwen. Maar als het in elke helm redelijk goed te doen is moet het lukken.
 
Ik heb een Shoei XR1100 en deze heeft speciale uitsparingen voor de luidsprekers. Verder zit de helm fantastisch en is hij lekker licht.

M-04508965T.gif


In deze helm heb ik een bluetooth communicatieset van sena (SMH10) gebouwd.

smh10_04.jpg


Mijn vriendin heeft dit setje ook in haar helm en het bevalt ons prima!

Communicatie werkt goed tot ongeveer 130km/h, daarboven wat last van ruis.
Afstand in de stad ongeveer tot 250m en daarbuiten ongeveer 700m.


Hiervoor had ik een set van Baehr (Verso XL) en van Autocom (Pro 7 Sport).

Deze systemen zijn wel beter dan de bluetooth setjes maar veel minder handig.
Mijn ervaring met deze setjes is dat Baehr absoluut beter is dan Autocom maar is dan ook duurder!

Mijn keuze om naar bluetooth te gaan is omdat je geen gezeur hebt met kabeltjes.
Ook heb je geen portofoons nodig zoals bij alle andere setjes en heb je een duplex verbinding.
Dit houd in dat je tegelijk kunt praten net als in een normale conversatie en hoef je niet te wachten tot de ander de knop van de portofoon los laat.

Maar zoals hierboven wordt gezegd ga eerst een goede en passende helm zoeken!
En niet een of andere Chinese butsmuts, het beschermd het belangrijkste wat je bezit!!!

Succes
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Nolan 103classic met Ncom systeem, prijzig inderdaad, maar de helm heeft (voor mij althans) een uitstekende pasvorm en ik ben erg tervreden over het NCom systeem.
Gebruik dit overigens voornamelijk met mijn Tomtom en gsm.

Mijn partner zit sporadisch achterop en aangezien die al een helm had, vond ik het een beetje prijzig die te vervangen voor eenzelfde als ik heb. Daar zit nu een aftermarket BT kit in van Ake (stealth BT set). Werkt prima samen met de Nolan.
Ik heb ook een Nolan N103 met N-com systeem en dat bevalt goed maar voor bike to bike communicatie is dat geen optie want het bereik is vrij beperkt.
Voordeel is wel dat je bij rijder naar passagier ook kan volstaan met 1 N com met basis of BT kit erin en voor de passagier alleen de headset als ik me goed herinner.
Er is tegenwoordig ook een N com multi die een groter bereik heeft die wel geschikt is voor bike to bike maar daar heb ik geen ervaring mee, bereik daarvan is 150 meter dus alsnog niet erg ver.
Ik weet niet wat het bereik van de overige systemen is maar wat opgegeven is en wat reëel is wil ook wel eens afwijken, kijk maar naar de goedkope portofoons waarbij ze 5Km opgeven terwijl je blij mag zijn als je 2Km haalt.
 
Hmm Weet iemand waar je shark helmen kanpassen?? Was namelijk van de week bij Goedhart, maar daar waren ze volgens mij niet. Ik zie dat de N90 best goed scoort op noise level en als jullie zeggen dat de intercom daar ook goed van is, is dat ook wel een optie. Het verschil tussen een Nolan N103 en een Nolan 90 is me alleen niet helemaal duidelijk.
 
Wil je perse een helm met de mogelijkheid om bluetooth intercom op te kunnen "vastklikken" zoals de Nolan enzo of kijk je ook naar andere integraal helmen enzo?

Ik heb een Shoei XR1100, en onlangs een 27MC portofooninstallatie. Werkt voor mij goed genoeg. Voordeel is dat de Shoei 'weinig' windgeruis veroorzaakt welke eventueel via de mic. meegestuurd kan worden, maar mijn vriendin kan mij dus met deze combi gewoon goed verstaan.

Ik heb dit porto intercomsysteem:

Team Tecom PS Bike-2-bike

Niet duur en voor wat het moet doen goed genoeg, voor mij althans. Kan tot 130km/u elkaar nog verstaan (nog net). Met radio-functie.
Succes.
 
Kijk ook zeker naar andere helmen. Gezien de intercom afstand is een radio verbinding misschien nog wel beter. Want schuberth en shoei maken geloof ik de meest stille helmen heb ik begrepen., dus een shoei helm is zeker een optie! Een systeem helm heeft wel de voorkeur.
 
Ik kan helaas niet vinden via google welke zaak die evoline 2 verkoopt. Bij motozoom zag ik wel wat shark helmen maar niet de systeemhelmen. En hoopte dat gewoon iemand het wist, maar ben niet boos. weet niet waar je dat van dan haalt.
 
:( is verdrietig toch.. :@ is meer boos, maarja die doet het hier niet. We zijn ook nooit boos hier :) Anyway, beetje loze discussie haha

Ga zo even misschien nog even bij Goedhart kijken maar daar hadden ze ze geloof ik niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan