invloed van hoge snelheid op haaks ventiel

shiny

MF veteraan
25 dec 2004
22.311
7
Zevenaar
Hallo winter sleutelaars! 8-)
ik heb bij een motorzaak in de buurt hele mooie maar ook handige
blauw geanodiseerde haakse ventielen gezien.
omdat ik mijn Hayabusa pas heb en deze winter meer een eigen gezicht
wil geven wil ik nu na het polijsten van de velgranden(khepnugdvrnogpijnaanmijnkl
auwenmaartiswelmooi) ook ook dat er misschien er op schroeven.
weetiemand of haakse ventielen bij zeer hoge snelheden mogelijk meer problemen
geven dan bv goed afsluitbare andere ventielen?
heb op andere forums gelezen dat er (was ook toevallig een busa)bij gewone
rubbere ventielen lucht was ontsnapt ,maar die had dan ook geen afdichtings
ringetje in het dopje zitten waardoor de teperatuur van de band zo hoog was ge-
worden dat de staalgordel gescheurd was . B|
ventiel die ik gezien had word wel vast geschroefd op de velg en word afgedicht
met een o-ring.(zit ook in dopje)
heeft iemand hier ervaring mee of weet hier iets van ?
dankuwelzeerbeleefd shiny.
 
Zijn dat die ariete ventilen ? Die werken in elk geval goed ook op hoge snelheid (Jeroen van roadracepromotion verkoopt die dingen o.a.).

Bovendien zijn ze best mooi...

Gr,
AB-HD
 
Heb ze er ook op zitten en kan niet zeggen dat ik verschil merk met gewone ventielen, maar dat is ook verrekte lastig om te controleren omdat ik iedere keer de bandenspanning verander van snelweg naar circuit gebruik. Maar in principe zouden de haakse juist drukverlies tegen moeten gaan.

full
 
hallo kawaroen
de haakse ventielen die je op je kawa heb lijken wel heel veel op die ik
gezien had , alleen waren die blauw gekleurt.
weet je misschien nog het merk en wat ze gekost hebben? :?

bedankt alvast shiny.
 
Ik wilde op mijn VFR toen mijn achterband vervangen werd ook een haaks ventiel laten monteren, en dat werd mij afgeraden,

reden was dat het ventiel door een snelheid boven de 200 platgedrukt kon worden
en dat ik dan ineens zonder lucht zou komen te staan,

en hier zie ik dat ze zelfs op een Hayabusa zitten |(
 
Ik wilde op mijn VFR toen mijn achterband vervangen werd ook een haaks ventiel laten monteren, en dat werd mij afgeraden,

reden was dat het ventiel door een snelheid boven de 200 platgedrukt kon worden
en dat ik dan ineens zonder lucht zou komen te staan,

en hier zie ik dat ze zelfs op een Hayabusa zitten |(

Wat een broodje aap verhaal zeg :r
 
weet er het fijne niet van maar door bepaalde wervelingen in het wiel op hoge snelheden mogen erop bepaalde fietsen (misschien dus omdat het haaks is :s) geen rubber dopjes gebruikt worden..

duidelijk verhaal voor mij van klepel en klok en zo ;)
 
Zijn inderdaad van Ariete, worden door bridgeport in de US gemaakt en Ariete in Italië maakt het kunststof binnenwerk..

Let wel ff op, ze zijn er in twee maten: voor japanse velgen (groot) en klein voor Italiaans (o.a. Duc, Dymag)

Lees anders ff het verhaal op circuitrijden.nl.. mooi spul, prijs bij ciruitrijden is erg gunstig volgens mij..

Zowiezo zijn deze juist beter dan de standaar rubberen ventielen omdat ze dus niet kunnen bewegen door de snelheid
 
het is toch eigenlijk wel erg om zo diep over ogenschijnlijk onbelangrijk iets
als ventielen na te denken he,maar omdat die haakse ventielen van aluminium zijn
en dus een stuk zwaarder zijn,dan zal er bij het balanseren wel een brok lood
als contra gewicht op komen.
de site die kawaroen tipte www.circuitrijden.nl is wel interesant!
:]
groenten van hak :]
 
Ik heb ook een haaks ventiel(alleen achter op dit moment) en heb het ventieltje in de hand gehad en dat weegt echt helemaal niets je voelt het bijna niet zo licht.
Een rubberen(standaard) ventiel weegt wel.
Een haaks ventiel is echt TOP met bandje pompen daar heb ik het ook voor gekocht.
 
Ik wilde op mijn VFR toen mijn achterband vervangen werd ook een haaks ventiel laten monteren, en dat werd mij afgeraden,

reden was dat het ventiel door een snelheid boven de 200 platgedrukt kon worden
en dat ik dan ineens zonder lucht zou komen te staan,

en hier zie ik dat ze zelfs op een Hayabusa zitten |(

Het is niet helemaal een broodje aap verhaal. Je kan namelijk zeg maar haakse ventielen laten monteren in je velg, bijvoorbeeld als je je band gaat vervangen kan je meteen zo'n haaksventiel laten monteren. Dat is de juiste manier! Wat ook op de markt verkrijgbaar is, zijn die haakse ventielen die je op je normale(rechte) ventiel heendraaid/schroeft. Die zijn wel gevaarlijk, met name bij hoge snelheden kunnen ze breken of lucht doorlaten. Ze werden mij namelijk ook afgeraden toen ik erom vroeg. Dus dan maar bij de bandenwissel haakse laten plaatsen.
 
Dát verhaal van Frans klopt dus wel.
Ik had een paar van die koperen haakse verloopventielen en vroeg of ik ze er niet gewoon op kon laten zitten. Dat werd me dus aan alle kanten afgeraden. De kans dat ze er op hoge snelheid afgerukt worden is levensgroot aanwezig.

Ik heb er de laatste keer dat ik nieuwe sloffen liet monteren twee van die Ariete ventielen op laten zetten. Had ik al veel eerder moeten doen.
 
Bij montage van een nieuw ventiel moet het wiel altijd gebalanceerd worden.

Ik kan me wel voorstellen dat de krachten op een haaks ventiel groter zijn bij hoge draaisnelheden dan op een recht ventiel. Een recht ventiel wordt door de middelpuntvliedende krachten ook recht naar het wiel gedrukt. Bij een haaks ventiel zal er meer kracht op de bevestiging van het ventiel worden uitgeoefend. Als dat ventiel stevig genoeg is zal dat geen probleem zijn. Bijv. BMW monteert standaard haakse ventielen.

Dat een haaks alu ventiel niet zoveel weegt kan waar zijn, maar bij grote snelheden is ook de massa van een alu ventieltje vele kilogrammen!
 
het is toch eigenlijk wel erg om zo diep over ogenschijnlijk onbelangrijk iets
als ventielen na te denken he,maar omdat die haakse ventielen van aluminium zijn
en dus een stuk zwaarder zijn,dan zal er bij het balanseren wel een brok lood
als contra gewicht op komen.
de site die kawaroen tipte www.circuitrijden.nl is wel interesant!
:]
groenten van hak :]


volgens mij is aluminium lichter dan koper hoor.

Ik denk dat ik ze er ook maar een keer op ga zetten, ik kan er nogal kut bij met die remschijf.
Ik snap niet dat ze die dingen er niet gewoon standaard opzetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan