Invoeren vs. fabrieksgarantie

HugoBoss

MF veteraan
7 jan 2003
2.861
1
Utrecht
Wie kan mij vertellen wat er met de evt. fabrieksgarantie gebeurt bij het invoeren van een motor uit bijv. Duitsland???

alvast bedankt...
 
Normaal gezien (bij auto's) doet het er niet toe dat een voertuig over de landsgrenzen heen verkocht wordt. De garantie is een fabrieksgarantie.
Jaren geleden (vroeger leven) hebben ze de versnellingsbak van mijn fiat X 1/9 (RIP) ook in garantie vervangen, kostprijs nopes

Volgens mij is het alleen problematies als een bepaalt ingevoerd model/type niet verkrijgbaar is in je land.
Maar om zeker te zijn, kan je altijd naar een grote dealer gaan en doen alsof je braak hebt met zo'n ingevoerde moto O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat Honda NL me de :j zou geven, Honda DE zou voor zover ik weet gewoon garantie moeten geven.
 
Ik weet dat Honda NL me de :j zou geven, Honda DE zou voor zover ik weet gewoon garantie moeten geven.

Volgens Europese regels is een fabrikant nu verplicht om een Europese garantie te geven (zover ik heb begrepen, jurist in de zaal? ;) ). Dus in Duitsland gekocht is nog steeds ook in Nederland garantie. Het vervelende is dat als de importeur net doet of ze zijn neus bloed jij eerst moet gaan dreigen met advocaten/rechstbijstand voordat je geholpen wordt. Niet zelden is het bedrag wat daar mee gemoeid is, niet in verhouding tot het reparatie bedrag en dat is nu precies waar ze op gokken. Een goed importeur maalt er niet om en hoopt gewoon dat jij vanwege de goede service het merk trouw blijft.
 
Volgens Europese regels is een fabrikant nu verplicht om een Europese garantie te geven (zover ik heb begrepen, jurist in de zaal? ;) ). Dus in Duitsland gekocht is nog steeds ook in Nederland garantie. Het vervelende is dat als de importeur net doet of ze zijn neus bloed jij eerst moet gaan dreigen met advocaten/rechstbijstand voordat je geholpen wordt. Niet zelden is het bedrag wat daar mee gemoeid is, niet in verhouding tot het reparatie bedrag en dat is nu precies waar ze op gokken. Een goed importeur maalt er niet om en hoopt gewoon dat jij vanwege de goede service het merk trouw blijft.

Helaas is dit dus niet helemaal waar. Wat ik begreep is het een richtlijn, en nog geen officiele bepaling.

De fabrieksgarantie van mijn Duc is wel overgenomen door Ducati Benelux (of Nord European nu geloof ik).

Maar het zal per merk wel verschillen.
 
ducati doet het wel, ik heb vandaag nimag (suzuki importeur) gebeld en die doen het niet. Eigenlijk wel vreemd dat het dan fabrieksgarantie heet.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met het invoeren van een motor uit duitsland en waarbij de fabrieksgarantie door de nederlandse importeur is overgenomen???
 
Terug
Bovenaan Onderaan